Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyBubble
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:36
Hi,

Ik sta op het punt om mijn bestaande HD (750 GB) te vervangen door een SSD.
Aangezien de bestaande HD maar voor 1/3 gebruikt wordt, overweeg ik om een 500 GB SSD te kopen.

Als ik de bestaande disk met de SAMSUNG software ga clonen, wordt dan een volledige image gecloned of worden alleen de files gekopieerd?
Als het op file basis is zou ik geen problemen moeten verwachten, klopt dit ?

-ben

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Een clone met de Samsung software = een volledige 1 op 1 kopie.
Als je na het clonen de SSD's omwisselt, zou het opstarten en werken volledig zoals eerder moeten werken.

Maar er zit een addertje onder het gras en dat addertje heet AHCI.
Het best is als je vóór het clonen achterhaalt of AHCI al aan staat of niet.
Je zou daarvoor in de BIOS kunnen kijken of het uitlezen onder Windows, bv. met een benchmarktool.

Als AHCI al aan staat heb je geen enkel probleem: dan kan je gewoon clonen.
Als AHCI nog niet aan staat, zit je na het clonen met een SSD die zonder AHCI werkt en dat is zonde.

Hoe je na het clonen AHCI aanzet, is volop via google te vinden.
In essentie is het een registrytweak in Windows i.c.m. het aanzetten van AHCI in de BIOS.

Laatste alternatief is dat je voor het inbouwen van de nieuwe SSD in de BIOS AHCI aan zet en je legale Windows 10 opnieuw installeert op de SSD. Als je bij de Windows 10 installatie het licentie skipt (dus geen licentiecode invult), gaat dat automatisch goed en eindig je met een snelle SSD op AHCI en een legale Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyBubble
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:36
Hi,

Bedankt voor de tip, AHCI stond aan en clonen ging zolas verwacht.

Werkt weer als vanouds (en beter).

-ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Prima.
Dan draai ook nog even AS-SSD: als bij het opstarten daarvan linksboven twee regeltjes groen zijn, is naast AHCI actief óók de 4K-uitlijning gelukt. En dat laatste is weer gunstig voor de performance op lange termijn.