Nieuwe build hulp/feedback nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-11-2025
Mijn huidige FX8320 - GTX960 4GB setup heeft zijn beste tijd gehad, daarom ben ik op zoek naar een nieuwe build waarbij ik jullie hulp wel kan gebruiken.

Ik zoek een?
Goede CPU/GPU setup die nog wel een aantal jaren mee kan, verder is andere feedback ook nog

Wat is je budget?
Tussen de €800,- en €1000,- voor een nieuwe build. Tweedehands zo rond de €800,- Ik wil ook nog een 144hz scherm aanschaffen, dus het liefst wat goedkoper.

Ik had zelf het volgende lijstje samengesteld, maar hoopte dat dit toch nog iets goedkoper kon.. Eventueel met tweedehands onderdelen via V&A.

Ik krijg de wenslijst er maar niet in geplaatst, dus die is hier te vinden: gallery: NLLuuk

Dit komt neer op zo'n €1030,-
Hopelijk zien jullie nog iets wat het iets goedkoper kan maken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alternatieven, maar na veel YouTube benchmarks gekeken te hebben, ben ik meer overtuigd van de intel processors dan de Ryzen processors. Ik ben ook geen overclocker. Verder vind ik een beetje RGB fans best leuk, maar niet noodzakelijk, een andere case met goede airflow als suggestie is altijd welkom. Ik zat zelf te denken aan een eventueel 2e hands 1070ti.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het voornamelijk gebruiken om te gamen op 144hz, het liefst 1440p, maar niet perse. Overclocken is niet echt iets voor mij, daar heb ik ook 0 ervaring mee.

[ Voor 108% gewijzigd door CydexTM op 23-04-2019 16:32 ]

Beste antwoord (via CydexTM op 24-04-2019 08:29)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

NLLuuk schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:19:
Voornamelijk omdat ik de performance goed wil houden qua opstarttijd. Als ik dan alleen m'n OS op een SSD heb start die sneller op. Wat ik vernomen heb is dat een volle SSD tot zo'n 80mb/s snelheid kan verliezen. Daarom wilde ik dus 2 aparte. Mocht dit niet zo zijn, hoor ik dat ook graag, weer een mythbuster ;)
Met een 120GB schijf heb je per definitie minder performance. Bij SSD's geld, hoe meer opslag chips, hoe sneller de SSD. Een 120GB schijf trek je ook zo vol, dus en langzamer, en dan ook nog eerder vol. Als je dan een snel OS wil, gebruik een NVMe schijf als bootable, en een gewone SSD als opslag.

Verder zou ik eigenlijk wachten tot de 3000 serie van AMD, dat beloofd voor het eerst een CPU serie te worden die clock voor clock gelijk of beter zou moeten zijn dan intel. Enkele maandjes nog, mooi de tijd om nog net wat verder te sparen en na lezen van de reviews dan pas de knoop door te hakken. Je hebt zolang gewacht, kunnen die 2 maandjes er ook nog wel bij :o

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Waarom je dan een 9600k op een b360 bord zet is me een raadsel. 2 ssd's waarvan de traagste een 120gb ding is, voor OS te traag, wat is het doel? Verder, 1440p 144 lijkt mij vrij onhaalbaar met een niet overclocked systeem en een 1070ti. Lijkt me handig je eisenpakket of je budget aan te passen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door millman op 23-04-2019 17:14 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Net zo snel, meer opslagcapaciteit, betere kwaliteit en lagere prijs.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F€ 168,-€ 168,-
1MoederbordenASRock B365M Phantom Gaming 4€ 88,95€ 88,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 370,99€ 370,99
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 47,-€ 47,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 79,55€ 79,55
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,44

• CydexTM
Bedankt voor de suggestie! Ik ga denk ik settlen voor 1080p 144hz gaming. 1440p is misschien wat te ambitieus. Kun je de i5-9400f aanraden en verwacht je dat deze voor de komende jaren ook nog relevant blijft?

