XS4All wil eenzijdig TV abo opzeggen. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 22:49
Ik ben sinds 25 maart klant bij XS4ALL, via glasvezel. Daarvoor was ik een koperen klant bij KPN.

Ik neem zowel internet, vast bellen als TV van XS4ALL af. Hoewel, TV heb ik nog niet kunnen ontvangen omdat ze de TV ontvanger niet aan de praat krijgen. Ik heb zelfs op hun voorstel het eerste TV abo vorige week maandag opgezegd en meteen een nieuw TV abo genomen, dit zou volgens hun diverse technsiche problemen oplossen. Echter zonder succes, ik krijg nog steeds geen TV signaal door.

En nu wil XS4ALL het TV abo zelf opzeggen omdat ze 'de TV dienst niet bij mij kunnen leveren'. Reden zou zijn dat het probleem, ondanks 2x een vruchteloos bezoek van een Guidion monteur die het probleem in huis niet kan lokaliseren, toch in mijn interne netwerk ligt. Dat is onzin. Overigens doet bellen en internet (VLAN6) het perfect, het probleem ligt bij VLAN4.

Mag XS4ALL zomaar eenzijdig dit abo opzeggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:20
is toch gemakkelijk te controleren?

Alleen modem-tvkastje-tv aansluiten, als dat werkt ligt het idd wrs aan je netwerk.

On topic, jij als klant kan in elk geval gemakkelijker opzeggen dan een leverancier.

wat staat er in je contract over leveringsverplichting/inspanningsverplichting?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
Tens schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:42:
is toch gemakkelijk te controleren?

Alleen modem-tvkastje-tv aansluiten, als dat werkt ligt het idd wrs aan je netwerk.
Off-topic, dat hebben zowel ik als de Guidion monteurs al tig keer gecheckt. :) Mocht je interesse in het hele verhaal hebben, lees dan hier ( let niet op het soms wat krachtige taalgebruik, bij een enkele post was ik wat geagiteerd, om het maar zo te zeggen): https://xs4all.gebruikers...thread_id=1073&rowstart=0

On-topioc: dank je, ik had er niet aan gedacht om te kijken hoe het met de leveranciersverplichting staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
pffff, bijna 4 weken en nog geen oplossing?, dat is een excuus voor alle soorten taalgebruik.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08
retroguy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:26:
Ik ben sinds 25 maart klant bij XS4ALL, via glasvezel. Daarvoor was ik een koperen klant bij KPN.

Ik neem zowel internet, vast bellen als TV van XS4ALL af. Hoewel, TV heb ik nog niet kunnen ontvangen omdat ze de TV ontvanger niet aan de praat krijgen. Ik heb zelfs op hun voorstel het eerste TV abo vorige week maandag opgezegd en meteen een nieuw TV abo genomen, dit zou volgens hun diverse technsiche problemen oplossen. Echter zonder succes, ik krijg nog steeds geen TV signaal door.

En nu wil XS4ALL het TV abo zelf opzeggen omdat ze 'de TV dienst niet bij mij kunnen leveren'. Reden zou zijn dat het probleem, ondanks 2x een vruchteloos bezoek van een Guidion monteur die het probleem in huis niet kan lokaliseren, toch in mijn interne netwerk ligt. Dat is onzin. Overigens doet bellen en internet (VLAN6) het perfect, het probleem ligt bij VLAN4.

