Slimste aanpak besparing voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en kijk daarbij gelijk naar mijn algehele stroom verbruik en nu blijkt naar meting de grootste verbruiker mijn vloerverwarming te zijn.

De pomp welke hierop zit is een Grundfos UPS 15-55 BP welke bijna constant 71 watt trekt (stand 3). Doe dat maal 24 maal 365 is bijna 622 kwh per jaar.

Nu ben ik aan het kijken wat verstandig is. De meeste simpele oplossing is een pompschakelaar er tussen monteren waardoor het verbruik naar alle waarschijnlijk zeker halveert maar een andere mogelijkheid is ook om de pomp te vervangen voor een nieuwer en efficiënter model.
Mijn type pomp kan ik bijna niet vinden online wel zijn broers de 15-50 en de 15-60 en daarvan is de opvolger de Alpha2 L 15-60 hierbij is het verbruik tussen de 4 en de 41. Wat ook al heel wat scheelt.
Misschien is beide zelfs nog een optie.

Nou heb ik eigenlijk weinig verstand van de vloerverwarming en daarom heb ik de volgende vragen.
  • Wat is beter een pompschakelaar, een andere pomp of beide?
  • Klopt het dat de buis waar de thermostaat op zit de aanvoer is en kan ik hier dan de voeler van de schakelaar op aansluiten en werkt dit niet zo?
Als extra waarschijnlijk een echte noob vraag:
  • Als ik aan de rode doppen draai gaat het pinnentje naar binnen/beneden, wat doet dit?
vloerverwarming
DetailOverzichtPomp

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Beste antwoord (via mrfatmen op 23-04-2019 09:17)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 3,5 jaar geleden een huis gekocht met 60m2 vloerverwarming met hetzelfde probleem. Ouder model pomp, uitschakelen in de zomer deed je door de stekker eruit te trekken, anders loopt ie het hele jaar door op stand 1, 2 of 3. Uitschakelen voor lange periodes heeft als nadeel dat ie vast kan lopen.

Een pompschakelaar van 50,- heeft dat opgelost, heeft zich in 1 zomer al terugverdiend en deze setup draait nog steeds vlekkeloos. De pomp vervangen door een nieuwere/slimmere was ook een optie natuurlijk, maar zou zich nu nog steeds niet terugverdiend hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Doe je niks met domotica (domoticz of Home Assistant)?

Je zou een zwave fibaro tussenstekker er tussen kunnen zetten, dan heb je meteen energiemeting en kan je de pomp af en aan schakelen.
https://www.amazon.de/Fib...f_=bl_dp_s_web_3709625031
En dan zelf naar believen in of uit schakelen. (met 1x per maand een keertje aan, om vastzitten te voorkomen)

Ik twijfel of een pompschakelaar gaat werken, als je pomp niet draait is er misschien geen warmteverplaatsing? Of doet de ketel dat?

De rode knoppen zijn afsluiters.
Knop naar beneden is dicht. Knop omhoog (of eraf) is open

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2019 20:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mrfatmen schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:49:
Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en kijk daarbij gelijk naar mijn algehele stroom verbruik en nu blijkt naar meting de grootste verbruiker mijn vloerverwarming te zijn.

