Nog investeren in deze Kia Rio (2005)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:13
Kia Rio (2005) LS ICE 1.5 sedan gekregen van mijn vader, die in Frankrijk woont (https://www.autowereld.nl...1-5-ls-38144/details.html).

Auto naar Nederland gereden, geïmporteerd, keuring, alles gedaan. Auto was gratis dus had niets te klagen over kosten.

De auto had vanaf september 2018 een APK voor 2 jaar (Franse termijn), hier ook geldig. Hij had verder sporadisch wat onderhoud gehad bij een lokale Franse garage op 't platteland.

Hier even gewikt en gewogen, maar uiteindelijk toch gekozen voor een grote beurt, omdat er pas 95k op de teller staat en ik er nog wel een jaar of 3 mee wil rijden. Kan ik hem beter maar nu even goed onder handen laten nemen, zo dacht ik. Wat gebabbeld met familie of ik hem naar een "keten" wilde sturen of naar de Kia werkplaats van de dealer (zeer goed aangeschreven qua reviews).

Vervolgens de auto voor een grote beurt aangeboden aldaar, want ik dacht, goedkoop is vast duurkoop en ik heb er toch bijna geen kosten aan gehad tot dan toe.

Na de grote beurt (308 euro kaal) bleek er echter een waslijst aan dingen die noodzakelijk waren te vervangen, waaronder 2 voorbanden, remvloeistof, remblokken voor en helaas ook de distributieriem. Mijn vader stond perplex, want hij had hem toch regelmatig voor onderhoud langsgebracht.

Totale kosten noodzakelijk onderhoud zijn ongeveer 1700 euro.

Wat vinden jullie? Deze investering doen? Zouden jullie dingen anders hebben gedaan? Voor dat geld heb ik géén andere auto zonder gebreken, redeneer ik nu. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:37

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

geen vreemde gebreken, normaal onderhoud bij die km stand
Banden; had je zelf kunnen zien
Remvloeistof; zijn de kosten niet
Remblokken, ook vrij normaal.
Distributieriem ook bij 100K.

aanvulling:
Geef eens de totale lijst, want 1700 is wel veel voor alleen bovengenoemde.

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 23-04-2019 09:59 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 17:14
Sommige dingen doet een dealer altijd maar is bij een oudere auto minder hard nodig of nuttig. Sommige dingen zijn noodzakelijk maar niet per se nodig om te doen bij de dealer. Sommige dingen kun je zelf verder verzinnen, zoals een paar banden kun je zelf checken en op elke hoek vd straat laten vervangen.

Dus vooral zelf even nadenken. Elke auto heeft onderhoud nodig, enige wat je kunt sturen is wanneer en voor hoeveel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zo te horen is het gewoon onderhoud dat is gerelateerd aan gebruik en leeftijd en dus zou ik het doen. Als het dingen zijn gerelateerd aan problemen zou ik het niet doen.

Andersom geredeneerd: voor 1700 euro kun je geen auto kopen die goed onderhoud gehad heeft en waarvan je de historie kent.

Of het vervangen van de distributieriem nodig is zou ik even nakijken, mijn ervaring is dat garages daar geen risico's mee nemen en die graag willen vervangen. Tenzij je een Renault Clio rijdt gaan die riemen vaak langer mee dan aangeven.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:41
Check even de onderhoudsgeschiedenis. Misschien is de distributieriem al vervangen. Die gaat namelijk echt geen 14 jaar mee. Kia zegt 75000 of 6 a 7 jaar zo even uit mijn hoofd. Die riem zou dus al minstens 1 keer vervangen moeten zijn en dan toe aan de 2de. Of hij is al 2x vervangen en kan nog een paar jaar mee.

Maar het klinkt allemaal als standaard onderhoud spul. Remvloeistof wordt amper vervangen terwijl dit eigenlijk jaarlijks moet. Blokken zijn ook slijtage net als banden.

[ Voor 21% gewijzigd door .Maarten op 23-04-2019 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:37

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Aike schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:16:

Of het vervangen van de distributieriem nodig is zou ik even nakijken, mijn ervaring is dat garages daar geen risico's mee nemen en die graag willen vervangen. Tenzij je een Renault Clio rijdt gaan die riemen vaak langer mee dan aangeven.
Ligt echt aan het type motor, bij sommige motoren is het geen probleem dat de distributieriem knapt, en bij andere motoren is het einde motor.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

629110

1700 euro is wel heel erg veel, kan je eens een prijs opgave / offerte bij een andere garage doen ? Wat je op noemt is alleen de distributie relatief veel en dat moet rond de 500 euro liggen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 18:00
Natuurlijk een teleurstelling dat alles tegelijkertijd valt, maar dit zijn geen gekke gebreken waardoor je twijfels moet hebben over vorig onderhoud of überhaupt moet overwegen de auto te vervangen. Je kent de historie immers, dan betaal je uiteindelijk bijna 2.000 euro voor een auto die er weer even tegenaan kan. Wel even schrikken, maar dit is geen gek onderhoud. Merk dealers zijn nog weleens conservatief en/of prijzig. Je zou bijvoorbeeld voor de distributieriem eens kunnen nagaan wat garages in de buurt doen qua kosten. Daar hebben wij nog weleens op kunnen bezuinigen.
Wel goed opletten, bij onze Megane uit 2006 hadden we ook vergelijkende offertes uitgevraagd voor de distributieriem: alle offertes waren goedkoper maar daarin namen ze de vervanging van de waterpomp niet mee. Die moest anders een jaar later vervangen worden en als de distributieriem eraf lag kon je er zo bij, dus weinig werk. Een jaar later zouden de kosten een veelvoud zijn geworden :) Toch voor de eerste offerte gekozen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
€1700 voor dat lijstje? Ik zou eens bij andere garages opvragen. Als ik de facturen bekijk van afgelopen jaar voor mijn Opel Astra uit 1999 dan kom ik uit op:

Distributie vervangen inclusief waterpomp en 4 koelvloeistof: €415
Twee nieuwe voorbanden inclusief monteren, balanceren, verwijderingsbijdrage: €144
Remvloeistof vernieuwen €40,06

Totaal €600 inclusief BTW, bij een universeel garage.

