Factuur hovenier 22% hoger dan offerte door BTW fout

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12 13:13
De kennis en kunde van tweakers even nodig.

Onze tuin is door een hovenier volledig aangepakt, er is goed werk geleverd. Vooraf een prijs afgesproken van €5700 welke ik via de mail heb bevestigd. 2 PDF's met offerte zaten bij die mail gevoegd, 2 offertes omdat we de schutting met de buren delen. De bedragen staan naast in de offertes uitgetypt door de hovenier in de mail en totaalprijs van 5700 wordt genoemd.

De factuur was even schrikken: €6971 en dus 22% hogere prijs. Kwam mede door nacalculatie zaagwerk, grondkabel en elektricien (dat was afgesproken) maar meeste door een btw berekeningsfout in de offerte. Ben niet akkoord gegaan met de factuur en heb het afgesproken bedrag van 5700 overgemaakt + 600 voor het meerwerk. 10% voor meerwerk is een redelijk max dus ben de hovenier daarin al wel wat tegemoet gekomen.

De hovenier heeft hier weer op geantwoord en is niet akkoord en wil nog een €500 ontvangen. Geeft aan dat fouten maken menselijk is en dat wij ook op de offerte hadden kunnen zien dat het fout was. Haalt daarbij aan dat wij ander hout hebben gekozen en het ons had kunnen opvallen dat het prijsverschil minimaal was met een eerder offerte.

Ben het hier niet mee eens, wij hebben geen fout gemaakt maar hij heeft dat gedaan. We hebben een prijs afgesproken van €5700 en heb al €600 extra betaald voor meerwerk. De totaalprijs heb ik gechecked en was akkoord, dat er een fout in stond is niet mijn verantwoordelijkheid. Hij geeft aan dat ik geen aanspraak kan maken op de offerte omdat hier een fout in stond.

Sta ik in mijn recht door niet te betalen? Heb geen rechtsbijstand overigens.

Wat mij nog het meeste stoort is dat hij een fout heeft gemaakt en alles op ons wil verhalen. Naja bijna alles hij rond 560 af naar 500 :P.

Beste antwoord (via RevQ op 23-04-2019 19:27)

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:50
De betreffende hovenier had het ook kunnen narekenen, maar stuur blijkbaar een niet gecontroleerde offerte uit. Mijn inziens zijn fout, die hij nu op jou probeert te "verhalen". Begrijpelijk maar de vraag is of het eerlijk is om het in zijn geheel bij jou neer te leggen. Wellicht is middelen een eerlijke oplossing.

Alle reacties

Verwijderd

Waar is de fout gemaakt? Gewoon geen btw gerekend of hoog laag door elkaar of wat?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
Wat staat er als totaal bedrag op de offerte. Staat daar in of exclusief BTW?

Dit is een redelijk standaard misvatting, maar wel heel irritant, de mensen die offertes komen geven praten eigenlijk altijd in ex BTW prijzen als ze bij je zijn en pas later op de offerte staat de in BTW prijs er.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:55
Dat kan geen misvatting zijn, particulieren mag je alleen prijzen incl btw rekenen, dus mag je ervan uit gaan dat de genoemde prijzen incl btw zijn.

https://www.sra.nl/Nieuws...4587647E180877FE2FEEFA0B2

Verwijderd

Vandaar mijn vraag. Ik lees nergens dat er ex btw gerekend is. Dus waar is het verkeerd gegaan?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03
Ophidian schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:37:

Dit is een redelijk standaard misvatting, maar wel heel irritant, de mensen die offertes komen geven praten eigenlijk altijd in ex BTW prijzen als ze bij je zijn en pas later op de offerte staat de in BTW prijs er.
Dat is bij consumenten niet toegestaan en is dan dus ook de fout van de hovenier.
Fouten zijn menselijk, dat klopt maar het is wel zijn fout. Hij komt er ook niet op terug als hij €600,- teveel had gerekend achteraf.
Dat is ondernemen.
Ik zou voet bij stuk houden en desnoods komt hij de hele zooi er maar weer uit trekken. (Doet hij toch niet)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RevQ schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:32:
De kennis en kunde van tweakers even nodig.

Onze tuin is door een hovenier volledig aangepakt, er is goed werk geleverd. Vooraf een prijs afgesproken van €5700 welke ik via de mail heb bevestigd. 2 PDF's met offerte zaten bij die mail gevoegd, 2 offertes omdat we de schutting met de buren delen. De bedragen staan naast in de offertes uitgetypt door de hovenier in de mail en totaalprijs van 5700 wordt genoemd.[...]
Ok, dat staat dus in de mail, maar zijn de offertes duidelijk over de BTW? En kloppen de bedragen beiden?
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:49:
Vandaar mijn vraag. Ik lees nergens dat er ex btw gerekend is. Dus waar is het verkeerd gegaan?
Hoe ben je, trouwens, akkoord gegaan met de offerte? Netjes met handtekening of mondeling van 'Yo, is goed'?
Heb geen rechtsbijstand overigens.
Iedereen kan rechtsbijstand krijgen, jij bedoelt waarschijnlijk een rechtsbijstandsverzekering? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ophidian
akatar schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:40:
Dat kan geen misvatting zijn, particulieren mag je alleen prijzen incl btw rekenen, dus mag je ervan uit gaan dat de genoemde prijzen incl btw zijn.

