*G*DDR2 DIMM? Waarvoor is het?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:17
Beste tweakers,

Na een beetje te zoeken in mijn ram doosje kwam ik tot mijn verbazing een GDDR2-667 512MB 64MX8 1.8V tegen. De chips erop zijn van Elpida (Taiwan). Ik weet niet meer uit welk systeem deze kwam. Nou ben ik in de veronderstelling dat GDDRx alleen gebruikt wordt voor video applicaties zoals in grafische kaarten. Ik vroeg mij af of een tweaker mij kan vertellen waarvoor je GDDR2 als DIMM nodig zou hebben? Zijn er speciale toepassingen hiervoor of maakt het weinig uit of je GDDR2 of DDR2 als DIMM gebruikt?
Online kon ik er maar weinig over vinden, wel het product als ik het serienummer intik maar geen specifieke toepassingen ervoor.
Ik had een afbeelding willen invoegen maar helaas heb ik daar te weinig karma voor. Als iemand de stick graag op de foto wilt zien, zeg het maar. Dan maak ik wel een wetransfer link of iets dergelijks.
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,
Tim

Beste antwoord (via TimBC op 23-04-2019 22:36)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://en.bmstu.wiki/GDDR2_(Graphics_Double_Data_Rate_2)

Aparte is alleen, ik kan bar weinig vinden over effectief DIMM gebruik hiervan, enige wat ik direct vind dat het in de tijd van 'hypermemory' videokaarten werd gebruikt om onboard direct van geheugen te voorzien, ipv dit weg te snoepen van je normale (DDR) geheugen. Concreet echter niets, Acer zou zoiets hebben, maar kan geen laptop vinden die dit had.

Maar wat ik steeds vind is een GDDR2 plakje van Elpidia, waar duidelijk sticker met GDDR2 op zit. Echter serienummer komt overal anders met DDR2 modules.

Als ik dan diverse sites (met name de landen erachter) bekijk, gok ik eerder dat GDDR2 in bepaalde landen de naam is van wat wij hier gewoon DDR2 hebben genoemd.

(GU342G0ALEPR692C6CE als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a6ffa3ba103ff9eb9a07d3ca5fa73d86.png
Dit is toch gewoon DDR2, 1.8V 1GB stickjes.

Blijkbaar wordt dit allemaal door een 'UNIFOSA' bedrijf zo genoemd, als je op die naam zoekt (en de labels), zij noemen dit dus altijd GDDR op hun labels.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/9654145a87a17f2dfeed922ba1e74f35.png

Nog leuker, UNIFOSA maakt zelfs HDDR3 :P
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/eef973e290f8af6a94593f95fbf9a82b.png

[ Voor 112% gewijzigd door SinergyX op 23-04-2019 22:10 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54

rdejongjr

Gnome

Heb ook meer dan genoeg gddr2 modules uit oude machines gerukt, leuk voor de prullenbak....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GDDR2 zit qua technologie ergens tussen DDR1 en DDR2 in dus het zou mij verbazen dat deze als standaard DIMM ingeprikt kan worden.

Je zou aan de inkeping in de module moeten kunnen zien of het om een DDR1 of DDR2 module gaat:

DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
Ooh wat apart dat ze besloten om eerst GDDR2 te maken. Heeft dit enige overeenkomst met bijvoorbeeld GDDR5 qua opbouw? Of was het gewoon een random naam? Iig alvast bedankt voor de reacties, erg behulpzaam!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik weet niet goed wat er nu juist op jouw module zit maar bij mijn weten wordt GDDRx niet gebruikt als losse geheugenmodules voor een desktop of laptop.

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden lopen de generaties van GDDR niet gelijk op met DDR.
GDDR2 is maar kortstondig gebruikt op videokaarten (ik denk op de GeForce 5800 Ultra?). Het draait op hogere kloksnelheden dan DDR maar verbruikt hiervoor ook veel stroom.

GDDR3 is wel erg populair geweest op videokaarten. Het lijkt erg op DDR2 maar draait op een iets lagere spanning en haalt hogere kloksnelheden.

GDDR4 heeft ook maar kort bestaan en lijkt heel erg op DDR3. Ik ken eigenlijk geen enkele videokaart die dit geheugentype gebruikte.

GDDR5 wordt vandaag ook nog gebruikt en is ook gebaseerd op DDR3.

In essentie wordt GDDRx geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijke overdrachtssnelheid te halen ten koste van de timings. Een GPU is hier immers meer gebaat bij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://en.bmstu.wiki/GDDR2_(Graphics_Double_Data_Rate_2)

Aparte is alleen, ik kan bar weinig vinden over effectief DIMM gebruik hiervan, enige wat ik direct vind dat het in de tijd van 'hypermemory' videokaarten werd gebruikt om onboard direct van geheugen te voorzien, ipv dit weg te snoepen van je normale (DDR) geheugen. Concreet echter niets, Acer zou zoiets hebben, maar kan geen laptop vinden die dit had.

Maar wat ik steeds vind is een GDDR2 plakje van Elpidia, waar duidelijk sticker met GDDR2 op zit. Echter serienummer komt overal anders met DDR2 modules.

Als ik dan diverse sites (met name de landen erachter) bekijk, gok ik eerder dat GDDR2 in bepaalde landen de naam is van wat wij hier gewoon DDR2 hebben genoemd.

