Hoe groot is het verschil tussen 10 mb/s en 50 mb/s ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
De slimme tweaker zal antwoorden met 40 mb/s :+

Maar wat ik eigenlijk wil weten is het volgende: momenteel heb ik een abo voor (max) 50 mb/s maar de kosten daarvoor gaan opgeschroefd worden. Ik ben eigenlijk nooit echt kritisch gaan kijken naar internet prijzen want ik haalde vroeger gewoon pakketten. Nu wil ik echt alleen internet.

De goedkoopste abo die ik heb kunnen vinden is van Tele2 en is 10 mb/s. Ik vroeg me af of de gemiddelde user (gamen en HD streamen) het verschil tussen 10 mb/s en 50 mb/s daadwerkelijk 'voelt'? Iemand daar ervaring mee?

Beste antwoord (via TTMJ! op 04-05-2019 15:40)

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 12:49
Ik ben onlangs verhuisd, en tot mijn schrik kwam ik erachter dat de vorige bewoner mij een Tele2 light abbonement had achtergelaten. Dus ik kwam van 400/40 van Ziggo op 12/1 terecht :').

Alles werkt in principe gewoon... maar het is m.i. toch echt te weinig tegenwoordig tenzij je niets meer doet dan een beetje surfen. Youtube en Netflix 4k werkten niet, Netflix ging net naar 4k maar dan de laagste bitrate. Of ik had 240p op mijn TV wanneer op mijn computer iets van Steam werd binnen gehaald. :+

Vergeet echter de upload niet. 1 Mbit upload is echt erbarmelijk. 'Even' je vakantiefotos uploaden? Veel plezier... doe je gerust een dag over. Filmpje uploaden op Youtube? Kan je net zo goed weer op vakantie gaan en bij thuiskomst zal hij vast bijna klaar zijn.

Heb nu 200/60 van KPN, heb de 200 genomen zodat pairbonding in ieder geval werd aangelegd. Misschien dat ik nog eens terug ga naar 100/60. Ik zou prima met 50/50 uit de voeten kunnen, ik zou 50mbit toch wel echt het minimum vinden voor goed, comfortabel internet zeker als je met meerdere mensen bent.

[ Voor 16% gewijzigd door Denizz op 26-04-2019 11:28 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 07:13
Dit is uiteraard heel erg afhankelijk van het gebruik, maar als je veel Netflix, Youtube, andere streaming diensten of van online gamen houdt, dan ga je het verschil wel merken.

Als je alleen woont dan zou je het kunnen proberen, doorgaans kun je altijd nog upgraden naar 50 mocht het niet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

DarkSide

theres no place like ::1

Voor netflix wordt voor HD 5mbps aanbevolen.
Dan houdt je nog 5 over voor andere zaken.

Ben je in je eentje? Of moet je dit nog delen.
Want als je netflix aan het kijken bent, dan nog iets downloadt en een ander wil YT kijken, dan houdt het niet veel over denk ik.
Vrienden zaten in afgelegen wijk met max 7mbps en zelf vond ik dat "een ramp" (first wordl problem, maar toch).

Maar als je alleen 10mpbs hebt is het wel te doen. Voor puur internet en wat geduld etc

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Zelf ooit terug gegaan van 40 naar 25. Merk je niks van. Tja een groot bestand downloaden duurt wat langer. 10 is misschien wat weinig als je op 2 schermen wat wil kijken. En bij het betreffende abonnement wordt je misschien op adsl gezet in plaats van vdsl, weet je dan zeker dat je 10 ook haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
10Mbps is prima te doen voor wat surfen en af en toe een filmpje.

Maar, als je een grote stream start, dan kan het zijn dat het even iets langer kan duren voordat de film begint te spelen. YouTube zal instant starten op een lagere kwaliteit (tenzij je een AutoHD plugin oid gebruikt). Netflix kan een paar seconden langer duren.

Tele2 biedt als goedkoopste abonnement al minimaal 20Mb/s aan trouwens. Waar je die 10 vandaan haalt snap ik dus niet helemaal. Wat wel kan is dat er VDSL in je wijk aanwezig is, maar die wijkkast vol zit waardoor je dus maar maximaal 10Mb/s krijgt, omdat het ADSL-signaal uit de vroegere telefooncentrale moet komen ipv de straatkast.

