Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en kijk daarbij gelijk naar mijn algehele stroom verbruik en nu blijkt naar meting de grootste verbruiker mijn vloerverwarming te zijn.
De pomp welke hierop zit is een Grundfos UPS 15-55 BP welke bijna constant 71 watt trekt (stand 3). Doe dat maal 24 maal 365 is bijna 622 kwh per jaar.
Nu ben ik aan het kijken wat verstandig is. De meeste simpele oplossing is een pompschakelaar er tussen monteren waardoor het verbruik naar alle waarschijnlijk zeker halveert maar een andere mogelijkheid is ook om de pomp te vervangen voor een nieuwer en efficiënter model.
Mijn type pomp kan ik bijna niet vinden online wel zijn broers de 15-50 en de 15-60 en daarvan is de opvolger de Alpha2 L 15-60 hierbij is het verbruik tussen de 4 en de 41. Wat ook al heel wat scheelt.
Misschien is beide zelfs nog een optie.
Nou heb ik eigenlijk weinig verstand van de vloerverwarming en daarom heb ik de volgende vragen.
De pomp welke hierop zit is een Grundfos UPS 15-55 BP welke bijna constant 71 watt trekt (stand 3). Doe dat maal 24 maal 365 is bijna 622 kwh per jaar.
Nu ben ik aan het kijken wat verstandig is. De meeste simpele oplossing is een pompschakelaar er tussen monteren waardoor het verbruik naar alle waarschijnlijk zeker halveert maar een andere mogelijkheid is ook om de pomp te vervangen voor een nieuwer en efficiënter model.
Mijn type pomp kan ik bijna niet vinden online wel zijn broers de 15-50 en de 15-60 en daarvan is de opvolger de Alpha2 L 15-60 hierbij is het verbruik tussen de 4 en de 41. Wat ook al heel wat scheelt.
Misschien is beide zelfs nog een optie.
Nou heb ik eigenlijk weinig verstand van de vloerverwarming en daarom heb ik de volgende vragen.
- Wat is beter een pompschakelaar, een andere pomp of beide?
- Klopt het dat de buis waar de thermostaat op zit de aanvoer is en kan ik hier dan de voeler van de schakelaar op aansluiten en werkt dit niet zo?
- Als ik aan de rode doppen draai gaat het pinnentje naar binnen/beneden, wat doet dit?
vloerverwarming | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein