Windows 10 LTSB met verbluffende SLI-ervaring zoekt advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Flater
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-07 18:23
Ik heb een hele korte, mooie en aparte ervaring gehad met windows 10 LTSB (EN) en twee verschillende gtx 1080ti in SLI.

Ik had op mijn game-pc (met twee verschillende gtx 1080ti videokaarten in sli) Windows 10 LTSB geinstalleerd omdat mijn vorige moederbord defect was en ik met Windows 10 LTSB mocht gaan "spelen".
Zonder internet-verbinding installeerde ik (vanaf mijn 2e ssd) alle moederbord- en nvidia-drivers. Hierna activeerde ik de internet-verbinding en installeerde ik Steam.
Het eerste spel dat ik opstarte was "Quake Champions". Ik behaalde in game 280 fps tot 340 fps. (Ik had alles ingesteld op maximaal, 100% en v-sync uit). Ik heb een full-hd (1920x1080) 240hz monitor en was dus super blij en zeer aangenaam verrast met het behaalde resultaat.
Ook andere fps-games lieten toen een zeer hoge fps-waarde zien en speelden fantastisch. (Ik voelde mij een jonge god.)

Met "goddelijk gevoel" wilde ik mijn computer uitzetten. Maar na het afsluiten van Steam kreeg ik een melding van Windows dat ik moest wachten met afsluiten van de pc, omdat er nog een paar updates geinstalleerd moesten worden.

Nu komt het probleem en mijn frustratie.
Na het opnieuw opstarten van mijn game-pc wilde ik weer even "Quake Champions" spelen. Mijn frustratie was zeer groot toen ik zag en bemerkte dat het aantal frames in-game nog maar +/- 70 fps was. Ook in anders fps-games behaalde ik nog maar een kwart tot de helft aan aantal frames in game.
Het lijkt net alsof elke game "kreupel" is gemaakt of is geworden.

Ik besef dat het een driver en/of windows-probleem is (hoop ik). Maar ik weet niet hoe ik mijn 2 verschillende videokaarten weer optimaal kan aansturen en/of gebruiken.

Windows 10 is nieuw voor mij en voorheen had ik zeker bijna 10 jaar Windows 7 Ultimate gebruikt zonder ook maar 1 keer het OS opnieuw te hoeven installeren. Zelfs Windows 7 migreren naar een nieuw moederbord ging feilloos.
Maar nu ben ik even einde raad en durf niet goed te gaan experimenteren zonder advies en overleg met jullie.

De rest van mijn hardware is als volgt:
- Gigabyte moederbord GA-Z97, socket 1150
- Intel I7-4790K op 4.6Ghz met HT aan.
- 4x8Gb ram Corsair 2400
- 2 ssd's van 2Tb (non-raid)
De twee videokaarten en de cpu zijn watergekoeld. (De temp van de cpu wordt max 42 graden.)

Ik heb al een keer de nieuwste videokaart-drivers ge-deinstalleerd, de hardware in Windows "verwijderd". Het maakt niets uit, Het super vloeiend, snel en vlot gamen op maximale game-settings (zoals ik de eerste keer had mogen ervaren) krijg ik niet terug.

Wie weet wat ik moet doen om die "eerste windows 10 instelling van mijn videokaarten" terug te krijgen ?

Mijn dank zou enorm groot zijn. En misschien kunt u andere gamers helpen die ook zoiets hadden ervaren en ook nog steeds gefrustreerd rondlopen, zoals ik. 8)7

Alvast bedankt voor het lezen.

Ps: Ik werk zeer onregelmatig, maar probeer zo snel mogelijk van mij te laten horen of lezen.

Beste antwoord (via Guus Flater op 25-04-2019 10:26)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SpamLame schreef op woensdag 24 april 2019 @ 06:36:
Uit je verhaal maak ik op dat het misging na de windows updates.
Dus uninstall die eens.
Maar is het een update voor Windows dat hier voor heeft gezorgd, of een driverupdate dat via Windows Update binnen is gekomen?

@Guus Flater Wat je zou kunnen proberen is de driver rechtstreeks bij nvidia weghalen en die erop zetten, maar voordat je dat doet wel even m.b.v. gpedit het automatisch updaten uitzetten, anders gaat Windows Update weer zonder enig commentaar dwarszitten...