Ik lees dat alleen Guidion is aangestuurd. Is er ook al een ticket richting WBA gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Nooit alleen tv abbo opgeven, alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:53
Niet een populaire oplossing maar bij de andere KPN dochter gebruiken we 'm heel af en toe als echt alle hoop op een oplossing verdwenen is. Complete ophef van het abonnement + opnieuw levering starten. Dit lost vaker problemen op dan je het eigenlijk zou willen. Hebben ze dat wellicht voorgesteld, of zou je zelf voor zoiets openstaan? Je zal denk ik, even uitgaan van best-case-scenario, een week of twee zonder diensten zitten maar wellicht dat het daarna wel werkt? Als dat dan het nog niet oplost dan een andere isp zoeken of via een provider als nlziet de tv gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
Er is zojuist een nieuwe ontwikkeling, maar volgens XS4ALL wel de allerlaatste poging: Er komt as. maandag (voor de 3e keer) weer een Guidion monteur langs, deze keer voor een modemwissel (5490 gaat weg, 7590 komt er in), inclusief een andere wijze van glasvezelaansluiting. Fingers crossed. En anders ga ik inderdaad compleet weg bij XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
mad-dog schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:23:
[...]

Ik lees dat alleen Guidion is aangestuurd. Is er ook al een ticket richting WBA gegaan?
Ja.

Wil je de reacties op meerdere mensen plaatsen in één post? Meerdere reacties onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 24-04-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:18
In mijn tijd bij Telfort gebeurde dit best regelmatig. Voor lang lopende klachten na verschillende keren aansturen Guidion en KPN kwam dan uiteindelijk het advies om uit te kijken naar een andere provider. Maar dan heb je het bijvoorbeeld over klachten die 3 maanden liepen zonder vooruitgang.

Als het niet werkt met het provider modem rechtstreeks dan is het vreemd dat er geen KPN is aangestuurd. Al was het in mijn tijd zo dat er vrijwel nooit wat gedaan werd met TV tickets, maargoed we zijn wel 5 jaar verder.

Volgens mij kan een provider niet opzeggen maar alleen maar het advies uitspreken nadat de conclusie is getrokken dat er toch niet geleverd kan worden.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
[b]Kasper1985 in "XS4All wil eenzijdig TV abo opzeggen. Kan dat?"......
Als het niet werkt met het provider modem rechtstreeks dan is het vreemd dat er geen KPN is aangestuurd. .....

Kasper
KPN is wel aangestuurd. Zij hebben er onder andere voor gezorgd dat een monteur van Delta Infratechniek (op haar beurt ingehuurd door Reggefiber) langs is geweest om de ruis op de lijn en de TX en RX te meten. Deze waarden zijn allemaal binnen de toleranties. Een poortwissel zou dan ook geen optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08
retroguy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:35:
[...]

KPN is wel aangestuurd. Zij hebben er onder andere voor gezorgd dat een monteur van Delta Infratechniek (op haar beurt ingehuurd door Reggefiber) langs is geweest om de ruis op de lijn en de TX en RX te meten. Deze waarden zijn allemaal binnen de toleranties. Een poortwissel zou dan ook geen optie zijn.
Zou je je postcode en huisnummer kunnen DM'en? Kan ik morgen even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
TV heeft (volgens mij) niks te maken met ruis op de lijn. Dat is allemaal relevant voor internet maar niet voor TV.

Dit is een technisch administratief probleem wat ik vaker heb meegemaakt met het TV platform. Het TV platform is zeer selectief en dat heeft volgens mij te maken met het feit dat ze willen tegen gaan dat mensen andere apparaten gaan aansluiten en zo copyright bevattende programma's kunnen opnemen en distribueren (geloof me daar worden vaker pogingen toe gedaan dan je lief is helaas).

Wat ik me kan voorstellen is dat je zo vaak hebt geprobeerd met verschillende kastjes etc. om signaal te krijgen dat het TV platform op een gegeven moment zegt "even stoppen er krijgt helemaal niemand meer signaal" dan kan je dus blijven testen wat je wilt maar je gaat nooit meer signaal krijgen door de beveiliging. KPN kan dit handmatig ondervangen door alle mac addressen die bekend zijn te verwijderen.

Het komt ook voor dat een switch/repeater/accespoint/NAS zich aanmeldt op het TV platform met een mac adres. Dat is uiteraard niet de bedoeling want DRM/copyright etc. Ook dan klapt de boel dicht.

Ik begrijp je frustratie (ik zou ook gek worden zeker als voetbal fan) zeer goed maar de richting die nu is ingegaan door de Fritzbox te vervangen is zo gek nog niet.

Ik zou zeggen (gebasseerd op 2 jaar ervaring bij een helpdesk in de KPN familie) gun xs4all het voordeel van de twijfel. Dit is echt een KPN probleem en die communicatie is zeer moeizaam en lastig kan ik zeggen uit ervaring.

Mocht je dit voorhanden hebben dan kan je zelf proberen een andere router te proberen en met een managed switch aan de gang te gaan en het bridged proberen. Zeer goede uitleg hierover staat op netwerkje.com maar ik zie dat die op dit moment offline is.

Wat je kan overwegen is tijdelijk een abbo op NLziet te nemen. Dit bieden dit nu aan voor 1 cent voor de eerste maand. Als je een smart TV hebt dan heb je iig beter beeld dan op je laptop.

Kasper

[ Voor 5% gewijzigd door Kasper1985 op 24-04-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:02

servies

Veni Vidi Servici

retroguy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:26:

Als ik dat topic bij XS4All lees dan bekruipt mij het vermoeden (al vanaf bericht 8 ) dat alles is overgezet naar glasvezel behalve tv, dat komt nog steeds op de DSL lijn binnen... Ligt in dat geval dus niet aan XS4All, niet aan jou maar aan KPN.... en Guidion kan meten tot ze een ons wegen, ze zullen bij jou thuis niets vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 24-04-2019 13:22 . Reden: stupid smiley... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
Kasper1985 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:45:
...... Wat ik me kan voorstellen is dat je zo vaak hebt geprobeerd met verschillende kastjes etc. om signaal te krijgen dat het TV platform op een gegeven moment zegt "even stoppen er krijgt helemaal niemand meer signaal" '.........

Het komt ook voor dat een switch/repeater/accespoint/NAS zich aanmeldt op het TV platform met een mac adres. Dat is uiteraard niet de bedoeling want DRM/copyright etc. Ook dan klapt de boel dicht.

..........

Ik zou zeggen (gebasseerd op 2 jaar ervaring bij een helpdesk in de KPN familie) gun xs4all het voordeel van de twijfel. Dit is echt een KPN probleem en die communicatie is zeer moeizaam en lastig kan ik zeggen uit ervaring. ........
Dank voor je uitgebreide reactie. Het ging al direct bij de eerste TV ontvanger mis, die door de 1e Guidion monteur werd aangesloten. Ik heb er inmiddels al wel 5 geprobeerd, de eerste twee die bij mijn 1e XS4ALL TV abo zaten, het oude KPN kastje dat ik noog niet heb teruggestuurd en de twee nieuwe TV ontvangers die bij mijn 2e TV abo horen (en die vandaag 'life' zou gaan).

Ik heb inderdaad een Synology NAS, maar ook als ik die niet aansluit op de router, en ook alle ander UTP poorten leeg haal behalve die voor de TV ontvanger ... noppes, nada, niets.

Wat het voordeel van de twijfel betreft, ik ben een maand geleden niet voor niets van KPN naar XS4ALL oveegestapt. Ik had vertrouwen in die toko, maar dat is nu wel verdwenen, helaas. Voordeel van de twijfel krijgen ze nog tot as. maandag, als ik bezoek krijg van de 3e Guidion monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
servies schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:53:
[...]

Als ik dat topic bij XS4All lees dan bekruipt mij het vermoeden (al vanaf bericht 8) dat alles is overgezet naar glasvezel behalve tv, dat komt nog steeds op de DSL lijn binnen... Ligt in dat geval dus niet aan XS4All, niet aan jou maar aan KPN.... en Guidion kan meten tot ze een ons wegen, ze zullen bij jou thuis niets vinden...
Hm. Dat zou een bak zijn. In het begin van deze problematiek kreeg ik bij diverse opstartpogingen de TV ontvanger nog wel eens zover om tot 85% te gaan, dat betekent dus dat de software wel over de glasvezel lijn wordt opgehaald en geïnstalleerd. Maar bij 85% hield het op, gevolgd door foutcode 563. (geen IP adres toekenning of zo iets). De laatste paar weken kom ik niet verder dan 32% en foutcode 301, 309 of 846.