De pomp welke hierop zit is een Grundfos UPS 15-55 BP welke bijna constant 71 watt trekt (stand 3). Doe dat maal 24 maal 365 is bijna 622 kwh per jaar.
Been there done that, ook mijn cv pomp bleef 24/7 lopen door een foutje van de cv monteur, 1200 kWh :w
Nu ben ik aan het kijken wat verstandig is. De meeste simpele oplossing is een pompschakelaar er tussen monteren waardoor het verbruik naar alle waarschijnlijk zeker halveert maar een andere mogelijkheid is ook om de pomp te vervangen voor een nieuwer en efficiënter model.
Pompschakelaar werkt goed, voordeel is dat hij in de zomer de pomp uit schakelt en elke 24h een keer de pomp aan stuurt, een energie zuinige pomp doet dat niet en moet je zelf alles regelen.
Mijn type pomp kan ik bijna niet vinden online wel zijn broers de 15-50 en de 15-60 en daarvan is de opvolger de Alpha2 L 15-60 hierbij is het verbruik tussen de 4 en de 41. Wat ook al heel wat scheelt.
Misschien is beide zelfs nog een optie.
Als de pomp slecht te vinden is zal het ook geen goedkoop dingetje zijn als je er 1 vind die past. Pompschakelaar dus. :)
Ik heb er misschien nog wel 1 liggen, zal eens zoeken, ik moet nog zoeen ergens hebben.
https://www.thermostaat.e...hakelaar-amframatic-v-3dp
Nou heb ik eigenlijk weinig verstand van de vloerverwarming en daarom heb ik de volgende vragen.
  • Wat is beter een pompschakelaar, een andere pomp of beide?
  • Klopt het dat de buis waar de thermostaat op zit de aanvoer is en kan ik hier dan de voeler van de schakelaar op aansluiten en werkt dit niet zo?
Ja werkt zo
Als extra waarschijnlijk een echte noob vraag:
  • Als ik aan de rode doppen draai gaat het pinnentje naar binnen/beneden, wat doet dit?
Die pinnetjes zijn voor als je geregelde kranen er op zet zodat je adh van de vraag groepen dicht kan sturen, deze zitten vaak in de retour aansluitingen van de vvw, als je de dopjes strak aan draait zitten ze hoogstwaarschijnlijk dicht. Dus helemaal los draaien en dan terug tot ze net tegen de pinnen zitten en er niet snel af vallen, dan zit het goed in jouw situatie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Ik draai wel domoticz maar dan schakel ik puur op tijd en niet zozeer op warmteaanvraag.
Mogelijk zou ik het koppelen via de status van de nest. Zou ik inderdaad wel kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mrfatmen schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:05:
Ik draai wel domoticz maar dan schakel ik puur op tijd en niet zozeer op warmteaanvraag.
Mogelijk zou ik het koppelen via de status van de nest. Zou ik inderdaad wel kunnen overwegen.
Of een goedkoop temperatuurmeetsetje op basis van ds18b20 sensor en nodemcuv3 en daarop schakelen.
Het grote voordeel is dat je alles zelf onder controle hebt. (mits de domotica werkt ;) )
De zwave fibaro tussenstekker is ook handmatig te schakelen eventueel.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2019 20:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
mrfatmen schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:49:
Heb je niet zoiets als een stookseizoen ? Onze VV werkt vb zo ongeveer tussen einde Oktober tot Maart/April ongeveer.
Je geeft dat jouw pomp echt wel 24h per dag, 365 dagen/jaar draait ? Tja, daar valt wel wat te optimaliseren...
Welke ketel heb je hangen, hoe werkt je sturen ? Werk je met buitenvoeler of kamerthermostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
jvanhambelgium schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:21:
[...]
Heb je niet zoiets als een stookseizoen ? Onze VV werkt vb zo ongeveer tussen einde Oktober tot Maart/April ongeveer.
Je geeft dat jouw pomp echt wel 24h per dag, 365 dagen/jaar draait ? Tja, daar valt wel wat te optimaliseren...
Welke ketel heb je hangen, hoe werkt je sturen ? Werk je met buitenvoeler of kamerthermostaat ?
Ik heb een Remeha Avanta 28c hangen met een kamerthermostaat. Dit is het eerste moment dat ik me in de vloerverwarming verdiep na de aanschaf in oktober 2017.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 3,5 jaar geleden een huis gekocht met 60m2 vloerverwarming met hetzelfde probleem. Ouder model pomp, uitschakelen in de zomer deed je door de stekker eruit te trekken, anders loopt ie het hele jaar door op stand 1, 2 of 3. Uitschakelen voor lange periodes heeft als nadeel dat ie vast kan lopen.

