Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 19:42
Hoi allen,

Klein beetje historie:
- HBO afgestudeerd
- 2.5 jaar baan 1, gigantisch onder mijn niveau maar had niet door dat ik gigantisch werd tegengewerkt door mijn collega's. Fijne conclusie was dat >.<
- 2.5 jaar baan 2, begonnen als junior, na een half jaartje ging de lead developer weg en bleef ik in mijn eentje over. Vervolgens dus verantwoordelijk voor 'alles' in een klein bedrijf. (Developer, roadmapping, architectuur, comm. met management, etc.). Veel geleerd en ook dat ik deze verantwoordelijkheid er gewoon bij kan hebben. Met mijn domme kop dit wel allemaal gedaan voor hetzelfde salaris als dat ik mee binnen kwam. Crap.
- Inmiddels net begonnen aan een derde baan. Ben er dus sinds kort achter dat ik gigantisch onderbetaald werd bij mijn vorige werk. Mijn huidige nieuwe werk is alleen weer gigantisch aap-noot-miezerig. De mensen kan ik het prima mee vinden, sfeer is prima, maar ik verveel me gigantisch. Alle verantwoordelijkheid is werkelijk weg op basis development na, terwijl ik wel net ietsie pietsie meer verdien. Uiteraard zijn er nog wat positieve en negatieve randjes, maar ik probeer een globale indruk te wekken. Wil eventueel best PM'en oid als het nog te vaag is.

Dit heb ik tot nu toe ieder status gesprek aangegeven, al gebeurt er weinig tot niets met mijn indicaties tot ' ik verveel me de tering'.

Mijn huidige plan om een half jaartje te blijven zitten en dan zo snel mogelijk weg te wezen. Iets zegt me dat met nog geen 3 maanden in dienst te zijn, meteen weer te zoeken naar een volgende baan een negatieve lading heeft. Het inverse van die XKCD 'I should have left/stayed' dus. Ik ga weg, de vraag is alleen hoe snel.

Je zou ook kunnen argumenteren dat 2x 2.5 jaar een redelijke basis is om geen job-hopper-aanzien te krijgen.

Verder nog een probleem: Als ik soliciteer voor willekeurige developer functies, krijg ik nu altijd een bod in de medior schaal. Dit, terwijl ik illustreer dat ik dus al verantwoordelijkheid en kennis heb wbt het senior verhaal. En dat dit dus ruim 1.5 jaar gewoon goed is gegaan. Moet ik beter communiceren, of ben ik nou echt een freak-of-nature?... Ook hier wil ik prima over schakelen. Ergens verdenk ik de situatie ervan dat ik gewoon 1k netto p/m misloop omdat ik iets niet goed doe mbt woordgebruik of andere vormen van miscommunicatie.

Dus, mijn vragen:
- Is er nog een wezelijk verschil tussen na 3 of 6 maanden weg zijn?
- Zit er over te denken om te soliciteren richting senior functies puur 'for the hell of it'. Kom ik mezelf keihard tegen, of het gaat gewoon goed. Thoughts?
- Kent er iemand nog goede recruiters? :+

Beste antwoord (via Ijstheefles op 22-04-2019 23:20)

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:10
Het belangrijkste struikelblok lijkt communicatie. Het beeld wat ik van jou krijg op basis van je communicatie in deze thread klopt waarschijnlijk totaal niet met de werkelijkheid, maar misschien is het nuttig voor je om te horen hoe het bij deze buitenstaander overkomt.

- je hebt het onbedoeld arrogante van een naïeve twintiger die nog niet ervaren genoeg is om te onderkennen dat hij misschien toch niet alles beter weet.

- je denkt vooral aan jezelf en lijkt niet het grotere plaatje te zien; hoe pas jij in het team, hoe past het team in de organisatie, hoe kun jij jouw rol zo oppakken dat het team en de organisatie daar beter van worden en hoe kan jouw direct leidinggevende dat gebruiken om zelf bij zijn leidinggevende positief op te vallen? Als je niet verder komt dan 'ik verveel me', dan gaat er natuurlijk niets veranderen.

- je communiceert vrij bot, waardoor mensen niet direct zin zullen krijgen om jou een plezier te doen. Je mist dan de gunfactor. Het gaat slechts deels om wat je kunt, en vaak des te meer om wat men je gunt. Wellicht niet eerlijk, maar wel in veel organisaties de realiteit.

Nogmaals, dit klopt vast van geen kant, maar zo komt het bij mij over. Mocht er iets van waarheid in zitten, dan zou ik je adviseren eens rustig na te denken over hoe jij communiceert, vanuit de optiek van de mensen van wie jij graag wilt dat ze iets gaan doen om jou vooruit te helpen. Hoe kom je nu bij ze over? Hoe zou je over moeten komen om de gunfactor te verdienen? En hoe kun jij zorgen dat zij er eigenbelang bij gaan hebben om jou te helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het niet bevalt moet je gewoon direct weg gaan het heeft echt geen nut om daar langer te blijven, je leeft maar 1 keer.

Maar waarom denk je dat je een senior bent met 2,5 jaar ervaring onder niveau en 2,5 jaar op niveau waarbij je eigenlijk geen collega's had om echt de kneepjes van het vak te leren?

In mijn ogen is iemand met 5 jaar ervaring nog lang geen senior. Een senior is een doorgewinterde werknemer die gewoon alles weet van het vak en dit kan je nooit in 5 jaar leren.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 22-04-2019 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
Ernemmer schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:56:
Als het niet bevalt moet je gewoon direct weg gaan het heeft echt geen nut om daar langer te blijven, je leeft maar 1 keer.

Maar waarom denk je dat je een senior bent met 2,5 jaar ervaring onder niveau en 2,5 jaar op niveau waarbij je eigenlijk geen collega's had om echt de kneepjes van het vak te leren?
Ik heb het vermoeden dat hij dat denkt, omdat hij zich nu stierlijk verveelt en waarschijnlijk al de verantwoordelijkheden van een senior gedragen heeft in zijn laatste baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Als het niet bevalt moet je gewoon direct weg gaan.

Wat Pizza_boom hierboven zegt dus.. :P

[ Voor 40% gewijzigd door Ijstheefles op 22-04-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:01:
[...]

Ik noemde al:
Zit er over te denken om te soliciteren richting senior functies puur 'for the hell of it'. Kom ik mezelf keihard tegen, of het gaat gewoon goed. Thoughts?

Ik denk niet dat ik al senior ben, ik denk alleen wel dat het missende element/de missende elementen niet op de techniek, of in een verlengde daarvan: roadmapping/architectuur zit. Planning ging ook prima namelijk.

Ik noem het expres om te kijken of ik met wat ge-spar er een vinger op kan leggen wat die missende factor nou is.
Maar je was de enige werknemer toch? Volgens mij is de capaciteit van een senior dat hij kan aansturen, motiveren en als vraagbaak kan functioneren.
Ik denk dat jij meer naar junior projectleiding neigt ipv senior developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Ernemmer schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:06:
[...]

Maar je was de enige werknemer toch? Volgens mij is de capaciteit van een senior dat hij kan aansturen, motiveren en als vraagbaak kan functioneren.
Ik denk dat jij meer naar junior projectleiding neigt ipv senior developer.
Dat is waarschijnlijk het labeltje wat beter past in het meerendeel van de hoofden op deze aardbol.

Ik was overigens niet de enige, maar dat scheelde niet veel.

Wbt de verder inhoud van je reactie:
Volgens mij is de capaciteit van een senior dat hij kan aansturen, motiveren en als vraagbaak kan functioneren.

-- > Aansturen deed ik al. Ander team wat stukjes moest opleveren
---> Motiveren... nog niet :)
---> Vraagbaak: paste niet in de situatie, daar ik afhankelijk was van de kennis van het andere team.

Maar, de grotere 'o verdorie' is ook dat ik stiekem geen zin (meer) heb om het senior developer-labeltje na te jagen. De vraag 'wat dan wel' krijg ik alleen nog even niet beantwoord.

