Amerikaans apparaat (120V) laten werken op 230V net

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1204254

Topicstarter
Dag allemaal,

Mijn eerst vraag op Tweakers, want ik heb geen idee waar ik anders terecht zou kunnen.

Ik heb een Amerikaanse grill gekocht die enkel werkt op 120V. Hoe kan ik deze het beste laten werken hier in België? Het apparaat heeft een vermogen van 1500 Watt.

Ik heb nu enkel een verloopstekker waarmee ik het toestel kan gebruiken, maar door de 230V lijkt het ding veel te warm te worden.

Is het best dat ik een omvormer koop van 230 naar 120 met min 1500 Watt? Of zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bedankt,

Glenneman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:21

nhanssen

QVL is non-tweakers

Denk dat je met deze pagina al uit de voeten kunt

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Een transformator die 12,5A kan leveren voor de grill wordt een (erg) dure aangelegenheid. Ik ben bang dat je niet heel veel hebt aan deze grill.

Als in de grill twee verwarmingselementen zitten kun je die misschien in serie schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad, probeer eens te kijken of er een (bedradings)schema te vinden is en heel misschien met de juiste zoektermen kom je een artikel tegen hoe om te bouwen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 1204254 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:33:
Ik heb een Amerikaanse grill gekocht die enkel werkt op 120V.
...
Ik heb nu enkel een verloopstekker waarmee ik het toestel kan gebruiken, maar door de 230V lijkt het ding veel te warm te worden.
Verloopstekker? Zo'n reisstekker/adapterding als hieronder? Ben je betoeterd/wil je brand?
Afbeeldingslocatie: https://www.kameramarkt.nl/Files/2/31000/31919/ProductPhotos/MaxContent/347853177.jpg

Wat je nodig hebt is inderdaad een spanningsomvormer, normaal niet zo duur maar vanwege jouw wattage wel, als je er uberhaupt al 1 kan vinden van >1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:38

Rmg

Goedkoopste is een variac op marktplaats scoren. Die zijn nog wel betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

En als je een diode in serie met het verwarmingselement zet? Dan heeft ie ongeveer de halve netspanning.
Voor het geval dat er iemand roept/vraagt moet dat geen 'dikke' diode zijn? Vast wel. Mocht TS zo'n ding willen hebben dan heb ik tegen verzend kosten nog wel wat leuks liggen (het ding is goed voor 90A).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9tC4z5gp6KFq3c7RImEHuJUh/thumb.png
Het ding komt uit een oerlikon 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
https://www.ringkerntrafo...transformator-2000va.html
https://www.alcatronic.nl...0v-en-230v-1700-watt.html

Is die grill het waard?

Soms kun je ook een triac dimmer op 50% gebruiken. Dat zijn dan de goedkopere reisstekkers.
https://www.amazon.com/Vo...ter-MacBook/dp/B07GGYNMV4
Maar dat werkt alleen op verwarmingselementen (fohns bijv.), en niet op overige elektronica. Dus als er stuurelektronica in zit dan werkt het niet.

En als er een AC motor in zit kun je het helemaal vergeten. Want dan klopt de frequentie ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 24-04-2019 08:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:29
Helaas diode werkt ook niet, je hebt dan nog steeds ongeveer 2 keer het vermogen. Power schaalt met voltage in het kwadraat.
Find het bijzonder dat, de zekering in de grill niet geknapt is en dat het verwarming 230 v heeft overleeft( ~ 6000 Watt)

Doe het netjes of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:31
dragon2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 00:36:
[...]

Verloopstekker? Zo'n reisstekker/adapterding als hieronder? Ben je betoeterd/wil je brand?
[Afbeelding]

Wat je nodig hebt is inderdaad een spanningsomvormer, normaal niet zo duur maar vanwege jouw wattage wel, als je er uberhaupt al 1 kan vinden van >1000W.
dat is toch juist de hele bedoeling van zo'n gril? :+

ff serieus. Eens met hierboven, doe het goed of doe het niet. Ik hoop dat het een mooie gril is die een extra 200e investering waard is :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totally2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:11
https://voltage-converter...age-transformer-converter

Als je toch al in de states besteld,ongeveer 50 euri voor 1500 watt.
Verzendkosten is een ander verhaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:03

