Nieuw huis: Wifi, Kabel of alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:08
Ik ga komend weekend verhuizen en maak op zolder mijn kantoor/mancave. Ik ben me nu aan het inventariseren hoe ik het beste internet van de meterkast naar zolder (dektop) kan krijgen. De opties die ik tot dusver heb:

Wifi:
Geeft bij competitive online games packetloss en is niet altijd stabiel. (Of kan een goede accesspoint dit voorkomen? Zo ja, welke?)

LAN:
Heeft zwaar de voorkeur want werkt altijd! Helaas is het nagenoeg onmogelijk om te trekken, er zijn geen loze leidinggootjes in de muur die ik kan gebruiken. Naar de woonkamer (TV) via de kruipruimte lukt nog wel maar de zolder wordt een uitdaging.

Alternatieven:
Ik heb wel eens gezien dat je een LAN creeert via het stopcontact maar vraag me af hoe efficient dit is. Hoe stabiel is verbinding en moet je niet op dezelfde groep zitten?

Ik zal vast niet de enige zijn die tegen deze uitdaging aanloopt dus wellicht zit er hier op GOT iemand met een goede oplossing/alternatief!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Beste antwoord (via Jorissie87 op 23-04-2019 15:01)

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34

Typhone

Who Dares Wins

Dit zijn altijd relatief moeilijke vraagstukken om te beantwoorden wanneer ik vanuit eigen ervaring ga redeneren. Om daar even met wat meer argumentatie antwoord op te geven:

WLAN onstabiel:
Sinds ik zelf overgestapt ben op de Ubiquiti (Unifi) apparatuur ken ik geen 'instabiel' WiFi meer. Hetzelfde als het bereik: dat vormt nergens of nooit een probleem. Ik heb puur naar het bereik kijkend nog nooit downtime gehad in 3 jaar tijd of 'uit het niets' een black hole. Dat was daarvoor in het topmodel ASUS router tijdperk wel anders.

LAN werkt altijd:
Fysiek zou het altijd moeten werken. Echter kan een tweede DHCP server (hallo Ziggo box na een update) daar ook roet in het eten gooien. Kortom: de manier van configureren van je netwerk is daar een bepalende factor in.

Powerline heb ik zelf ooit gebruikt (7 jaar geleden, een Devolo kitje) maar dat was zo instabiel dat ik dat niet als serieuze optie kan aanraden. Let wel: mijn ervaring.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar ik zeg wel dat internet in ons leven inmiddels zo'n belangrijke plaats inneemt (in alle aspecten) dat ik daar nooit op zou beknibbelen. Investeer in een goede router, goede accesspoints en maak een mooie hybride mix. Desnoods richt je één kamer in (werkkamer, studiekamer, gameroom) voor goede snelle LAN bekabeling en maak je in de rest van het huis gebruik van stabiele wifi verbindingen via access points (die vereisen wel kabels trouwens).

In ons huis helaas ook niet overal kabels (bouwjaar 2000) dus ik heb het opgevangen door naar de belangrijkste vertrekken een goede kabel te trekken en vanaf daar werk ik met switches. Door het hele huis hangen access points (goed verstopt) en de belangrijkste apparatuur is allemaal bekabeld aangesloten. De hardware die je zelf wilt gaan inzetten moet je helemaal zelf weten. Ik kan je goed adviseren op het gebied van Ubiquiti maar er is meer in die wereld alleen heb ik daar géén ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 23-04-2019 13:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jorissie87 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:34:
Ik zal vast niet de enige zijn die tegen deze uitdaging aanloopt dus wellicht zit er hier op GOT iemand met een goede oplossing/alternatief!
Je hebt eigenlijk alle oplossingen / alternatieven zelf al benoemd. Wil je de stabielste en beste verbinding zal je toch een kabel moeten trekken. Lopen er geen verwarmingsbuizen naar boven waarlangs je het kan laten lopen of andere bekabeling welke je kan vervangen? (telefoonlijn / coax / etc)
Ik heb wel eens gezien dat je een LAN creeert via het stopcontact maar vraag me af hoe efficient dit is. Hoe stabiel is verbinding en moet je niet op dezelfde groep zitten?
Jij bedoeld Powerline. Dat werkt inderdaad via het stopcontact en het zou niet uit mogen maken dat je op een andere groep zit. De stabiliteit van dit soort systemen wisselt nogal per huis en per uur. Het kan maanden lang prima werken en daarna helemaal niet. Op Tweakers is Powerline dan ook altijd de allerlaatste optie.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 23-04-2019 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nagenoeg onmogelijk is niet onmogelijk.