Windowstoets + R -> gpedit.msc -> Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Update -> Configure Automatic Updates ->
Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/07/ximg_55ba551f0e070.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.eznwYWHVIL.pngDaar enabled en optie 2 selecteren, dan krijg je notificaties i.p.v. dat Windows automatisch alles binnen gaat zitten halen.

En met dit tooltje van MS kun je bepaalde updates verbergen, tot er een nieuwere versie uitkomt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

Wie weet wat ik moet doen om die "eerste windows 10 instelling van mijn videokaarten" terug te krijgen ?
Met "goddelijk gevoel" wilde ik mijn computer uitzetten. Maar na het afsluiten van Steam kreeg ik een melding van Windows dat ik moest wachten met afsluiten van de pc, omdat er nog een paar updates geinstalleerd moesten worden.
Dus uninstall die eens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SpamLame schreef op woensdag 24 april 2019 @ 06:36:
Dus uninstall die eens.
Maar is het een update voor Windows dat hier voor heeft gezorgd, of een driverupdate dat via Windows Update binnen is gekomen?

@Guus Flater Wat je zou kunnen proberen is de driver rechtstreeks bij nvidia weghalen en die erop zetten, maar voordat je dat doet wel even m.b.v. gpedit het automatisch updaten uitzetten, anders gaat Windows Update weer zonder enig commentaar dwarszitten...

Windowstoets + R -> gpedit.msc -> Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Update -> Configure Automatic Updates ->
Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/07/ximg_55ba551f0e070.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.eznwYWHVIL.pngDaar enabled en optie 2 selecteren, dan krijg je notificaties i.p.v. dat Windows automatisch alles binnen gaat zitten halen.

En met dit tooltje van MS kun je bepaalde updates verbergen, tot er een nieuwere versie uitkomt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

oops reageer maar dacht dat het de TS was

[ Voor 88% gewijzigd door SpamLame op 24-04-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 13:53
Verbaast me dat SLI uberhaupt werkt in quake, cfx in ieder geval niet. Voor de rest zijn zowel SLI en CFX(bespaar me de technische correctie) zo goed als dood dus ik zou niet voor lange duur 2 kaarten blijven gebruik om te gamen. Je ervaring is in vrijwel alle games tegenwoordig beter met maar 1 kaart, dusnoods verkoop je ze beiden en koop je 1 snellere kaart ervoor terug.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 16:44

Soggney

Zeekomkommer

disable gamedvr in je settings, en andere opname/stream shit dat eventueel op de achtergrond draait (dus check ook NVIDIA driver/experience)

[ Voor 64% gewijzigd door Soggney op 24-04-2019 12:02 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Welke build van Windows had je geïnstalleerd, zat daar de spectre/meltdown patch al in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De LTSB build is niet bedoeld voor regulier desktop gebruik, wellicht dat dat roet in het eten gooit. Installeer eens een gewone Windows 10 versie, en probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Flater
Bedankt voor jullie advies en meedenken.

- Ik heb die Windows-updates nog niet ongedaan gemaakt. Dat ga ik zeker doen wanneer alle andere adviezen niet hebben geholpen.
- Ik weet niet of het mis ging door de update van Windows of de driver-update van de videokaart. Het automatisch updaten heb ik nu uitgezet.
- Sli wordt nog vaak door games ondersteund. Ik stond daar zelf ook versteld van. En daarom heb ik nog sli en ik was daar onder Windows 7 zeer blij mee. Bij 3/4 van alle games heb ik direct of indirect (door een tweak) profijt van sli. (Het varieert grofweg van 10% to 90% verbetering)
- Ik ga "gamedvr" uitzetten.
- Ik zit nu achter m'n laptop, maar ik zal eens proberen te achterhalen of spectre/meltdown is gepatched. Omdat die patch de prestaties van de processor beinvloed, denk ik niet dat die patch zoveel invloed kan hebben op de grafische prestatie's. Mijn I7-4790K met HT ("8 cores") . In het verleden had ik de demo van Far Cry 5 gedraaid met de processor op 4.6 Ghz en een keer op 4.4Ghz (zonder HT), het scheelde maar +/- 12 fps.