Het is natuurlijk per auto verschillend, maar €1700 lijkt mij veel te hoog.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:16

Theo

moederbord

Het onderhoud klink als regulier. Banden en remblokken slijten en moeten periodiek vervangen worden. Koop je een nieuwe/andere auto dan zul je hierbij deze ook af en toe moeten vervangen.

Remvloeistof is iets dat ook periodiek vervangen moet worden. Soms om de 40.000 km, soms om de X jaren. Niks spannend en het logisch gevolg van het hebben van een auto.

De distributieriem is ook gewoon een standaardiets dat je periodiek moet doen.

Mijn inziens zijn de reparaties uds niks meer dan gewoon regulier onderhoud. Er is niet per sé sprake van achterstallig onderhoud; het is gewoon het logisch gevolg van het hebben van een auto.

Om je vraag te beantwoorden; dit onderhoud _moet_ je doen. Dit is een nobrainer waar iedereen zonder na te denken op kan antwoorden. Echter; de 1.700 euro is wel erg aan de prijs. Kijk eens op www.mijngarage.nl; daar kan het waarschijnlijk voor een heel stuk minder.. Banden horen niet meer dan 250 euro kosten voor twee stuks; distributieriem moet ook voor 500 euro kunnen en remolie is tientjeswerk. Met 200 euro voor remblokken (wat al veel is) moet dit onderhoud ook voor minder dan 1.000 euro kunnen.

Voor al deze werkzaamheden was ik voor mijn Panda uit 2008 iets meer dan 500 euro kwijt. Nu is een panda in onderhoud wat goedkoper dan een Rio, maar niet een factor 3.5

[ Voor 18% gewijzigd door Theo op 23-04-2019 08:36 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Kijk naar lokale kleine garages, daar ligt het uurloon op een +/-45,- ipv 80 tot 110 van de merkdealers.
Daarbij rekent de merkdealer vaak de adviesprijs voor eigen onderdelen en willen kleine garages wel eens een deel van de inkoopkorting doorgeven en kopen die vaak überhaupt iets gelijkwaardigs goedkoper ipv OEM.
Denk dat dit onderhoud voor de helft tot 2/3 van de prijs moet kunnen.

Is wel de investering waard om te doen als de auto verder goed is.

De Kia dealer in Frankrijk zal overigens ook al stuk goedkoper zijn, gezien de lonen daar lager liggen. Mocht je binnenkort die kant op gaan. Het is niet zo dat je nu niet meer met de auto kunt rijden...

[ Voor 18% gewijzigd door Cyriel85 op 23-04-2019 08:38 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:19
Onderhoud is niet vreemd, maar kan goedkoper.
Verder had je het meeste zelf wel kunnen zien. Je kan zelf zien wat de banden nog hebben en vaak ook wat de remblokken nog hebben. Verder staat in het boekje en ergens onder de motorkap aangegeven wanneer de riem voor het laatst is vervangen.

Of de wagen het waard is kan je alleen zelf bepalen. Je kan zelf de vraag stellen of je voor 1000-1300 (inruil/verkoop) + de kosten van de reparatie een nieuwe, betere, fijnere auto kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 21:16
Ik heb precies dezelfde auto uit het zelfde bouwjaar en kan je uit eigen ervaring zeggen dat het een zeer betrouwbare auto is. Nu is natuurlijk niet elke auto exact het zelfde maar toch. De mijne heeft inmiddels 200562km op de teller, bij 174K nieuwe distributeriem. Bij vervangen distributieriem kan je gemiddeld tussen de 60k en 80k weer rijden (advies/ervaring Kia).

1700 euro is inclusief die 308 die al moet betalen/betaald hebt toch? anders is het wel veel geld voor alle reparaties.

vervangen distrubutieriem, rollen, multiriem, pomp, koelvloeistof,de komplete rambam: 500 euro en dat is inclusief 229 euro arbeid 3,5 uur.

In al die jaren dat ik hem nooit iets spannends aan de auto gehad, standaard slijtage zoals banden, remmen. Ik heb meerdere auto's gehad, VW, Ford, Opel, Peugeot, maar nog nooit zo'n betrouwbare en degelijke auto als de Kia. Onderdelen zijn ook stukje goedkoper dan van b.v. VW en alles is nog goed te krijgen. Voorbeeldje, bobine is ooit kapot gegaan, ding kost 68 euro, dat is te overzien. Hij verbruikt ook weinig olie en rijdt zuinig, ik haalde 1 op 15, korte ritjes woon-werk 17km enkele reis.

[ Voor 28% gewijzigd door Petje72 op 23-04-2019 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat hoort gewoon bij de slijtage-delen en het reguliere onderhoud, je zult het bij zo goed als alle auto's krijgen vroeger of later.
Dus geef je het nu niet uit aan deze, dan wel aan een vervanger over X jaar.

Als je een andere auto koopt met een (betrouwbare ;)) distrubutieketting (ipv. riem) dan valt dat onderhoud om de 5-6 jaar/zoveel dkm weg maar de rest blijft.