Theo

moederbord

Waarom alle moeite, kosten en risico? Het aansluiten van een 115 Vac gril op 230 volt is letterlijk levensgevaarlijk en letterlijk vergelijkbaar met een gewone oven aansluiten op 460 volt... De oven kan in brand vliegen omdat de heating elementen viermaal hun nominale vermogen krijgen, , de elektronica kan in brand vliegen omdat het mogelijk niet voor 230 volt is ontworpen. Je bedrading in huis kan oververhit raken omdat deze niet gemaakt is om 26 ampères te vervoeren (nominaal is 16 amperes) En zo'n stroom door een verloopje is niet vragen om problemen; dat is schriftelijk in drievoud via de notaris een verzoek tot problemen indienen.... Dit soort fratsen zijn de oorzaak dat dit jaar de brandverzekering omhoog gegaan is.....

Een 115 volt oven moet je onder geen beding op 230 volt aansluiten. Geen uitzondering.

Wil je een oven aansluiten dan moet je ofwel zorgen voor 115 Vac in huis via een verhuistrafo (duur). Of je koopt gewoon een 230 volt oven zoals zo'n beetje bijna iedereen doet..

Of; als je het in bijv een voertuig in wil bouwen, regel dan een 115 Vac omvormer.

Maar sluit nooit, maar dan ook nooit een 115 Vac oven aan op 230 Vac...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Theo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:48:
Maar sluit nooit, maar dan ook nooit een 115 Vac oven aan op 230 Vac...
En als je er nou twee pakt en ze in serie zet...? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:03

Theo

moederbord

dreamscape schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:53:
[...]

En als je er nou twee pakt en ze in serie zet...? :)
In theorie zou het kunnen, maar in de praktijk niet. De ovens regelen de temperatuur door het heating element (HE) aan en uit te schakelen. Dus het verbruik wisselt tussen (ongeveer) 5 watt en 1500 watt; afhankelijk of de HE aan of uit staan. De vervangingsweerstand van een oven (op 115 Vac) is dan dus 9 Ohm als de HE's aanstaan en 2600 Ohm als deze uit staan.

Als één van twee ovens de HE's heeft ingeschakeld heeft de oven zonder een actief HE 99% van de netspanning, en heeft de oven die de HE's heeft geactiveerd slechts 1% van de 230 volt. Ofwel; de oven met de inactieve HE's krijgt 228 volt (terwijl de elektronica gemaakt is voor 115 volt) waardoor de elektronica mogelijk stuk gaat en eruit fikt. En de oven die probeert te verwarmen die zal niks doen aangezien deze maar 2 volt krijgt....

Twee apparaten die een schakelend gedrag hebben (zoals in en uitschakelende HE's) kun je niet in serie zetten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Even simpel gedacht, een dimmer op 50%, zou ook moeten werken ;)
Wel even nameten wat de spanning over de dimmer uitgang is natuurlijk (~120Vac)

Volgende vraag is natuurlijk: waar haal ik een 1500W dimmer vandaan?? >> zelfbouw kitje ala Vellemann??

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Theo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:06:
[...]
Twee apparaten die een schakelend gedrag hebben (zoals in en uitschakelende HE's) kun je niet in serie zetten.
Ik bedoelde het ook als grapje en zeker niet als serieus idee. Maar toch bedankt voor je uitleg, voor het geval dat TS denkt het op zo'n manier op te lossen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met een diode heb je de meeste kans denk ik. Dimmer zou ik absoluut niet doen, gaat niet goed komen en een trafo van 1.5 kw gaat zeker meer kosten dan het apparaat (en zwaarder ook)

persoonlijk zou ik het lekker in de vuilnisbak gooien en kijken voor een tweedekansje op 230v. gekut en gekloot met electra terwijl je er geen kijk op hebt is vragen om brand. Zeker met 1.5 kw.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

https://www.aliexpress.co...9a5db&transAbTest=ae803_5

Hier koop je een step up/down converter voor zo'n 3 tientjes. En er zijn nog een stuk of 100 andere opties in China...

Moet je wel even willen wachten op bezorging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Wat een mooi topic dit :+

Hoe kom je aan een Amerikaanse grill. Wie komt op het idee om een grill uit Amerika naar Nederland te vervoeren?
keur0000 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:11:
Even simpel gedacht, een dimmer op 50%, zou ook moeten werken ;)
Wel even nameten wat de spanning over de dimmer uitgang is natuurlijk (~120Vac)

Volgende vraag is natuurlijk: waar haal ik een 1500W dimmer vandaan?? >> zelfbouw kitje ala Vellemann??
8)7 nee toch...

