Welke connector is dit? (antennekabel in de auto)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Vandaag bleek ik geen radio-ontvangst in de auto te hebben, blijkt m'n antennekabel aan de antennezijde kapot te zijn (eigen schuld achteraf).
Nu ben ik alleen op zoek naar een nieuwe connector om aan de kabel te krimpen, alleen ik heb werkelijk geen flauw idee hoe deze connector heet:
Afbeeldingslocatie: https://www.telebox-live.com/media/image/thumbnail/a964fb1de6a52270e05546bc66bcd611_1000x800.jpg

Het enige wat ik op dit moment kan ontdekken is de weinig zeggende benaming M10x0,75(f) of M10x0.75 female connector.

Alternatief zoek ik deze verloop:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/510s6CvpSOL._SX569_.jpg

Een female DIN 150 connector om zelf te monteren is namelijk wel vrij makkelijk te vinden.

En voor iemand het voorstelt, de hele kabel vervangen is (op dit moment) geen realistische optie, daarvoor zal ik het gehele interieur uit m'n auto moeten halen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:28
Welke auto?

[ Voor 21% gewijzigd door FitzJac op 24-04-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het zit in een BMW E36 cabrio aan de antennezijde. Wat ik terug kan vinden, is het een vrij standaard aansluiting voor autoantenne's uit de jaren 80 en 90.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Is dit, minus de schroefbare ring, geen standaard F-connector zoals je die ook op satellietschotels e.d. vindt?

Dan kun je het misschien oplossen met een standaard F-connector en een female-female koppelstukje? Kun je het alleen niet vastschroeven...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:56:
Is dit, minus de schroefbare ring, geen standaard F-connector zoals je die ook op satellietschotels e.d. vindt?

Dan kun je het misschien oplossen met een standaard F-connector en een female-female koppelstukje? Kun je het alleen niet vastschroeven...
Het lijkt een F-connector-variant te zijn. Maar de mantel is iets dunner. Bovendien is het vast kunnen schroeven wel essentieel, de kabel hang aan de aansluiting, dus als hij niet vastgeschroefd zit, heb ik én geen aarding van de kabel én valt de stekker bij de eerste de beste drempel waarschijnlijk van de aansluiting.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de aansluiting die aan deze antenne redelijk bovenaan zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.pdaplus.nl/media/catalog/product/cache/9/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/4/24970000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het lijkt op een soort TNC RP, maar toch denk ik niet dat dat het is. F connector is het niet, althansd, VZIW bestaat daar geen RP variant van
(Reverse Polarity, waarbij het vrouwtje dus binnendraad heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_ferry_ schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:08:
Het lijkt op een soort TNC RP, maar toch denk ik niet dat dat het is. F connector is het niet, althansd, VZIW bestaat daar geen RP variant van
(Reverse Polarity, waarbij het vrouwtje dus binnendraad heeft)
Voor TNC is hij ook veel te grof (en volgens mij bestond die in de jaren 80 sowieso nog niet).

Het enige wat ik kan vinden is M10x0.75 (wat de schroefdraadmaat is van het kapje) / F , wat dus wel suggereert dat het een soort F-connector RP is. Maar die is als losse connector ook niet te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Het lijkt mij een SMA reverse polarity connector. Als je daar een adapter op schroeft, is alles weer standaard: “Maak van een reverse polarity SMA vrouwelijke connector een SMA vrouwelijke connector”.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Is het geen mini SDI connector? Een variant op BNC

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• director4573
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 22:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Fordox & @Tomatoman Nee, dit is echt een andere connector.

@director4573
Ik citeer mezelf even:
deepbass909 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:13:
[...]
En voor iemand het voorstelt, de hele kabel vervangen is (op dit moment) geen realistische optie, daarvoor zal ik het gehele interieur uit m'n auto moeten halen.
Volgende keer graag dus even de hele vraag lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
deepbass909 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:45:
@director4573
Ik citeer mezelf even:

[...]

Volgende keer graag dus even de hele vraag lezen.
Dan citeer ik jou ook even:
Dat is deze kabel toch gewoon? Alleen wat lang misschien. :+

Zoiets kun je eventueel ook inkorten toch? Die normale antenneconnectors zijn toch wel los te vinden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:33:
[...]

Dan citeer ik jou ook even:

[...]

Dat is deze kabel toch gewoon? Alleen wat lang misschien. :+

Zoiets kun je eventueel ook inkorten toch? Die normale antenneconnectors zijn toch wel los te vinden?
Een kabel van bijna 5 meter is niet bepaald meer een verloop te noemen ;)

Inmiddels is het min of meer ook al opgelost, er staat een verloopt (20cm) in bestelling:
Afbeeldingslocatie: https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/antenne-adapters/c1464/antenne-adapterkabel/p707655_900_900/antenne-adapterkabel.jpg

en een female standaard DIN 150 plug:
Afbeeldingslocatie: https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/antenne-adapters/c1464/antenne-plug/p707696_900_900/antenne-plug.jpg

Alleen had ik liever de kabel zelf gerepareerd, dit geeft namelijk hoe dan ook signaalverlies en zo geweldig is de ontvangst al niet.
Daarom is een kabel van bijna 5 meter ook geen optie, dan ligt er tegen de 10 meter antennekabel in de auto en kan ik een beetje stabiele ontvangst helemaal vergeten. Bovendien gaat het interieur er volgend jaar sowieso helemaal uit en wil ik dan de kabel hoe dan ook vervangen (achter de radio is de plug ook al niet meer origineel) en wil ik de kosten daarom nu minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Inmiddels is met het bovenstaande de kabel gerepareerd en blijkt de ontvangst beter dan in de vele jaren daarvoor. Schijnbaar was de oude connector sowieso al niet heel goed meer.

Jammer alleen dat ik nog steeds niet weet hoe die connector genoemd wordt...

Pagina: 1