Bottom line: vind je de auto leuk en praktisch, lekker rijden, de overige kosten meevallen (wegenbelasting, verzekering, verbruik)?
Ja? Dan is het nu even slikken maar dan kan 'ie er weer een tijd tegenaan :)

Beetje rondshoppen om het lijstje te laten fixen zou nog kunnen om zo daarop te besparen.
Voer het een en ander eens in op bijv. eerdergenoemde www.mijngarage.nl om offertes van andere garages te polsen.
1700 komt op mij nogal hoog over voor de genoemde zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Onderhoud is redelijk normaal, maar zou ik niet voor die prijs laten uitvoeren.

Twee bandjes + uitlijnen moet voor 200-250,- te doen zijn. En dan ben je duur uit, ik had vier banden + uitlijning voor 250,-.. Tevens remblokken voor + nieuwe vloeistof zou ook 100-150,- moeten kosten. Moet er ook bij zeggen dat remvloeistof vaak onderdeel is van een grote beurt. Dus dat zou binnen de 308,- moeten vallen. Ik zou de auto wel zijn onderhoud geven, maar niet bij deze garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 20:43
Qua remvloeistof; moet deze vervangen worden door ouderdom, of omdat de dealer dit voorschrijft? De dealer heeft vaak een vaste vervangingstermijn, maar dan is de remvloeistof nog niet 'op'. Dit kun je laten testen. Maar goed, dat zijn de kosten niet.

Banden zou ik bij een lokale garage/bandenboer laten doen

Uurloon is bij een dealer gewoon hoog, zo'n d-riem wordt dan algauw duur. Wat hierboven al een paar keer genoemd zijn, dat zijn de prijzen die je mag verwachten bij een lokalere garage. Dan kom je lager uit dan 1700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 11:54
Volgens mij moet je er 2 nieuwe banden op kunnen krijgen voor maximaal 150 euro . Vermoedelijk gaat het om een 13 of 14" band. Een goede huismerk band (ze bestaan!) kost dan echt maar een paar tientjes en zelfs een A-merk moet onder de 120 euro blijven per stuk.

uitlijnen kost meestal ongeveer 50 euro

en dat lijstje aan onderhoudspunten moet echt goedkoper kunnen dan 1000 euro

met een oudere auto zou ik overwegen weg te blijven bij merk-dealers en kwik-fit's e.d. hoge uurtarieven en de kwikfit staat er nou niet echt om bekend eerlijk om te gaan met prijzen en adviezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Reloader op 23-04-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
Volgens mij moet je er 2 nieuwe banden op kunnen krijgen voor maximaal 150 euro . Vermoedelijk gaat het om een 13 of 14" band. Een goede huismerk band (ze bestaan!) kost dan echt maar een paar tientjes en zelfs een A-merk moet onder de 120 euro blijven per stuk.
voor €120 heb je er 2 nieuwe banden onder zitten van een a -merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

Tomatoman

Fulltime prutser

WizZie- schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:09:
Na de grote beurt (308 euro kaal) bleek er echter een waslijst aan dingen die noodzakelijk waren te vervangen, waaronder 2 voorbanden, remvloeistof, remblokken voor en helaas ook de distributieriem. Mijn vader stond perplex, want hij had hem toch regelmatig voor onderhoud langsgebracht.
Klinkt alsof de auto met de Franse slag is onderhouden :P. Waarschijnlijk heb je nu een aantal normale onderhoudshandelingen op je lijstje staan die er al aan zaten te komen of tot op heden zijn uitgesteld, die de Kia-dealer (logischerwijs) als noodzakelijk aanmerkt, maar tot op heden niet urgent waren. Vervanging van de remvloeistof is daar een prachtig voorbeeld van: dat is iets wat met enige regelmaat dient te gebeuren, maar het is geen acuut probleem als je het een tijdje uitstelt. Ik gok dat dat uitstellen nu al een paar jaar achtereen is gebeurd en dat de niet-urgente vervanging naar de maatstaven van Kia inmiddels toch echt hoognodig is. Hetzelfde geldt voor de distributieriem: dat kun je een tijdje uitstellen, maar niet tot sint juttemis. Nu weet je vader ook waarom hij zo lekker goedkoop het onderhoud kon laten uitvoeren: een aantal dure onderhoudszaken zijn simpelweg nooit uitgevoerd.

Ten aanzien van de totale kosten: ik heb de indruk dat je een normale dealerprijs hebt gekregen. Dat is natuurlijk duurder dan datzelfde werk bij een universele garage, die lagere uurtarieven hanteert en voor sommige onderdelen een goedkoper alternatief gebruikt dan het origineel van Kia (hetgeen overigens zeker niet slechter hoeft te zijn). Het kan dus zeker goedkoper door elders te gaan shoppen, maar laat je niet gek maken door opmerkingen dat het allemaal voor een paar honderd euro kan - de Kia-dealer hanteert hogere tarieven, maar geen factor twee. In jouw situatie zou ik zeker op zoek gaan naar een universele garage, met als doel de Kia-prijs van 1700 euro terug te brengen naar een bedrag in de orde van 1200 euro. Misschien niet helemaal wat je verwachtte, maar in dit geval was de verwachting van een perfect onderhouden auto helaas niet terecht :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58
Tomatoman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:42:
[...]

. Hetzelfde geldt voor de distributieriem: dat kun je een tijdje uitstellen, maar niet tot sint juttemis. Nu weet je vader ook waarom hij zo lekker goedkoop het onderhoud kon laten uitvoeren: een aantal dure onderhoudszaken zijn simpelweg nooit uitgevoerd.
Dat is een beetje een aparte redenering; ik ga zelf ook niet 30.000 km voor tijd mijn distributieriem laten vervangen. Dat doe ik wel als die op km's/tijd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad. Auto gekregen van mijn opa en na flink wat gereden te hebben (van 85K -> 110K) een grote beurt gedaan. Had een iets langere lijst zelfs dan jij maar ook banden voor, remblokken en schijven voor, distributieriem en nog wat kleine zaken en was ~€1100 kwijt bij de merkdealer. Die €1700 vind ik dus wel veel (al kan het zijn dat kia gewoon veel duurder is dan mijn toyota).