Niet relevant gezien ik niet zei of het toegestaan is of niet. Als ik een bevriende schilder vraag wat zijn M2 prijs is, dan zal die altijd ex BTW noemen. Zo rekenen ze. Pas op de offerte staat de prijs in de BTW er.
GeeMoney schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:59:
[...]

Dat is bij consumenten niet toegestaan en is dan dus ook de fout van de hovenier.
Fouten zijn menselijk, dat klopt maar het is wel zijn fout. Hij komt er ook niet op terug als hij €600,- teveel had gerekend achteraf.
Dat is ondernemen.
Ik zou voet bij stuk houden en desnoods komt hij de hele zooi er maar weer uit trekken. (Doet hij toch niet)
Of het toegestaan is of niet maakt niet veel uit in dit geval. Ze praten in zichzelf vaak in ex BTW prijzen, dat is waar verwarring kan ontstaan, los of het toegestaan is of niet ;)

Het gaat er om wat er op papier staat in de uiteindelijke offerte en dat krijgen we weer net niet te zien. @RevQ Wat staat er precies in die offerte onder de streep?

[ Voor 24% gewijzigd door Ophidian op 22-04-2019 15:20 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ophidian schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:17:
[...]

Of het toegestaan is of niet maakt niet veel uit in dit geval. Ze praten in zichzelf vaak in ex BTW prijzen, dat is waar verwarring kan ontstaan, los of het toegestaan is of niet ;)
Dat is hun probleem. Het is nog steeds een overtreding op de Wet op de Omzetbelasting. Als je zaken doet met particulieren moet je praten over bedragen inclusief BTW. Als dat er niet staat zou je er vanuit mogen gaan dat het daarom inclusief BTW.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ophidian
Gunner schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:20:
[...]

Dat is hun probleem. Het is nog steeds een overtreding op de Wet op de Omzetbelasting. Als je zaken doet met particulieren moet je praten over bedragen inclusief BTW. Als dat er niet staat zou je er vanuit mogen gaan dat het daarom inclusief BTW.
Helaas zeg ik dat al twee keer, als het in de offerte maar goed staat. Maar ik kan wel begrijpen dat er mondeling verwarring ontstaat. Ondanks of dat mag of niet, dat zeg ik inmiddels al 3 keer. Maargoed...

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus €5700 ex is €6897 incl BTW hoog (21%). Het meerwerk is dan maar €74?
De hovenier heeft hier weer op geantwoord en is niet akkoord en wil nog een €500 ontvangen. Geeft aan dat fouten maken menselijk is en dat wij ook op de offerte hadden kunnen zien dat het fout was. Haalt daarbij aan dat wij ander hout hebben gekozen en het ons had kunnen opvallen dat het prijsverschil minimaal was met een eerder offerte.
Huh wat? Zijn argument is dus dat omdat hij de laagste offerte deed je had kunnen weten dat hij een fout er in had zitten?
Hij geeft aan dat ik geen aanspraak kan maken op de offerte omdat hier een fout in stond.
Oke, dan geldt de offerte niet en voert hij het werk niet uit tegen geen betaling.

• RevQ
Ophidian schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:37:

Inclusief btw

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:27
akatar schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:40:

Zeg dat maar eens tegen de gemiddelde auto garage

Al die bedragen die je daar krijgt is EX btw... |:(

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:12
Dan lijkt het me volledig zijn verantwoordelijkheid. Jij bent akkoord gegaan met een prijs incl. btw en kan hij niet achteraf gaan roepen dat die verkeerd berekend was en de factuur verhogen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

Nog een keer dan. Wat is de fout op de factuur? Laat je dat nu bewust niet weten?

• Room42
  • Niet online
Tikkie irritant dat je nou zo minimaal reageert op alle vragen. :X

Dat, terwijl hier aardig wat mensen proberen te helpen maar wel volledige, duidelijke informatie nodig hebben om een gedegen advies te kunnen geven. Het zou aardig zijn als je dan wat moeite doet :)

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 22-04-2019 16:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Geef dan antwoord op al die vragen. *snip*. Mensen proberen jou te helpen maar je geeft geen antwoord op tal van goede vragen.

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 22-04-2019 19:35 ]

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:12 ]

• RevQ
Dank voor alle reacties! Hierbij wat uitgebreider, nog even niet aan toegekomen.
Room42 schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:03:
[...]

Ok, dat staat dus in de mail, maar zijn de offertes duidelijk over de BTW? En kloppen de bedragen beiden?

[...]

Hoe ben je, trouwens, akkoord gegaan met de offerte? Netjes met handtekening of mondeling van 'Yo, is goed'?

[...]

Iedereen kan rechtsbijstand krijgen, jij bedoelt waarschijnlijk een rechtsbijstandsverzekering? ;)
Bedoel idd rechtsbijstandverzekering.

Ik ben akkoord gegaan door te mailen dat ik akkoord ben met €5700 euro. Citeer: €5700 voor alles is akkoord.

De offertes zijn duidelijk, de btw wordt ook genoemd in de offerte maar is niet opgeteld bij de totaalprijs onderaan en in de mail dus.
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:27:
[...]

