Hoe kom ik achter de bluetooth hardware versie in Android?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.164 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 12:01
Mijn vraag

Voor een Android app die ik aan het programmeren ben wil ik weten welke Bluetooth hardware versie mijn Android telefoon gebruikt.

Ik heb overal gezocht (google, stackexchange, fora), contact opgenomen met leveranciers (Samsung, Lenovo, Google) en een heleboel antwoorden gekregen maar nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • - Op diverse fora wordt een trukje vermeld om de software versie van de Bluetooth share app op te vragen, maar dit is geen antwoord op mijn vraag..ik wil de bluetooth hardware versie zien.
  • - Via de Android Api is het mogelijk om op te vragen wat de mogelijkheden zijn van mijn bluetooth device. (low-energy e.d.) maar dit is ook geen antwoord op mijn vraag, ik wil de bluetooth hardware versie zien.
  • - Via de datasheet/website van de leverancier kun je achterhalen wat de versie is, maar ik wil dit automatisch kunnen doen vanuit een app.
Het gaat dus om de onderstaande versienummers (lijstje overgenomen van Wikipedia: Bluetooth )
Er bestaan ook verschillende bluetoothversies:
  • Versie 1: de datasnelheid bedraagt bruto 1 Mbit/s.
  • Versie 1.2: deze vernieuwde versie maakt datasnelheid tot 2 Mbit/s mogelijk. Daarnaast verbeterde het spraakkwaliteit en audio-overdracht.
  • Versie 2: eind 2004 is een nieuwe verbeterde versie van bluetoothstandaard ontwikkeld en goedgekeurd. :
  • Versie 3: op 21 april 2009 werd een nieuwe versie van bluetooth gepresenteerd. De nieuwe bluetoothversie is weer een stuk sneller en betrouwbaarder en gebruikt wifi (802.11n).
  • Versie 4: op 7 juli 2010 werden de specificaties van deze standaard vastgelegd, waarbij er vooral aan de energiezuinigheid werd gewerkt. Vanaf deze versie zijn bluetoothaccessoires die werken op een knoopcel mogelijk.
  • Versie 5: op 16 juni 2016 werd versie 5 van de specificatie door de Bluetooth SIG voorgesteld. IoT-technologie speelde een belangrijke rol en de snelheid van BLE (Bluetooth Low Energy) werd naar 2 Mbit/s verdubbeld.
Er zijn een heleboel apps die claimen dat ze de Bluetooth hardware versie kunnen laten zien, maar ik heb er nog geen een gezien die dit ook daadwerkelijk doet. Ook in de Android settings heb ik nergens deze mogelijkheid. Het zou dus kunnen dat ik iets vraag wat (op dit moment) onmogelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door veltnet op 24-04-2019 11:33 . Reden: aanvulling ]

Beste antwoord (via veltnet op 24-04-2019 14:09)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 16:43

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hoe is dit antwoord dan:
Het kan niet omdat er geen API is die het ondersteund.

:)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:19

Reptile209

- gers -

veltnet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:12:
Voor een Android app die ik aan het programmeren ben wil ik weten welke Bluetooth hardware versie mijn Android telefoon gebruikt.
[...]
Wat wil je bereiken met het uitvragen van de versie? Is dat puur om het te kunnen tonen? Of probeer je functionaliteiten te 'raden' op basis van de versie? Als het dat laatste is, kan je beter de bestaande API-calls gebruiken waarmee je kunt checken of een bepaalde functionaliteit wordt ondersteund.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Ik wil tegen de gebruiker kunnen zeggen:
"De bluetooth accessoire is versie x.y. Jouw telefoon heeft ook minimaal versie x.y nodig om hiermee te kunnen werken. Koop dus een telefoon met minimaal bluetooth versie x.y"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

veltnet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:39:
Ik wil tegen de gebruiker kunnen zeggen:
"De bluetooth accessoire is versie x.y. Jouw telefoon heeft ook minimaal versie x.y nodig om hiermee te kunnen werken. Koop dus een telefoon met minimaal bluetooth versie x.y"
Dat is helemaal geen melding die je een gebruiker in z'n gezicht wil gooien. Wat is er mis met:
"De bluetooth accessoire / je telefoon ondersteunt helaas geen <blaat>". Dat is dan ook precies waarom de API wel 'feature detection' (je tweede bullet-puntje) mogelijk maakt maar je geen toegang geeft tot versienummers (of misschien wel, maar dan is 't daar niet voor bedoeld).

De rest over "koop een nieuwe telefoon" enzo zou ik sowieso achterwege laten; die conclusie kunnen gebruikers prima zelf trekken. Desnoods zet je bji je melding een linkje naar je site met een FAQ waar je alsnog iets kunt schrijven over 't (overwegen) een nieuwe telefoon te kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 24-04-2019 13:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
@RobIII @Reptile209 Ik waardeer jullie workaround/alternative oplossing, maar beiden geven geen antwoord op mijn vraag.

De reden dat ik een bluetooth versienummer wil hebben is omdat dat voor de klant duidelijker is. Veel klanten hebben geen flauw benul van bluetooth profielen en mogelijkheden. Een versienummer is een simpel getal dat de gebruiker meestal wel ergens kan opzoeken.

Bovendien is er al een gebruiker/klant die heeft aangegeven dat dit voor hun de beste/gewenste oplossing is.

Als het niet kan, dan kan het niet en dan moet ik naar een andere oplossing zoeken. Maar vooralsnog heb ik nog niet gehoord dat wat ik vraag niet mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:46

Matszs

><>

Waarschijnlijk heb je bepaalde functionaliteit uit bluetooth 4.1 of 5.0 nodig? Je kan dan toch checken of het apparaat het ondersteunt (bijvoorbeeld BLE), als dat niet het geval is kan je toch in de melding zetten waar ze naar moeten kijken?

"Uw telefoon ondersteunt geen Bluetooth Low Energie, koop een toestel met minimaal bluetooth 4.1"

Hiervoor hoef je niet specifiek het versienummer te hebben van de gebruiker, zolang jij maar weet welke functionaliteit je nodig hebt en dat je in de melding (ZELF) neerzet wat je dan wél moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

veltnet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:34:
De reden dat ik een bluetooth versienummer wil hebben is omdat dat voor de klant duidelijker is. Veel klanten hebben geen flauw benul van bluetooth profielen en mogelijkheden. Een versienummer is een simpel getal dat de gebruiker meestal wel ergens kan opzoeken.
Ik vind dat een hele rare redenatie (en het staat, voor mij, bol van de tegenspraak). Wat boeit jouw klanten (of jouw klant's klanten, whatever) dat BT versie/profiel x.y niet goed is en dat je x+1.y moet hebben? Zie jij die klant al de winkel in lopen "Ik moet een telefoon hebben met minimaal BlueTooth profiel x.y?". Nee, die loopt de winkel in met "Ik moet een telefoon hebben die <blaat> ondersteunt". Er is natuurlijk een reden waarom 't je moeilijk (of onmogelijk) wordt gemaakt om die versienummers op te halen; dat doen ze echt niet om je te pesten maar precies om dit soort 'flauwekul' te ontmoedigen.

Ja, dat is dan misschien niet wat je wil horen, maar het is wel hét antwoord. Jammer dat je (of je klant) 't daar mee oneens is. Ga vooral lekker aan de slag een gekunstelde oplossing in elkaar te zetten (die geheid problemen of rare resultaten gaat geven op bepaalde toestellen) en voor je eindgebruikers ongebruikelijke vage maar desondanks erg specifieke niets-zeggende foutmeldingen d:)b

Je zegt ook (pseudocode):
JavaScript:
1
2
3
if ('geolocation' in navigator) {
  // Do geolcation stuff
}

en niet:
JavaScript:
1
2
3
if ((navigator.name == "Chrome" && navigator.version > 56) || navigator.name == "IE" && navigator.version > 10) || navigator.name == "Safari" && navigator.version > 8) || /* en zo nog 40 dingen */) {
  // Do geolcation stuff
}

Die les hebben we in 'webland' jaaaaaaaaaaren geleden al geleerd (toen bovenstaande WEL nog overal gebeurde).

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 24-04-2019 13:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Voor de meeste mensen is Bluetooth gewoon Bluetooth. Ik denk dat klanten ook niet echt veel baat of weet hebben bij versienummers die ze op moeten zoeken. En bovendien is de kans klein dat ze op een manier de versie kunnen aanpassen omdat de hardware ervan anders is.

Daarom vind ik @Reptile209 zijn idee totaal geen slecht idee, dus controleer via de API of je de mogelijkheden hebt. Er kan wel een gebruiker zijn die graag een versienummer wilt zien, maar zorg dan dat je zulke technische details onder een speciaal 'details' knopje zet, een gemiddelde klant boeit zoiets totaal niet. Tenzij je een specifieke technische doelgroep als gebruikers hebt die allemaal wel bekend zijn met Bluetooth-profielen.

De melding om een telefoon te kopen slaat ook nergens op. Ik zou ervan maken: Gebruik een telefoon met Bluetooth Low Energie, dat zijn vaak toestellen vanaf het jaar <jaartal> , bekijk de handleiding voor meer details. Of ze een telefoon kopen, is een afweging die ze zelf kunnen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 24-04-2019 12:47 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:19

Reptile209

- gers -

veltnet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:34:
@RobIII @Reptile209 Ik waardeer jullie workaround/alternative oplossing, maar beiden geven geen antwoord op mijn vraag.

Bovendien is er al een gebruiker/klant die heeft aangegeven dat dit voor hun de beste/gewenste oplossing is.

Als het niet kan, dan kan het niet en dan moet ik naar een andere oplossing zoeken. Maar vooralsnog heb ik nog niet gehoord dat wat ik vraag niet mogelijk zou zijn.
Ik snap best dat je dat wil, maar ik denk dat er ook een reden is dat er geen functie in de API zit om een versie op te vragen, en wel een hele waslijst aan functies om functionaliteit te checken. Blijkbaar is er voor het eerste geen markt, of zit er te veel variatie in de implementaties om dat betrouwbaar in een versienummer te verpakken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Alles goed en wel, maar het is geen antwoord op mijn vraag hoe ik het versienummer van Bluetooth kan opvragen in Android.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 20-05 16:43

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hoe is dit antwoord dan:

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veltnet
ElCondor schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:07:
Hoe is dit antwoord dan:

Ja, daar kan ik wat mee. Dit is een antwoord op mijn vraag. Een ontnuchterend maar zeer helder antwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Mulder
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-04-2023
Ga naar een website van een grote winkel zoek de mobiel en kijk naar de specificatie dan weet je alles over dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ben Mulder schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:05:
Ga naar een website van een grote winkel zoek de mobiel en kijk naar de specificatie dan weet je alles over dat ding.
Als je de topicstart even goed leest (bijna 16 maanden geleden....), dan kan je zien dat TS dit juist niet wenst ;)
Via de datasheet/website van de leverancier kun je achterhalen wat de versie is, maar ik wil dit automatisch kunnen doen vanuit een app.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 20:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En om daar nu een topic van meer dan een jaar oud voor te kicken......

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.