Mocht je HD willen streamen en daarnaast nog een download gaan doen, ja dan gaat het wat langer duren.

Je kan eventueel ook nog bij een andere provider kijken als je toch iets sneller wil dan 10Mbit. T-Mobile bijvoorbeeld.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Wat geeft deze bovenstaande site aan na het invullen van je postcode en huisnummer?

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 23-04-2019 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom test je het niet? Er zijn "genoeg" rate-limiters te vinden voor elk OS en dan krijg je maar 10 Mbps binnen. Of je zet een policy op je (beetje goede) router?

Maar ja, gamen is "amper" bandbreedte dus succes met meten wat je verbruikt / piekt tijdens een online spelletje van een uur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
Ik ben een maand geleden overgestapt van ADSL naar glasvezel. ADSL was volgens speedtest ongeveer 12 Mbps en mijn glasvezel is 50. Op 12 Mbps draaide netflix gewoon feilloos op HD kwaliteit. Ook geen problemen met audiostreamen. Wat ik wel een verbetering vindt is dat op mijn mobiele apparaten de apps sneller updaten en dat heel sporadisch een spel wat sneller binnengehaald wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zet je netwerkkaart gewoon op 10mbps en ervaar zelf hoe dat is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
krakendmodem schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:54:
10Mbps is prima te doen voor wat surfen en af en toe een filmpje.

Maar, als je een grote stream start, dan kan het zijn dat het even iets langer kan duren voordat de film begint te spelen. YouTube zal instant starten op een lagere kwaliteit (tenzij je een AutoHD plugin oid gebruikt). Netflix kan een paar seconden langer duren.

Tele2 biedt als goedkoopste abonnement al minimaal 20Mb/s aan trouwens. Waar je die 10 vandaan haalt snap ik dus niet helemaal. Wat wel kan is dat er VDSL in je wijk aanwezig is, maar die wijkkast vol zit waardoor je dus maar maximaal 10Mb/s krijgt, omdat het ADSL-signaal uit de vroegere telefooncentrale moet komen ipv de straatkast.

Mocht je HD willen streamen en daarnaast nog een download gaan doen, ja dan gaat het wat langer duren.

Je kan eventueel ook nog bij een andere provider kijken als je toch iets sneller wil dan 10Mbit. T-Mobile bijvoorbeeld.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Wat geeft deze bovenstaande site aan na het invullen van je postcode en huisnummer?
als je wijkkast maximaal 10 Mbit levert, heeft een sneller abbo bij T-mobile dan wel nut als dit langs dezelfde wijkkast gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
aljooge schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:06:
[...]

als je wijkkast maximaal 10 Mbit levert, heeft een sneller abbo bij T-mobile dan wel nut als dit langs dezelfde wijkkast gaat?
Soms.

Vreemd genoeg heb ik al eens meegemaakt dat T-Mobile bijvoorbeeld wel via die straatkast kon leveren, en tele2 het alsnog uit de wijkcentrale leverde. (op beide sites je adres invullen en op basis van snelheid de conclusie getrokken) Dus je kan het proberen.

Als netco aangeeft dat er maximaal 10Mbit mogelijk is, dan geldt dit voor alle providers. Als netco 100Mb/s aangeeft of meer, dan zou een tele2 ook die snelheid moeten kunnen leveren, tenzij Tele2 zelf in zijn systeem iets achterloopt oid.

In het geval van ts bedoelde ik eigenlijk dat TS bij Tele2 geen andere optie heeft dan het 20Mbit pakket te selecteren. Mogelijk kan hij bij T-Mobile het snellere 50Mbit pakket wel selecteren. Hij kan namelijk 27Mbit halen op zijn adres, dan ga je er alsnog iets op vooruit door een duurder pakket te kiezen bij T-Mobile.