Dus ik zou voor lan gaan.
Al moet ik tussen de verwarmingsbuizen door.
In mijn vorige huis speciaal een nieuwe koof gemaakt omdat we toch aan het verbouwen waren..had ik tenminste 2x lan op zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Als je op zolder je kantoor wilt hebben, kan je niet om bekabeld heen. LAN moet je echt hebben. Hoe dan ook. Als er geen loze leidingen zijn. En tussen de verwarmingsbuizen het ook niet lukt. Dan ga je met die plastic kabelgoten aan de slag. En dan zoek je de minst zichtbare. Of onder de plinten door met een platte kabel. Genoeg mogelijkheden. Focus niet alleen op de loze leidingen. Als je het echt wilt, dan leg je die lijn wel.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34

Typhone

Who Dares Wins

Dit zijn altijd relatief moeilijke vraagstukken om te beantwoorden wanneer ik vanuit eigen ervaring ga redeneren. Om daar even met wat meer argumentatie antwoord op te geven:

WLAN onstabiel:
Sinds ik zelf overgestapt ben op de Ubiquiti (Unifi) apparatuur ken ik geen 'instabiel' WiFi meer. Hetzelfde als het bereik: dat vormt nergens of nooit een probleem. Ik heb puur naar het bereik kijkend nog nooit downtime gehad in 3 jaar tijd of 'uit het niets' een black hole. Dat was daarvoor in het topmodel ASUS router tijdperk wel anders.

LAN werkt altijd:
Fysiek zou het altijd moeten werken. Echter kan een tweede DHCP server (hallo Ziggo box na een update) daar ook roet in het eten gooien. Kortom: de manier van configureren van je netwerk is daar een bepalende factor in.

Powerline heb ik zelf ooit gebruikt (7 jaar geleden, een Devolo kitje) maar dat was zo instabiel dat ik dat niet als serieuze optie kan aanraden. Let wel: mijn ervaring.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar ik zeg wel dat internet in ons leven inmiddels zo'n belangrijke plaats inneemt (in alle aspecten) dat ik daar nooit op zou beknibbelen. Investeer in een goede router, goede accesspoints en maak een mooie hybride mix. Desnoods richt je één kamer in (werkkamer, studiekamer, gameroom) voor goede snelle LAN bekabeling en maak je in de rest van het huis gebruik van stabiele wifi verbindingen via access points (die vereisen wel kabels trouwens).

In ons huis helaas ook niet overal kabels (bouwjaar 2000) dus ik heb het opgevangen door naar de belangrijkste vertrekken een goede kabel te trekken en vanaf daar werk ik met switches. Door het hele huis hangen access points (goed verstopt) en de belangrijkste apparatuur is allemaal bekabeld aangesloten. De hardware die je zelf wilt gaan inzetten moet je helemaal zelf weten. Ik kan je goed adviseren op het gebied van Ubiquiti maar er is meer in die wereld alleen heb ik daar géén ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 23-04-2019 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Jorissie87 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:34:
internet van de meterkast naar zolder
Zoals al gezegd: binnenshuis via loze leiding, vervangen bestaande bedrading, langs verwarmingsbuizen en door holle plinten.

En anders net als de zonnepanelen-installateur: buitenom, uit het zicht achter de regenpijp, in een kabelgoot.

ps. Als 100mbit genoeg is en je vierdraads telefoonkabel wel tot de zolder hebt liggen, dan kan je die gebruiken door er RJ45-plugs op te knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik zou zeker gaan boren (en eventueel vrezen). Je gaat naar een voor jou nieuwe woning, de tijd en moeite die je er nu insteekt levert je straks een hoop minder irritatie op.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 11:03
Denk ook vooral een beetje out-of-the box qua kabel, ik dacht ook dat het onmogelijk was om netjes te doen, totdat ik op zolder stond en via twee gaten in de vloer zo naar het toilet op de BG keek, en die zat náást de meterkast. Dus even lekker PVC daar bij gestoken en uiteraard zit de stortbak iin zo'n voorzetwandje, dus kon gewoon compleet tot in de meterkast komen zonder die kabel ergens te zien.

Disclaimer; de gaten waren bewust, de loodgieter legde wasmachine-/drogeraansluiting aan op zolder, en moest daarvoor met de afvoer/aanvoer door de badkamer en het toilet beneden naar de hoofdaansluitingen riool/water.

