Mijn vraag
Afgelopen weekend heb ik een zelfbouw systeem binnen gekregen en in elkaar gezet, maar het draait ronduit niet stabiel. Het lijkt voornamelijk fout te gaan bij het "intensievere" GPU-werk, maar waar de fout precies zit weet ik niet. Ik heb al van alles en nog wat geprobeerd, maar heb nu eigenlijk alleen nog maar onderbuikgevoelens over wat het zou kúnnen zijn, maar kan dit niet staven met feiten.
Op het moment dat ik iets met de GPU ga doen (in dit geval: Tricky Towers), crasht het systeem na 1 tot 10 minuten, zonder recovery. Hierbij moet ik een hard reset doen. Dit gebeurt sneller op UHD resolutie dan een oud barrelscherm met 1280x1024. Zowel via HDMI als VGA. Zonder geïnstalleerde drivers duurt het iets langer, maar crasht vroeg of laat desalniettemin. Zodra ik de meest recente versie van Adrenalin (19.4.2) installeer loopt het überhaupt in windows al erg instabiel, waarbij hij regelmatig naar een zwart scherm terugvalt voor een aantal seconden (audio stopt ook) en herstelt. Daarnaast valt het op dat er regelmatig kleine glitches in het beeld voorbij komen. Het uitschakelen van HDCP in Adrenalin lost dit (grotendeels) op.
De huidige staat is meest recente Adrenalin, geen HDCP, aangesloten op een tv (Finlux FL4326UHD) via HDMI. Stabiel in Windows / browsing / spotify, crash bij intensiever GPU gebruik.
Het idee achter het systeem is om couch-games, spotify en netflix te draaien, dus geen powerhouse / heftig werk.
Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 2400G
Asus Prime A320M-K
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Kingston A400
be quiet! System Power B9 (300W)
Thermaltake Versa H15
Finlux FL4326UHD als beeldscherm
Windows 10 Home (verder nog kaal)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd
Afgelopen weekend heb ik een zelfbouw systeem binnen gekregen en in elkaar gezet, maar het draait ronduit niet stabiel. Het lijkt voornamelijk fout te gaan bij het "intensievere" GPU-werk, maar waar de fout precies zit weet ik niet. Ik heb al van alles en nog wat geprobeerd, maar heb nu eigenlijk alleen nog maar onderbuikgevoelens over wat het zou kúnnen zijn, maar kan dit niet staven met feiten.
Op het moment dat ik iets met de GPU ga doen (in dit geval: Tricky Towers), crasht het systeem na 1 tot 10 minuten, zonder recovery. Hierbij moet ik een hard reset doen. Dit gebeurt sneller op UHD resolutie dan een oud barrelscherm met 1280x1024. Zowel via HDMI als VGA. Zonder geïnstalleerde drivers duurt het iets langer, maar crasht vroeg of laat desalniettemin. Zodra ik de meest recente versie van Adrenalin (19.4.2) installeer loopt het überhaupt in windows al erg instabiel, waarbij hij regelmatig naar een zwart scherm terugvalt voor een aantal seconden (audio stopt ook) en herstelt. Daarnaast valt het op dat er regelmatig kleine glitches in het beeld voorbij komen. Het uitschakelen van HDCP in Adrenalin lost dit (grotendeels) op.
De huidige staat is meest recente Adrenalin, geen HDCP, aangesloten op een tv (Finlux FL4326UHD) via HDMI. Stabiel in Windows / browsing / spotify, crash bij intensiever GPU gebruik.
Het idee achter het systeem is om couch-games, spotify en netflix te draaien, dus geen powerhouse / heftig werk.
Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 2400G
Asus Prime A320M-K
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Kingston A400
be quiet! System Power B9 (300W)
Thermaltake Versa H15
Finlux FL4326UHD als beeldscherm
Windows 10 Home (verder nog kaal)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd
- Mobo is geupdate door azerty.
- Bios uptodate naar meest recente versie (4602)
- Geen drivers (vroeg of laat crash)
- Adrenalin 19.4.2, 19.4.1, en de versie van de ASUS website, 18.50.16.01. Weer verwijderd via Safe mode en DDU.
- HDCP uitgeschakeld in Adrenalin, lost zwarte schermen / glitches grotendeels op
- Windows memtest - geen fouten
- Controle of ramgeheugen op juiste specs draait. In bios zowel handmatig ingesteld op 3000 mhz / 16-18-18-38, 1.35v. als via DOCP profiel
- Via Ryzen Master gepoogd te overclocken naar juiste RAMspecs
- HDMI / VGA maakt geen verschil
- Processor blijft onder de ~45 graden
- Eén RAM module gebruiken ipv 2
- Full HD scherm gebruiken ipv UHD tv. Zelfde problemen (beide HDMI)
- Diverse HDMI kabels geprobeerd
- Google afgestruind naar identieke errors. Geboden adviezen bieden geen soelaas.
- Diverse BSOD's gehad (die weer naar driverissues wijzen):
- video tdr failure atikmpag.sys
- driver irql not less or equal dxgmms2.sys
- Fout / errors / verkeerde instelling ramgeheugen
- QVL ASUS mobo geeft aan dat slechts 1 DIMM supported is. Getest met één reepje, zelfde probleem
- Kwalitatief slechte HDMI kabel. Ik durf niet met zekerheid te zeggen welke merken het precies zijn, maar kans zit erin dat het toevallig allemaal Action-kabels zijn.
- Combinatie asus mobo en ryzen 2400g lijkt geen succesvol huwelijk te zijn als ik diverse fora mag geloven. Bottleneck lijkt in mobo te zitten.
- "Iets" met drivers / instellingen, maar wat precies is me een raadsel