(GU342G0ALEPR692C6CE als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a6ffa3ba103ff9eb9a07d3ca5fa73d86.png
Dit is toch gewoon DDR2, 1.8V 1GB stickjes.

Blijkbaar wordt dit allemaal door een 'UNIFOSA' bedrijf zo genoemd, als je op die naam zoekt (en de labels), zij noemen dit dus altijd GDDR op hun labels.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/9654145a87a17f2dfeed922ba1e74f35.png

Nog leuker, UNIFOSA maakt zelfs HDDR3 :P
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/eef973e290f8af6a94593f95fbf9a82b.png

[ Voor 112% gewijzigd door SinergyX op 23-04-2019 22:10 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Admiral Freebee

Heel erg bedankt voor de uitleg! Zo leer ik elke dag weer wat nieuws ;).
Wat @SinergyX linkt is wat ik bedoelde, toch interessant om te lezen.

@SinergyX
Wow ik mag mijn google skills wel weer eens gaan op poetsen, dankje voor het linken! Had het zelf niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@SinergyX Het gekke is dat jouw gelinkte pagina ook een foto toont van een GDDR2 module terwijl er enkel over videokaarten gesproken wordt in de tekst.

Ik vermoed dat het gewoon om een fout gaat in de naamgeving. De TS spreekt ook over een 1,8V module terwijl 1,8V de werkingsspanning van gewoon DDR2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Admiral Freebee
Ik heb het inderdaad nog eens beter doorgelezen en kwam tot dezelfde conclusie.
Toch geeft de sticker op mijn ram module toch echt GDDR2 aan.
Zoals op deze foto: https://i.ebayimg.com/images/g/LbwAAOSwaMtbayst/s-l1600.jpg
(Van eBay, ongeveer zelfde idee).

@SinergyX
Mmmm toch apart, ik zie niet zo snel een reden (marketinggewijs dan) om DDR2 in andere landen GDDR2 te noemen, je zou zeggen dat dat alleen maar verwarring zou veroorzaken.

Als iemand de 1 of 2 reepjes graag wil hebben om te onderzoeken, pm me maar ;)

[ Voor 32% gewijzigd door TimBC op 23-04-2019 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@TimBC Wat resultaat krijg je als je het opschrift op de chipjes zelf eens door Mr. Google haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Admiral Freebee
Alleen dat het uit een acer aspire t180 komt (ik meen mij deze pc met die case ooit een keer uit elkaar gehaald te hebben, dat kan kloppen). Natuurlijk wat mensen die de ram stick verkopen maar voor de rest eigenlijk helemaal noppes, niks.
Als je mij niet gelooft/het zelf na wilt trekken; het volgende staat op de stick:
GDDR2-667 512MB 64MX8 1.8V EP
GU34512AJEPN692C4GG
(barcode)
*0700039*01

Op de chips zelf staat:
ELPIDAtwn
E5108AGBG
-6E-E
0650A907P

Meer kan ik je niet echt vertellen over de DIMM behalve dat hij groen is :p.

@SinergyX
Neem aan dat Unifosa dan door Acer is ingehuurd om aan hun de DIMMs te leveren? Zou jij nog een reden kunnen bedenken waarom ze het in hemelsnaam een niet industrie standaard naam zouden willen geven? Misschien GDDR2 zodat ze DDR2 met waardelose timings konden verkopen?

[ Voor 20% gewijzigd door TimBC op 23-04-2019 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hier staat de datasheet van de chip: Elpida Memory E5108AGBG

Ordinair DDR2 dus :P Het is gewoon DDR2-667 (5-5-5) wat een JEDEC standaard timing configuratie is. Niets bijzonders en prima voor gebruik in een standaardsysteem.

[ Voor 30% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-04-2019 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:19
Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:21:
Hier staat de datasheet van de chip: Elpida Memory E5108AGBG

Ordinair DDR2 dus :P
Inderdaad de spec sheets, deze geven ook aan dat het om 512 Mbit DDR2 chips gaat. Gezien je een 512 MB reepje hebt zullen er wel 8 zulke chips op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Admiral Freebee
Verdraaid je hebt gelijk! Wat een zoektocht.

@Aragnut
8 stuks, klopt!

Toch blijf ik mij afvragen waarom een bedrijf in hemelsnaam niet DDR als standaard gebruikt.
Ik neem wel aan dat theoretisch deze DIMMetjes gewoon in elke computer werken die ook DDR2 accepteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TimBC schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:25:

Toch blijf ik mij afvragen waarom een bedrijf in hemelsnaam niet DDR als standaard gebruikt.
Ik neem wel aan dat theoretisch deze DIMMetjes gewoon in elke computer werken die ook DDR2 accepteerd?
Het is gewoon volledige generieke DDR2 geheugen, niets meer dan een label.

Enige wat ik hier kan over vinden uit een oude pagina van 2006 is dat het lijkt op kleine spec verschillen.

Unifosa gebruikt 2 types:
1. MAJOR ON 3RD / ORIGINAL
2. USI Memory
Enige gok dat zij dus een 'subbranding' hebben gedaan voor deze 2 modules, de GDDR en HDDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@SinergyX
Hahah oké, marketing op zn best.

Bedankt voor het zoeken/de hulp iedereen. Blijf het toch fascinerend vinden.
Pagina: 1