Uitwisselbaarheid kunststof (meerlaags) waterleidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi,

ik ben over het onderstaande al enkele dagen aan het zoeken en kom er niet uit op internet. Hopelijk kan iemand mij hier de goede kant op wijzen.

Ik beschik over een voorraad Comap multiskin buis + koppelingen en een elektrische perstang.
Die heb ik enkele jaren geleden al eens overgenomen voor een renovatie projectje.

Nu is het zo, dat in mijn huidige huis Uponor is toegepast.

Nu wil ik hier een uitbreiding op maken wil ik hier gewoon de Comap voor gebruiken.
Wat ik niet kan vinden is of ik dan verloopkoppelingen nodig heb of dat ik bij de Uponor 166mm leiding ( 16mm diameter ; wanddikte 2mm) Comap koppelingen kan toepassen ( zelfde buisdiktes bij Comap) of dat hier speciale verloopjes oid voor nodig zijn.

NB. Ik ga het alleen toepassen op drinkwaterleidingen en zeker niet op gas.

Met spanning wacht ik jullie input af.

Thanks,

RUB

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Doorgaans is er maar 1 manier om het volgens de regels te doen en dat is door de 2 systemen appart te houden en alleen samen te voegen via een puntstuk / muurplaat of een knelkoppeling oid. Formeel mag je geen enkele perskoppeling knijpen op een ander merk buis. (montage voorschriften / garantie voorwaarde, er bestaat geen wet oid tegen ;)) In de praktijk worden de aluplexbuizen van dezelde diameter gewoon door elkaar gebruikt en dat werkt prima. Ik zou hem gewoon persen dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
Wat @twain4me zegt, formeel gezien mag het niet dus in verband met garantie en aansprakelijkheid doet men dat ook niet als het voor de baas gebeurd. Maar thuis voor de beun niet bij stil staan en gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:32
Wel opletten dat de wanddiktes ook gelijk zijn. Er zitten 1 of 2 merken tussen die 2.2 mm wanddikte hebben op 16 mm diameter. Ik durf alleen niet meer te zeggen welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Gebanned schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:01:
Wel opletten dat de wanddiktes ook gelijk zijn. Er zitten 1 of 2 merken tussen die 2.2 mm wanddikte hebben op 16 mm diameter. Ik durf alleen niet meer te zeggen welke dat zijn.
Voor nu had ik me beperkt tot Uponor en Comap. Bij de 16mm buizen zijn de wanddiktes gelijk, maar bij de 20 mm buizen zijn de wanden van de Uponor 0,25mm dikker.

RUB

Thanks allemaal.