Een pompschakelaar van 50,- heeft dat opgelost, heeft zich in 1 zomer al terugverdiend en deze setup draait nog steeds vlekkeloos. De pomp vervangen door een nieuwere/slimmere was ook een optie natuurlijk, maar zou zich nu nog steeds niet terugverdiend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Ja met deze soort installatie zal er niet veel anders opzitten dan met schakelaar te werken wil je het simpel houden. Meer geintegreerde sturingen (vanuit ketel) zouden anders perfect de pomp kunnen laten uitgaan indien vb buitentemperatuur > 20°C oid. Mijn Viessmann kent verschillende besparings-settings vandaar dat ik sprak over een stookseizoen want verschillende maanden per jaar ligt de pomp gewoon stil, tenzij even in gang schieten om de boiler/CV warm te stoken (=met 3-weg klep)
De (interne) omlooppomp is dan ook onder controle van de ketel, geen "stand alone" ding zoals hier op de foto te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Een nieuwe zuinige Alpha II pomp is iets van 250 euro. Dit is een stukje duurder dan een pompschakelaar, maar kan in sommige gevallen wel interessant zijn. Als je de vloerverwarming (vv) voedt met een erg lage temperatuur water dan is de vv bijna altijd actief, en daarmee de pomp ook. Voordeel is dat je verarmingsinstallatie dan zuiniger werkt (bijv een warmtepomp). Jouw oude pomp zal dan continu veel stroom trekken, terwijl je nieuwe pomp dit dan continu veel minder stroom trekken. Een pompschakelaar zal in zo'n situatie dus niet veel doen.

Ander punt; je kan je huidige pomp ook op standje 1 of 2 zetten ipv standje 3. Veelal is standje 3 niet nodig, en kun je ook gewoon op standje 1 of 2 werken. Scheelt ook al heel veel stroom..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Je gaat de snelste en meeste winst behalen met een pompschakelaar, maar ook het vervangen van de pomp is over de levensduur van de installatie de moeite waard.

Ik betrapte na een grote verbouwing in 2012 de installateur er op dat hij ouderwetse onzuinige vloerverwarmingspompen had geplaatst (ik geloof dat die op dat moment niet eens meer verkocht mochten worden :( ). Ik heb toen meteen pompschakelaars er op gezet. Het verschil is te zien, we gingen van 1,6kWh per dag naar gemiddeld 0,4 kWh per pomp:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_vloerverwarmingspomp_bg_2013-2014_dag.JPG

Na een jaar touwtrekken met de aannemer kwamen er nieuwe pompen, en ging het gebruik verder naar beneden tot onder de 0,15kWh per dag.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Theo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:29:
Een nieuwe zuinige Alpha II pomp is iets van 250 euro. Dit is een stukje duurder dan een pompschakelaar, maar kan in sommige gevallen wel interessant zijn.
Klopt, maar alleen als je huidige pomp bijna op is of je 'm gunstig kunt verkopen.
Anders kost het je nu 250,- + installatie die je pas over 5+ jaar hebt terugverdiend. Koop je je nieuwe pomp pas over 5 jaar (als de huidige ermee stopt ofzo) dan sta je er veel beter voor, want je hebt 5 jaar rendement van het nog niet uitgegeven geld EN je hebt dan een nieuwe pomp ipv 1 van 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

W1LL3M schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:39:
[...]

Klopt, maar alleen als je huidige pomp bijna op is of je 'm gunstig kunt verkopen.
Anders kost het je nu 250,- + installatie die je pas over 5+ jaar hebt terugverdiend. Koop je je nieuwe pomp pas over 5 jaar (als de huidige ermee stopt ofzo) dan sta je er veel beter voor, want je hebt 5 jaar rendement van het nog niet uitgegeven geld EN je hebt dan een nieuwe pomp ipv 1 van 5 jaar oud.
Deels ben ik het niet helemaal met je eens. Als je de oude pomp houdt dan moet je nu een pompschakelaar kopen om de energiekosten te besparen. Je moet nu dus al 50 euro uitgeven aan je pompsetup. Je oude pomp is minder dan 50 euro waard. Ofwel, je moet nu dus 50 euro investeren in een inefficiënte pomp die nog geen 50 euro waard is, Beter kun je dan beter niet die 50 euro investeren maar gelijk gaan voor een nieuwe pomp.

