Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:54
Beste Tweakers!

Ik heb advies nodig over m'n huidige situatie en dit kan dus meerdere opties met zich meebrengen:
Overclocken? Enkele upgrade? Upgrade set?

Tevens weet ik niet of ik in het juiste topic zit. Heb de "aankoopadvies" regels gelezen, maar dit heeft dus niet volledig betrekking op mijn onderstaande vraag. Het gaat namelijk over een advies dat 3 kanten op kan gaan en niet specifiek over aankoop van een bepaald merk/onderdelen.

Hopelijk schop ik met dit topic niemand tegen de schenen!

---

Momenteel is m'n huidige situatie deze:
  • Asus Maximus Hero VI
  • Intel i5-4670K (3.8Ghz OC)
  • Corsair H90 (closed-loop waterkoeling, bijna 6 jaar oud...)
  • Corsair Vengeance DDR3 1866Mhz (4 x 4 GB, dus 16GB)
  • Gigabyte Windforce OC GTX 1060 (6GB)
  • SSD's, HDD's, niet zo van toepassing verder op de vraag.
  • Monitor is 1920 x 1080 op 60hz. (Asus IPS scherm nogwattes, indien nodig kan ik het opzoeken)
---

Het probleem: Lang heeft mijn i5 op 4.4Ghz OC gedraaid zonder problemen. Maar op een gegeven moment na een Windows 10 update vorig jaar (ben vergeten welke) werkte deze niet meer correct. Na heel wat geklungel met nieuwe driver installaties en Asus AI software gedoe wat niet werkte, is dit is opgelost door een klein rot vinkje in het Asus AI suite programma (wat te maken het met underclocken bij geen/weinig gebruik van de PC) en was alles weer in orde... Of dat dacht ik. Een paar maanden later kreeg ik geregeld blue-screens tijdens het gamen. Maakte op zich niet uit welk spel.

Na wat aanklooien en een verse W10 installatie gingen de problemen niet weg. Dus heb ik in September/November 'noodgedwongen' mijn overclock er af gesodemieterd en heb ik de moederbord standaard 'XMP overclock' er op gezet van 3,8Ghz. Deze kan ik in theorie op 4.0Ghz zetten, maar de PC draait stabiel dus wellicht is het beter zo.

Maar ik begin nu te merken dat m'n processor bij veel huidige spellen het niet meer trekt. Hij raakt niet oververhit, maar tilt geregeld naar de 100% terwijl de GFX dan net aan op de 40-60% zit en ook niet warm wordt.

---

Nu zat ik te twijfelen of ik maar moet upgraden naar een i7-4790K, maar gezien die prijs tussen de 200 en 250 euro ligt tweedehands (bijna 5 jaar oude CPU!) is een upgradeset met nieuw moederbord, CPU en RAM en die M2 SSD's ondersteund wellicht een betere optie. (Nu de RAM en SSD prijzen e.d. weer dalen)

Of zal ik toch nog maar een keer proberen die i5 te overclocken? De laatste keer dat ik dat probeerde met een handige guide naar een mooie 4.5Ghz lijkt alles constant goed te draaien... Totdat windows start. (Wellicht toch nog moederbord issue?)

---

Dus wat zouden jullie doen?

(En voordat mensen er over beginnen, ja ik had ook liever een Asus GTX1060 gehad, maar ik had toevallig die Gigabyte gewonnen en dat was een week of 2 na release van dat ding, dus mag niet klagen)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Hier is maar een antwoord echt mogelijk. Je platform is klaar, op basta.., upgraden naar een i7 gaat ook maar zover, en zeker voor de 2e hands prijzen eigenlijk geen optie. Ik zit zelf hier op hetzelfde platform, met een 4690k @ 4500mhz. Heb het allemaal lang uitgesteld, maar upgraden naar een nieuw platform is het enige juiste.