Medior projectleiding moet me ook prima lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ijstheefles op 22-04-2019 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hm okee, 5 jaar aan het werk bij kleine bedrijfjes als developer met HBO diploma.

Verdien je meer of minder dan 100x jouw leeftijd? (bruto per maand)
Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:50:
Alle verantwoordelijkheid is werkelijk weg op basis development na, terwijl ik wel net ietsie pietsie meer verdien.
Klinkt alsof je bij een groter bedrijf bent gaan werken.

Tsja, dat heeft zo zijn voor- en nadelen :)

Wel vind ik dat je met een HBO diploma eigenlijk sowieso bij grote bedrijven moet starten om lekker veel ervaring op te doen. Ik had die luxe niet (HBO dropout), maar kwam gelukkig bij kleinere bedrijven terecht waar ik alsnog een aardige ontwikkeling doormaakte.

Maar het is wel zo dat ik ook vaak wel werk naar mij toe trek als ik het leuk vind en dan ga ik vanzelf een sleutelrol in allerlei projecten spelen. Zeker op technisch niveau, omdat dat mijn ding is.

Enthousiasme en interesse tonen in wat collega's doen is daarbij het belangrijkste.
Verder nog een probleem: Als ik soliciteer voor willekeurige developer functies, krijg ik nu altijd een bod in de medior schaal.
Logisch na 5 jaar werkervaring en hoeft geen "probleem" te zijn als er niks met die schaal mis is :P
Dit, terwijl ik illustreer dat ik dus al verantwoordelijkheid en kennis heb wbt het senior verhaal. En dat dit dus ruim 1.5 jaar gewoon goed is gegaan. Moet ik beter communiceren, of ben ik nou echt een freak-of-nature?...
Je bent vooral naïef :) Bij ons heeft de gemiddelde "senior" 15+ jaar werkervaring.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 22-04-2019 14:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Lethalis schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:12:

Verdien je meer of minder dan 100x jouw leeftijd? (bruto per maand)
Meer, maar dat was bij mijn vorige bedrijf al zo. Heb het gevoel dat ik vast zit qua loon en krijg maar niet gecommuniceerd dat ik meer kan (het lijkt er stiekem meer op dat de ontvangende kant van het gesprek gewoon flink wat aannamens doet). Bruto verdien ik hetzelfde, netto krijg ik minder op mijn bankrekening maar heb ik ook minder kosten. Ik houd dus meer over.
Enthousiasme en interesse tonen in wat collega's doen is daarbij het belangrijkste.
In essentie dus anderen overtuigen van je kunnen. Ongeacht wat je al wel / niet kunt. Prrft. voel me steeds meer afgescheept met standaard antwoorden, gezien dit bij de solicitatie ook best naar voren had kunnen komen en ik dan hoger geplaatst had kunnen worden.
Let wel; dit bedoel ik niet naar jou persoonlijk. Dit bedoel ik richting de situatie waarin ik mezelf denk te bevinden.
Je bent vooral naïef :)
Juist ja, got it. Weer "tijd geven" als antwoord dus eigenlijk. Ik kan mijn antwoord extra backing geven dat ik dat al mijn hele leven hoor, en dat ik daar moe van wordt. Omgeving schiet niet echt op :P
Bij ons heeft de gemiddelde "senior" 15+ jaar werkervaring
.
De lead developer heeft tussen neus en lippen door wel genoemd dat ik al senior ben overigens. Dus dit komt niet alleen uit mijn "naieve" hoofd om jou woorden te gebruiken. Ik heb daadwerkelijk backing uit het bedrijfsleven er voor gekregen :)

Ergens het geluk dat ik bizar weinig kosten heb. Ik zou van een uitkering kunnen leven. Mijn geld gaat uit richting hobbies die (nog) geen/amper geld kosten. De duurste post op het moment, is security cursussen wat meer als een maand-loon per cursus kost.

Krijg het tempo-des-levens maar niet gevonden.. :-P

Zoiezo bedankt voor je antwoord! Vrolijk pasen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ijstheefles op 22-04-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Developer, roadmapping, architectuur, comm. met management, etc.
Bij de wat grotere bedrijven doen senior developers dit ook niet allemaal. Deze taken zijn vaak gesplits tussen CTO, Lead Architect en de senior developers. Als ik dit zo lees dan bekruipt mij het gevoel dat je beter af bent bij een leuke high-tech start-up waar je voor alles tegelijkertijd verantwoordelijk bent. Brengt wel meer risico's met zich mee, maar zo te zien maak je je niet heel druk om geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
RagingPenguin schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:13:
[...]

Bij de wat grotere bedrijven doen senior developers dit ook niet allemaal. Deze taken zijn vaak gesplits tussen CTO, Lead Architect en de senior developers. Als ik dit zo lees dan bekruipt mij het gevoel dat je beter af bent bij een leuke high-tech start-up waar je voor alles tegelijkertijd verantwoordelijk bent. Brengt wel meer risico's met zich mee, maar zo te zien maak je je niet heel druk om geld.
Doel ik ook niet op. Dat de taken gesplitst zijn was me voor dag 1 al duidelijk, maar ik heb dus wel een vinkje naast die elementen, met een 'kan ik' - in iedergeval op kleine schaal.

Ik ben juist weg bij zo'n startup. Een groot bedrijf was juist een manier om meer te verdienen, gecombineerd met de conclusie 'ik doe nu wel erg veel in verhouding met mijn loonstrookje'. Nu weet ik dus dat alles wat het grotere bedrijf mijn richting op gaat gooien, geen probleem (of iig een heel klein) probleem gaat zijn. Het is immers alleen nog de grote van het toepassen.

In theorie dus een mooie flinke groeimogelijkheid, maar ik merk nu dat er weinig gedaan wordt om die groei te faciliteren. Kgeef het 1 a 3 maanden, anders ga ik toch is verder kijken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je schat jezelf te hoog in, met jouw ervaring ben je echt nog geen senior developer. En als je dat wel denkt te zijn dan moet je dat echt beter kunnen verdedigen dan wat je tot nu toe hebt gedaan.

Met enkel wat termen als roadmappen en architectuur kom je er niet, zeker niet als je dat allemaal alleen hebt gedaan in een klein bedrijf. Dan is het nog maar de vraag wat er qua roadmap ligt en of de architectuur wel solide is voor de lange termijn. Je moet dus echt goed onderbouwen waarom jij van mening bent dat je dit echt kan, enkel aangeven dat "alles goed is gegaan" is echt niet genoeg.

Als ik jou verhaal lees komt je ook niet over als een ervaren senior ontwikkelaar. Je klinkt als een junior die net heeft kunnen proeven aan wat development aspecten en nu denkt dit allemaal wel even op niveau uit te kunnen voeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Senior moet je niet willen op je 25e. Kun je specifieker zijn over hoeveel je nu verdient? Iets richting de 2800 a 3000 lijkt mij normaal, als je meer krijgt zou ik 100% blijven als is het nu nog saai. Je bent te onervaren om de andere taken goed te kunnen uitvoeren. Verder woon je blijkbaar thuis want je kosten zijn laag. Als je senior bent levert dit voldoende stress op dat jij met de ervaring die je nu hebt zeker in de problemen komt. Ze mogen wel zeggen dat je senior bent maar je hebt de ervaring niet, voert de taken niet uit en krijgt er wss niet naar betaald.

[ Voor 36% gewijzigd door ikbengeenvis op 22-04-2019 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
- Kent er iemand nog goede recruiters? :+
Stop daar maar direct mee. Er zijn geen "goede" recruiters. Ieder recruiter wil je zo snel mogelijk ergens plaatsen (want dat is geld). Ik heb zelf met drie werkgevers mogen meedraaien met gesprekken van kandidaten die via recruiters werden aangeboden. Allemaal niks, kwamen "lui" over, brutaal zelfs, C'V's werden door recruiters zo aangepast dat het de perfect kandidaat was maar bij gesprekken kwamen we snel achter dat verre van perfect was en ook niet met de CV matcht.