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 23-04-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 20:07
Tele2 kan gewoon sneller leveren (als anderen dit ook kunnen), enkel het goedkoopste pakket bij hun wordt veelal (waarschijnlijk altijd) uit de CO geleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:59
Een aantal dingen:

- Netflix HD streamen op 10 mbit is geen probleem. Ga je echter op de achtergrond bestanden downloaden, of is er iemand anders thuis aan het gamen of iets dergelijks, dan heb je een probleem. De vraag is vooral: woon je alleen en wat doe je precies met je verbinding?
- Netflix 4K streamen zou ik niet adviseren op 10mbit.
- Of bedoel je met "HD streamen"; je games streamen op bijv Twitch? Vaak is de upload beperkt. Daarvoor zou ik echt meer bandbreedte adviseren.
- Over wat voor verbinding heb je je internet nu? Glasvezel, of Coax? Sommige budgetproviders bieden voor de goedkopere pakketten alleen DSL-toegang en daarmee dus geen glasvezel. Waar bij glasvezel de snelheid gegarandeerd is, is dat bij DSL regelmatig niet zo; je snelheid wordt dan beperkt door de afstand tot een wijkcentrale. In dat geval kan het best zijn dat je een abonnement 'tot 10 mbit' afsluit en dit in de praktijk lager uitvalt. Zoals eerder genoemd: check https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ en kijk op de site van Tele2 over welke techniek ze leveren op jouw specifieke adres.

Sidenote:
- We gaan een periode in waarin verschillende providers hun prijzen verhogen. Het kan prima zijn dat Tele2 dit ook nog gaan doen en dat over een maand blijkt dat een andere aanbieder goedkoper is, zeker als je combineert met een mobiel abonnement van T-Mobile, KPN (en heel misschien Vodafone). Verder kijken is zeker aan te raden. Maar ik zou niet té snel conclusies trekken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Op de foursquare check krijg ik de volgende metingen:

Koper/DSL - 100 Mbit/s;
Bonded Koper/DSL - 210 Mbit.

Op de website van Tele2 staat bij internet Light toch echt 10 Mb/s download voor mijn adres ipv 20 zoals een tweaker hierboven schreef. Ander leverpunt?

En zou mijn even beperken naar 10 mb/s wel het voldoende nabootsen? De beperking zal immers al uit de kast komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11
TTMJ! schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:54:

Koper/DSL - 100 Mbit/s;

Op de website van Tele2 staat bij internet Light toch echt 10 Mb/s download voor mijn adres ipv 20 zoals een tweaker hierboven schreef. Ander leverpunt?

En zou mijn even beperken naar 10 mb/s wel het voldoende nabootsen? De beperking zal immers al uit de kast komen.
Echt een hele vage postcodechecker. Ik heb een adres gecheckt dat vlak bij de centrale zit en 55 Mbit haalt (maximum vanuit de centrale op DSL). Het Tele2 internet Light abonnement is tot 20 Mbit.
* ADSL bestaat niet meer
* ADSL 2 gaat tot 20 Mbit (en dat zou zo vlak bij de centrale ook makkelijk gehaald moeten worden)
* VDSL gaat tot 55 Mbit.

En wat zegt Tele2: Je verwachte snelheid is 15 Mbit 8)7 8)7

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Jep ik vind dit ook verwarrend. Geen idee waardoor dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-10 18:54
Barre73 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:18:
[...]

Echt een hele vage postcodechecker. Ik heb een adres gecheckt dat vlak bij de centrale zit en 55 Mbit haalt (maximum vanuit de centrale op DSL). Het Tele2 internet Light abonnement is tot 20 Mbit.
* ADSL bestaat niet meer
* ADSL 2 gaat tot 20 Mbit (en dat zou zo vlak bij de centrale ook makkelijk gehaald moeten worden)
* VDSL gaat tot 55 Mbit.