Met aanstaande Zen 2 release (3000 series) kijken wat AMD brengt, en vanaf daar je keuze maken. Dus nog een paar maandjes en dan weten we t. ;)

Verder is overclocken gewoon veel testen. Voltages overnemen is zinloos, elke proc is anders. Via een guide voltages overnemen en dan verwachten dat alles goed gaat is een no-go. Bij instabiliteit kunnen er doorgaans 2 dingen spelen: temperatuur en vcore of een combinatie van die 2. heb je instabiliteit, voltage erbij tot een max van 85c. Zo simpel is overclocken uiteindelijk.

Dat iets jaren goed is gegaan hoeft niet te betekenen dat het toen al stabiel was, het geeft alleen aan dat je niet genoeg gestress-test hebt. Overclocken is vooral goed en uitvoerig testen

[ Voor 37% gewijzigd door millman op 23-04-2019 16:45 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
millman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:40:
Hier is maar een antwoord echt mogelijk. Je platform is klaar, op basta.., upgraden naar een i7 gaat ook maar zover, en zeker voor de 2e hands prijzen eigenlijk geen optie. Ik zit zelf hier op hetzelfde platform, met een 4690k @ 4500mhz. Heb het allemaal lang uitgesteld, maar upgraden naar een nieuw platform is het enige juiste.

Met aanstaande Zen 2 release (3000 series) kijken wat AMD brengt, en vanaf daar je keuze maken. Dus nog een paar maandjes en dan weten we t. ;)
Haha, dank je voor je antwoord.
Ja ik was er al bang voor.
Die GTX1060 is nog lang niet aan z'n grens (ja, als ik naar 1440p over wil stappen, maar daar wacht ik nog even mee), maar ik heb inderdaad het idee dat m'n moederbord (waar op de doos "Windows 8 ready!" op staat) steeds meer moeite met Windows 10 (updates) begint te krijgen. (Terwijl dit eigenlijk niet zou moeten... toch?)

M'n Kingston SSD (120GB) van 6 jaar oud, alhoewel meerdere SSD tools aan gaven dat deze nog in goede staat verkeerd, lijkt ook 'traag' vergeleken met de Samsung EVO SSD van 500GB die ik in de laptop van m'n vriendin gepleurt heb.

Dan denk ik dat ik jouw volg, wacht op de nieuwe AMD en dan meteen M2 SSD, Moederbord, CPU, RAM en een nieuw closed circuit waterkoelblok er in stamp! _/-\o_
millman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:40:
Verder is overclocken gewoon veel testen. Voltages overnemen is zinloos, elke proc is anders. Via een guide voltages overnemen en dan verwachten dat alles goed gaat is een no-go. Bij instabiliteit kunnen er doorgaans 2 dingen spelen: temperatuur en vcore of een combinatie van die 2. heb je instabiliteit, voltage erbij tot een max van 85c. Zo simpel is overclocken uiteindelijk.

Dat iets jaren goed is gegaan hoeft niet te betekenen dat het toen al stabiel was, het geeft alleen aan dat je niet genoeg gestress-test hebt. Overclocken is vooral goed en uitvoerig testen
Ja klopt, ik hield alles vrij 'veilig'. Maar t waren meerdere guides en heb alles binnen marges gehouden. Het draaide simpelweg, met alle stress testen, 3DMark scores, etc, gewoon goed. Of het nog beter kon wilde ik me niet aan 'wagen' denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door LongTimeAgo op 23-04-2019 16:52 ]

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

OC Goed testen kan maar op 2 manieren : 8u prime95 small fft's/5u LinX 'all mem'

Dat stabiel krijgen dan is er niets wat nog instabiliteit kan veroorzaken. Dat je iets via een guide instelt, in Windows instabiliteit tegenkomt en dat dan aan een moederbord fout wijt geeft voor mij aan dat je niet op de juiste manier met overclocken omgaat.
De laatste keer dat ik dat probeerde met een handige guide naar een mooie 4.5Ghz lijkt alles constant goed te draaien... Totdat windows start. (Wellicht toch nog moederbord issue?)
Ik hoor je verder ook niets zeggen over gebruikte voltages, clocks en temperatuur zeggen, wat m'n onderbuikgevoel wel versterkt. Auto OC is not done sowieso.