Nog een keer dan. Wat is de fout op de factuur? Laat je dat nu bewust niet weten?
De offerte vermeldt wel een btw bedrag van 550 maar dat is in het totaal niet opgeteld. Dat heb ik en ook de hovenier toen niet gecontroleerd. Hij heeft via mail de totaalprijs van 5700 aangeboden en de 2 offertes bijgevoegd. Op die 5700 ben ik akkoord gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door RevQ op 22-04-2019 19:57 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RevQ schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:55:
Dank voor alle reacties! Hierbij wat uitgebreider, nog even niet aan toegekomen.

[...]

Ik ben akkoord gegaan door te mailen dat ik akkoord ben met €5700 euro. Citeer: €5700 voor alles is akkoord.

De offertes zijn duidelijk, de btw wordt ook genoemd in de offerte maar is niet opgeteld bij de totaalprijs onderaan en in de mail dus.

[...]

De offerte vermeldt wel een btw bedrag van 550 maar dat is in het totaal niet opgeteld. Dat heb ik en ook de hovenier toen niet gecontroleerd. Hij heeft via mail de totaalprijs van 5700 aangeboden en de 2 offertes bijgevoegd. Op die 5700 ben ik akkoord gegaan.
Dus alle losse posten correct, maar de totaalsom heeft de BTW-regel niet opgeteld?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:26

[...]

De offerte vermeldt wel een btw bedrag van 550 maar dat is in het totaal niet opgeteld. Dat heb ik en ook de hovenier toen niet gecontroleerd.
Hoe staat het er precies? Valt dit te interpreteren als "5700, waarvan 550 btw"?

Kun je anders niet een (geanonimiseerde) scan van de offerte plaatsen? Dat had heel veel vragen hier gescheeld. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 22-04-2019 20:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ophidian

[...]

[...]

Als ik het goed begrijp staat er dus een prijs van 5700 ex BTW. Daarbij zou 500 BTW komen en als totaalprijs staat er weer 5700? Oftewel een vrij duidelijke fout in de offerte? Ik heb het idee dat dat je hier erg hamert op die 5700 die genoemd werd in de mail, terwijl het vrij duidelijk een fout in de offerte was.

Tsja, ik zou die hovenier die 500 euro betalen. Het is een duidelijke fout in de offerte, hij heeft zijn werk geleverd zoals afgesproken en inderdaad iedereen maakt wel eens fouten. Zou mijn inziens anders zijn als de prijs ex BTW daadwerkelijk lager zou liggen, maar dat is in dit geval niet zo en jij hebt ook niet aan je plicht voldaan om de offerte even te controleren.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-12 12:28

Barrycade

Through the...

Dat is wel even anders dan in eerste instantie leek.

Er staat dus niet "tuin en schutting plaatsen met hardhout " à 5700 euro inclusief.

Maar er staat dus per post wat het kost en zelfs BTW staat er op maar er is een fout gemaakt in het optellen.

Dan zou ik niet zo flauw doen. Want je had dit gewoon al uit de offerte kunnen halen.

• RevQ
Offerte 1 en Offerte 2 zijn totaal. Offerte 1 is dus een rekenfout met de btw gemaakt. De tekst onderaan is wat gemaild is en waar akkoord op is gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hWb3PQ5/Offerte.jpg

[ Voor 136% gewijzigd door RevQ op 22-04-2019 20:44 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Heb je beide offertes ook los van elkaar gezien, met name #1? Ik vrees dan namelijk voor je dat @Barrycade in dit geval gelijk heeft, en dat je die fout zelf had kunnen (misschien wel 'moeten', in de fase van een offerte checken) zien. Altijd goed om dit soort dingen van A tot Z na te rekenen dus.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij offerte 1 is idd de BTW fout berekend. Het lage getal is 0.6% ipv 6% (of 6% van een tiende van het totaal, I dunno hoe ze 't fout gedaan hebben) en het hoge getal is 300 euro minder dan het zou moeten zijn, voor een totaal van plm. 500 euro wat niet klopt.

Had je op zich na kunnen rekenen maar is op zich raar om te doen imo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zo raar is dat toch niet? Eens: je mag er absoluut van uitgaan dat dit soort berekeningen goed gaan, maar met dit soort bedragen lijkt het me niet meer dan logisch dat je er een keer zelf (al dan niet gewapend met rekenmachine) overheen gaat :)

Acties:
  • Beste antwoord

• iRobert
  • Laatst online: 17:50
De betreffende hovenier had het ook kunnen narekenen, maar stuur blijkbaar een niet gecontroleerde offerte uit. Mijn inziens zijn fout, die hij nu op jou probeert te "verhalen". Begrijpelijk maar de vraag is of het eerlijk is om het in zijn geheel bij jou neer te leggen. Wellicht is middelen een eerlijke oplossing.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:32
Bastiaan schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:48:
Heb je beide offertes ook los van elkaar gezien, met name #1? Ik vrees dan namelijk voor je dat @Barrycade in dit geval gelijk heeft, en dat je die fout zelf had kunnen (misschien wel 'moeten', in de fase van een offerte checken) zien. Altijd goed om dit soort dingen van A tot Z na te rekenen dus.
Ik zit dit met een half oog mee te kijken, maar als dit grapje bij mij gebeurde zou ik behoorlijk boos zijn. De offerte is gewoon fout en dat had TS moeten zien, maar dat had ook het bedrijf moeten zien. Als er echt 5700 afgesproken is dan vind ik het te kort door de bocht dat hovenier opeens zegt dat dit de fout bij de consument moet komen te liggen. Zelfs de hovenier heeft de fout niet gezien toen TS mailde dat 5700 euro akkoord is.

