Atari 520STFM + ATX PSU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Even een korte backstory:

Mijn vrouw en ik zijn verhuist naar Kroatie en hebben daar een huis met tuin van 1400m2 gekocht, om deze in te richten gaan we regelmatig op scavenger hunts, tijdens 1 van deze scavenger hunts komen we bij een verlaten huis, wij gaan altijd naar de buren om te vragen of wij dit huis mogen betreden om oude bakstenen en balken mee te nemen. Beide buren geven aan dat er al in ruim 20 jaar niemand meer in dit huis is geweest en dat we voorzichtig moeten zijn maar dat we zonder problemen naar binnen mogen (deuren zijn er al niet meer, ramen zijn allemaal ingegooid, overall binnen groeit al gras en planten en de muren en het dak zijn half ingestort)

Wij vinden natuurlijk een hoop mooie oude bakstenen die we graag willen gebruiken dus we beginnen in te laden, op een gegeven moment zie ik onder wat bakstenen iets wat op een NES lijkt… de computernerd in mij word super blij, ik graaf het uit en het is inderdaad een oude NES, helaas geen controllers, geen power adapter en de case heeft betere dagen gezien. Ik besluit dit in te laden en verder te gaan met bakstenen te slepen.

Nog geen 5 minuten later zie ik een printplaat in een case die lijkt op een Amiga 500, mijn hart begint sneller te kloppen en ik graaf het uit en het is inderdaad (naar ik dacht) een Amiga 500, even verder op vind ik een kaal toetsenbord met vreemde chips op de onderkant en 2 joystick poorten, ik wist meteen dat deze bij de computer hoorde die ik zojuist had gevonden, maar het toetsenbord leek totaal niet op dat van een Amiga 500. Na wat verder onderzoek vind ik op de onderkant een sticker van Atari, de rest van de sticker zijn "long gone"

Nu had ik van Atariage.com gehoord en heb daar foto's van het moederbord geplaatst en zij vertelden mij dat het om een Atari 520STFM gaat, Nu wil ik deze uiteraard graag weer in werkende staat krijgen, echter de PSU die ooit was ingebouwd is 100% zeker kapot (de PCB ligt in 5 stukken). Met wat zoeken vond ik een schema van deze originele PSU en de aansluiting geeft 1x5 volt, 2x12 volt en 3x ground. Deze aansluitingen zitten ook op een ATX PSU dus ik zou deze moeten kunnen modden, nu zit ik echter alleen met het issue dat ik niet zeker weet of ik iets aan de amperage's moet doen van de PSU.

zie hier voor foto's en de originele post: http://atariage.com/forums/topic/289980-mystery-atari-st/

TL;DR
Kan een ATX PSU zelf zijn amperage regelen aan de hand van de vraag die de machine geeft of geeft deze altijd X ampere?

Beste antwoord (via michelstreurman op 24-04-2019 20:17)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding kan zelf zijn spanning regelen, wat je eraan hangt neemt stroom.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
*bump* (als het niet mag, dan mijn excuses hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een ATX voeding geeft verschillende spanningen af, zoals o.a. 3,3V, 5V en 12V en vervolgens verbruikt het apparaat wat je erop aansluit stroom. De eenheid van stroom is ampère en de eenheid van spanning is in volt. Een/De/Het amperage is een niet bestaand woord.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
https://www.google.com/search?q=amperage&ie=&oe=

Het Engelse woord bestaat wel degelijk en betekent precies wat ik bedoel… (Ben getrouwd met een Amerikaanse en woon dus in Kroatie… spreek niet zoveel Nederlands meer :) )

Anyhow... Kan een ATX PSU zelf zijn Ampere's regelen op de lijnen of zijn deze "vastgezet"?

[ Voor 5% gewijzigd door michelstreurman op 24-04-2019 19:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding kan zelf zijn spanning regelen, wat je eraan hangt neemt stroom.

AMD Nieuwsdiscussie