Mijn vraag
Voor een Android app die ik aan het programmeren ben wil ik weten welke Bluetooth hardware versie mijn Android telefoon gebruikt.
Ik heb overal gezocht (google, stackexchange, fora), contact opgenomen met leveranciers (Samsung, Lenovo, Google) en een heleboel antwoorden gekregen maar nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor een Android app die ik aan het programmeren ben wil ik weten welke Bluetooth hardware versie mijn Android telefoon gebruikt.
Ik heb overal gezocht (google, stackexchange, fora), contact opgenomen met leveranciers (Samsung, Lenovo, Google) en een heleboel antwoorden gekregen maar nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- - Op diverse fora wordt een trukje vermeld om de software versie van de Bluetooth share app op te vragen, maar dit is geen antwoord op mijn vraag..ik wil de bluetooth hardware versie zien.
- - Via de Android Api is het mogelijk om op te vragen wat de mogelijkheden zijn van mijn bluetooth device. (low-energy e.d.) maar dit is ook geen antwoord op mijn vraag, ik wil de bluetooth hardware versie zien.
- - Via de datasheet/website van de leverancier kun je achterhalen wat de versie is, maar ik wil dit automatisch kunnen doen vanuit een app.
Er zijn een heleboel apps die claimen dat ze de Bluetooth hardware versie kunnen laten zien, maar ik heb er nog geen een gezien die dit ook daadwerkelijk doet. Ook in de Android settings heb ik nergens deze mogelijkheid. Het zou dus kunnen dat ik iets vraag wat (op dit moment) onmogelijk is.Er bestaan ook verschillende bluetoothversies:
- Versie 1: de datasnelheid bedraagt bruto 1 Mbit/s.
- Versie 1.2: deze vernieuwde versie maakt datasnelheid tot 2 Mbit/s mogelijk. Daarnaast verbeterde het spraakkwaliteit en audio-overdracht.
- Versie 2: eind 2004 is een nieuwe verbeterde versie van bluetoothstandaard ontwikkeld en goedgekeurd. :
- Versie 3: op 21 april 2009 werd een nieuwe versie van bluetooth gepresenteerd. De nieuwe bluetoothversie is weer een stuk sneller en betrouwbaarder en gebruikt wifi (802.11n).
- Versie 4: op 7 juli 2010 werden de specificaties van deze standaard vastgelegd, waarbij er vooral aan de energiezuinigheid werd gewerkt. Vanaf deze versie zijn bluetoothaccessoires die werken op een knoopcel mogelijk.
- Versie 5: op 16 juni 2016 werd versie 5 van de specificatie door de Bluetooth SIG voorgesteld. IoT-technologie speelde een belangrijke rol en de snelheid van BLE (Bluetooth Low Energy) werd naar 2 Mbit/s verdubbeld.
[ Voor 11% gewijzigd door veltnet op 24-04-2019 11:33 . Reden: aanvulling ]