Ik zou me beetje afstandig houden. Duidelijke mail dat de 5700 euro was afgesproken en daarna een ander hovenier zoeken die geen moeite heeft met offertes maken in excel.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
BTW fout bij een consument is risico ondernemer. Punt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

---

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 18:13 ]

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De factuur was even schrikken: €6971 en dus 22% hogere prijs. Kwam mede door nacalculatie zaagwerk, grondkabel en elektricien (dat was afgesproken) maar meeste door een btw berekeningsfout in de offerte. Ben niet akkoord gegaan met de factuur en heb het afgesproken bedrag van 5700 overgemaakt + 600 voor het meerwerk. 10% voor meerwerk is een redelijk max dus ben de hovenier daarin al wel wat tegemoet gekomen.
Als het was afgesproken dan ben je hem natuurlijk helemaal niet tegemoet gekomen hiermee.

Verder, het is een foutje geweest, slordig maar dat soort dingen gebeuren. Ik zou zelf als hovenier het verlies nemen en het als leermomentje zien maar dat ligt misschien ook aan het verloop van het hele traject.

Stel hem voor om het verschil te delen. Jullie hebben beiden niet opgelet dus doe beide wat water bij de wijn.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

grote_oever schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:57:
[...]

Ik zit dit met een half oog mee te kijken, maar als dit grapje bij mij gebeurde zou ik behoorlijk boos zijn. De offerte is gewoon fout en dat had TS moeten zien, maar dat had ook het bedrijf moeten zien. Als er echt 5700 afgesproken is dan vind ik het te kort door de bocht dat hovenier opeens zegt dat dit de fout bij de consument moet komen te liggen. Zelfs de hovenier heeft de fout niet gezien toen TS mailde dat 5700 euro akkoord is.
Oh, maar ik zou het zelf inderdaad ook absoluut niet geaccepteerd hebben. Ik zou alleen wel kunnen begrijpen dat er een stukje eigen verantwoordelijkheid in zit.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nja eigenlijk wel imo? BTW berekeningen zijn toch iets wat elke ondernemer bij letterlijk elke offerte en factuur moet doen, en je mag er imo van uitgaan dat dat klopt? Ik heb 't nog nooit na hoeven rekenen iig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12 20:51

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Is dit België of Nederland?

In België er ooit al eens een gelijkaardige zaak voorgekomen. TL;DR: Gezien je alle details had kon je dus zelf narekenen en kan je dus niet beweren dat je misleid bent.

Full version:
Het Hof wijst erop dat men onduidelijkheden volgens artikel 1161 van het Burgerlijk Wetboek moet uitklaren aan de hand van alle bepalingen die in de overeenkomst voorkomen. Nu de door de bouwheer goedgekeurde prijsofferte duidelijk alle individuele prijzen vermeldde, kan men de overeenkomst volgens het Hof dan ook niet verstaan alsof de aannemer een gedeelte van de werken gratis zou uitvoeren.

De optelfout van de aannemer waarbij een bedrag, dat wel vermeld was in het detail, vergeten was, beoordeelt het Hof als een onachtzaamheid die elke voorzichtige en vooruitziende vakman kan overkomen. Het Hof meent dan ook dat een dergelijke vergissing van de aannemer slechts aanleiding kan geven tot de verbetering van de aannemingsovereenkomst maar niet tot de nietigheid ervan.

De bouwheer stelt volgens het Hof onterecht tot het sluiten van de overeenkomst misleid te zijn: de offerte bevatte immers duidelijk de kostprijs van alle werken, ook al werd één prijs vergeten bij de optelling. Volgens het Hof gaat de bouwheer dus niet vrijuit vermits hij in de onderhandelingen, waar elke post van de offerte grondig besproken werd, voldoende informatie gekregen heeft over de kostprijs van de werken. Het Hof oordeelt dan ook dat de bouwheer in het bezit was van voldoende informatie om vooraleer tot ondertekening over te gaan tot de vaststelling te kunnen komen dat er een vergissing in de offerte geslopen was.
https://www.livios.be/nl/...bindend-voor-de-bouwheer/

Hoewel dit voor België is, kan ik mij inbeelden dat een gelijkaardige uitspraak in NL ook mogelijk is.

Protip: Leer jezelf de slechte gewoonte aan om alles dubbel en dik na te rekenen. Zeker bij serieuze bedragen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

CyBeR schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:01:
[...]

Nja eigenlijk wel imo? BTW berekeningen zijn toch iets wat elke ondernemer bij letterlijk elke offerte en factuur moet doen, en je mag er imo van uitgaan dat dat klopt? Ik heb 't nog nooit na hoeven rekenen iig.
Maar dat zei ik ook in de zin die je nét niet meer gequote hebt ;)

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Het gaat hier niet eens zozeer om de BTW. TS heeft een offerte waarin letterlijk staat “totaalprijs incl. korting”. Dan hoeft TS niets na te rekenen, het is gewoon het beste aanbod, alles voor €5700 en klaar, einde discussie

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Den_S85 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:17:
Het gaat hier niet eens zozeer om de BTW. TS heeft een offerte waarin letterlijk staat “totaalprijs incl. korting”. Dan hoeft TS niets na te rekenen, het is gewoon het beste aanbod, alles voor €5700 en klaar, einde discussie
Dat is selectief lezen want er staat ook totaal offertes € 5778

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 22:41
Er is een bindende overeenkomst omdat TS akkoord heeft gegeven op de offerte.
De BTW stond op de offerte vermelden en is akkoord gegeven. Ik denk dat je in deze situatie, zeker zonder rechtsbijstand, weinig hebt om mee te verweren.