Ga zelf netwerken, gebruik vacaturesssites zoals Monterboard of dergelijke. Reageer op open vacatures. Daarmee bereik je meer en zet je jezelf beter op de kaart als een actieve sollicitant die echt wat wil i.p.v. "lui" jezelf dienstbaar te stellen voor een recruiter. Bij één werkgever hebben we een vacaturesite gebruikt, we kregen veel betere kandidaten. Succes.

[ Voor 5% gewijzigd door robertpNL op 22-04-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:37

Verder nog een probleem: Als ik soliciteer voor willekeurige developer functies, krijg ik nu altijd een bod in de medior schaal. Dit, terwijl ik illustreer dat ik dus al verantwoordelijkheid en kennis heb wbt het senior verhaal. En dat dit dus ruim 1.5 jaar gewoon goed is gegaan. Moet ik beter communiceren, of ben ik nou echt een freak-of-nature?... Ook hier wil ik prima over schakelen. Ergens verdenk ik de situatie ervan dat ik gewoon 1k netto p/m misloop omdat ik iets niet goed doe mbt woordgebruik of andere vormen van miscommunicatie.
En wat is er mis met de medior schaal? Dat het anderhalf jaar lang bij een klein bedrijf goed is gegaan, betekent niet dat je automatisch een volwaardige senior bent. Want zoals je zelf al aangeeft komt er heel wat meer kijken bij senior zijn en gaat het niet alleen puur om code kloppen, maar mis je juist die ervaring op de additionele vlakken omdat die bij kleine bedrijven veel minder tot niet spelen.

Maar als je denkt 1k netto p/m meer waard denkt te zijn (wat zomaar richting de 1700-2000 euro bruto zal gaan) en de markt biedt je dat niet aan, dan zal je de markt toch echt moeten overtuigen dat je het waard bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Transportman op 22-04-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Tsurany schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:42:
Je schat jezelf te hoog in, met jouw ervaring ben je echt nog geen senior developer. En als je dat wel denkt te zijn dan moet je dat echt beter kunnen verdedigen dan wat je tot nu toe hebt gedaan.

Met enkel wat termen als roadmappen en architectuur kom je er niet, zeker niet als je dat allemaal alleen hebt gedaan in een klein bedrijf. Dan is het nog maar de vraag wat er qua roadmap ligt en of de architectuur wel solide is voor de lange termijn. Je moet dus echt goed onderbouwen waarom jij van mening bent dat je dit echt kan, enkel aangeven dat "alles goed is gegaan" is echt niet genoeg.

Als ik jou verhaal lees komt je ook niet over als een ervaren senior ontwikkelaar. Je klinkt als een junior die net heeft kunnen proeven aan wat development aspecten en nu denkt dit allemaal wel even op niveau uit te kunnen voeren.
Dan lees je niet goed, of communiceer ik het nog niet goed genoeg. Ik heb kunnen beproeven of het proces in den basis goed ging met mij aan het stuur, en merk dat dat een stukje extra "dimensie" geeft aan mijn werk wat het interessanter maakt.

Ik pretendeer geen senior te zijn, maar vraag me wel af "Waar zit 'm dan het verschil in? Dan weet ik immers wat er nog mist, en waar ik dus aan kan werken.
ikbengeenvis schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:48:
Senior moet je niet willen op je 25e. Kun je specifieker zijn over hoeveel je nu verdient? Iets richting de 2800 a 3000 lijkt mij normaal, als je meer krijgt zou ik 100% blijven als is het nu nog saai. Je bent te onervaren om de andere taken goed te kunnen uitvoeren. Verder woon je blijkbaar thuis want je kosten zijn laag. Als je senior bent levert dit voldoende stress op dat jij met de ervaring die je nu hebt zeker in de problemen komt. Ze mogen wel zeggen dat je senior bent maar je hebt de ervaring niet, voert de taken niet uit en krijgt er wss niet naar betaald.
Nee hoor. Ex-collega's werden bestempelt als senior terwijl ze 25 a30 waren. Nu vond ik dat zelf ook vreemd, maar ben me dus wel gaan afvragen wat het verschil was in wat hun deden en wat ik deed.

Maak "onervaren" is concreter. Dat is zo'n heerlijke paraplu term wat werkelijk van alles kan betekenen.

Ik woon niet thuis, maar gewoon op mezelf. Maar mooi om te zien dat ook hier aannamens meespelen :+
robertpNL schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:07:
[...]

Stop daar maar direct mee.
Will do.
Transportman schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:10:
[...]

En wat is er mis met de medior schaal? Dat het anderhalf jaar lang bij een klein bedrijf goed is gegaan, betekent niet dat je automatisch een volwaardige senior bent. Want zoals je zelf al aangeeft komt er heel wat meer kijken bij senior zijn en gaat het niet alleen puur om code kloppen, maar mis je juist die ervaring op de additionele vlakken omdat die bij kleine bedrijven veel minder tot niet spelen.

Maar als je denkt 1k netto p/m meer waard denkt te zijn (wat zomaar richting de 1700-2000 euro bruto zal gaan) en de markt biedt je dat niet aan, dan zal je de markt toch echt moeten overtuigen dat je het waard bent. En uit je antwoorden krijg ik niet het idee dat je dat hard kan krijgen.
Niks mis met medior schaal, maar ik irriteer me aan het feit dat ik ruwweg (plus minus 1-300 euro) hetzelfde verdien, 2.5 jaar lang. Gebrek aan groei irriteert.

ik citeer mezelf:
Ergens verdenk ik de situatie ervan dat ik gewoon 1k netto p/m misloop omdat ik iets niet goed doe mbt woordgebruik of andere vormen van miscommunicatie.
Ik zeg nergens dat ik 1k netto p/m meer waard ben. Ik zeg dat ik het verschil (nog) niet zie tussen wat ik in die tijd heb gedaan en de "dikke" seniors die er rondlopen. Ik vraag dus actief om hulp om dit concreter te maken. Immers, ik moet ergens inprikken om de groei te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het werk zelf niet bevalt, en je kan het niet veranderen, dan moet je weg. Niks is zo kut als werk wat je tegen staat, of gaat staan.

Dus neem gewoon alle tijd om een nieuwe baan te vinden nu. Alles <1 jaar is kort, dus wat dat betreft maakt het ook niet uit. Juist een kort baantje kan je wellicht nog wel dichtsmeren met je oude baan en wat blabla.

En trouwens, als degene waar je solliciteert niet zit te wachten op een 'jobhopper' - vind het reuze meevallen - dan nodigt die je ook niet uit. Dus daar heb je in feite toch geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:37:
[...]

Dan lees je niet goed, of communiceer ik het nog niet goed genoeg. Ik heb kunnen beproeven of het proces in den basis goed ging met mij aan het stuur, en merk dat dat een stukje extra "dimensie" geeft aan mijn werk wat het interessanter maakt.

Ik pretendeer geen senior te zijn, maar vraag me wel af "Waar zit 'm dan het verschil in? Dan weet ik immers wat er nog mist, en waar ik dus aan kan werken.
Ik snap dat je het een stuk interessanter vind, dat vind ik zelf ook. Maar je hebt effectief aan het stuur gestaan van jezelf, niet van een groter team of van meerdere teams die in hetzelfde landschap werken.

Een senior developer moet naar mijn idee een team kunnen aansturen, kunnen inspireren en kunnen verbeteren. Ze nemen de lead in procesveranderingen zoals CICD of devops en ze spelen een belangrijke rol gedurende de gehele product lifecycle. En ze hebben een bewezen trackrecord waar ze duidelijk kunnen laten zien wat hun invloed is geweest en hoe ze geholpen hebben projecten succesvol uit te rollen.

Waar het echter vaak mis gaat is dat juniors al heel snel senior genoemd worden om ze maar voor een hoger uurtarief weg te kunnen zetten. Echter merk je al snel dat het in de praktijk niets meer dan de wat meer ervaren codekloppers zijn, dat maakt je nog geen senior in mijn ogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Niks mis met medior schaal, maar ik irriteer me aan het feit dat ik ruwweg (plus minus 1-300 euro) hetzelfde verdien, 2.5 jaar lang. Gebrek aan groei irriteert.

ik citeer mezelf:

[...]