Vanavond ga ik jullie adviezen 1 voor 1 uitproberen. Ik verwacht eigenlijk niet dat de nvidia-drivers het probleem hadden veroorzaakt, want ik had al de laatste nieuwe drivers geinstalleerd (omdat QC) anders niet wilt opstarten.
Ik zie trouwens nieuwere drivers van Nvidia staan, die ga ik eerst even proberen. Je weet maar nooit.
Ik laat van mij lezen/horen. Het zou jammer zijn voor MS wanneer ik terug zou gaan naar Windows 7. ;-)

Even snel een edit voor TommyboyNL.
Je hebt gelijk, maar na een schone installatie, voor de eerste keer opstarten, online gaan en spelen van Quake Champions (en een paar andere fps-games) zo'n mooie en fijne ervaring opdoen met fantastische resultaten is voor mij een teken dat het dus wel degelijk mogelijk is om een "super-game-pc" te hebben met "oude" hardware. En ik weet dat die windows LTSB een "kale bedrijf-versie" is. Maar dat was ook mijn uitgangspunt, een game-pc met alleen maar het echte hoog nodige aan driver-ballast en geen poespas of andere meuk. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Guus Flater op 25-04-2019 10:30 . Reden: Kleine verduidelijking / ervaring toegevoegd t.a.v. sli-perstaties. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TommyboyNL schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:52:
De LTSB build is niet bedoeld voor regulier desktop gebruik, wellicht dat dat roet in het eten gooit. Installeer eens een gewone Windows 10 versie, en probeer het dan nog eens.
Dit inderdaad.
Het zou veel helpen als mensen gewoon de aanbevolen software en instructies zouden gebruiken i.p.v. eigenwijs te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Flater
@ PannenkoekenNL en TommyboyNL.
Iedereen mag gelukkig een eigen mening hebben. Maar uit de woorden van meneer of mevrouw PannenkoekenNL kan ik opmaken dat u nog graag in een berehuidje rond zou willen lopen ?
Wanneer ik mij zou gaan gedragen als een lemming en niet meer nieuwsgierig ben naar andere mogelijke oplossingen of ideeen, dan zit ik waarschijnlijk op een verkeerd forum. En moet ik mij aanmelden bij de "Teletubies" of "fabeltjes krant.nl". Ik ben van mening dat iedereen zich moet kunnen ontplooien en/of moet kunnen blijven experimenteren zonder een ander te beschadigen of te kwetsen.

Wat ik bereik of zou willen bereiken met Windows LTSB, is een minder spy-OS. Ik had eens even nagetrokken hoeveel programma's en of drivers in Windows 10 Home of Pro contact proberen te maken met "thuis" (Microsoft dus). Toen ik bij 30 was, ben ik maar ik gestopt. En wat voor data wordt er naar Microsoft gestuurd? Natuurlijk geloof ik mooie beloftes en uitspraken. NOT !
Daden zeggen mij meer dan woorden. Maar goed, ik raak een beetje erg offtopic.

Het probleem is dat ik een zeer positieve ervaring heb gehad en dat die door 1 of andere reden ongedaan of onklaar is gemaakt. En daar baal ik behoorlijk van.

Iemand een advies over welke windows-update ik als eerste zou moeten verwijderen? Of gewoon allemaal verwijderen en dan proberen 1 voor 1 weer te installeren? Ik heb geen idee of dat op die wijze gaat lukken, windows 10 is echt nieuw voor mij. Maar ik ga zo meteen aan de slag.

Weet iemand misschien hoe ik echt alle niet-Microsoft videodrivers kan verwijderen of waar ik die kan vinden ? DuckDuckGo weet veel, maar al die informatie doolt nog in m'n hoofd zonder een vast plekje gevonden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Prima, maar:
1607 Long-Term Servicing Branch (LTSB) 2016-08-02 14393.2908

En daarbij ben ik benieuwd hoe je LTSB gekocht hebt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:29
Guus Flater schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:22:
@ PannenkoekenNL en TommyboyNL.
Iedereen mag gelukkig een eigen mening hebben. Maar uit de woorden van meneer of mevrouw PannenkoekenNL kan ik opmaken dat u nog graag in een berehuidje rond zou willen lopen ?
Wanneer ik mij zou gaan gedragen als een lemming en niet meer nieuwsgierig ben naar andere mogelijke oplossingen of ideeen, dan zit ik waarschijnlijk op een verkeerd forum. En moet ik mij aanmelden bij de "Teletubies" of "fabeltjes krant.nl". Ik ben van mening dat iedereen zich moet kunnen ontplooien en/of moet kunnen blijven experimenteren zonder een ander te beschadigen of te kwetsen.

Wat ik bereik of zou willen bereiken met Windows LTSB, is een minder spy-OS. Ik had eens even nagetrokken hoeveel programma's en of drivers in Windows 10 Home of Pro contact proberen te maken met "thuis" (Microsoft dus). Toen ik bij 30 was, ben ik maar ik gestopt. En wat voor data wordt er naar Microsoft gestuurd? Natuurlijk geloof ik mooie beloftes en uitspraken. NOT !
Daden zeggen mij meer dan woorden. Maar goed, ik raak een beetje erg offtopic.

Het probleem is dat ik een zeer positieve ervaring heb gehad en dat die door 1 of andere reden ongedaan of onklaar is gemaakt. En daar baal ik behoorlijk van.

Iemand een advies over welke windows-update ik als eerste zou moeten verwijderen? Of gewoon allemaal verwijderen en dan proberen 1 voor 1 weer te installeren? Ik heb geen idee of dat op die wijze gaat lukken, windows 10 is echt nieuw voor mij. Maar ik ga zo meteen aan de slag.

Weet iemand misschien hoe ik echt alle niet-Microsoft videodrivers kan verwijderen of waar ik die kan vinden ? DuckDuckGo weet veel, maar al die informatie doolt nog in m'n hoofd zonder een vast plekje gevonden te hebben.
De vraag is echter of wat je wil bereiken wel gaat lukken.

Windows 10 LTSB is echt een "steenoude" versie in IT termen (Als je zo graag vergelijkingen wil maken over berenhuiden, juist het draaien van een LTSB versie in 2019 zou je kunnen vergelijken met het leven in de steentijd qua IT :P ), wil je daadwerkelijk zo'n versie gebruiken, pak dan op zijn minst de laatste versie: Windows 10 Enterprise 2019 LTSC. Dan heb je in ieder geval redelijk recente versie's van de API's.

Verder is het inderdaad zo dat Microsoft deze LTSB / LTSC versie's niet voor dagelijks gebruikt geschikt acht, je zal dus al vrij snel voor support op jezelf aangewezen zijn. Heb je hier geen of weinig verstand van, vraag dan jezelf af of dit wel het handigst is voor je.

Dit is wat Microsoft zelf aangeeft:
Windows 10 Enterprise LTSB is a separate Long Term Servicing Channel version.

Long-term Servicing channel is not intended for deployment on most or all the PCs in an organization; it should be used only for special-purpose devices. As a general guideline, a PC with Microsoft Office installed is a general-purpose device, typically used by an information worker, and therefore it is better suited for the Semi-Annual servicing channel.
Je systeem niet updaten is natuurlijk wel het laatste wat je moet doen (tenzij je het systeem volledig airgapped gaat gebruiken, maar dat lijkt me niet bij een game systeem).

Daarnaast is de kans aanwezig dat games Windows 10 LTSB / LTSC niet of niet lekker zullen ondersteunen.

Verder zal; je voor het beetje SLI support dat er nog is constant nieuwe drivers nodig hebben van Nvidia, verder is dit voor nieuwe games ook handig. Nvidia brengt soms zelfs per game nieuwe drivers uit met optimalisaties voor die game. Met oude drivers zul je nooit je 1080Ti's volledig kunnen benutten. Je ziet nu al dat Nvidia voor de nieuwste drivers Windows 10 1803 vereist. Wij hebben bij een klant bijvoorbeeld ook wat Windows 10 LTSB machines staan, voor het analyseren van foto's gemaakt tijdens het productie proces, deze moeten nu allemaal geupdate worden naar LTSC 2019 want de leverancier van de analyse software adviseert de laatste nvidia drivers te gebruiken bij het trouble shooten van een probleem.

All in all verwacht ik met mijn ervaringen die ik inmiddels heb met LTSB / LTSC dat dit uiteindelijk geen leuke ervaring gaat worden. Juist op consumenten systemen kom je met deze versie's zoveel eigenaardigheden tegen bij normaal gebruik dat het onderhouden van het systeem juist vervelend wordt in plaats van dat je tijd wint en minder issues zou hebben. .