Heeft de hovenier ook algemene voorwaarden waarna wordt verwezen in de offerte? Of laat de offerte iets weten over typ of wijzigingsfouten?

[ Voor 23% gewijzigd door D0ekoe op 22-04-2019 21:54 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:44
*knip* Laten we dat maar niet doen, zie ook Het algemeen beleid #criminaliteit

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2019 22:27 ]

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Toch wel grappig: als een bedrijf een rekenfout maakt staan ze diezelfde dag nog aan je deur of in je mailbox om het te kort aan geld op te eisen maar als je zelf geld tegoed heb dan dien je bijna een rechtzaak te starten..
Volgens mij is de casus duidelijk als ik als leek die twee offertes lees dan zie ik ook het totaal bedrag en dat is 5700 euro en klaar.

• AmazingDreams
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11 14:00
Mrjraider schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:38:
Toch wel grappig: als een bedrijf een rekenfout maakt staan ze diezelfde dag nog aan je deur of in je mailbox om het te kort aan geld op te eisen maar als je zelf geld tegoed heb dan dien je bijna een rechtzaak te starten..
Nee hoor. Ik heb eens met een bedrijf verschillende opties bekeken en de prijs van een van de opties verkeerd herinnerd (was een berekening met aantal stappen en we waren nog aan het oriënteren). Bedrijf heeft later mijn verkeerd onthouden prijs overgenomen in de factuur. Is later nog eens ter sprake gekomen maar verder niets

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Lijkt me een lastig geval.

Op zich lijkt 5700 voor de werkzaamheden niet vreemd. Dus aan het bedrag zelf was het niet duidelijk dat het om een fout ging. Kennelijk vond de hovenier het ook niet vreemd, want zowel bij het maken van de offerte als bij het ontvangen van jouw e-mail (waar ook 5700 nog een keer genoemd werd), is er bij hem geen belletje gaan rinkelen. Vergissen is menselijk, maar dat betekent niet dat vergissingen nooit gevolgen hebben. Aan de andere kant, je had deze fout gewoon kunnen zien op de offerte. Maar ja, je mag er ook wel enigszins vanuit gaan dat een professional zijn offertes correct opstelt.

Jammer dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Als je het hard wilt spelen, zou je gewoon het oorspronkelijke bedrag + meerwerk kunnen betalen, en zeggen dat het daarmee voor jou afgedaan is. Goede kans dat hij niet heel veel tijd/geld wil gaan steken in een juridische strijd. Het komt je relatie natuurlijk niet ten goede, maar ik kan niet inschatten hoe erg dat is. Als je geen risico op een lange nasleep wilt lopen, dan zou je die 500 euro kunnen betalen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:31
RevQ schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:40:
Offerte 1 en Offerte 2 zijn totaal. Offerte 1 is dus een rekenfout met de btw gemaakt. De tekst onderaan is wat gemaild is en waar akkoord op is gegeven.

[Afbeelding]
Nee, je hebt akkoord gegeven op de offertes. Dat ze for your convenience de totaalbedragen nog even in de mail hebben gezet, doet niet terzake. En in die offerte is een overduidelijke vergissing gemaakt in de optelling, die er gewoon uit moet springen als je de offerte nog even naloopt voordat je 'm goedkeurt.

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Volgens mij is er niet alleen een rekenfout met de BTW gemaakt. De BTWbedragen van de eerste offerte kloppen perfect met het totaal bedrag wat eronder staat.
(551.49/0.21 = 2626.14 en 21.36/0.06 = 356 geeft 2626.14+551.49+356+21.36=3554.99)
Er is dus een post van 526.21 (3508.35-2626.14-356) totaal niet meegenomen in de BTW en totaaltelling. Wat je daar verder mee doet moet je zelf weten.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

De aannemer is gebonden aan de vaste aanneemsom als die is afgesproken. Is er geen vaste aanneemsom afgesproken maar een richtprijs, dan mag de totale prijs maximaal 10% naar boven afwijken. De richtprijs in de offerte is dus rechtsgeldig, tenzij voor de overdracht ontbonden. Alle bedragen moeten wettelijk verrekend worden aan particulieren inclusief BTW, maakt de aannemer een fout en is het werk al voltooid, dan is dat voor zijn eigen rekening.

Tenzij een nieuwe offerte is opgemaakt voor het extra werk of een nieuwe afspraak is gemaakt ( incl. factuur ) dan kan geen hoger bedrag verrekend worden dan 10% boven op de richtprijs ( artikel 7:752 lid 2 BW 7 ), oftewel van €5.700,- tot maximaal €6.270,-.

Als de eerst gemaakte afspraak geldt dan heeft de aannemer juridisch gezien geen opties. Je staat totaal in je recht en hebt al meer dan het wettelijk maximumbedrag voldaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Fox op 23-04-2019 01:04 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09

PcDealer

HP ftw \o/

Maar er was geen richtprijs maar een vaste aanneemsom van EUR 5.700,00 inclusief korting.

@RevQ laat ze maar in hun sop gaarkoken. Je hebt meer dan genoeg betaald en je gaat niet meer betalen voor hun fout als professional. Heeft hovenier wel een KvK-nummer?

Zie hier voor een voorbeeld uitspraak ECLI:NL:GHAMS:2018:571 onder 3.5 en 3.6:
3.5.

Naar het oordeel van het hof heeft Asya hiermee onvoldoende weersproken dat het door [appellant] gestelde gesprek heeft plaats gevonden en dat uit de weergave van dit gesprek volgt dat Asya het werk alleen zonder facturen wilde uitvoeren, dat de offerte slechts zou dienen als bewijs van het uit te voeren werk en dat partijen een aanneemsom ten bedrage van in totaal € 37.000,-, derhalve € 37.000,- zonder btw-verhoging, zijn overeengekomen. Van dit bedrag zal daarom worden uitgegaan.
3.6.

Het hof verwerpt het betoog van Asya dat sprake zou zijn van een gerechtelijke erkentenis die aan de stelling van [appellant] over het niet in rekening brengen van btw in de weg zou staan. Daargelaten dat die vermeende erkenning in een andere procedure is gedaan, blijkt uit de door Asya aangehaalde passage dat [appellant] zich ook daarin op het standpunt stelt dat hij voor de in de offerte genoemde werkzaamheden in totaal (slechts) € 37.000,- aan Asya diende te betalen.

Asya heeft voorts opgeworpen dat het partijen niet is toegestaan om afwijkende afspraken over de btw te maken, zodat sprake is van nietigheid en [appellant] alsnog gehouden is deze te voldoen. Ook dit verweer wordt gepasseerd. Het is juist dat een afspraak om een werk 'zwart' uit te voeren in strijd is met de fiscale wetgeving, maar dat betekent niet, althans niet zonder meer, dat een professionele opdrachtnemer als Asya achteraf alsnog btw aan haar particuliere opdrachtgever in rekening kan brengen. De eerste grief slaagt en de vierde grief in zoverre ook.

[ Voor 130% gewijzigd door PcDealer op 23-04-2019 01:32 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
emnich schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:21:
[...]

Dat is selectief lezen want er staat ook totaal offertes € 5778
Klopt, en daar onder staat als afronding, als geste van de verkopende partij, totaalprijs inclusief korting. Dus de hovenier geeft als geste nog € 78 korting.

Als consument mag je aannemen dat de hovenier er over heeft nagedacht wat hij als korting weggeeft. Bekijk de gemiddelde keuken offerte maar eens van een DMG zaak. Alle bruto posten opgesteld €25.000 en dan onder de streep inclusief korting € 10.000. Dit is precies hetzelfde principe.

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Foutje van 500 euro, jammer voor de hovenier, maar leergeld voor hem zou ik zeggen. De volgende keer controleert hij wel zijn offertes lijkt me.

Wat me wel opvalt is dit:

"10% voor meerwerk is een redelijk max dus ben de hovenier daarin al wel wat tegemoet gekomen."

Dat slaat natuurlijk nergens op. De hovenier moet vooraf toestemming vragen voor meerwerk en hiervan de prijs kunnen overleggen en jij had dat moeten accepteren. Meerwerk is dan ook nooit een percentage van het afgesproken bedrag, maar een hard getal (net als de offerte).

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

Jrz

––––––––––––

Her verschil is 500.
Hij komt met meerwerk van 500 wat niet was afgesproken(erg toevallig). Die 500 extra vond je ok.

Dan is het toch prima zo?

De ondernemer komt met allemaal verhalen dat het veel te goedkoop was en dat TS dat moest weten etc, maar het gaat om nog geen 10%

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:26
EU_RAZER schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:57:
"10% voor meerwerk is een redelijk max dus ben de hovenier daarin al wel wat tegemoet gekomen."

Dat slaat natuurlijk nergens op. De hovenier moet vooraf toestemming vragen voor meerwerk en hiervan de prijs kunnen overleggen en jij had dat moeten accepteren. Meerwerk is dan ook nooit een percentage van het afgesproken bedrag, maar een hard getal (net als de offerte).
Hij had for some reason afgesproken dat het zaagwerk, de grondkabel en de elektricien op basis van nacalculatie in rekening gebracht zouden worden. Dat zal dat "meerwerk" wel zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ophidian schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:23:
[...]

Helaas zeg ik dat al twee keer, als het in de offerte maar goed staat. Maar ik kan wel begrijpen dat er mondeling verwarring ontstaat. Ondanks of dat mag of niet, dat zeg ik inmiddels al 3 keer. Maargoed...
Ik snapte je wel. Alleen ook als je mondeling spreekt vind ik dat je mag verwachten dat bedragen incl BTW zijn. dat is niet voorbehouden aan offertes. Een particulier kan niets met bedragen zonder BTW.

Het komt op me over als een misplaatste vorm van arrogantie van deze ondernemers. Alsof wij maar moeten weten en accepteren dat zij zonder BTW rekenen.... :|

Nee sorry dat soort gasten mogen van mij bloeden.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 23-04-2019 08:28 ]

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Xander schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:06:
[...]

Hij had for some reason afgesproken dat het zaagwerk, de grondkabel en de elektricien op basis van nacalculatie in rekening gebracht zouden worden. Dat zal dat "meerwerk" wel zijn?
Dat kan natuurlijk ook, maar dan is "10% voor meerwerk is een redelijk max dus ben de hovenier daarin al wel wat tegemoet gekomen." dus nog vreemder.

Als het op nacalculatie gaat zal die hovenier met hele duidelijke omschrijvingen moeten komen wat hij exact heeft gedaan om die extra kosten te rechtvaardigen.

Dus zoiets als:
Grondkabel 10 meter a 20 euro/m = $$$$
2 uur Elektricien a 45 euro/u = $$$$
Totaal = $$$$ (incl. btw)

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-12 17:31
[...]

Dat is geen meerwerk, dat is werk op nacalculatie. Meerwerk is afspreken dat ik een zwembad graaf in een zachte zandgrond en vervolgens een betonplaat tegen kom die ik eruit moet slopen. Meerwerk is afspreken dat ik een zwembad zonder overkapping bouw en tijdens de bouw toch veranderen naar een zwembad met overkapping. En ja, meerwerk gaat vaak ook op nacalculatie.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

Jrz

––––––––––––

Gunner schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:09:
[...]

Ik snapte je wel. Alleen ook als je mondeling spreekt vind ik dat je mag verwachten dat bedragen incl BTW zijn. dat is niet voorbehouden aan offertes. Een particulier kan niets met bedragen zonder BTW.

Het komt op me over als een misplaatste vorm van arrogantie van deze ondernemers. Alsof wij maar moeten weten en accepteren dat zij zonder BTW rekenen.... :|

Nee sorry dat soort gasten mogen van mij bloeden.
Het problem is niet de btw berekening, maar het optellen. Hij heeft 50 opgeteld ipv 500

Edit:
Ook de btw berekening klopt niet.

In de mail staat uiteindelijk het laatste bedrag:

Totaal met kortingen

Dat is het bedrag wat is afgesproken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jrz op 23-04-2019 08:35 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jrz schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:31:
[...]

Het problem is niet de btw berekening, maar het optellen. Hij heeft 50 opgeteld ipv 500
Ja, dat zie ik wel. Ik heb heb het over een algemenere discussie dat we het maar normaal moeten vinden dat ondernemers met prijzen ex-btw rekenen terwijl ze dat niet mogen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Tazzios

..

Bied hem als tegemoetkoming een excel sheet factuurtemplate met formules aan. :+

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het is inderdaad een foutje van de hovenier, hier had je hem op kunnen (lees: kunnen, niet moeten) wijzen. Bij de eerste offerte staat namelijk een totaal van € 3.508,35.
Vervolgens wordt er 21% en 6% BTW over heen gedaan van resp. € 551,49 en € 21,36.
Als je de BTW op telt, kom je nooit op de post "Te betalen" van € 3.554,99 uit, maar zou je op (3.508,35 + 551,49 + 21,36) € 4081.20 uit komen. Zonder het exact na te rekenen, had je dit ook kunnen zien want de € 3.508,35 + meer dan € 500 euro BTW zou al boven de € 4.000 uitkomen.

Bij offerte 2 lijkt het wel allemaal goed te gaan.

Vervolgens heeft de hovenier in de mail "simpelweg" de bedragen overgenomen die staan bij "Te betalen" zonder nog een keer te controleren of dit klopt.

Dus ja, het is een fout van de hovenier, maar dit is wel een fout die jij (als consument) had kunnen zien. Of je in je recht staat om niet te betalen, geen idee.

Ik ben het niet 100% eens met iedereen die zegt dat de hovenier eindigt met "Totaal met korting: € 5700,-" dus dat is de aangenomen prijs. Zoals je ziet, telt de hovenier eerst beide (waarvan 1 verkeerde) offertes bij elkaar op om vervolgens dit naar beneden af te ronden. Als de hovenier bij de eerste offerte het juiste bedrag had ingevuld, had het totaal van offertes hoger uit gekomen en zal hij nooit op een "totaal met korting € 5.700" zijn uitgekomen.

Maargoed, het raakt mijn portemonnee niet dus dat is makkelijk kletsen :)
Maar enig fatsoen zou mij toch met hem om de tafel gaan zitten en vragen hoe dit op te lossen. Ik zou niet 100% van het prijsverschil willen betalen (immers zijn foutje, die ik had kunnen zien). Maar ik zou -mits het werk goed is uitgevoerd- best iemand tegemoet willen komen als het een onbewuste fout is geweest. Wellicht aanvullen tot het bedrag van de andere offertes (ene na laagste), aangezien je voor de laagste prijs bent gegaan.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-12 23:06
StevenK schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:58:
BTW fout bij een consument is risico ondernemer. Punt.
En waar zijn dan je feiten? De onderbouwde stukken uit wet/regel geving? Aangezien je dit zo stellig meld, neem ik aan dat je dit ook blind kan bewijzen :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09

PcDealer

HP ftw \o/

corset schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:01:
[...]

En waar zijn dan je feiten? De onderbouwde stukken uit wet/regel geving? Aangezien je dit zo stellig meld, neem ik aan dat je dit ook blind kan bewijzen :+
Ik heb een uitspraak gezien die dat bevestigd nog meer dan in de door mij eerder aangehaalde uitspraak.