De afweging die je moet maken is vooral wat kan je kopen voor die €1700 en is dat beter dan deze auto als je al dat onderhoud laat doen (en dus niet binnenkort allerlei problemen gaat krijgen).

Kans is groot dat je geen betere auto gaat vinden voor dat geld en al helemaal niet een waarbij het grote onderhoud dat rond de 100K plaatsvind al gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Volgens mij wordt niet alles verteld? Want DB-riem, blokken (niet eens de schijven) en vloeistof komt misschien net op de 6-700 euro bij een merkdealer. Banden moet je mee uitkijken bij dealers, die reken graag de adviesprijs door.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

234FaTaLiTy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:43:
[...]

Dat is een beetje een aparte redenering; ik ga zelf ook niet 30.000 km voor tijd mijn distributieriem laten vervangen. Dat doe ik wel als die op km's/tijd zit.
Vervanging van remvloeistof is wellicht uitgesteld en moet daarom nu alsnog gebeuren. Vervanging van de distributieriem is wellicht ook uitgesteld: bij deze auto is niet de kilometerstand maar de leeftijd maatgevend (het is volgens veel autofabrikanten geen goed idee om 14 jaar met dezelfde distributieriem rond te rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58
Tomatoman schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:02:
[...]

Vervanging van remvloeistof is wellicht uitgesteld en moet daarom nu alsnog gebeuren. Vervanging van de distributieriem is wellicht ook uitgesteld: bij deze auto is niet de kilometerstand maar de leeftijd maatgevend (het is volgens veel autofabrikanten geen goed idee om 14 jaar met dezelfde distributieriem rond te rijden).
Wie zegt dat zijn vader de remvloeistof niet op tijd ververst heeft en daardoor TS het nu moet doen? Wellicht was dit bij de laatste beurt nog helemaal niet aan de orde.
En wie zegt dat de distributieriem er al 14 jaar op zit?
Beide zijn (vreemde) aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 26-04 21:31

Wuursj

want worst is al bezet

Banden: online bestellen (kun je tenminste goed zelf vergelijken en een goed setje uitzoeken) en dan laten monteren voor 15-20 euro per band. Scheelt soms echt enorm. Met een duurdere bandenmaat was ik op deze manier 121 euro kwijt voor een setje goede A-merk zomerbanden inc. verzenden, monteren en balanceren.

Remvloeistof: moet bij mijn auto elke 2 jaar vervangen worden volgens onderhoudschema van fabrikant. Dat is onderdeel van een grote beurt. Zou prima kunnen dat dit bij die KIA ook weer eens moet. Maar meer dan 60-70 euro mag dat niet kosten.

Echter zou ik persoonlijk weinig investeren in een Rio I. Ik heb best wel wat ervaring met die auto en onderhoud is meestal het probleem niet. Maar wat heeft de auto een matige wegligging zodra je wat gewicht (of mensen) achterin hebt liggen... Maar dat is persoonlijk.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

234FaTaLiTy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:06:
[...]

Wie zegt dat zijn vader de remvloeistof niet op tijd ververst heeft en daardoor TS het nu moet doen? Wellicht was dit bij de laatste beurt nog helemaal niet aan de orde.
En wie zegt dat de distributieriem er al 14 jaar op zit?
Beide zijn (vreemde) aannames.
  1. Volgens de dealer zijn dit werkzaamheden die nu moeten plaatsvinden.
  2. De vorige eigenaar van de auto is hier verbaasd over.
1 en 2 sluiten niet goed op elkaar aan. Ik heb hier een mogelijke verklaring voor gegeven - niet voor niets staat er telkens wellicht in mijn tekst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt voor de reacties, erg nuttig en met name haal ik eruit dat een auto gewoon geld (en dus onderhoud) kost en dat de prijs die ik nu betaal misschien niet eens zo gek is, maar dat het wel een stuk goedkoper kan door o.a. naar het arbeidsloon te kijken. Dat was natuurlijk ook wel iets wat ik stiekem wist - dat het bij de officiële dealer een stukje duurder is. Maar zoals ik zei, ik wilde graag wat extra zekerheid en had niet ingeschat dat het zo in de papieren zou lopen (ik had verwacht een euro of 500-600, vanwege het feit dat hij onderhouden was in Frankrijk).

Heb hem net opgehaald. Arbeidsloon was 85 excl. BTW. (nog even gevraagd voor hier). Flink prijzig dus met wat iemand eerder hier zei.

Ik denk trouwens dat ik me niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt in mijn TS. De zaken die ik noemde waren dingen die "onder andere" vervangen moesten worden, niet uitsluitend.

Wat ik nu op de bon zie is (excl. BTW):

Grote beurt 254
Koplampen polijsten 65
Interieurfilter 49
Remvloeistof 43
Bougiekabels 132
Luchtfilter 37
Distributieriem 400
Multiriem 23
Wielremcilinder 92
Twee banden 99
Remblokken voorzijde 122
Brandstoffilter 44

Totaal 1645 incl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Oke dan zijn is er flink wat gedaan qua groot onderhoud.
Overigens vind ik een luchtfilter onder de noemer 'grote beurt' vallen.
Verder zijn het vrij normale prijzen alleen kan je je vraagtekens zetten of alles daadwerkelijk nodig was.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Dus het is eigenlijk 1700-308=1392 euro aan extra werkzaamheden? Opvallend vind ik de remblokken. Zo duur zijn deze niet en het wiel ligt er al af voor de bandenwissel. Het interieurfilter kan je eventueel ooit zelf doen en ik verwacht ook dat het luchtfilter in de prijs van de grote beurt zit. Ogenschijnlijk zitten de bougies daar al wel in, maar de kabels niet. Die zijn wel erg duur voor iets wat je zo kan omklikken. Kosten maximaal 40 euro nieuw via bv: https://www.auto-onderdelen24.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Inderdaad geen al te gekke prijzen. Ik zie alleen geen waterpomp, die wordt meestal tegelijk met de distributieriem vervangen. Is dit bij de dealer? Als dat zo is, kun je misschien nog een offerte aanvragen bij een "gewone" garage, die zijn vaak wat goedkoper.

