Investeren in RAM of een nieuwe GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spooky727
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-11-2025
Mijn PC:

- Intel Core i5-6600K
- MSI Z170A GAMING PRO
- Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 (4GB)
- Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA (8GB)
- Crucial BX200 240GB SSD
- Cooler Master GM G550M

---------------------------------------------------

Ik merk de laatste tijd wanneer ik GTA V speel dat mijn FPS soms dropt. Ik speel meestal rond de 80 FPS maar gaat dan vaak richting de 20 FPS. Waardoor ik lag. Ik heb mijn ingame settings al lager gezet, alleen het probleem blijft. Ik speel vooral GTA V en soms CS:GO.
Ik heb zoals eerder beschreven, 8GB aan RAM en een GTX 970. Deze heb ik twee jaar geleden toen ik mijn PC bouwde gekocht.

Dus, ik zou weer op goede settings GTA V zonder lag willen spelen. Is het dan verstandiger om meer RAM te kopen of een nieuwe/betere GPU?

Ik zie graag een reactie tegemoet!

Alle reacties

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:23
Ik heb zelf een i5 3470, 8gb ram en gtx 970 en heb eerlijk gezegd geen last van de framespikes waar je het over hebt. Weet je zeker dat je niet aan de 0,5GB erg slome gddr5 zit waardoor je game laggt? Je kan in nvidia control panel ook energy mode (zoiets) ff op performance zetten, en misschien je powerlimit op je gpu verhogen? Kan je niet met task manager zien wat er gebeurd met je gpu/cpu/ram wanneer deze spikes zich voordoen?

• Reinvented
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01 12:58
Beste Spooky,

Mijn allereerste pc had een i5-6400 met een 1060 6gb, ik merkte toen dat mijn i5-6400 best wel bottleneckde waarom ik erge frame drops kreeg. Misschien is dit bij jou ook het geval? Toen heb ik een nieuwe cpu gehaald en de framedrops waren weg. Misschien zou je een betere cpu van een vriend kunnen lenen om te kijken of dat iets oplost? Ik zou er ook compleet naast kunnen zijn, het zou net zo goed een gpu bottleneck zijn maar dat lijkt me niet.

• Reinvented
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01 12:58
Is je SSD de enige opslag die je hebt? Want SSD's worden trager hoe voller ze worden, heb dat probleem zelf vaak gehad waardoor gamen traag werd.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 23:19
Tijdens het spelen van GTA even monitoren wat op 100% staat?

• Bl4CK4K1ll
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-11-2023
zoals kever 678 al zei:
kever678 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:07:
Tijdens het spelen van GTA even monitoren wat op 100% staat?
Zou beginnen te kijken hoeveel ramgeheugen je gebruikt en daarna kijken of het aan je videokaart ligt.

• Spooky727
Op de een of andere magische wijze heb ik na het posten van dit topic geen FPS drops gehad. Wat doet dit forum toch wonderen.

Toch bedankt voor jullie reacties, mocht ik ze weer krijgen komen ze misschien van pas.

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:23
@Spooky727
De wil van tweakers forceerd computers wel vaker in dat ze gaan doen wat we willen dat ze doen.
Succes met gamen!

• Spooky727
Haha, thanks!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 23:32
Reinvented schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:04:
Is je SSD de enige opslag die je hebt? Want SSD's worden trager hoe voller ze worden, heb dat probleem zelf vaak gehad waardoor gamen traag werd.
En hoe traag moet dat zijn in %? En hoezo krijg je FPS loss van een "trage" schijf?

Een HDD is geen bottleneck in FPS. Games worden ingeladen (daar zal je dan in het begin op moeten wachten) en daarna per deel van de map extra bij geladen omdat je de ingeladen wereld uit rijd. Als dat nog niet volledig klaar is heb je geen FPS loss maar een low-quality geladen werelddeel.
Pagina: 1