Wil je de reacties op meerdere mensen plaatsen in één post? Meerdere reacties onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 24-04-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
servies schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:53:
[...]

Als ik dat topic bij XS4All lees dan bekruipt mij het vermoeden (al vanaf bericht 8 ) dat alles is overgezet naar glasvezel behalve tv, dat komt nog steeds op de DSL lijn binnen... Ligt in dat geval dus niet aan XS4All, niet aan jou maar aan KPN.... en Guidion kan meten tot ze een ons wegen, ze zullen bij jou thuis niets vinden...
Aangezien het TV gedeelte opzeggen en weer opnieuw aanvragen niet heeft geholpen is dit wel aannemelijk.

Misschien heeft het zin om eens met retentie KPN contact op te nemen en te vragen om je (voor de vaste diensten) volledig te verwijderen uit hun systemen.

Al snap ik opzich niet waarom iemand niet een koper en glas tv abbo tegelijk mag hebben om wat voor reden dan ook. Misschien een (huis)arts die boven z'n praktijk woont en in de wachtruimte een TV heeft hangen via koper en boven thuis via glas wil kijken. Ik noem maar iets.

Dit gaat, volgens mij, echt mis diep in het TV platform van KPN en de pressie die xs4all als diensten afnemer kan uitoefenen zijn beperkt.

Het zou interessant zijn eens met andere hardware dan de Fritzbox te kijken hoe dat gaat. Het feit dat je de IP ranges hebt aangepast vindt die fritzbox niet fijn, maar dat was ook al genoemd in het xs4all forum. Wellicht pikt het TV platform een IP range van 192.168.1.x niet wat de 561 foutmelding zou verklaren. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. In de tijd dat ik er zat was alles nog bridged en kregen IPTV kastjes dus een IP in de 10.x.x.x range.

Je kan eens kijken wat voor IP de TV ontvangers krijgen toegewezen. Aangezien het nog werkt via de experia box... het is wel zo dat die volgens mij met een 192.168.0.1 range werkt. Heb je al eens geprobeerd de experiabox ipv de fritzbox op de glasverbinding aan te sluiten. Dat zou moeten kunnen lijkt me middels de WAN poort.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
Ik heb de IP range alweer een week of twee geleden in de standaard range gezet die op de router staat: 192.168.178.xxx en de TV ontvanger krijgt ook een IP toegewezen in die range. Ik kan de ontvanger ook gewoon normaal in het netwerk pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 08:38
Kasper1985 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:45:
TV heeft (volgens mij) niks te maken met ruis op de lijn. Dat is allemaal relevant voor internet maar niet voor TV.

Dit is een technisch administratief probleem wat ik vaker heb meegemaakt met het TV platform.
Dat ben ik met je eens.
Dat laatste is hoe half Tweakers z'n TV-setup in elkaar steekt. Ik geloof dat je zaken door elkaar haalt en suggereert dat allerlei fraudechecks (ie. STBs met ander abonnement uitlenen) er ook wat mee te maken kan hebben. Lijkt me niet, helemaal als men er al 5 verschillende heeft geprobeerd.

Zou gewoon even in de Fritzbox (of Experiabox) kijken of je kunt zien of hij een DHCP lease op het IPTV-VLAN heeft. Is die er niet, dan staat er overduidelijk een vinkje 'IPTV' uit of verkeerd en kun je STBs omruilen tot je een ons weegt.