Ik zeg nergens dat ik 1k netto p/m meer waard ben. Ik zeg dat ik het verschil (nog) niet zie tussen wat ik in die tijd heb gedaan en de "dikke" seniors die er rondlopen. Ik vraag dus actief om hulp om dit concreter te maken. Immers, ik moet ergens inprikken om de groei te faciliteren.
Doe jij ook alles wat die seniors doen, kan jij ook alles wat die seniors kunnen, en dat allemaal op hetzelfde niveau als die seniors? Als dat zo is, manoeuvreer je dan bij projecten op de plaats dat je die extra taken en verantwoordelijkheden krijgt, dan kan je van daaruit hard maken dat je daadwerkelijk een senior bent en het bijbehorende salaris verdient.

Maar ik krijg nu vooral het idee dat je teveel kijkt naar wat anderen verdienen en dat daar een zekere afgunst in zit. Je komt gewoon ervaring te kort om echt als senior aangemerkt te worden, daar is niet echt een snelle route naar die je even kan nemen om er te komen, je zal het echt aan moeten tonen dat je het in verschillende settings kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 18:57
Ik heb het idee dat je beter iets kan gaan doen als consultancy veel meer afwisseling en directe collega's om van te leren die veel projectervaring hebben. Als je je dan verveelt kun je nog groeien binnen een groter bedrijf in wat meer leadrollen. Zelf ook deze stap aan het zetten nadat ik me na 1 jaar fulltime ging vervelen bij een MKB-bedrijf, zoals je zegt altijd gezellig met collega's alleen inhoudelijk geen uitdaging of mogelijkheid jezelf te ontwikkelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:39:
[...]

De lead developer heeft tussen neus en lippen door wel genoemd dat ik al senior ben overigens. Dus dit komt niet alleen uit mijn "naieve" hoofd om jou woorden te gebruiken. Ik heb daadwerkelijk backing uit het bedrijfsleven er voor gekregen :)
Ik werd 10 jaar geleden door mijn toenmalige manager als senior betiteld terwijl ik zelf vond dat ik dat nog lang niet was. Ik was geen senior maar in een team met hoog verloop en veel instroom van mensen met nul ervaring lijkt degene die er 2 jaar langer rondloopt al snel senior. Alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Maar toch lukt het niet om meer te verdienen ergens anders? Ook vooral dat je nieuwe baan heel slecht bevalt is natuurlijk een simpel antwoord: Verder zoeken. Maar zonder je daadwerkelijke salaris te weten (al is het maar ruwweg), is het natuurlijk lastig voor ons te zeggen hoe realistisch het is.
[...]

Soms heb je ook gewoon dat ze meer verdienen omdat ze langer er al werken. Kan niet eerlijk zijn, maar zo is het leven soms wel.

Overigens hele handel tussen junior, medior, senior, etc, is maar wat een werkgever eraan koppelt. Geen IT'er maar in de tech industrie, en bij mij op de afdeling is ruwweg de helft senior en de helft principal. De enkele junior en senior principal maken het dan af. Nu is die afdeling wel redelijk oud gemiddeld, waardoor het wat scheef is getrokken, maar het laat zien dat het er maar van afhangt welk labeltje eraan wordt gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:26

drooger

Falen is ook een kunst.

Als je met hbo-diploma én baanwissel in 2,5 jaar tijd maar 300 euro meer bent gaan verdienen, dan heb je niet goed onderhandeld. (of je geeft niet zoveel om salaris, maar dat blijkt wel te zijn uit je posts)

Verder, als je zo overtuigd bent van je eigen kunnen en dit niet in een gesprek kan overbrengen, kan je niet een portfolio beginnen en dit laten zien bij de gesprekken?

Ook kan je nog zzp'er worden, maar dat is wellicht iets dat niet bij jou als persoon past.
- 2.5 jaar baan 2, begonnen als junior, na een half jaartje ging de lead developer weg en bleef ik in mijn eentje over. Vervolgens dus verantwoordelijk voor 'alles' in een klein bedrijf. (Developer, roadmapping, architectuur, comm. met management, etc.). Veel geleerd en ook dat ik deze verantwoordelijkheid er gewoon bij kan hebben.
• Developer, niks bijzonders want dat deed je al en is je gewone functie
• Roadmapping, als een soort (niet persé inhoudelijke) PO uiteenzetten wanneer ongeveer welke features gereleased kunnen worden. Leuk, maar in een klein bedrijf zal het wel niet zo spannend zijn. (als in, je hoeft niet 3 lagen managers boven en naast je tevreden te houden)
• Architectuur, ja wat voor? HA? DR? Complete OTAP? (Hybrid) Cloud? Wat heb je hiermee gedaan? TOGAF/DYA/... gebruikt? Realistische aanname is dat iemand anders de grote lijnen al uitgezet heeft en jij dit enkel opgevolgd hebt en nu "ervaring" hebt met een architectuur opzetten.
• Communicatie met management, stelt in een klein bedrijf vaak geen zak voor. Hell, zelfs bij een grote bank regelmatig met managers drie of meer lagen boven mij moeten communiceren, dat is toch geen prestatie op zich?

Verder trouwens wel gek dat je zelf niet aan kunt geven wat nou een senior developer wel heeft/kan, wat jij nog niet of minder hebt/kan.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Tsurany schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:01:
[...]

Waar het echter vaak mis gaat is dat juniors al heel snel senior genoemd worden om ze maar voor een hoger uurtarief weg te kunnen zetten. Echter merk je al snel dat het in de praktijk niets meer dan de wat meer ervaren codekloppers zijn, dat maakt je nog geen senior in mijn ogen.
Dat klinkt prachtig als situatie van mijn 1e baan, daar ik op technisch vlak niet zag wat er nou zo goed was aan die mensen. Dit bedrijf was dan ook qua cultuur ook een "kut bedrijf" :) dus bij deze: duidelijk ! Top.
Transportman schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:29:
[...]

Maar ik krijg nu vooral het idee dat je teveel kijkt naar wat anderen verdienen en dat daar een zekere afgunst in zit. Je komt gewoon ervaring te kort om echt als senior aangemerkt te worden, daar is niet echt een snelle route naar die je even kan nemen om er te komen, je zal het echt aan moeten tonen dat je het in verschillende settings kan doen.
Afgunst niet, gewoon een concrete vraagstelling met: "Kan iemand even concreet worden en me vertellen welke elementen er hier missen?". Dat generieke antwoorden die mij niets concreets vertellen kan ik blijkbaar letterlijk niets mee. Misschien dat je een stukje negativiteit interpreteert, zo is het bij mij iig niet bedoeld.
drooger schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:15:
Als je met hbo-diploma én baanwissel in 2,5 jaar tijd maar 300 euro meer bent gaan verdienen, dan heb je niet goed onderhandeld. (of je geeft niet zoveel om salaris, maar dat blijkt wel te zijn uit je posts)

Verder, als je zo overtuigd bent van je eigen kunnen en dit niet in een gesprek kan overbrengen, kan je niet een portfolio beginnen en dit laten zien bij de gesprekken?

Ook kan je nog zzp'er worden, maar dat is wellicht iets dat niet bij jou als persoon past.

[stukje geknipt]

Verder trouwens wel gek dat je zelf niet aan kunt geven wat nou een senior developer wel heeft/kan, wat jij nog niet of minder hebt/kan.
Ik was tot voor kort onder de illusie dat " wat ik kan == hoe veel ik verdien". Met dat ik dit topic heb geopend realiseer ik me dat dit alles behalve de eindstreep is. Hoe irritant ook.
Onderhandelen ben ik heel bagger in. Geef ik meteen toe. Salaris boeit me vaak ook niet gek veel, maar is het wel zo dat de zwaardere functies meer verdienen. Ik zeur dus misschien op mijn salaris, maar ik bedoel dat ik gewoon een zwaardere functie wil. Een direct gevolg hiervan is meer salaris en uitdaging.

