Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 21:28
Hallo medetweakers,

Een tijdje terug is mijn voeding erg veel lawaai gaan maken. Hij komt boven de rest van de ventilatoren uit in mijn computer. Het gaat om een recom power engine 550 tc. De voeding zelf werkt zonder problemen, op de ventilator na. Nou heb ik ergens gezien dat je er een andere psu ventilator in kan zetten. Dit leek mij wel wat. Zelf heb ik nog een netzeil SP-4300 liggen die ik niet gebruik. Zou het (veilig) kunnen om de ventilators om te wisselen?

MVG, Gameguy12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:27
Zolang je de voeding los koppelt en hem even een minuut of 10 laat liggen zodat de caps leeg kunnen lopen kan het zeer veilig.
Let wel sommige voedingen hebben de fans gesoldeerd en weer andere voedingen zoals dat irritante ding van mij hebben een zeer low profile fan dus dan kan er geen gewone dikte fan in.

Echter zie je dit pas bij het open maken.

Maar belangrijker is weet je zeker dat je de fan hoort en zo ja is en dit een brom of een zoem.
Een brommend geluid is vaak vibratie/imbalans in je fan en dat betekend dat je fan wel op is of beschadigd is.
Een zoemend geluid is meestal gewoon een fan die zeer snel draait. dit betekend dat er iets in je voeding heet word en hij de fan sneller laat draaien of hij niet genoeg lucht aan kan zuigen (verstopt filter)

In het tweede geval is niet perse je fan defect.
Iets om even te onderzoeken dus. maar of hij te vervangen is daarvoor moet je hem open maken en meten.

Als je gaat omwisselen let wel even op de zuig/blaas richting dit staat meestal aangegeven met 2 pijltjes. 1 voor draai richting en 1 voor blaas richting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Je Recom werkt niet zonder problemen. Dat denk jij maar is niet zo. De voeding heeft nog nooit goed gewerkt want is al defect als ie nieuw is. Het is namelijk een slechte voeding, slechte kwaliteit, slechte spanningsregeling , slechte fan, kan niet het beloofde vermogen leveren en zorgt er daardoor voor dat de onderdelen in het systeem een kortere levensduur hebben dan nodig. Je donorprul idem dito. Koop gewoon een nieuwe voeding van €40 - €50, bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Uszka schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:50:
Je Recom werkt niet zonder problemen. Dat denk jij maar is niet zo. De voeding heeft nog nooit goed gewerkt want is al defect als ie nieuw is. Het is namelijk een slechte voeding, slechte kwaliteit, slechte spanningsregeling , slechte fan, kan niet het beloofde vermogen leveren en zorgt er daardoor voor dat de onderdelen in het systeem een kortere levensduur hebben dan nodig. Je donorprul idem dito. Koop gewoon een nieuwe voeding van €40 - €50, bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
Ik zou dit toch wat willen nuanceren. Ik heb 11 jaar lang een merkloze 850 watt voeding in mijn systeem gehad zonder enige problemen ondanks dat ik na aanschaf las dat iedereen hem afkraakte.
Het is nog altijd een beest van een voeding die mijn cpu beter laat overclocken dan de nieuwe cooler master die er nu in zit.
Ik doe persoonlijk dan ook niet mee aan dat hele afkraak gedoe voor voedingen en denk dat het allemaal wel los zal lopen.
Ik heb hem pas vervangen toen ik een probleem met mijn geluid kreeg (static) na het vervangen van mijn videokaart.
Echter veranderde dit niks en was de voeding het probleem niet maar zijn nvidia kaarten het probleem en heb ik dus voor niets de voeding vervangen.

En van niet het vermogen kunnen leveren gaat er echt niks stuk je krijgt hoogstens wat instabiliteit.
Maar voeding makers zijn wel blij met je natuurlijk die verkopen graan iedere 4 jaar een nieuwe.
Ik heb in bijna 30 jaar wekelijk nog nooit een probleem gezien veroorzaakt door een 'slechte' voeding tenzij deze echt totaal defect of de wattages niet kon leveren was en dan was het na vervangen gewoon opgelost.

