Bureau met honingraat vulling op maat zagen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.453 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 14:43
Wij hebben van de IKEA een bureaublad:
https://m2.ikea.com/nl/nl...urd-eikeneffect-80353738/

Nu wil ik deze eigenlijk op maat zagen, maar er zit een honingraat structuur van papier in. Nu is het niet erg dat het bureau een lelijke rand krijgt want na het zagen past deze precies tussen twee muren en dan kit ik het af, maar zou dit überhaupt goed gaan? En waar zou ik dan mee zagen? Een decoupeerzaag?

Iemand hier die ooit al zoiets heeft geprobeerd?

Beste antwoord (via Spectaculous op 22-04-2019 15:20)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18
Spectaculous schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:41:
Stevigheid maar ik mij niet zo druk om. Één kant komt op een ladekast te liggen (https://m2.ikea.com/nl/nl...k-met-lades-wit-10192824/).
Dat kastje ondersteunt enkel de onderkant van het blad en tussen de onder- en bovenkant zit straks geen versteviging meer. Ik zou er een latje tussen lijmen als dat mogelijk is.
Ik dacht zelf al met een stanleymes in te snijden en dan met een handzaag voorzichtig verder te zagen.
Ik zou kijken of je ergens een cirkelzaag kon lenen. En dan het liefst een invalzaag met geleiderail.
Er komen in totaal twee van deze bladen die in het midden samenkomen op die ladekast. Zou ik dan de twee gezaagde stukken tegen elkaar aanleggen in het midden of de gezaagde stukken tegen de muur afkitten?
Als je dit niet heel erg netjes gezaagd krijgt zou ik her niet tegen elkaar aanleggen in het zicht, maar liever tegen de muur.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
Ik zou geen decoupeerzaag gebruiken, die op en neergaande beweging lijkt mij funest voor dat materiaal (heb hier ook wat van die zooi staan en ook weleens doormidden getrapt, dus ben bekend met het materiaal).

Ik zou nog eerder voor een cirkelzaag gaan ofzo, maar ik realiseer me ook dat niet iedereen zo'n ding heeft (ik ook niet :P)

Aan de andere kant kost dat spul geen drol, dus wat let je om het gewoon te proberen? Als je hem in eerste instantie langer afzaagt dan hij uiteindelijk moet zijn kun je straffeloos proberen wat werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Ben zelf niet zo heel handig en heb het met een decoupeerzaag gedaan, daarna het blad maar weggegooid omdat het compleet naar de vernieling was.

Mijn vader heeft het daarna (héél rustig) met een cirkelzaag geprobeerd en dat ging wél goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
Hier al eens gedaan. Heb hiermee een bureau op maat gemaakt.
Voor aan te werken is het goed, op gaan staan moet je niet doen.
Gewoon met cirkel zaag gedaan, ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Laatst een deur gedaan, ook honingraat. Met de cirkelzaag dus. Gaat prima. Decoupeerzaag zou ik niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:12
Ik heb wel eens zo'n boarddeur met een vergelijkbare kartonvulling doormidden gezaagd (moest een meterkast deur worden). Dat kan prima zeker als je er een nieuw latje in lijmt want dan wordt het weer een relatief stevig geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met een cirkelzaag of goede handzaag moet dit wel lukken. Wel zou ik, als je dat stuk er af hebt gezaagd een latje in de rand maken zodat het daar at steviger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
Stevigheid maar ik mij niet zo druk om. Één kant komt op een ladekast te liggen (https://m2.ikea.com/nl/nl...k-met-lades-wit-10192824/).

Ik dacht zelf al met een stanleymes in te snijden en dan met een handzaag voorzichtig verder te zagen.

Er komen in totaal twee van deze bladen die in het midden samenkomen op die ladekast. Zou ik dan de twee gezaagde stukken tegen elkaar aanleggen in het midden of de gezaagde stukken tegen de muur afkitten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18
Spectaculous schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:41:
Dat kastje ondersteunt enkel de onderkant van het blad en tussen de onder- en bovenkant zit straks geen versteviging meer. Ik zou er een latje tussen lijmen als dat mogelijk is.
Ik zou kijken of je ergens een cirkelzaag kon lenen. En dan het liefst een invalzaag met geleiderail.
Als je dit niet heel erg netjes gezaagd krijgt zou ik her niet tegen elkaar aanleggen in het zicht, maar liever tegen de muur.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
Xander schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:55:
[...]

[...]

[...]

Dat is wel een goed idee. Ik ga eens even kijken of ik ergens even een cirkelzaag kan lenen of anders probeer ik het voorzichtig met een klein handzaagje klein stuk er vanaf. Als dat niets is dan kan ik het nog een keer proberen :P

Zal zorgen voor een foto van het resultaat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:08
Kan prima met een decoupeerzaag, maar zorg dan wel voor een zaag met fijne tandjes. Hier twee kastdeuren van de ikea in de lengtemaat(2 meter) op maat gemaakt. Ging perfect strak.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

LED-Maniak schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:26:
Kan prima met een decoupeerzaag, maar zorg dan wel voor een zaag met fijne tandjes. Hier twee kastdeuren van de ikea in de lengtemaat(2 meter) op maat gemaakt. Ging perfect strak.
Fijn zaagje, rustig aan... Moet lukken. En anders huur je voor een paar euro een cirkelzaag voor een dag, als je er geen kan lenen.

Ik heb hier nu een gehuurde droog diamantzaag van Boels. 20 euro... Per week, that's is.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-04-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eirikk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-02 10:49
Altijd het te zagen deel met een breed stuk schilderstape afplakken.
Zagen op hoge snelheid, geen decoupeerzaag.
Het stuk wat je als afval hebt overgehouden kun je openmaken en ontdoen van boven/zij en onderkant en overgebleven honingraat. Daarin zit een stuk hout wat precies ingelijmd in je blad past. Wel moet daar natuurlijk wat honigraat uit. Lijmen kan met houtlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:08
Zelf een kast met honingraat op maat gezaagd met decoupeerzaag. Kan prima als je heel rustig aan doet en een houten balk voor de geleiding(en tegen loskomen) op het te zagen deel klemt

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Na een goed jaar zal het de TS ondertussen wel gelukt zijn. Ik doe deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.