En wat zegt Tele2: Je verwachte snelheid is 15 Mbit 8)7 8)7
Tele2 Light wordt nog geleverd over ADSL2+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55

Koper/DSL - 100 Mbit/s;

Op mijn locatie lijkt de Tele2 checker wel te kloppen: 100/30 voor Internet Extra, 60/30 voor Basis en 11/1 voor Light. Voordat het netwerk hier was geupgrade, had ik een 11/1 verbinding vanuit de wijkcentrale. Tele2 levert die blijkbaar nog steeds. Die snelheid vond ik op zich wel te doen, zonder TV over internet en met beperkingen in gelijktijdig gebruik -als je de enige gebruiker bent geen probleem.
Welke provider heb je nu? Ik zie dat 50/5 bij T mobile maar 3 euro per maand duurder is dan Tele 2 Light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11
Jeffrey87 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:34:
[...]

Tele2 Light wordt nog geleverd over ADSL2+
Dat snap ik. En ADSL2+ heeft een max van 24 Mbit. Dit bewuste adres zit op max 100 meter lijn lengte dus kan die 20 Mbit met gemak halen. En toch krijg je 15 Mbit opgegeven...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-10 18:54
Barre73 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 01:16:
[...]

Dat snap ik. En ADSL2+ heeft een max van 24 Mbit. Dit bewuste adres zit op max 100 meter lijn lengte dus kan die 20 Mbit met gemak halen. En toch krijg je 15 Mbit opgegeven...
Volgens mij is Tele2 gewoon erg voorzichtig met het tonen van snelheden op ADSL2+

Een overbuurvrouw heeft ook Tele2 Light en daar kwam een snelheid van 12 Mbps uit, maar ze haalt zonder problemen 17-18 Mbps (intrainsnelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:18:
[...]

Echt een hele vage postcodechecker. Ik heb een adres gecheckt dat vlak bij de centrale zit en 55 Mbit haalt (maximum vanuit de centrale op DSL).
Dat zegt niets. Ik woon binnen 100 meter van mijn centrale, maar helaas zit er ruim 1200 meter kabel tussen mijn huis en die centrale doordat de kabels lang geleden wat ongelukkig zijn gelegd. (Dit is bevestigd door KPN.) In theorie moet ik via ADSL makkelijk 80Mbit kunnen halen, maar de praktijk is dat 40Mbit al moeite kost.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je het geprobeerd en hoe vond je de ervaring? Het maakt voor de ervaring of data niet uit op welke plek de limiet gezet wordt. De hele keten wordt er gewoon 10mbit van.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-10 11:40
Ik ben zelf onlangs verhuisd en daarmee teruggezakt van 200 mbit naar 8 mbit. Gelukkig komt er binnenkort glas aansluiting ;)

Maar, als je alleen bent kun je het overwegen.. Echter, zodra je met meer dan alleen bent, zou ik het persoonlijk niet doen.
Wij hebben regelmatig last van "elkaar" dat de 1 aan het streamen is van netflix / videoland en de ander wat op YT aan het kijken is. Gevolg dat de kwaliteit niet is wat je zou willen en dat je regelmatig een buffer moment hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 12:49
Ik ben onlangs verhuisd, en tot mijn schrik kwam ik erachter dat de vorige bewoner mij een Tele2 light abbonement had achtergelaten. Dus ik kwam van 400/40 van Ziggo op 12/1 terecht :').

Alles werkt in principe gewoon... maar het is m.i. toch echt te weinig tegenwoordig tenzij je niets meer doet dan een beetje surfen. Youtube en Netflix 4k werkten niet, Netflix ging net naar 4k maar dan de laagste bitrate. Of ik had 240p op mijn TV wanneer op mijn computer iets van Steam werd binnen gehaald. :+

Vergeet echter de upload niet. 1 Mbit upload is echt erbarmelijk. 'Even' je vakantiefotos uploaden? Veel plezier... doe je gerust een dag over. Filmpje uploaden op Youtube? Kan je net zo goed weer op vakantie gaan en bij thuiskomst zal hij vast bijna klaar zijn.

Heb nu 200/60 van KPN, heb de 200 genomen zodat pairbonding in ieder geval werd aangelegd. Misschien dat ik nog eens terug ga naar 100/60. Ik zou prima met 50/50 uit de voeten kunnen, ik zou 50mbit toch wel echt het minimum vinden voor goed, comfortabel internet zeker als je met meerdere mensen bent.

[ Voor 16% gewijzigd door Denizz op 26-04-2019 11:28 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Pagina: 1