Als je voeding echt aan vervanging toe is tuurlijk koop een goede maar als je simpelweg een fannetje kan vervangen hij doet het weer prima toch.
We hoeven niet allemaal mee te doen aan het creëren van een afval berk en de consumptie maatschappij die het leven onbetaalbaar maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:10:
[...]

Ik zou dit toch wat willen nuanceren. Ik heb 11 jaar lang een merkloze 850 watt voeding in mijn systeem gehad zonder enige problemen ondanks dat ik na aanschaf las dat iedereen hem afkraakte.
Ik heb zelf honderden voedingen in mijn handen gehad, maar een merkloze nog nooit. Hoe kan een product trouwens überhaupt merkloos zijn?

Neemt niet weg dat @gameguy12 zijn voeding wel gewoon onbetrouwbaar is en gevaarlijk voor de andere onderdelen die hij erop aansluit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
-The_Mask- schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb zelf honderden voedingen in mijn handen gehad, maar een merkloze nog nooit. Hoe kan een product trouwens überhaupt merkloos zijn?

Neemt niet weg dat @gameguy12 zijn voeding wel gewoon onbetrouwbaar is en gevaarlijk voor de andere onderdelen die hij erop aansluit.
Muggenzift modus staat weer aan vandaag zie ik.

Het merk is soly tech...
Niet merkloos maar niet een merk wat bekend is of onder de bekende merk voedingen valt of ook maar in de enorme lijst met voedingen van de pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Solytech is gewoon een heel groot en bekend merk, welke hele slechte tot redelijk goede voedingen maakt. Waarbij vooral de lage vermogens heel vaak bagger zijn en hoge vermogens, zoals dus 850W, veel vaker stukken beter zijn. Dus het is prima mogelijk dat je gewoon een goede of redelijke Solytech had.

Ik zeg dus maakt omdat ze de voedingen zelf maken in tegenstelling tot Cooler Master die je nu hebt bijvoorbeeld. Er zijn zelfs Cooler Master voedingen door Solytech gemaakt. Al zijn dat dan weer niet de goede voedingen, maar voedingen die je beter kon overslaan.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 24-04-2019 13:52 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
computerjunky schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:30:
[...]

Muggenzift modus staat weer aan vandaag zie ik.

Het merk is soly tech...
Niet merkloos maar niet een merk wat bekend is of onder de bekende merk voedingen valt of ook maar in de enorme lijst met voedingen van de pricewatch staat.
De "netzeil" bedoel je? Ik kon elf alleen zo gauw zien dat er groot netzeil opstond.
-The_Mask- schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb de netzeil SP 4300 gebruikt voor 6 maand, en die was 2de hands. Werkte zonder problemen met m'n systeem. Nu een ander systeem met C2Q er in, en dus die recom. Tot dusverre niks aan gemerkt dat t n "slechte" voeding is. Ja, die fan is luid, maar zo is die van een oudere corsair ook. Vriend van me had dat ook bij z'n voeding. Een fan hoeft niet overal heel te blijven blijkt t. Maar t kan best dat t n minder psu is, maar hij doet z'n werk zo lijkt t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
computerjunky schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:53:
Zolang je de voeding los koppelt en hem even een minuut of 10 laat liggen zodat de caps leeg kunnen lopen kan het zeer veilig.
Let wel sommige voedingen hebben de fans gesoldeerd en weer andere voedingen zoals dat irritante ding van mij hebben een zeer low profile fan dus dan kan er geen gewone dikte fan in.

Echter zie je dit pas bij het open maken.

Maar belangrijker is weet je zeker dat je de fan hoort en zo ja is en dit een brom of een zoem.
Een brommend geluid is vaak vibratie/imbalans in je fan en dat betekend dat je fan wel op is of beschadigd is.
Een zoemend geluid is meestal gewoon een fan die zeer snel draait. dit betekend dat er iets in je voeding heet word en hij de fan sneller laat draaien of hij niet genoeg lucht aan kan zuigen (verstopt filter)

In het tweede geval is niet perse je fan defect.
Iets om even te onderzoeken dus. maar of hij te vervangen is daarvoor moet je hem open maken en meten.