Of het de moeite waard is: je hebt de auto voor niets gekregen, en je geeft dan zo'n 2000 euro aan onderhoud uit. Je zegt dat je de auto nog een jaar of drie wilt gebruiken. Je moet dus gewoon jezelf afvragen: kun je voor minder dan 2000 euro een andere, soortgelijke auto vinden die nog een jaar of 3 mee kan gaan zonder al teveel problemen te geven?

Natuurlijk kan elke auto op een gegeven moment flinke problemen krijgen, maar persoonlijk zou ik, mits de auto verder okee is (niet overdreven veel roest, geen schakelproblemen) de Kia gewoon houden. Voor minder dan 2000 euro zit je zowat aan de onderkant van de markt, en het is altijd gokken wat je koopt. Van deze weet je tenminste de historie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
WizZie- schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:41:
...

Heb hem net opgehaald. Arbeidsloon was 85 excl. BTW. (nog even gevraagd voor hier). Flink prijzig dus met wat iemand eerder hier zei.

...
85 euro excl. BTW per uur????????????? Dat zijn wel hele grote bedragen voor een Kia. 8)7

Bedenk je dat een Kia Rio uit 2005 een hele simpele auto is die elke beetje monteur wel kan onderhouden. Het zal je bij een lokale Bosch-garage flink schelen in de kosten en de kwaliteit zal er niet onder leiden.

Verder ziet de onderhoudslijst er vrij normaal uit. Het laat er dus niet op duiden dat het een afgeschreven auto is. Zeker sinds je hem gratis hebt ontvangen is die de investering in fatsoenlijk onderhoud wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Filters en remvloeistof zit niet bij een grote beurt? Wat zit daar dan wel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55
Ik zou toch ook eerst elders prijs vragen.
Sommige onderdelen vind ik erg zwaar doorgerekend. (boegiekabels, remblokken,..)

Ter illustratie wil ik je een voorbeeldje geven.
Spiegel afgereden van een Polo van 10 jaar oud.

Prijs bij VW: "in principe moeten we de auto daar voor zien om zeker te zijn dat er niks geraakt is, maar als het alleen de complete spiegel is, en niks mis met de deur zelf, dan zal het rond de 350 à 500€ zitten, en reken daar nog een uurtje werk bij.

Prijs bij een kleine garage die met 5 mensen werkt, en zelfs carosserie doet: Spiegel ca100€, en reken dan ca 45 min werk à 50€. (maar ik weet dat ze me maar 30 minuten zouden rekenen als het ook maar zo lang zou duren).

Onderdeel zelf online gevonden voor 55€, nog een busje lak bij gekocht van 12€, en het zelf gedaan met Youtube in ca 30 minuten. Het enige wat ik nodig has was een platte schroevendraaier en Torx 20 en 25 bits.

En ja, dat is een chinese spiegel denk ik, maar die werkt wel, en er zit zowel electrisch verwarming, verstelling en een pinker in gebouwd....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 21:16
WizZie- schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:41:
Bedankt voor ..... niet uitsluitend.

Wat ik nu op de bon zie is (excl. BTW):

Grote beurt 254
Koplampen polijsten 65
Interieurfilter 49
Remvloeistof 43
Bougiekabels 132
Luchtfilter 37
Distributieriem 400
Multiriem 23
Wielremcilinder 92
Twee banden 99
Remblokken voorzijde 122
Brandstoffilter 44

Totaal 1645 incl. BTW.
ik mis de pomp, als je distributieriem vervangt dan vervangen ze ook altijd de pomp. tenminste dat deze ze bij mijn Kia en dat zijn de kosten niet. Dan is alles wat met distributieriem te maken heeft vervangen en loop je niet de kans b.v. 10000km later weer dat ene niet-vervangen-onderdeel te moeten laten vervangen en kost wat want dan moet vaak weer heel de zooi uit elkaar = arbeid

bij mij hebben ze destijds vervangen:
distributie set 52,90
pomp 101,00
spanrol 33,50
geleiderol 57,90
multyriemen 2st a 11,50
koelvloeistof 4L a 5,05
arbeid 3,5uur a 65,50

filters vind ik ook duur, betaalde ik voor
luchtfilter 23,60
interieurfilter 28,90

[ Voor 4% gewijzigd door Petje72 op 23-04-2019 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
85 euro excl. btw!!!!!?????

Ik betaal bij de officiële Mercedes-Benz dealer minder, namelijk 75 euro excl. btw

Je rijdt gvd een Kia-tje maar betaalt per uur meer dan iemand met een dikke S-Klasse.

Veel discussie lijkt me hier niet over mogelijk: dat uurtarief is diefstal.

[ Voor 16% gewijzigd door BFmango op 23-04-2019 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luuks
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-01 22:27
BFmango schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:40:
85 euro excl. btw!!!!!?????

Ik betaal bij de officiële Mercedes-Benz dealer minder, namelijk 75 euro excl. btw

Je rijdt gvd een Kia-tje maar betaalt per uur meer dan iemand met een dikke S-Klasse.

