Rapidstorage/StoreMI SSD voor HDD cache

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TNT LotLP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07-2024
Hoi Medetweakers, ik zoek naar een goede SSD voor gebruik met Rapidstorage of StoreMI, ik wil binnenkort gaan upgraden naar een nieuw systeem en ga een aantal SSDs halen. De nieuwe Zen 2 hardware ziet er interessant uit, dus ik ga er van uit dat ik StoreMI ga gebruiken in de toekomst, maar voor zover ik weet is intel rapid storage soortgelijke software, dus ging ik er van uit dat er advies voor deze 2 tegelijk kunnen worden gegeven.

Ik heb een 3TB HDD (7200 rpm) voor games op het moment. Ik heb een paar games op een SSD staan, maar handmatig games rondshuffelen vind ik vervelend. Dus het idee van een SSD cache leek mij wel interessant daarvoor, maar 3TB SSD aanschaffen vond ik ietwat duur.

Dus mijn vragen zijn hoofdzakelijk welke SSD hier goed mee zou werken, en welke capaciteit is handig hiervoor. Ik speel een vrij grote verscheidenheid van games, dus een vrij grote cache (480 gb of meer) leek mij wel een goed idee. Ik keek naar de Samsung 860 QVO en de intel660P voor de lage prijs, maar het blijkt dat die ook een snelle "cache" hebben, en de rest van het geheugen trager is, en ik ben bang dat een ssd met cache, werkend als cache voor een HDD, vragen om trage performance is.

Alle verlichting die men mij hierbij kan aanbieden word gewaardeerd. Het mag voor mijn part een SATA of een M2 SSD zijn - van wat ik hoor zijn NVME SSDs wel zeer veel sneller, maar laadtijden in games zijn nauwelijks sneller dan met een SATA SSD. Ik ga al een Corsair Force MP510 480GB halen als systeem drive, mocht dat uitmaken.

Heel erg bedankt voor al het mogelijke toekomstige advies!

Alle reacties

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:23
Als je veel gaat cachen en dus gaat schrijven lijkt mij een qlc flash based drive niet zo handig. Vind hij zeer waarschijnlijk niet zo fijn, ze zijn daar ook zeker niet voor gemaakt.
Volgens mij zitten er limitaties aan storemi en na ff snel zoeken kwam ik dit tegen:

'There are some limitations, as with the free version of the StoreMI software - one that does not need an additional license - you can combine up to 256GB SSD (NVMe or SATA) with any capacity HDD. In case you have RAM to spare, it can also create a 2GB DRAM cache as well. It also gives you an option to create a bootable or non-bootable virtual drive. The process is also reversible, which is a great feature as well, as you can go back to the original setup without losing any data.'

Dus meer dan 256gb kan je niet cachen. Ik meen mij te herinneren dat linustechtips een keer een test heeft gedaan met de verschillende caching oplossingen en tot de conclusie kwam dat een bepaalde betaalde software het beste werkte (ik kan helaas de video niet 123 vinden).
Ben zelf altijd erg fan van de samsung 860 evo maar crucial doet ook zeker goed zijn werk. Ben zelf voor de rest niet super thuis in de 'cache' wereld maar ik dacht de kennis die ik heb kan ik delen ;)
Misschien wat meer voor de opslagtechnolgie afdeling van het forum?
Uit nieuwsgierigheid, waarom heb je gekozen voor de corsair nvme drive en niet eentje zoals de samsung 970 evo?

[ Voor 6% gewijzigd door TimBC op 24-04-2019 20:36 ]