Als je gaat omwisselen let wel even op de zuig/blaas richting dit staat meestal aangegeven met 2 pijltjes. 1 voor draai richting en 1 voor blaas richting
De fan is gewoon net zo een zoem geluid als die van m'n videokaart of van de rest van de ventilators. Hij komt er alleen bovenuit, zelfs met games. Het zou zeker kunnen wezen dat de psu inderdaad "op" is, maar dan zal ik even moeten kijken met de multimeter of Alles nog stroom doorgeeft. Daarnaast, als ik m'n hand er achter houd als ik aan t gamen ben, komt er amper warme lucht uit. Daardoor denk ik zelf dus dat de ventilator het probleem is. Maar het kan zeker iets in de psu wezen.
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Als je nog wat toe te voegen hebt voor een ander gereageerd heeft, gebruik de "Wijzig"-knop

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-04-2019 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
gameguy12 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:32:
[...]
Daarnaast, als ik m'n hand er achter houd als ik aan t gamen ben, komt er amper warme lucht uit. Daardoor denk ik zelf dus dat de ventilator het probleem is. Maar het kan zeker iets in de psu wezen.
Kan natuurlijk ook een warmtesensor zijn die stuk is waardoor de ventilator op 100% gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Als die fan volle toeren draait, kun je die wel gaan vervangen, maar zal de nieuwe fan ook volle toeren draaien. Daar schiet je dus niets mee op.

Dat dat ding voluit geregeld wordt gebeurt met een reden. Ofwel er is iets ontzettend aan het oververhitten, ofwel er is een temperatuursensor stuk of zo.

edit: Dat er geen warme lucht uit komt, betekent niet dat de mosfets niet kneiterwarm worden. Het kan evengoed betekenen dat ze niet (meer) goed op hun koellichaam zitten of zo.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 24-04-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
sypie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:38:
[...]

Kan natuurlijk ook een warmtesensor zijn die stuk is waardoor de ventilator op 100% gaat draaien.
Dat is zeker mogelijk ja.
mcDavid schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:44:
Als die fan volle toeren draait, kun je die wel gaan vervangen, maar zal de nieuwe fan ook volle toeren draaien. Daar schiet je dus niets mee op.

Dat dat ding voluit geregeld wordt gebeurt met een reden. Ofwel er is iets ontzettend aan het oververhitten, ofwel er is een temperatuursensor stuk of zo.

edit: Dat er geen warme lucht uit komt, betekent niet dat de mosfets niet kneiterwarm worden. Het kan evengoed betekenen dat ze niet (meer) goed op hun koellichaam zitten of zo.
De mosfets zal ik even bekijken, wie weet raken ze het koellichaam inderdaad niet goed aan. Of er een sensor stuk is zal ik niet weten, maar kan Ik vast achter komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
gameguy12 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:48:

De mosfets zal ik even bekijken, wie weet raken ze het koellichaam inderdaad niet goed aan. Of er een sensor stuk is zal ik niet weten, maar kan Ik vast achter komen
Zonde van je tijd bij deze slechte onbetrouwbare voedingen. Gebruiken in welk systeem dan ook is sterk af te raden om eerder genoemde redenen. Je doet er veel beter aan een nieuwe betrouwbare voeding te kopen.
Doe je onderzoek om ervaring met voedingen op te doen, en vooral welke je niet moet hebben, prima, maar ga hem niet weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Uszka schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:11:
[...]

Zonde van je tijd bij deze slechte onbetrouwbare voedingen. Gebruiken in welk systeem dan ook is sterk af te raden om eerder genoemde redenen. Je doet er veel beter aan een nieuwe betrouwbare voeding te kopen.
Doe je onderzoek om ervaring met voedingen op te doen, en vooral welke je niet moet hebben, prima, maar ga hem niet weer gebruiken.
Ik kan wel een andere halen binnenkort. Zit wel op het geweldige student inkomen, die pc zelf is al vrij goedkoop gemaakt, maar binnenkort zal ik er voor zorgen dat er iets beters in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
gameguy12 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:25:
[...]

De "netzeil" bedoel je? Ik kon elf alleen zo gauw zien dat er groot netzeil opstond.
Netzteil is Duits voor voeding. :p
Ik heb de netzeil SP 4300 gebruikt voor 6 maand, en die was 2de hands. Werkte zonder problemen met m'n systeem.
SP-4300 is een typenummer van MS-TECH. En dat is simpelweg een hele slechte voeding.