Ik kan 'm zelfs groter maken. in 5.5 jaar tijd ben ik in totaal 400 euro netto gegroeid. Vandaar mijn irritatie. Ik verdien nu ruwweg 3k bruto. Voor iemand die inmiddels mid tot eind 20 is, vind ik dat weinig. Helemaal omdat ik dus geen carriere switch o.i.d. heb gemaakt.

Volgens mij is een "dikke" senior, richting de 4.5k bruto. Dus de totale brug is van pak 'm beet net iets boven de 2k netto, naar 3.5k netto als eindstreep.

Wat betreft wat een senior wel kan en ik niet: dat is een vd neven-redenen dat ik dit topic open: Ik zie het dus niet. Please help me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Niet om je af te zeiken, maar het feit dat je dat niet weet zegt al genoeg.
Een senior is iemand met veel ervaring, zowel in zijn vak als in het leven, waardoor hij met alle situaties om kan gaan. Dus een bedrijf waar je werkt of gewerkt hebt een ''kut bedrijf'' noemen is niet echt senior niveau.

Tegenwoordig is de schaal inderdaad een stuk naar beneden geschoven, omdat een recruiter, een codeklopper met 5 jaar ervaring graag als senior verkoopt á 130 euro per uur en niet als medior á 90 euro.

Vaak zie je echte seniors ook pas vanaf een jaar of 40-45, als ze echt ervaring hebben en dan niet alleen met code kloppen.
Als je nu op je 25-30e al vind dat je senior bent, wat wil je over 5 jaar dan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:11:
Ik kan 'm zelfs groter maken. in 5.5 jaar tijd ben ik in totaal 400 euro netto gegroeid. Vandaar mijn irritatie. Ik verdien nu ruwweg 3k bruto. Voor iemand die inmiddels mid tot eind 20 is, vind ik dat weinig. Helemaal omdat ik dus geen carriere switch o.i.d. heb gemaakt.

Volgens mij is een "dikke" senior, richting de 4.5k bruto. Dus de totale brug is van pak 'm beet net iets boven de 2k netto, naar 3.5k netto als eindstreep.
Dat is dus +- 600 bruto p/m in 6 jaar (laten we dus voor het gemak 100 euro per jaar salarisverhoging zeggen) en ben je van 2400 naar 3000 gegaan, wat neerkomt op ongeveer 4% stijging per jaar. Tegelijk was de inflatie in deze periode maar 1-2% per jaar, dus je zit al ver boven de inflatie met je salarisstijging, vergeet niet dat dat niet vanzelfsprekend is. Maar ik begrijp de irritatie zeker wel, omdat je om je heen hogere bedragen ziet.

Nu weet ik niet in wat voor taal/framework je jouw werkzaamheden doet en of wat je dus krijgt in lijn is met jouw ervaringsniveau.

Misschien een rare vraag, maar wat geeft jouw werkgever aan wat je moet doen om door te groeien? Je hebt wel aangegeven bij je werkgever dat je het idee hebt onder jouw kunnen te werken en dat jouw werkgever daar niets mee lijkt te doen, maar hoe ziet jouw werkgever jouw groei voor zich?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijstheefles
Ernemmer schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:30:
Niet om je af te zeiken, maar het feit dat je dat niet weet zegt al genoeg.
Een senior is iemand met veel ervaring, zowel in zijn vak als in het leven, waardoor hij met alle situaties om kan gaan. Dus een bedrijf waar je werkt of gewerkt hebt een ''kut bedrijf'' noemen is niet echt senior niveau.

Tegenwoordig is de schaal inderdaad een stuk naar beneden geschoven, omdat een recruiter, een codeklopper met 5 jaar ervaring graag als senior verkoopt á 130 euro per uur en niet als medior á 90 euro.

Vaak zie je echte seniors ook pas vanaf een jaar of 40-45, als ze echt ervaring hebben en dan niet alleen met code kloppen.
Als je nu op je 25-30e al vind dat je senior bent, wat wil je over 5 jaar dan zijn?
Wederom: ik zeg niet dat ik senior ben, ik vraag me alleen af wat de missende factor is :)
Er wordt heel groots gedaan met het woordje "ervaring" terwijl het volgens mij gewoon is: hoe lang en hoe vaak ben ik op mijn bek gegaan en kan ik beter omgaan met situaties. Dat, en dat het vooral perceptie is bij mensen.. Daar kan ik gewoon wat slecht tegen.

En een bedrijf een "kut bedrijf" noemen doe ik uiteraard ook niet in professionele capaciteit.

Kan ik als conclusie trekken dat vanuit jou optiek (en waarschijnlijk ook een hoop werkgevers) de realiteit is dat tussen nu en pak 'm beet mijn 40ste, ik langzaam richting de 4.5k bruto moet werken?

Dat zou namelijk wel een mogelijke verklaring zijn.
Transportman schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:51:
[...]

Dat is dus +- 600 bruto p/m in 6 jaar (laten we dus voor het gemak 100 euro per jaar salarisverhoging zeggen) en ben je van 2400 naar 3000 gegaan, wat neerkomt op ongeveer 4% stijging per jaar. Tegelijk was de inflatie in deze periode maar 1-2% per jaar, dus je zit al ver boven de inflatie met je salarisstijging, vergeet niet dat dat niet vanzelfsprekend is. Maar ik begrijp de irritatie zeker wel, omdat je om je heen hogere bedragen ziet.

Nu weet ik niet in wat voor taal/framework je jouw werkzaamheden doet en of wat je dus krijgt in lijn is met jouw ervaringsniveau.

Misschien een rare vraag, maar wat geeft jouw werkgever aan wat je moet doen om door te groeien? Je hebt wel aangegeven bij je werkgever dat je het idee hebt onder jouw kunnen te werken en dat jouw werkgever daar niets mee lijkt te doen, maar hoe ziet jouw werkgever jouw groei voor zich?
Techniek is nog nooit een probleem geweest, en dit lijkt mijn huidige bedrijf dan ook gesnopen te hebben (tot in zekere hoogte.. ). Communicatief dan wel social skills heb ik nog flink wat te halen. En daar wil mijn werkgever mij zien groeien.

Waar ik gigantisch aan moet wennen is de snelheid (of beter gezegd: het gebrek aan snelheid) waarmee dit opgepakt wordt.

Denk dat de conclusie wordt dat ik met een paar maanden even rondkijk wat de markt me biedt... Ik vermoed dat dit heel traag omhoog werken wordt..

Thanks zoiezo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:17:
[...]

Wederom: ik zeg niet dat ik senior ben, ik vraag me alleen af wat de missende factor is :)
Er wordt heel groots gedaan met het woordje "ervaring" terwijl het volgens mij gewoon is: hoe lang en hoe vaak ben ik op mijn bek gegaan en kan ik beter omgaan met situaties. Dat, en dat het vooral perceptie is bij mensen.. Daar kan ik gewoon wat slecht tegen.

En een bedrijf een "kut bedrijf" noemen doe ik uiteraard ook niet in professionele capaciteit.

Kan ik als conclusie trekken dat vanuit jou optiek (en waarschijnlijk ook een hoop werkgevers) de realiteit is dat tussen nu en pak 'm beet mijn 40ste, ik langzaam richting de 4.5k bruto moet werken?

Dat zou namelijk wel een mogelijke verklaring zijn.
[...]

Techniek is nog nooit een probleem geweest, en dit lijkt mijn huidige bedrijf dan ook gesnopen te hebben (tot in zekere hoogte.. ). Communicatief dan wel social skills heb ik nog flink wat te halen. En daar wil mijn werkgever mij zien groeien.

Waar ik gigantisch aan moet wennen is de snelheid (of beter gezegd: het gebrek aan snelheid) waarmee dit opgepakt wordt.

Denk dat de conclusie wordt dat ik met een paar maanden even rondkijk wat de markt me biedt... Ik vermoed dat dit heel traag omhoog werken wordt..

Thanks zoiezo :)
toon volledige bericht
Ik denk dat je inderdaad niet zomaar 4.5k moet verwachten op je 30e, maar na een bepaalde leeftijd (40-45) zal er ook niet veel meer bijkomen als je hetzelfde werk doet als daarvoor. Uiteindelijk kom je gewoon aan het eind van de schaal en dan is er alleen de jaarlijkse inflatieverhoging nog. Dat is ook de reden dat er zoveel zzp-ers zijn, want dan verdien je wel veel meer met hetzelfde werk.