LinkedIn WoT Cash Converter

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Aangezien dit eigenlijk weinig met wonen/verbouwen te maken heeft maar meer met het juridische aspect zou ik een modje vragen hem te verplaatsen naar het shopping forum. Daar zitten juristen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen

CISSP! Drop your encryption keys!

• RevQ
Had vanavond tijd en heb alle antwoorden even rustig doorgelezen. Allen hartelijk dank voor de vele reacties, zeer gewaardeerd. Behulpzaamheid echt top.
BastaRhymez schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:59:
Het is inderdaad een foutje van de hovenier, hier had je hem op kunnen (lees: kunnen, niet moeten) wijzen. Bij de eerste offerte staat namelijk een totaal van € 3.508,35.
Vervolgens wordt er 21% en 6% BTW over heen gedaan van resp. € 551,49 en € 21,36.
Als je de BTW op telt, kom je nooit op de post "Te betalen" van € 3.554,99 uit, maar zou je op (3.508,35 + 551,49 + 21,36) € 4081.20 uit komen. Zonder het exact na te rekenen, had je dit ook kunnen zien want de € 3.508,35 + meer dan € 500 euro BTW zou al boven de € 4.000 uitkomen.

Bij offerte 2 lijkt het wel allemaal goed te gaan.

Vervolgens heeft de hovenier in de mail "simpelweg" de bedragen overgenomen die staan bij "Te betalen" zonder nog een keer te controleren of dit klopt.

Dus ja, het is een fout van de hovenier, maar dit is wel een fout die jij (als consument) had kunnen zien. Of je in je recht staat om niet te betalen, geen idee.

Ik ben het niet 100% eens met iedereen die zegt dat de hovenier eindigt met "Totaal met korting: € 5700,-" dus dat is de aangenomen prijs. Zoals je ziet, telt de hovenier eerst beide (waarvan 1 verkeerde) offertes bij elkaar op om vervolgens dit naar beneden af te ronden. Als de hovenier bij de eerste offerte het juiste bedrag had ingevuld, had het totaal van offertes hoger uit gekomen en zal hij nooit op een "totaal met korting € 5.700" zijn uitgekomen.

Maargoed, het raakt mijn portemonnee niet dus dat is makkelijk kletsen :)
Maar enig fatsoen zou mij toch met hem om de tafel gaan zitten en vragen hoe dit op te lossen. Ik zou niet 100% van het prijsverschil willen betalen (immers zijn foutje, die ik had kunnen zien). Maar ik zou -mits het werk goed is uitgevoerd- best iemand tegemoet willen komen als het een onbewuste fout is geweest. Wellicht aanvullen tot het bedrag van de andere offertes (ene na laagste), aangezien je voor de laagste prijs bent gegaan.
Gezien de vele reacties, die toch wel uiteenlopen van niks betalen tot eigen schuld en alles maar betalen, lijkt een middenweg mij toch wel de beste optie. Baal enorm van de forse meerprijs en heb daarom de neiging te zeggen: Prijs afgesproken dus niet mijn probleem.

Aan de andere kant ben ik zeer tevreden over het geleverde werk en is het mij niet waard dit op het spits te drijven. De hovenier heeft een lullige fout gemaakt dat kan gebeuren.

Bovenstaand verhaal van BastaRhymz is toch wel een degelijk en eerlijk verhaal. Vind ook dat ik niet volledig moet opdraaien voor de fout van hem maar in goed overleg moet uitkomen.

Ga daar dan ook mee verder, keep you posted.

En nogmaals dank voor de vele reacties!

• RevQ
[...]

Klopt, dat is het meerwerk. Daar heb ik akkoord op gegeven bij voorbaat dus kan ik niks van zeggen
EU_RAZER schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:11:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar dan is "10% voor meerwerk is een redelijk max dus ben de hovenier daarin al wel wat tegemoet gekomen." dus nog vreemder.

Als het op nacalculatie gaat zal die hovenier met hele duidelijke omschrijvingen moeten komen wat hij exact heeft gedaan om die extra kosten te rechtvaardigen.

Dus zoiets als:
Grondkabel 10 meter a 20 euro/m = $$$$
2 uur Elektricien a 45 euro/u = $$$$
Totaal = $$$$ (incl. btw)
De termen misschien wat verwarrend gemaakt. Maar zoals hierboven is dat vermeld, het klopt gewoon hoe de hovenier dat heeft gedaan.

[ Voor 46% gewijzigd door RevQ op 23-04-2019 19:32 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb niet alles gelezen maar ben wel ven mening dat Hovenier een proffesional is die verantwoordelijk os voor zijn eigen fouten. Anders gezegd was je wel met hem in zee gegaan als hij de offerte goed had gemaakt of had je dan een ander gekozen?
BLunders maken om wel werk te krijgen en daarna meerwerk te rekenen is ze niet geheel vreemd, met als meerwerk. In het verleden ook meegemaakt, was meer zand nodig dan gedacht en meer grond afgegraven. Was er simpel in, niet gemeld bij constateren, dus helaas voor hun ook niet betaald. Wil zelf keuzes kunnen maken en niet iets door mijn strot geduwd krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RevQ
In goed overleg zijn we eruit gekomen. Heb een voorstel gedaan elk de helft op ons te nemen. Antwoord hovenier bleef even uit maar is inmiddels opgelost.

Allen dank voor de adviezen en meningen! Daarmee goed kunnen oplossen
Pagina: 1