Overigens kun je met een multimeter niet controleren of een voeding goed werkt, daar heb je zeer dure apparatuur van tienduizenden euro's voor nodig.

Zie bijvoorbeeld hier en dit zijn zelfs nog maar enkele simpele tests productreview: BitFenix Whisper BWG450M review door -The_Mask-.

[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 24-04-2019 15:32 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Als je het toch wil hobbyen of avonturen :

Eerst alle stekkers er uit en beide voedingen een tijdje laten liggen om de condensators te laten ontladen.
De elektronica experts onder ons zullen kunnen bevestigen dat er op de condensators in de voeding tot meer dan een minuut na loskoppeling > 300V kan blijven staan.

Dan eerst diameters (schroefgaten) van de fans vergelijken.

Indien diameter ok :
Op de meeste fans staan een spanning (V) en een stroom (A) of (mA) daar dien je in ieder geval naar te kijken voor je de fan swapt. Die moeten in ieder geval gelijk zijn.

Let ook goed op dat je + (rood) en - (zwart) niet verkeerd aansluit.

Indien ze niet gelijk zijn kan je online hopen webshops vinden waar je wel de goede fan kan bestellen.

Succes er mee!

[ Voor 4% gewijzigd door floorcleaner op 24-04-2019 15:45 . Reden: + en - uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
-The_Mask- schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:29:
[...]

Netzteil is Duits voor voeding. :p

[...]

SP-4300 is een typenummer van MS-TECH. En dat is simpelweg een hele slechte voeding.

Overigens kun je met een multimeter niet controleren of een voeding goed werkt, daar heb je zeer dure apparatuur van tienduizenden euro's voor nodig.

Zie bijvoorbeeld hier en dit zijn zelfs nog maar enkele simpele tests productreview: BitFenix Whisper BWG450M review door -The_Mask-.
haha ja, het was mij al duidelijk dat een netzeil een voiding was in t duits, vandaar ook tussen haakjes. Was ook niet van plan de SP-4300 te gebruiken, als psu. En oh.... duizenden euros aan apparatuur worden m zeker niet, wel ik kijk wel wat ik doe
floorcleaner schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:44:
Als je het toch wil hobbyen of avonturen :

Eerst alle stekkers er uit en beide voedingen een tijdje laten liggen om de condensators te laten ontladen.
De elektronica experts onder ons zullen kunnen bevestigen dat er op de condensators in de voeding tot meer dan een minuut na loskoppeling > 300V kan blijven staan.

Dan eerst diameters (schroefgaten) van de fans vergelijken.

Indien diameter ok :
Op de meeste fans staan een spanning (V) en een stroom (A) of (mA) daar dien je in ieder geval naar te kijken voor je de fan swapt. Die moeten in ieder geval gelijk zijn.

Let ook goed op dat je + (rood) en - (zwart) niet verkeerd aansluit.

Indien ze niet gelijk zijn kan je online hopen webshops vinden waar je wel de goede fan kan bestellen.

Succes er mee!
Bedankt voor de tips. Zelf snap ik wel hoor, dat je rood en zwart niet moet verwwarren :9 Ik krijg elektrotechniek op school haha. Dus een beetje van dit zal ik vast snappen. Zal ook zeker niet mn vingers even langs van alles halen net als die uit is 8)7 wil liever in leven blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:44:

Mosfets worden bevestigd met een boutje en een moertje aan de heatsink, dat gaat nooit vanzelf los. Maar al mocht die los gaan, dan gaat de fan alleen maar langzamer draaien. De mosfets hebben namelijk geen temperatuursensor, de temperatuur sensor zit bijna altijd aan de heatsink bevestigd. En als de heatsink niet aan de mosfet zit zal de temperatuur van heatsink alleen maar lager zijn.

Maar bagger voedingen als deze hebben vaak genoeg geen temperatuur sensor. De fan draait bij zulke voedingen vaak genoeg op de maximale snelheid en dat is ook met een goede reden. De fan vervangen door één met minder airflow is dan ook heel dom om te doen. Goede beveiligingen hebben zulke voedingen niet, dus als je de voeding laat oververhitten is er geen beveiliging die zal ingrijpen.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1