Met deze wetenschap zou ik de komende maanden er nog eens rustig voor gaan zitten en een nette OC klaarspelen.

[ Voor 20% gewijzigd door millman op 23-04-2019 17:06 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
millman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:04:
OC Goed testen kan maar op 2 manieren : 8u prime95 small fft's/5u LinX 'all mem'

Dat stabiel krijgen dan is er niets wat nog instabiliteit kan veroorzaken. Dat je iets via een guide instelt, in Windows instabiliteit tegenkomt en dat dan aan een moederbord fout wijt geeft voor mij aan dat je niet op de juiste manier met overclocken omgaat.

[...]

Ik hoor je verder ook niets zeggen over gebruikte voltages, clocks en temperatuur zeggen, wat m'n onderbuikgevoel wel versterkt. Auto OC is not done sowieso.

Met deze wetenschap zou ik de komende maanden er nog eens rustig voor gaan zitten en een nette OC klaarspelen.
Het kan in ieder geval geen kwaad om de komende maanden even opnieuw een OC er op te gooien en kijken tot hoe ver ik er mee (weg) kom. En daarna kijken voor een upgradeset met de nieuwe Ryzen serie.
Thanks voor je input :)

Voltages van alle parameters weet ik niet meer uit m'n hoofd. Het is alweer even geleden (had het eigenlijk moeten noteren...), maar daarom is t geen slecht idee om weer overnieuw te beginnen.
Temperaturen kwamen onder full load in ieder geval niet boven de 79 graden uit (en dat dan na 11 minuten laten draaien zeg maar).

Er staat dus nu inderdaad zo'n (redelijk veilige) XMP "auto overclock" op, deze houdt alles wel heel erg binnen de marges, maar hij doet het tenminste goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:57
Zou een nieuwe OC proberen. Heb mijn 4670k jaren op 4.2 ghz stabiel gehad, 24/7. Zal dus best nog wel wat meer uit te persen zijn. Had als koeler een mugen 4.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Sn3gG3l schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:25:
Zou een nieuwe OC proberen. Heb mijn 4670k jaren op 4.2 ghz stabiel gehad, 24/7. Zal dus best nog wel wat meer uit te persen zijn. Had als koeler een mugen 4.
Ja ik denk het ook. Jaren lang (Met Windows 7 en begin Windows 10) 4.4 Ghz gedraaid zonder problemen, zonder te heet te worden en toen vorig jaar ergens opeens na een W10 update ging het mis en nooit meer terug op die waardes gekregen zonder constante blue-screens.

Dus ik ga er binnenkort weer even mee spelen en kijken tot hoe hoog ik hem stabiel krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke biosversie is op het mobo geïnstalleerd? 1603 optimaliseert overklokfuncties. Is al een oudje maar het meest recente bios en als je die nog niet hebt is het de moeite waard om te updaten.
Heb je deze biosversie al dan zou ik iig het bios terugzetten naar default en helemaal overnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Uszka schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:18:
Welke biosversie is op het mobo geïnstalleerd? 1603 optimaliseert overklokfuncties. Is al een oudje maar het meest recente bios en als je die nog niet hebt is het de moeite waard om te updaten.
Heb je deze biosversie al dan zou ik iig het bios terugzetten naar default en helemaal overnieuw beginnen.
Laatste versie. Maar die stond er al op toen ik het boord kocht geloof ik. Of ik heb deze kort na de aankoop geupdate.
Ik ga er in ieder geval even mee spelen door hem op een druilerige zondag de bios instellingen te resetten naar default en weer vanaf dat punt alles te overclocken naar stabiele waardes.

Weet iemand trouwens of zo'n Corsair H90 (of elk andere closed-circuit water koeling) kan opdrogen?
Ding draait al 5 jaar met alleen een koelpasta wissel 2 jaar terug en processor komt nog niet boven de 46 graden uit onder (huidige 3.8ghz) 100% load.

Pagina: 1