Misschien is er nog wel een sneller alternatief: http://213.75.116.130/

Die werkt hier en loopt via het IPTV-VLAN. Nu heb ik geen Experiabox/Fritzbox, maar iemand met een IPTV-abo (en een Experiabox) kan vast wel vertellen of dat daarmee ook werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 24-04-2019 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
@Thralas Misschien was ik niet helemaal duidelijk. In de tijd dat ik er zat kwam het regelmatig voor dat iemand geen tv had. Wat bleek dan vaak; er was een mac adres aangemeld wat niet mocht. Maw geen arcadya. Motorola. Dat werd dan opgelost door intern naar KPN te bellen zodat zij de mac addressen lijst konden wipen als het ware. Volgens mij is dat een vorm van beveiliging het kan ook een andere reden hebben zo diep ben ik nooit door gedrongen in de krochten van KPN.

Maar het zou ook heel goed te maken kunnen hebben met het oude KPN abbonnement. Klinkt zeer plausibel.

Afaik is er geen ip lease in het iptv vlan meer sinds routed iptv en introductie van “meer tv”. Zowel stb’s als lan apparatuur krijgt allemaal hetzelfde IP in de dhcp range van de fritzbox. Vandaar ook mijn suggestie om de experiabox eens te proberen op de glas verbinding.

Kasper

[ Voor 19% gewijzigd door Kasper1985 op 24-04-2019 21:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retroguy
Ik zal morgen nog eens bellen met XS4ALL en KPN bellen, kijken of geblokkeerde MAC adressen en/of oude KPN abo gegevens op één of ander manier in de weg zitten.

Edit:

tot mijn grote verrassing heb ik TV ontvangst. Aan het begin van de avond had ik nog steeds te kampen met de bekende foutcodes, maar inmiddels heeft het geregend en ik dacht, kom, ik probeer het nog eens. En verdraaid, nu stopt de installatie niet na 20%, maar wordt het helemaal afgewerkt en inmiddels zit ik naar Pauw te kijken. :)

Dan heeft het onderzoek van de KPN, wat de afgelopen twee weken volgens een XS4ALL medewerker nog steeds doorliep, toch resultaat opgeleverd. Morgen maar eens naar de details vragen.

[ Voor 62% gewijzigd door retroguy op 24-04-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@retroguy ben heel benieuwd of ze kunnen aangeven wat er gedaan is.

Je kan (zou ik doen uit nieuwsgierigheid denk ik) nog een keer tv op koper aansluiten om te kijken of dat nog werkt.

Goed nieuws!

Kasper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retroguy
@Kasper, Dat heb ik gisteren geprobeerd, maar over koper heb ik geen signaal meer. Maar >

Update (kort: het TV signaal werkt)

Yes, ik heb sinds gisteravond eindelijk een TV signaal. De KPN heeft gisteravond een zogenaamde recovery/reset op de lijn gedaan, wat dat dan ook mag betekenen. De technische terugkoppeling was echter dat dit is mislukt en ze weten niet goed waarom omdat dit niet een standaard procedure is. Je kunt je voorstellen dat ze nu dus heel verrast zijn met mijn telefoontje dat ik sinds gisteravond TV ontvangst heb. LOL

Zo verrast dat ze geadviseerd hebben om het bezoek van Guidion met de modemwissel en MTU aanpassing, dat voor maandag gepland staat, nog niet af te zeggen en de nieuwe modem die onderweg is niet te retourneren. Ze gaan dit toch nog verder onderzoeken en ik krijg zojuist het nieuwe ticketnummer binnen. Ze bellen me er morgen over terug.

Daarnaast is er nu ook een ticket aangemaakt om het XS4ALL compleet probleem dat ik nog steeds heb, definitief te tackelen. De HD medewerker vertelde me dat KPN onlangs nieuwe software in gebruik heeft genomen, maar dat dit nog de nodige kinderziektes heeft. Dat is opmerkelijk, een KPN medewerker vertelde me anderhalve week geleden precies het omgekeerde! Lekkere samenwerking daar.

Tot zover. Wordt vervolgd, maar hopelijk niet lang meer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door retroguy op 25-04-2019 10:07 ]

Pagina: 1