Waarom zou een transformer 200 euro kosten, terwijl een oude niet-LED dimmer een 10tje kost. Geen idee waarom het niet/wel zou werken, maar het klinkt als een slecht idee IMO

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 24-04-2019 09:34 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 472287 Grappig; een hoog vermogen omvormer via AE. O-)
En wat dacht je van de verzendkosten? :+
(en is de prijs inclusief brandverzekering?)

Volgens mij is het goedkoper om gewoon een andere grill te kopen...
Of je moet bij een kringloopwinkel b.v. nog een oude 110/220 (of het liefst 115/230) hoog vermogen trafo kunnen vinden.

Maarre, niemand vind het opvallend dat dit bericht #1 van de TS is, en dat er verder geen reacties zijn... ;)
Ik heb een Amerikaanse grill gekocht die enkel werkt op 120V. Hoe kan ik deze het beste laten werken hier in België?

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 24-04-2019 09:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:39:
Maarre, niemand vind het opvallend dat dit bericht #1 van de TS is, en dat er verder geen reacties zijn... ;)
Ik heb een Amerikaanse grill gekocht die enkel werkt op 120V. Hoe kan ik deze het beste laten werken hier in België?
Nee, niet echt. Nadat het bericht is geplaatst was het gisteren half 11, die tijd ga je op de bank hangen of nog een video. De volgende morgen ga je naar je werk. Rond 5 uur ben je klaar met werk en ga je nog eten. Dus rond 7 uur een antwoord op een werkdag is niks geks aan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:19
Er zit niet toevallig ergens een schakelaar om hem om te zetten naar 230v? Zoals wel op meer apparaten te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Er heeft nog niemand iets gezegd over het verschil tussen 50 (EU) en 60 Hz (US). Weet niet of dat voor een grill veel uitmaakt, maar noem het toch maar even.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-06 11:17

Managelorian

“This is the workflow.”

Nee, 50 Hz of 60 Hz zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken voor een grill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 10:16
@SeatRider Dat maakt alleen uit als er motoren of timers in zitten. Die zullen langzamer lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
jeroen3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:03:
@SeatRider Dat maakt alleen uit als er motoren of timers in zitten. Die zullen langzamer lopen.
Meestal niet, netfrequentie wordt meestal niet als clock signaal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:58
MaChOmIdGeT schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:12:
[...]

Meestal niet, netfrequentie wordt meestal niet als clock signaal gebruikt.
Dat kan nog lelijk tegen vallen. Zo stonden een hoop klokken in Europa verkeerd toen de frequentie onder de 50 Hz kwam (door problemen in oost Europa). Er zijn ook best wel wat wisselspanning motoren die de draaisnelheid hebben bepaald door de net frequentie.

Voor een grill zal het inderdaad niet zo veel uit maken (hooguit een spit dat wat minder hard rond draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

@Anoniem: 472287 Grappig; een hoog vermogen omvormer via AE. O-)
En wat dacht je van de verzendkosten? :+
(en is de prijs inclusief brandverzekering?)

Volgens mij is het goedkoper om gewoon een andere grill te kopen...
Of je moet bij een kringloopwinkel b.v. nog een oude 110/220 (of het liefst 115/230) hoog vermogen trafo kunnen vinden.

Potverdriekes! Toen ik hem postte was ie 'Free shipping"!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je huis is afgebrand heb je wel wat anders aan je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

downtime schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:39:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Waar in België is de brand dan? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33
downtime schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:39:
[...]

Of alle lichten en computers gingen uit toen ie hem toch op 230V probeerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Misschien werkt zijn grill wel prima zo met dit lekkere weer en is-ie gewoon stukjes koe aan het grillen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 12-06 10:03
YouTube: Um, so I tried a grilled cheese toaster. | Kitchen Gadget Test

Even doorspoelen naar het einde. Dit wil je niet in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een 115V apparaat op 230V hoeft niet fout te gaan.. of het verstandig is?
YouTube: Turbo charging a 120V Presto hot dogger on 250V.

404 Signature not found

Pagina: 1