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 24-04-2019 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Flater
Ik heb gisterenavond nogmaals gecontroleerd of automatische updates uitstonden, dat was gelukkig het geval. Omdat ik voor de zekerheid (als eerste handeling) de allerlaatste nvidia-drivers wilde gebruiken, had ik deze gedownload en er met "Nvidia-slim" een kale driver van gemaakt. En om problemen te voorkomen, ook maar even het netwerk (internet) uitgezet.
Daarna had ik Windows in safe-mode op gestart en m.b.v DDU (video-driver uninstaller) alle video-drivers verwijderd. Daarna Windows opnieuw opgestart en de kale nieuwe video-driver geinstalleerd.
Voor de zekerheid nogmaals Windows opnieuw opgestart en toen even Quake Champions gespeeld.
YES, YES, YES, de video-prestaties waren bijna net zo goed (hoog) als waar ik naar op zoek was. Met enige wijzigingen in het nvidia-menu ga ik proberen het maximale er uit te halen.

Bedankt voor jullie hulp. Raven, jij hebt mij op het goede spoor gezet. Bedankt daarvoor.
Oja, ik heb die andere Windows-updates niet ongedaan gemaakt, omdat dit tot nu toe niet nodig is.

Sorry dat ik een beetje van de hak op de tak spring (ben net wakker), deze oude Windows LTSB (van 2018) heb ik met toestemming en in overleg gekregen van een afdeling bij mij op het werk. Ik mocht met deze Windows gaan "spelen". Dus dan doe ik dat ook maar. :9~
En omdat deze versie zo lekker "kaal" is, is dit voor mij dus echt een mooie uitdaging.

Nu moet ik nog even uitzoeken hoe ik de automatische updates voor mijn video-kaarten kan blokkeren / tegen houden. Wanneer iemand dat weet of mij een beetje de juiste richting kan wijzen, zou ik zeer dankbaar zijn.

Ik denk dat het grote probleem is geweest dat ik 2 verschillende videokaarten met dezelfde gpu, maar met verschillende bios-en, op het moederbord heb geprikt. Twee exact dezelfde videokaarten (en bios-en) hadden dit probleem naar mijn idee niet veroorzaakt. Misschien kom ik daar ooit nog eens achter.

Ik was vergeten te vermelden dat ik normaal gesproken, na een volledige goede installatie van Windows met alle gewenste randapparatuur, alles laat scannen op virussen en dergelijke. Om daarna de "Tea-timer" van "Spybot Search & Destroy" te installeren en te activeren.

Ik wens jullie een fijne dag, de mijne kan niet meer stuk (voor vandaag).

@ SpamLame. Gelukkig is het (nog) niet zover. De Windows-updates mogen nog even blijven.

@ Dennism. Bedankt voor jou objectief en eerlijk antwoord. Ik begrijp het probleem en ervaar dat als een uitdaging.

@ jeroen3. Wat ik nu schrijf ga je niet leuk vinden. Maar een "spectre/meltdown patch" heeft geen tot weinig zin meer. Er zijn "niet te dichten gaten" gevonden in vooral cpu's van Intel en in iets mindere mate is ook AMD hiermee "besmet". En dan wil ik het niet hebben over Intels netwerk-modules en hun features.

Bij deze wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de goede ideeen en het meedenken.

[ Voor 21% gewijzigd door Guus Flater op 25-04-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Guus Flater schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:12:
Nu moet ik nog even uitzoeken hoe ik de automatische updates voor mijn video-kaarten kan blokkeren / tegen houden. Wanneer iemand dat weet of mij een beetje de juiste richting kan wijzen, zou ik zeer dankbaar zijn.
Je kan 2 dingen doen, al dan niet gecombineerd:
- gebruik http://download.microsoft...F70B21/wushowhide.diagcab om de via Windows Update aangeboden driver te verbergen, bij elke nieuwere versie moet je dit opnieuw doen;
- een andere optie is de hardware ID's van de videokaart op een blacklist zetten, zie deze link voor meer info, en dan tijdelijk van de blacklist halen als je met de hand de driver bij gaat werken (of door de Nvidia software). Hierbij wel opletten dat Windows Update op dat moment geen driver aanbied, zie vorige punt.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Flater
Raven, nogmaals super bedankt voor al de moeite. Ik ga er mee aan de slag.
Zelf even twee reg-key's maken ("block videodrivers" en "unblock video drivers") is zo gebeurt.
Ik ga er vanavond mee aan de slag.
Tot nu toe bevalt deze LTSB-versie (als vervanger / opvolger van mijn Windows 7 Ultimate) mij redelijk goed en vind ik zelfs fijner dan de normale Windows 10 Home of Pro versie.
Pagina: 1