En als jij het allemaal erg langzaam vind gaan in het bedrijf zou je zelf het voortouw moeten nemen en aangeven wat jij wilt doen en leren. Maak een POP en geef die aan je leidinggevende en zeg dat je dat binnen 5 dagen wilt bespreken. Dan kun je binnen 2 weken concreet met dingen aan de slag die jij wilt leren in de tijd dat jij je verveelt.
Als je baas nooit tijd heeft om het te bespreken of dat het na het bespreken nog niks gebeurd dan moet je inderdaad lekker een ander bedrijf gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:11:
Wat betreft wat een senior wel kan en ik niet: dat is een vd neven-redenen dat ik dit topic open: Ik zie het dus niet. Please help me.
Ik denk dat je het pas echt goed kan beantwoorden als je een senior developer in je team hebt die bijv. dingen op een andere manier oppakt en dan inziet dat jij daar nog niet over hebt nagedacht.

Als niet-developer kan ik me wel zaken als het volgende indenken waar een senior meer thuis in zou moeten zijn:

• Comfortabel met meerdere frameworks en/of programmeerstijl (niet zozeer het kunnen van meerdere talen, maar dat je niet alleen maar kunstjes op manier x aanvliegt of aan kunt vliegen)
• Goed zijn in het abstract denken over wat er gebouwd moet worden, bijv. domain driven design
• De code zo schrijven dat het ook beheersbaar, onderhoudbaar, futureproof e.d. is
• Vanuit meerdere oogpunten kunnen kijken, bijv. ook vanuit de Business, Ops Engineer of Test Engineer

En er zullen vast nog wel andere zaken zijn, maar dat zal een developer beter kunnen vertellen. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ben de draad een beetje kwijt.
Je begint het topic met het feit dat je je verveelt en twijfelt of je nu (na 3 maanden) op moet zeggen of dat pas over 3 maanden (dus na 6 maanden in dienst). Duidelijk verhaal, je kwam zelf al min of meer tot de conclusie dat je beter nu ontslag kon nemen.

Daarna kwam er een discussie over de vraag of je wel of geen senior bent. Je verwacht van mensen die jou niet kennen, jouw CV niet hebben gezien of met je hebben samengewerkt een uitspraak over die vraag. Dat ligt nogal lastig.

Nu lijkt er discussie te zijn over de hoogte van het salaris? Dat hangt nogal af van het bedrijf, d functie, de doorgroeimogelijkheden, je inzet, enzovoort. Ook niet direct zaken waar mensen hier over kunnen oordelen, ze kunnen hooguit wat tips en ideeën geven (ik ben x jaar aan het werk als developer bij een bedrijf van formaat Y en verdien zoveel).

Verder zie ik voorbij komen dat je twijfelt over de richting die je op wil gaan. Of is dat gebaseerd op het idee dat je eerder een titeltje kan krijgen waarvan jij vind dat je die moet hebben?

Met 5 jaar werkervaring kom je eigenlijk nog maar net kijken. Klinkt lullig, want zo te lezen heb je met name in je vorige baan behoorlijk wat ervaring opgedaan, maar 1 periode een keer wat boven je kunnen presteren maakt je geen senior. Dat is de ervaring waar anderen het over hebben: als senior heb je meerdere klussen goed afgerond, op een niveau die duidelijk boven het niveau van medior ligt, qua inhoud, communicatie en verantwoordelijkheden.

Staar je niet blind op salaris: je kan een miljoen per jaar verdienen, maar als de werkzaamheden inhouden dat je met een gebruikte tandenborstel de toiletten op Centraal Station schoon moet houden denk ik niet dat je dat lang vol zal houden. Leuk werk is belangrijker dan veel verdienen: met leuk werk hou je het langer vol dan met veel geld.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:10
Het belangrijkste struikelblok lijkt communicatie. Het beeld wat ik van jou krijg op basis van je communicatie in deze thread klopt waarschijnlijk totaal niet met de werkelijkheid, maar misschien is het nuttig voor je om te horen hoe het bij deze buitenstaander overkomt.

- je hebt het onbedoeld arrogante van een naïeve twintiger die nog niet ervaren genoeg is om te onderkennen dat hij misschien toch niet alles beter weet.

- je denkt vooral aan jezelf en lijkt niet het grotere plaatje te zien; hoe pas jij in het team, hoe past het team in de organisatie, hoe kun jij jouw rol zo oppakken dat het team en de organisatie daar beter van worden en hoe kan jouw direct leidinggevende dat gebruiken om zelf bij zijn leidinggevende positief op te vallen? Als je niet verder komt dan 'ik verveel me', dan gaat er natuurlijk niets veranderen.

- je communiceert vrij bot, waardoor mensen niet direct zin zullen krijgen om jou een plezier te doen. Je mist dan de gunfactor. Het gaat slechts deels om wat je kunt, en vaak des te meer om wat men je gunt. Wellicht niet eerlijk, maar wel in veel organisaties de realiteit.

Nogmaals, dit klopt vast van geen kant, maar zo komt het bij mij over. Mocht er iets van waarheid in zitten, dan zou ik je adviseren eens rustig na te denken over hoe jij communiceert, vanuit de optiek van de mensen van wie jij graag wilt dat ze iets gaan doen om jou vooruit te helpen. Hoe kom je nu bij ze over? Hoe zou je over moeten komen om de gunfactor te verdienen? En hoe kun jij zorgen dat zij er eigenbelang bij gaan hebben om jou te helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Bij grotere bedrijven zijn die social skills echt key...

Een oplossing is wellicht om van het job-hopper label af te komen, dat je goed vermeldt op je CV dat het een tijdelijke functie was....zonder de intentie om daar langer te blijven.

Indien je toch wilt werken met recruiters en gezien je werkervaring is een optie om een eenmanszaak op te richten nu en breng dit werk onder als activiteit die valt onder je onderneming.

Het is wellicht aangegaan als arbeidsovereenkomst maar dat kan je verklaren omdat je onderneming nog niet opgericht was.

[ Voor 5% gewijzigd door LucyLG op 22-04-2019 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ijstheefles
Anakha schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:59:

toon volledige bericht
Bam. Kop. Spijker.

Ben gelukkig bezig om hier verbeterslagen in te maken, maar als een topic op tweakers heel snel leid tot dezelfde conclusie is het mij duidelijk.

Thanks, hier kan ik wat mee!

Inhoudelijk komt het altijd wel goed, maar de manier waarop ik dit communiceer is het grootste probleem inderdaad. Erg jammer dat ik expliciet vraag om concrete verbeterslagen, maar dat dit dan op een of andere manier alsnog overkomt als "twintiger die denkt dat die 't beter weet". Snap werkelijk niet hoe ik het geheel nog genuanceerder kan communiceren namelijk, maar dan gaan we wel heel erg offtopic.

Maar, thread solved :)

_/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Ijstheefles op 22-04-2019 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 21:52
Wellicht een kleine aanvulling met betrekking tot de definitie van senioriteit:

Ik maak vaak onderscheid tussen technische senioriteit en organisatorische senioriteit. Technische senioriteit is simpelweg diploma's, kennis bijhouden, en afhankelijk van je functie code schrijven die voldoet aan moderne standaarden of bijv het schrijven van heldere, toekomstvaste architectuurplannen.

Wat jij mist, is de "organisatorische senioriteit". Er staat geen vaste definitie voor, maar simpelweg komt het er op neer dat je zelfstandig je werk kunt doen en op geen enkele manier schrikt van het werk dat voor je ligt. Of dat nu groot, klein, of complex is. Je weet wat de te nemen stappen zijn, wat de valkuilen zijn, wie je wanneer moet bijschakelen, je kunt het proces dat er achter ligt helder omschrijven en je kunt dat geheel op een heldere manier communiceren naar de juiste doelgroepen (business, management, klant, collega's, team).