Ander punt is dat de oude pomp, samen met de pompschakelaar meer stroom per jaar nodig gaat hebben dan een nieuwe zuinige pomp, helemaal als de aanvoertemperatuur van je verwarming heel erg laag is. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe langer de pomp aan moet staan, hoe minder stroom je pompschakelaar bespaart.

Als ik mijn situatie als voorbeeld neem; ik had twee van die oude pompen in huis die 24/7/365 op stand III stonden en elk zo'n 60 watt verbruikten. Mijn aanvoertemperatuur is rond de 30 graden waardoor de pompen in de winter voor >80% van de tijd actief zijn.
1) Niks doen had mij jaarlijks zo'n 200 euro aan stroom gekost.
2) Twee pompschakelaars hadden mij éénmalig 100 euro gekost, plus de pompen zouden ongeveer 100 euro per jaar aan stroom kosten.
3) Twee nieuwe pompen kosten 500 euro in aanschaf. Maar omdat ze samen 11 watt verbruiken kosten ze samen 20 euro per jaar aan stroom.
Ofwel; tussen 0 en 1 jaar is optie 1) het goedkoopst. Tussen 1.1 en 5 jaar is optie 2) het goedkoopst. Maar na 5 jaren is optie 3) in mijn geval het voordeligst.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier komt er pas een nieuwe pomp als de oude problemen krijgt. Vervangen zal nog maar €25,- per jaar besparen want deze draait met een pompschakelaar en staat op stand 2 van de 3. Dus de terugverdientijd van een nieuwe is ongeveer gelijk aan de economische levensduur ervan (10 jaar). Niet echt een goede investering dus als het niet hoeft.

[ Voor 67% gewijzigd door W1LL3M op 24-04-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Je kan bij grunfos ook alleen de pompkop vervangen kost +/- 175 voor een alpha 2L.

Let op grundfos verkoopt Alpha 2 en Alpha 2L.
De alpha 2L verlaagt alleen het toerental bij geen warmte vraag.
De alpha 2 is verlaagt toeren en schakelt uit bij lange tijd geen warmte vraag.

Een alpha 2 is dus zuiniger dan alpha2L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:51
@W1LL3M:

Hoeveel aan stroomkosten ben jij per jaar kwijt?

Ik heb hier een Grundfoss Alpha 2 sinds 2013 en ik kom uit op ongeveer 2 tientjes per jaar.

Dan hou ik rekening mee met dat de pomp continu draait. Buiten stookseizoen (8 maanden) op stand I (5W) en binnen stookseizoen (4 maanden) op stand III (20W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat ligt eraan, want de pompschakelaar is temperatuurgestuurd dus gedurende een zachte winter draait ie ook regelmatig niet. Er hangt geen meter meer voor, maar ik gok dat het me nu 50-75 euro per jaar kost. Het was +/- 200,- bij 24/7 aan op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kamp hier met hetzelfde issue. Ik heb wel gevonden dat de nieuwe pompen vanaf model C een zomerstand hebben. Digitaal blijft pomp aan, maar mechanisch uit. Elke 24 uur gaat ie even aan om vastlopen te voorkomen.
Dat zal dus ook met een tijdschakelaar in het stopcontact moeten kunnen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:05:

[...]

Pompschakelaar werkt goed, voordeel is dat hij in de zomer de pomp uit schakelt en elke 24h een keer de pomp aan stuurt, een energie zuinige pomp doet dat niet en moet je zelf alles regelen.

[...]