Veel discussie lijkt me hier niet over mogelijk: dat uurtarief is diefstal.
Doe eens rustig joh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Jij hebt zeker een Kia dealer *O* _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
85 ex vind je bij meer merkdealers. Die glazen paleisjes moeten toch ergens van betaald worden.

Verder enorm dure filters. Die dingen kan je zelf ook zonder vieze handen te krijgen. Voor het geld dat de garage vraagt voor een goedkoop stof en pollenfilter kan jij 2x een filter met actief koolstof bestellen en na 6 maanden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuks
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-01 22:27
BFmango schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:43:
[...]

Nee ik doe het onderhoud zelf. Maar mij uitlachen mag altijd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:32
Veel dealers hebben all-in tarieven voor onderhoud. Ze rekenen niet zomaar naar jou toe als de wielen eraf moeten voor de banden en je dus zo de blokken sneller kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
BFmango schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:43:
[...]

Jij bent zéker een Mercedes rijder :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-04 13:36
Lees je ff in op YouTube en je zult zien dat je zelf met 1 a 2 uurtjes die remmen zelf weer hebt gefixt.

Banden regel je via autobandenmarkt.nl en gaat ermee naar een bandenboer voor montage en balanceren.

Distributieriem uitbesteden indien noodzakelijk.

Daarnaast zou ik Franse garagisten sowieso niet vertrouwen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Iva_Bigone schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:10:
[...]

Jij bent zéker een Mercedes rijder :+ _O-
Ik heb in ieder geval geen probleem met het onderhoud van mijn auto :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04-2024

royhoi

-

Begrijp ik nou goed dat ze eerst een grote beurd uitvoeren voor 300 en je daarna pas wijzen op die punten?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-04 22:04
Ik vind het eigenlijk best een schappelijk bedrag. De dealer werkt met originele onderdelen en niet met Chinese namaakzooi. Dat scheelt al een slok op de borrel in kwaliteit en kosten.

Zou gewoon de operatie laten uitvoeren. Vind geen van de genoemde bedragen vreemd.

Verder zou ik me ten zeerste afvragen wat voor kwaliteit banden je voor €99 krijgt. Dat zijn vast linglongs die kei en keihard zijn. Glij je elke bocht mee uit als het een beetje nat is. Bezint eer ge begint.

[ Voor 28% gewijzigd door fonsoy op 24-04-2019 13:15 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
royhoi schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:38:
Begrijp ik nou goed dat ze eerst een grote beurd uitvoeren voor 300 en je daarna pas wijzen op die punten?
Ja, zo werken ze wel.
Filters en remvloeistof zit niet bij een grote beurt? Wat zit daar dan wel in?
Volgende keer inderdaad even kijken naar een garage waar wat meer inclusief zit.

Bedankt voor de antwoorden.

Zoals ik zei, ik trek er wel een les uit (als in, je kan op allerlei manieren dingen goedkoper doen), maar denk niet dat ik een héél verkeerde keuze heb gemaakt. Volgend jaar (je moet elk jaar afwisselend een grote en kleine beurt doen toch?) zien ze me waarschijnlijk niet meer terug, ik ga dan maar eens kijken of het bij een andere garage wat goedkoper kan.

Overigens ben ik niet mega handig en heb ik ook niet heel veel tijd (of zin) om te sleutelen aan een eigen auto. Als ik dat met Youtube zou moeten doen zou de auto waarschijnlijk total loss geraken ;) Mijn werkveld ligt dan ook heel ergens anders. Vergelijk het met een been opereren door iemand die geen chirurg is. Of een vliegtuig besturen zonder brevet. Zo incompetent voel ik mij op dit gebied, totaal geen weet van de hoed noch de rand. Daarom laat ik liever over aan professionals. Kan begrijpen dat dat raar moet klinken als je zelf gewend bent en je competent voelt om aan een auto te sleutelen, maar zo zit het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
fonsoy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:13:
Ik vind het eigenlijk best een schappelijk bedrag. De dealer werkt met originele onderdelen en niet met Chinese namaakzooi. Dat scheelt al een slok op de borrel in kwaliteit en kosten.

Zou gewoon de operatie laten uitvoeren. Vind geen van de genoemde bedragen vreemd.

Verder zou ik me ten zeerste afvragen wat voor kwaliteit banden je voor €99 krijgt. Dat zijn vast linglongs die kei en keihard zijn. Glij je elke bocht mee uit als het een beetje nat is. Bezint eer ge begint.
NGK is geen Chinese rotzooi anders (bougiekabels) en die kosten 40 euro in tegenstelling tot de 122 van de dealer.

Een Kia Rio uit 2005 zal niet meer dan 15" hebben vermoed ik. Daarvoor kan je gewoon A-merk banden krijgen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:19
fonsoy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:13:
Voor dat geld kunnen er gewoon Continental, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, Vredestein enz. enz. banden op liggen.

@gergs zover ik kan zien heeft de genoemde auto standaard 14" velgen. Er zijn genoeg A-merk banden te vinden tussen de €45 en 55. Kosten voor TS waren €99,- ex en ik neem ook aan dat arbeid gerekend wordt over de gehele beurt. Dus dat de €99 ex ook echt alleen de banden waren. Dan zijn er voldoende goede banden te vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door TheBrut3 op 24-04-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
TheBrut3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:58:
[...]

Voor dat geld kunnen er gewoon Continental, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, Vredestein enz. enz. banden op liggen.
99 voor 1 stuk wel ja, maar voor 2 toch beetje lastig.

14 inch kan net, 15 inch al wat lastiger. Dat is dan zonder montage.