Daarnaast wordt dat vaak nog (afhankelijk van je functie) aangevuld met soft-skills. Dus niet alleen dat je je klant (intern/extern) de juiste vragen kunt stellen, maar ook dat je ze gerust kunt stellen dat jouw oplossing de beste is. En ook daar geldt: communicatie. Doe je dat met een compleet literatuuronderzoek of doe je dat met een simpele pptx?

Bericht van @Anakha lijkt mijn inderdaad wel te kloppen. Geef het nog 5-10 jaar voor je uberhaupt aan senioriteit gaat denken. Probeer vooral de beste te worden in je vakgebied. Dus technisch senior. Dat is nog enigszins meetbaar en dus kun je met je manager ook financiele afspraken over maken. En anders vergroot het alleen je marktwaarde. De senioriteit waar je in je verhaal (denk ik) op doelt, komt pas later.

Kom je er niet uit, dan kan ik je altijd nog koppelen aan een goede recruiter. Ze bestaan echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kleine tip; hou gewoon de voorwaarden van het contract aan. Als je echt weg wilt, zeg dan pas op als je al elders getekend hebt, anders gooi je alleen maar eigen ruiten in en dat zou ik pas doen als het echt nijpend is. Doordat je zelf je baan opzegt, heb je geen recht op WW, mocht een andere baan vinden te lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

In mijn ogen is iemand met 5 jaar ervaring nog lang geen senior. Een senior is een doorgewinterde werknemer die gewoon alles weet van het vak en dit kan je nooit in 5 jaar leren.
Er zijn ook mensen die dat niet in 20 jaar geleerd hebben, maar toch al wel senior zijn. En ook mensen met 3 jaar werkervaring en toch al senior. Je krijgt wat je verkocht krijgt, niet wat je waard bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Let tevens op je spel, tik- en grammaticafouten in je teksten. Ik verwacht van een hbo-opgeleide op dat vlak wat meer dan een gemiddelde Nederlander. Helaas is de taalverloedering overal te zien.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:16
@Ijstheefles kan je zelf niet iets ondernemen om het werk spannender te maken? Zijn er geen dingen waarvan je denkt dat ze beter kunnen?

Want alleen balletjes opgooien kan iedereen. Ik zou het begrijpen als je x, y, z tot in den treure opnoemt met de positieve effecten, maar dat gewoon wordt genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:19:
[...]

Bam. Kop. Spijker.

Ben gelukkig bezig om hier verbeterslagen in te maken, maar als een topic op tweakers heel snel leid tot dezelfde conclusie is het mij duidelijk.

Inhoudelijk komt het altijd wel goed, maar de manier waarop ik dit communiceer is het grootste probleem inderdaad. Erg jammer dat ik expliciet vraag om concrete verbeterslagen, maar dat dit dan op een of andere manier alsnog overkomt als "twintiger die denkt dat die 't beter weet". Snap werkelijk niet hoe ik het geheel nog genuanceerder kan communiceren namelijk, maar dan gaan we wel heel erg offtopic.

_/-\o_
toon volledige bericht
Ah, ik vond die post vol met ongefundeerde aannames staan. Maar als jij zegt dat ze juist zijn, dat kloppen de aannames dus wel. Ik vraag me dan wel af waarom je jezelf eerst zag als minstens redelijk op weg naar senior als je het daar verder mee eens bent.
LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:13:
Bij grotere bedrijven zijn die social skills echt key...
Dat zouden ze bij mijn werkgever dan moeten vertellen :P . Groot, maar social skills zijn echt niet key. Wat je technisch kan is veel belangrijker.
PcDealer schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 01:20:
Let tevens op je spel, tik- en grammaticafouten in je teksten. Ik verwacht van een hbo-opgeleide op dat vlak wat meer dan een gemiddelde Nederlander. Helaas is de taalverloedering overal te zien.
Oh noes, een tikfoutje. Lekkere toevoeging hoor.
FlowSnake schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:34:
@Ijstheefles kan je zelf niet iets ondernemen om het werk spannender te maken? Zijn er geen dingen waarvan je denkt dat ze beter kunnen?

Want alleen balletjes opgooien kan iedereen. Ik zou het begrijpen als je x, y, z tot in den treure opnoemt met de positieve effecten, maar dat gewoon wordt genegeerd.
Ik begrijp wel dat dat erg lastig is bij een nieuwe werkgever. Als je ergens al langer werkt en je hebt een gat in je werkzaamheden, dan zijn er vast nog wel wat dingen die al een tijd op de plank liggen waar je eens naar kan gaan kijken. Maar als je ergens net werkt is dat een stuk lastiger.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 23-04-2019 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14
Zo te horen gaat het allemaal niet om junior/senior, maar vooral om de breedte van het takenpakket.
Mijn advies is dan ook om toch weer een kleiner bedrijf op te zoeken, omdat in grote bedrijven de dingen die je leuk vindt, "teveel" zijn opgesplitst tussen verschillende rollen.

Je bent nog wat naief en enthousiast, zoals anderen concluderen. Op zich is daar niets mis mee.
Ga op zoek naar een bedrijf waar je meer in aanraking komt met de bredere zaken, en waar een senior zit waar je "wow!" van zegt. Je hebt nog veel te leren, en een leermeester hebben die je respecteert is een goede basis. Vraag in sollicitatiegesprekken dan ook of hij bij de 2e ronde er bij kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:16
Sissors schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:52:
Ik begrijp wel dat dat erg lastig is bij een nieuwe werkgever. Als je ergens al langer werkt en je hebt een gat in je werkzaamheden, dan zijn er vast nog wel wat dingen die al een tijd op de plank liggen waar je eens naar kan gaan kijken. Maar als je ergens net werkt is dat een stuk lastiger.
Nou, na 3 maanden zou het toch wel al beginnen te dagen?

En het is ook bedoeld vanuit zijn eigen standpunt. Als je jezelf al dan niet als senior zou inschalen qua kunnen, dan moet dat vanuit organisatorische capaciteiten daar ook uitspringen. Dat doet het dus niet, maar wel een idee voor TS om daar naar toe te werken. Dan is dit een mooie kans om je takenpakket uit te breiden, verantwoordelijkheden te nemen, en jezelf op de kaart te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
[...]

[...]

Dat zouden ze bij mijn werkgever dan moeten vertellen :P . Groot, maar social skills zijn echt niet key. Wat je technisch kan is veel belangrijker.

[...]
Het zou inderdaad vooral om je technische skills moeten gaan, maar hoe meer mensen hoe meer politiek er wordt gespeeld, dat is wat ik bedoelde met die social skills (intern met name), je persoonlijke effectiviteit is wellicht een beter woord. Misschien ben jij daar gewoon goed is en heb je daarom niet het idee dat het zo belangrijk is ;-)
Ijstheefles schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:19:
[...]

Bam. Kop. Spijker.

_/-\o_
toon volledige bericht
@Anakha geen gekke post zit goede tip in, wel gedurfd (jij bent ook best een directe). Waren we allemaal niet ooit eens arrogante twintigers die de wereld aan onze voeten zag liggen. Wel goed dat je even de realiteit schetst, lekker koude douche ;-)

@Ijstheefles het wil nog wel eens zo zijn dat ze je een beetje laten bungelen. wat @Anakha schetst gaat het inderdaad ook om een gunfactor creëren waardoor je ook meer opportunities op je pad kan laten komen. Je hoeft het niet beter te weten (liever niet je manager op zn tenen trappen) maar je kan wel de manager vragen of je iets meer mag doen en stel hem iets voor wat je leuk zou vinden. Iets meer stroop smeren en val hem niet af maar prijs hem liever de hemel in.

Dat is wat ik ook bedoel met die social skills, persoonlijke effectiviteit, dus dingen voor elkaar krijgen die je wilt hebben. Indien jij je manager helpt zal hij geneigd zijn sneller om jou ook te helpen. Achterover leunen levert niets op...en wijst ook niet erg op senior/manager kwaliteiten. Daarom ben je waarschijnlijk ook medior, mag je eerst bewijzen of je die senior skills in huis hebt (wat dus meer inhoudt dan alleen technisch goed zijn maar ook kunnen managen van grote teams, het is namelijk ook een groot bedrijf).