Het lijkt soms schier onmogelijk en het zal misschien het nodige gerommel met zich meebrengen, maar je hebt er écht plezier van. Je hebt vast wel ergens iets van een koof of raar hoekje met nu al wat pijpelarij. Trek er een kabel bij en werk het desnoods nu juist netjes af met een koof of plaats wat meubels een beetje tactisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:08
Geen geschikte alternatieven dus, zal er niet aan ontkomen om toch die kabel te trekken. Zal me in de toekomst inderdaad vast een hoop frustratie schelen. Bedankt voor de reacties!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:53
Niks is onmogelijk ;) er is altijd een weg te vinden voor een kabel maar daar moet je even de tijd voor nemen want 9 van de 10 keer is het niet de makkelijkste route.

Zo ben ik bij ons via de schacht gegaan waar de leidingen naar boven lopen. Heeft me een uurtje hengelen gekost voordat ik beneden was met een draadje maar nu wel 8 x utp op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antubus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-07 08:36
Ik heb zelf de kabels ook wel eens via de buitenkant van mn huis gelegd. langs de regenpijp, zie je niets van, gaatjes dichtkitten en we hebben een mooie, makkelijke oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hier ook een dag bezig geweest met utp kabel door de muur, onder een bloemperk onder de oprit en vervolgens wederom door een muur en door een oude gasbuis. Behoorlijk klusje, maar wel nu internet in de garage! (Heb je nodig natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
JaDatIsPeter schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:18:
[...]

ps. Als 100mbit genoeg is en je vierdraads telefoonkabel wel tot de zolder hebt liggen, dan kan je die gebruiken door er RJ45-plugs op te knijpen.
absoluut nooit doen.. die twisting in utp is er niet zomaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
Jorissie87 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:01:
Geen geschikte alternatieven dus, zal er niet aan ontkomen om toch die kabel te trekken. Zal me in de toekomst inderdaad vast een hoop frustratie schelen. Bedankt voor de reacties!
Eerst de woning maar eens goed bestuderen.

In mijn vorige woning zat de meterkast tegenover de trapkast. De woning had geen loze leidingen over.
Bij de trap zat precies een kiertje naar boven, die exact uit kwam achter de plint bij de overloop. Achter de plint een gat geboord naar de achterliggende slaapkamer, waardoor de kabel precies onder een stopcontact uitkwam waarin ik een accespoint heb geprikt.

Enige spannende was om een gat in de vloer van de meterkast te boren vanwege de omliggende leidingen en een gat in de vloer van de trapkast zodat de kabel onder de vloer door kon.

Wellicht dat je met goed zoeken ook wel eenzelfde oplossing weet te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Indien er echt breedband (glasvezel) je huis inkomt en de eerst komende 10 jaar van plan bent te blijven wonen en nu toch wellicht gaat verbouwen.... zeker wel minimaal CAT6A AWG24 bij kabels langer dan 20 meter leggen....

Als je een budget hebt wat rijkt boven de 500eu is het te overwegen om POF-kabel te laten leggen langs je bestaande electriciteitsnet als alternatief voor een stabiel internet. Dan ben je de eerst komende decennia zeker verzekert van stabiel en toereikend internet vanaf je hoofdaansluiting.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
lSltAlKeR schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:27:

Als je een budget hebt wat rijkt boven de 500eu is het te overwegen om POF-kabel te laten leggen
net dan zou wel met goeie materialen afkomen...POF is zo omslachtig en fragiel dat ik het niet zou aanraden

dan zit je al in goede-vakman gebied...
die kan wel stofvrij een mooi sleufje slijpen in je stukwerk , 19mm pijpje naar je zolder, netjes dichtstukken en opnieuw laten schilderen

veel mensen hebben zo'n doodse schrik van even wat vuil te maken , maar je moet het net nu doen... VOOR je er gaat wonen
je gaat er eeuwig/zeer lang plezier van hebben!

ik heb bij me thuis gebruik mogen maken van een spit D90 sleuvenfrees.. wat een ding, overal door boter heen ! en netjes want direct stofzuiger erop :)

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 23-04-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

ijske schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:18:
[...]

dan zit je al in goede-vakman gebied...
lSltAlKeR schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:27:
is het te overwegen om POF-kabel te laten leggen langs je bestaande electriciteitsnet
Met de nadruk op laten leggen :Y

Speedtouch freak

Pagina: 1