Dus 99 eur incl montage vind ik eigl niet zo gek duur voor 2 banden van A merken.
TheBrut3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:58:
@gergs zover ik kan zien heeft de genoemde auto standaard 14" velgen. Er zijn genoeg A-merk banden te vinden tussen de €45 en 55. Kosten voor TS waren €99,- ex en ik neem ook aan dat arbeid gerekend wordt over de gehele beurt. Dus dat de €99 ex ook echt alleen de banden waren. Dan zijn er voldoende goede banden te vinden.
Ja 99 +21% btw is dus 120 eur. Ik kan banden vinden tussen 45 en 55 ja, montage is 10 per band eigl al goedkoop, dus het is mogelijk maar zeker niet duur.

@ TS

Ik weet niet hoeveel je kwijt bent aan invoer maar lijkt me veel geld om 1700 eur te pompen in auto die zelf maar rond 1700 eur waard is. Ik zou dus sowieso naar universeel garage gaan.

Ik denk ook dat je sommige dingen best zelf kun doen:
- Koplamp polijsten (afhankelijk van de staat, is deze voldoende) 16eur https://www.winparts.nl/s...reparatieset/p271322.html
- Interieur filter 10eur https://www.winparts.nl/f...4-amc-filter/p387869.html
- Remvloeistof (wellicht alleen bijvullen?) https://www.winparts.nl/f...-4-1l-15036b/p266483.html
- Bougiekabels - NGK 60eur https://www.winparts.nl/m...45692.html#toepasbaarheid
- Luchtfilter 13.50eur Bosch https://www.winparts.nl/f...-s0107-bosch/p175817.html
WizZie- schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:43:
Overigens ben ik niet mega handig en heb ik ook niet heel veel tijd (of zin) om te sleutelen aan een eigen auto. Als ik dat met Youtube zou moeten doen zou de auto waarschijnlijk total loss geraken ;) Mijn werkveld ligt dan ook heel ergens anders. Vergelijk het met een been opereren door iemand die geen chirurg is. Of een vliegtuig besturen zonder brevet. Zo incompetent voel ik mij op dit gebied, totaal geen weet van de hoed noch de rand. Daarom laat ik liever over aan professionals. Kan begrijpen dat dat raar moet klinken als je zelf gewend bent en je competent voelt om aan een auto te sleutelen, maar zo zit het wel :)
En nee voor de bovenstaande hoef je geen chirurg te zijn.
Filter is echt de behuizing openklikken, oude eruit, nieuwe erin, behuizing vastklikken.
Bougiekabel is ook eruithalen en eropzetten (let wel de volgorde op)
Koplamp polijsten, jah, spul wrijven kan je wel toch.

[ Voor 31% gewijzigd door SirLct op 24-04-2019 15:39 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 21:12
Grote beurt 254
Koplampen polijsten 65
Interieurfilter 49
Remvloeistof 43
Bougiekabels 132
Luchtfilter 37
Distributieriem 400
Multiriem 23
Wielremcilinder 92
Twee banden 99
Remblokken voorzijde 122
Brandstoffilter 44

3 zaken die mij opvallen:

"grote beurt", kan ik niets op zeggen want ik heb geen idee wat er onder grote beurt verstaan word, liefst van al zou ik de termen kleine en grote beurten gewoon zien verdwijnen en gewoon letterlijk zeggen olie zoveel, oliefilter, zoveel, bougie, zoveel, etc

Voor de rest vallen maar 2 zaken op, dat zijn de boegiekabels en de remblokken voorraan. Voor de boegiekabels, ik vermoed dat ze de verdeler (+/- 60 euro) meenemen.
Voor de remblokken, heb ze opgezocht, zijn effectief rond de 100$ als je de orginele neemt.

Voor de rest zie ik geen gekke dingen staan en eigenlijk, heel correcte prijzen voor een dealer buiten dat zijn uurtarief nogal hoog is.

Dat je goedkoper kan zijn dan een dealer is logisch, dat is altijd de duurste optie. Dat je door alles zelf te doen nog goedkoper kan zijn is ook logisch.

Dat een garage marge neemt op wat filters lijkt mij ook logisch, die mensen moeten ook hun boterham verdienen. De vraag is of men buitensporig marge neemt en dat lijkt hier niet meteen het geval te zijn.

Overigens een gangbare prijs om koplampen te laten polijsten is 100 euro, en ja er zijn wel kitjes voor te vinden maar voor het beste resultaat kan je beter machinaal polijsten en wat de kitjes ook altijd vergeten is dat je een seal moet aanbrengen of je kan na 6 maand een nieuw kitje kopen.

De remvloeistof is wss nooit vervangen geweest, dat is dus het remsysteem bleeden en vervangen, mensen adviseren van zelf te liggen klooien met remvloeistof is not done,(bijvullen is erger trouwens want dan lekt dat systeem). Er staat trouwens een remcilinder bij dus dat is sowiezo al meer dan bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
sprankel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:11:
Grote beurt 254
Koplampen polijsten 65
Interieurfilter 49
Remvloeistof 43
Bougiekabels 132
Luchtfilter 37
Distributieriem 400
Multiriem 23
Wielremcilinder 92
Twee banden 99
Remblokken voorzijde 122
Brandstoffilter 44

3 zaken die mij opvallen:

"grote beurt", kan ik niets op zeggen want ik heb geen idee wat er onder grote beurt verstaan word, liefst van al zou ik de termen kleine en grote beurten gewoon zien verdwijnen en gewoon letterlijk zeggen olie zoveel, oliefilter, zoveel, bougie, zoveel, etc

Voor de rest vallen maar 2 zaken op, dat zijn de boegiekabels en de remblokken voorraan. Voor de boegiekabels, ik vermoed dat ze de verdeler (+/- 60 euro) meenemen.
Voor de remblokken, heb ze opgezocht, zijn effectief rond de 100$ als je de orginele neemt.

Voor de rest zie ik geen gekke dingen staan en eigenlijk, heel correcte prijzen voor een dealer buiten dat zijn uurtarief nogal hoog is.