• CydexTM
millman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:13:
Waarom je dan een 9600k op een b360 bord zet is me een raadsel. 2 ssd's waarvan de traagste een 120gb ding is, voor OS te traag, wat is het doel? Verder, 1440p 144 lijkt mij vrij onhaalbaar met een niet overclocked systeem en een 1070ti. Lijkt me handig je eisenpakket of je budget aan te passen ;)
Ik moet bekennen dat ik me voornamelijk heb ingelezen over de processor en de videokaart. Van de andere onderdelen heb ik weinig verstand, aangezien het ook m'n eerste eigen build gaat worden. SSD van 120gb is echt enkel voor OS, ik zie nu inderdaad dat de schrijfsnelheid maar 300mb/s. Dat heb ik zelf even over het hoofd gezien dus bedankt daar voor. Deze lijkt me dan beter voor OS pricewatch: Crucial BX500 120GB

Wat betreft moederbord, daar heb ik geen verstand van. Ik hoef er in ieder geval niet mee te overclocken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
NLLuuk schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:45:
Kun je de i5-9400f aanraden en verwacht je dat deze voor de komende jaren ook nog relevant blijft?
Geen idee, mijn glazen bol hapert. Als nieuwe games hele goede ondersteuning krijgen voor >6 cores dan ga je al lek. Gelukkig is er nog een klein upgradepad op het moederbord naar een 8 core welke nu niet in je budget past. Wil je een veel ruimere upgrademogelijkheid dan kan je nu beter voor AMD kiezen. Ook de Ryzen 3xxx cpu's worden ondersteunt door de huidige AM4 borden en die cpu zouden wel eens sneller kunnen zijn dan die van Intel en een stuk goedkoper.

120Gb ssd's zijn relatief traag tov >240GB exemplaren. Waarom niet alles op één 1TB ssd?

• CydexTM
Voornamelijk omdat ik de performance goed wil houden qua opstarttijd. Als ik dan alleen m'n OS op een SSD heb start die sneller op. Wat ik vernomen heb is dat een volle SSD tot zo'n 80mb/s snelheid kan verliezen. Daarom wilde ik dus 2 aparte. Mocht dit niet zo zijn, hoor ik dat ook graag, weer een mythbuster ;)

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Op de 660p 1TB, gelinkt door @Uszka, ga je echt geen enorme slowdowns ervaren als ie 'vol zit', 1TB is echt veel. Wellicht als er nog 10GB vrije ruimte is...

Waar haal je die 80MB/s vandaan? Al zou dat gebeuren ga je het niet merken met een lees-/schrijfsnelheid van 1800MB/s...

En enkel een OS op je SSD is niet sneller dan wanneer je er allerlei bestanden naast hebt. Ligt er ook aan welke programma's er met het opstarten van Windows worden gestart... Soms heb je trouwens geen eens de keuze om te kiezen waar je je apps wilt installeren anders dan C:\Program Files\.
Daarnaast, heb ik gemerkt, is 120GB echt errug krap. Zit met een paar programma's en bestanden (downloads bijv.) zo vol!

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • Beste antwoord

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met een 120GB schijf heb je per definitie minder performance. Bij SSD's geld, hoe meer opslag chips, hoe sneller de SSD. Een 120GB schijf trek je ook zo vol, dus en langzamer, en dan ook nog eerder vol. Als je dan een snel OS wil, gebruik een NVMe schijf als bootable, en een gewone SSD als opslag.

Verder zou ik eigenlijk wachten tot de 3000 serie van AMD, dat beloofd voor het eerst een CPU serie te worden die clock voor clock gelijk of beter zou moeten zijn dan intel. Enkele maandjes nog, mooi de tijd om nog net wat verder te sparen en na lezen van de reviews dan pas de knoop door te hakken. Je hebt zolang gewacht, kunnen die 2 maandjes er ook nog wel bij :o

• CydexTM
Ik denk dat ik inderdaad nog even wacht op de Ryzen 3 serie dan. Toch bedankt voor al jullie suggesties, ben er wel wijzer van geworden!
Pagina: 1