Als de pomp slecht te vinden is zal het ook geen goedkoop dingetje zijn als je er 1 vind die past. Pompschakelaar dus. :)
Ik heb er misschien nog wel 1 liggen, zal eens zoeken, ik moet nog zoeen ergens hebben.
https://www.thermostaat.e...hakelaar-amframatic-v-3dp
Meende dat de Alpha2 of 3 ook al een anti-blocking functie (zomerstand?) hebben.
Theo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:29:
Een nieuwe zuinige Alpha II pomp is iets van 250 euro. Dit is een stukje duurder dan een pompschakelaar, maar kan in sommige gevallen wel interessant zijn. Als je de vloerverwarming (vv) voedt met een erg lage temperatuur water dan is de vv bijna altijd actief, en daarmee de pomp ook. Voordeel is dat je verarmingsinstallatie dan zuiniger werkt (bijv een warmtepomp). Jouw oude pomp zal dan continu veel stroom trekken, terwijl je nieuwe pomp dit dan continu veel minder stroom trekken. Een pompschakelaar zal in zo'n situatie dus niet veel doen.
Heb er toch echt 2 nieuw van marktplaats, elk ruim onder de 150...

[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-06-2019 19:15 ]

• fvdoorn
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-10-2024
Hele late reactie, maar wellicht handig voor andere mensen met dezelfde pomp.
De Grundfos UPS 015-55 BP is een 'speciale' pomp voor deze unit (ik verwacht dat het een unit van To Be Comfort Climate Systems is). Daarmee geeft Grundfos geen direct vervang advies (ik heb ze net gebeld hierover).

To Bo Comfort Climate Systems bestaat niet meer. Maar het bedrijf Magnum Heating kan wel verder helpen. De vervanger die je kunt kiezen is inderdaad de Alpha 1 of 2. Bij het vervangen moet wel het backpanel vervangen worden, en dus moet de unit afgetapt worden.

Succes ermee in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Ik kick dit topic even, want heb een vergelijkbaar issue.

Bij mij ook een Grundfos UPS 15-40 die 24/7 draait op stand III. Vloerverwarming staat op lage aanvoertemperatuur ivm gietvloer (max 30 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CXfoT4wk1Ea3L31Av3zLZ4xa5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ra0WAdhsySfoAXN6ZiJ3qWD.jpg?f=fotoalbum_large

Er ligt een offerte om de pomp te laten vervangen door een nieuwe, voor € 700. De terugverdientijd daarvan is daardoor relatief hoog voor mijn gevoel.

Ik heb ook een temperatuursensor liggen, waarmee ik de pomp automatisch aan en uit kan zetten. Die sensor kan ik dan instellen op inschakelen op 28 graden.

Mijn boerenverstand zegt echter, dat als de pomp uitstaat er helemaal niks rondgepompt wordt en de buizen dus nooit de 28 graden gaan bereiken.

(1) Waar zit mijn denkfout? :+

(2) Waar kan ik het beste de sensor voor de pompschakelaar plaatsen? Ik denk nu net onder de pomp / boven de zwarte knop.

EDIT: Meten is weten. Ik heb zowel een IR thermometer, als natuurlijk de sonde die bij de temperatuurschakelaar zit. Dus eerst de temperatuur gemeten in de AAN stand van de vloerverwarming, de IR meet 30 graden, maar de sensor (die met een tie-wrap vast ziet aan de buis) meet dan al 60 graden. Bij uitzetten zakt dat snel terug naar onder de 30 graden. Dus nu de temp-schakelaar ingesteld op aan bij 35 graden, uit bij 30.

Mijn boerenverstand klopte dus niet, maar de pomp is nu wel temperatuurgeschakeld. Dat gaat wel geld schelen:

Zonder schakelaar staat ie 24/7 aan, en op stand III is dat 77 watt, dus 1,848 kWh per dag, of 674,520 per jaar. Met € 0,30 per kWh is dat € 202,20. OK, in de zomermaanden had ik waarschijnlijk de stekker eruit getrokken, maar dan bespaar ik nog steeds meer dan de helft.

Deze heb ik gekocht: https://www.amazon.nl/Wey...uurdetector/dp/B0BF59QT9S

[ Voor 28% gewijzigd door SeatRider op 11-12-2024 14:15 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1