Dat je goedkoper kan zijn dan een dealer is logisch, dat is altijd de duurste optie. Dat je door alles zelf te doen nog goedkoper kan zijn is ook logisch.

Dat een garage marge neemt op wat filters lijkt mij ook logisch, die mensen moeten ook hun boterham verdienen. De vraag is of men buitensporig marge neemt en dat lijkt hier niet meteen het geval te zijn.

Overigens een gangbare prijs om koplampen te laten polijsten is 100 euro, en ja er zijn wel kitjes voor te vinden maar voor het beste resultaat kan je beter machinaal polijsten en wat de kitjes ook altijd vergeten is dat je een seal moet aanbrengen of je kan na 6 maand een nieuw kitje kopen.

De remvloeistof is wss nooit vervangen geweest, dat is dus het remsysteem bleeden en vervangen, mensen adviseren van zelf te liggen klooien met remvloeistof is not done,(bijvullen is erger trouwens want dan lekt dat systeem). Er staat trouwens een remcilinder bij dus dat is sowiezo al meer dan bijvullen.
Sluit inderdaad wel aan bij wat ik hoopte, dat het allemaal niet buitensporig is.
Micio Nero schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:08:
Inderdaad geen al te gekke prijzen. Ik zie alleen geen waterpomp, die wordt meestal tegelijk met de distributieriem vervangen. Is dit bij de dealer? Als dat zo is, kun je misschien nog een offerte aanvragen bij een "gewone" garage, die zijn vaak wat goedkoper.
Heb ze nog even gebeld over die waterpomp. Ze hebben er wel naar gekeken, maar het was niet nodig. Hun ervaring was ook dat ze die niet tegelijk hoeven te vervangen bij dit type auto's omdat de kans niet groot is dat hij het later ineens zou begeven.

Heb net even bij een andere garage een offerte opgevraagd. Die geven aan dat ze het voor ongeveer 1850 incl. BTW doen. Dus ik ben blijkbaar nog goedkoop uitgekomen met mijn 1650! Wel goed voor de nachtrust.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 24-04-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04-2024

royhoi

-

Nooit mee heen gaan. Waar woon je ergen?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
royhoi schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:42:
[...]

Nooit mee heen gaan. Waar woon je ergen?
Correctie mijnerzijds: ik heb de auto aangeboden voor een beurt. Gezien het ontbreken van een goede onderhoudshistorie raadden zij aan om een grote beurt te doen. Ik werd gebeld volgens afspraak met de uit te voeren reparaties die werden doorgesproken. Ik weet niet of, als ik op dat moment had gezegd dat ik elders ging kijken, zij dan kosten hadden berekend voor ofwel een grote beurt, ofwel een diagnosestelling. Dat heb ik niet uitgevraagd. Vond ze wel ontzettend klantvriendelijk overigens.

Woon in provincie Utrecht. Nog tips dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 26-04 21:31

Wuursj

want worst is al bezet

Over die onderdeel prijzen:

Ja die zijn bij een garage altijd duurder dan je ze zelf online kan vinden. Een garage gaat niet websites afstruinen om te kijken of het nog ergens goedkoper kan. Ze hebben leveranciers die meerdere keren per dag langskomen en kunnen niet enkele dagen wachten op onderdelen. En daar betaal je voor. En waarschijnlijk maken ze zelf ook nog een beetje winst. Onderdelen zelf online kopen scheelt bij mijn auto vaak zo'n 30-50% met garage. Is niks geks aan en vind genoemde onderdeelprijzen niet gek, zeker omdat bij sommige posten nog een heel stukje arbeid in zit.

Dus zelf doen scheelt dus arbeidsloon én onderdeelprijzen. Dubbel winst. Daar is bij simpele klusjes zoals bougiekabels of interieur filter een hoop te halen.
Ook remvloeistof, remblokken, olie etc. doe ik zelf maar daar van kan ik me voorstellen dat je wat huiveriger bent.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik vroeg me nog één ding af, de garage wil graag dat ik jaarlijks terugkom met dit beestje uit 2005. Het ene jaar een grote beurt, het andere jaar een kleine. Volgend jaar april 2020 zou ik dan voor een kleine beurt langs moeten komen. Uit mijn omgeving hoor ik geluiden dat ik misschien wel beter de APK van september 2020 kan afwachten (vanaf september 2018 was hij APK goedgekeurd in Frankrijk, en die is 2 jaar geldig).

Dus een vervolgvraag, vooral om onnodige kosten uit te sparen: zouden jullie deze bolide nog langsbrengen voor onderhoud hierna? En zo ja,

a) kleine beurt in april 2020 zoals de garage adviseert, APK in september 2020
b) een APK in september 2020, eerst kijken wat daaruit komt en daarna een kleine beurt
c) een APK in september 2020 en als hij goedgekeurd wordt geen beurt
d) iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-04 22:04
Ik zou elk jaar een beurtje laten doen. Oliewissel + oliefilter kost je de kop niet. Bij een 'bevinding' laten bellen, waarna je kan besluiten of je het wel of niet doet.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verversingsinterval is 15.000km of 12 maanden. Weet niet welke olie erin zit, Kroon zegt 5W30 of 10W40 synthetisch, Eurol zegt 15W40 of 10W40 mineraal. Die eerste heeft langere levensduur dan die laatste.

Als er nu minerale olie in zit, dan A, als er synthetische olie in zit, dan B. C is gelijk aan geen onderhoud plegen, bij APK wordt alleen gekeken, niks opgelost of onderhouden.

Overigens altijd vragen om een nieuw oliefilter, er zijn helaas garages die het oude filter laten zitten bij een kleine beurt.
Pagina: 1