[ Voor 61% gewijzigd door LucyLG op 23-04-2019 17:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
Je staart je net iets te veel blind op die titel.
Wat bij het ene bedrijf een Senior is, zou in een ander bedrijf nog niet aangeworven worden voor Junior.

Wij namen een bedrijf (van 200 personen over), en daar liepen 10 mensen rond met de titel "Vice President".
In ons bedrijf (13.000 mensen wereldwijd) waren er toen ook 10 Vice Presidents.... Verschil was enorm.

Als je vooruit wil in Salaris zal je naast je goede kennis ook de vaardigheden moeten leren om een team aan te sturen, en om zo autonoom te kunnen werken, dat jij naar je baas gaat en zegt wat je wil gaan doen, en dat hij in 99% van de gevallen het daarmee eens is, omdat jij beter dan hem weet wat het bedrijf nodig heeft op IT vlak.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:48:
Je staart je net iets te veel blind op die titel.
Wat bij het ene bedrijf een Senior is, zou in een ander bedrijf nog niet aangeworven worden voor Junior.

Wij namen een bedrijf (van 200 personen over), en daar liepen 10 mensen rond met de titel "Vice President".
In ons bedrijf (13.000 mensen wereldwijd) waren er toen ook 10 Vice Presidents.... Verschil was enorm.

Als je vooruit wil in Salaris zal je naast je goede kennis ook de vaardigheden moeten leren om een team aan te sturen, en om zo autonoom te kunnen werken, dat jij naar je baas gaat en zegt wat je wil gaan doen, en dat hij in 99% van de gevallen het daarmee eens is, omdat jij beter dan hem weet wat het bedrijf nodig heeft op IT vlak.
Ja precies die titel zegt niks. Als je iemand direct vice president maakt valt er ook niet veel meer te groeien, ja misschien nog meer titels bedenken...

Ben je zelf ook manager o.i.d. als ik vragen mag? Tips van een manager in die business zouden hier welkom zijn ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ijstheefles
Goed, ik kan eigenlijk alle verdere vragen die ik in dit topic nog voorbij zie komen, prima toelichten en uitleggen. Dan gaan we alleen wel nogal persoonlijk gebied in.

Bij twijfel kun je uitgaan van: Ik pak de communicatie tips van Anakha op, dat is voor nu het antwoord. Dat kan prima in mijn huidige bedrijf gezien dat mijn grootste groei-punt is, de rest komt wel.

Voor diegene die toch die extra verklaring zoeken, pm me even met je vraag, dan krijg je het volledige antwoordt. Er zit ergens een grens aan wat ik in een publiek topic op tweakers ga posten ;-)

Laat mij nog even kristal-helder zijn dat ik alle input tot nu toe waardeer. Daardoor is het bij mij ook een stuk duidelijker geworden. Precies door dat proces is de conclusie dat Anakha right-on-the-money zat.

Voor nu: Thanks !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
LucyLG schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:15:
[...]

Ja precies die titel zegt niks. Als je iemand direct vice president maakt valt er ook niet veel meer te groeien, ja misschien nog meer titels bedenken...

Ben je zelf ook manager o.i.d. als ik vragen mag? Tips van een manager in die business zouden hier welkom zijn ;-)
Ja, ik leid Project Managment in een groot bedrijf.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

[...]

Oh noes, een tikfoutje. Lekkere toevoeging hoor.

[...]
Zie anders wel meer dan tikfouten hoor. Ook stijlfouten, foutief gebruik van woorden en totaal niet lopende zinnen.. Ook dat komt onprofessioneel over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:00:
[...]

Zie anders wel meer dan tikfouten hoor. Ook stijlfouten, foutief gebruik van woorden en totaal niet lopende zinnen.. Ook dat komt onprofessioneel over...
En dus? Dit is een forum, er komen wel meer tik en stijlfouten langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theboss100
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 10:49
Heb het gevoel dat ik vast zit qua loon en krijg maar niet gecommuniceerd dat ik meer kan (het lijkt er stiekem meer op dat de ontvangende kant van het gesprek gewoon flink wat aannamens doet).
Allereerst, doe het nooit voor het geld. Dan kom je dus in situaties terecht waar je je momenteel in bevindt. Ga niet te snel in op aanbiedingen maar vraag echt naar waar je opzoek bent bij de nieuwe werkgever gedurende te sollicitatieperiode.

En dan het puntje ervaring. Ik weet natuurlijk niet hoe je met je certificaten zit, maar inverteer in jezelf en haal de nuttig certificaten die een senior zou moeten hebben in de taal waarin jij programmeert. En focus daarbij niet alleen op het developen, maar ook de taken er omheen (bijv. cloud certificering).

Een senior is niet alleen een code encyclopedie, communicatie en "the big picture" zien is misschien nog veel belangrijker. Als "job-hopper" kun je wel zeggen dat je de ervaring hebt, maar dat toon je niet aan met vele werkgevers. Dus zorg eerst dat dat op orde is voor je als senior aan de bak wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik zou me niet te druk maken om die Senior/Medior labeltjes, dat verschilt gewoon per bedrijf en er hangt geen gestandaardiseerde definitie aan & het is geen beschermde titel.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkbob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 18:12
Ijstheefles schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:56:
Goed, ik kan eigenlijk alle verdere vragen die ik in dit topic nog voorbij zie komen, prima toelichten en uitleggen. Dan gaan we alleen wel nogal persoonlijk gebied in.

Bij twijfel kun je uitgaan van: Ik pak de communicatie tips van Anakha op, dat is voor nu het antwoord. Dat kan prima in mijn huidige bedrijf gezien dat mijn grootste groei-punt is, de rest komt wel.
[...]
Mooi om te lezen. Ik ben zelf al een tijdje uit de IT en ben een heel ander gebied ingeslagen. Daar hoorde ook een flinke dosis studeren bij, waar ook persoonlijke effectiviteit bij kwam kijken. Het standaard beeld van een IT-er is natuurlijk een introverte nerd die maar lastig uit zijn woorden komt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar de meesten zitten niet zo te wachten op zelfontdekking en verbetering van hun eigen communicatie.

Omdat je hier zelf de deur voor op een kier hebt gezet wil ik je wel wat advies meegeven: kijk eens naar een cursus/training waarbij er gebruik wordt gemaakt van de kleurtjes van Jung. Ik heb zelf met een programma 'Inisights Discovery'gewerkt, dat beviel me goed. Je wordt je bewust(er) van je goede en minder goede eigenschappen en hoe je hiermee om kunt gaan en wat dat voor effect heeft op jou optreden binnen een team.

Als laatste: kijk ook naar hoe je eigenlijk alles wat je hiervoor hebt omschreven naar jezelf kunt trekken. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je het beste laat zien? En wat in jouw eigen gedrag maakt nou dat je nog geen senior bent (daarbij ga ik even langs de eerdere discussie heen)? Betrek het op jezelf, op een ander heb je nauwelijks invloed.

[ Voor 5% gewijzigd door henkbob op 25-04-2019 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Sissors schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:26:
[...]

En dus? Dit is een forum, er komen wel meer tik en stijlfouten langs.
Dus is de tip terecht. Als hij ook zo zijn e-mails en stukken op het werk formuleert dan komt dat op een bepaalde manier (negatief) over. Dat is ook een onderdeel van communicatie, hoe goed je inhoud ook is.

Afhankelijk van de setting dient gekeken te worden hoe zwaar iets meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
theboss100 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:57:
[...]

Allereerst, doe het nooit voor het geld. Dan kom je dus in situaties terecht waar je je momenteel in bevindt. Ga niet te snel in op aanbiedingen maar vraag echt naar waar je opzoek bent bij de nieuwe werkgever gedurende te sollicitatieperiode.
Mijn huidige situatie heb ik ook niet voor het geld gedaan. Wat me inmiddels de strot uitkomt is dat ik in alle factoren des levens, achterloop. In dit topic komt dat naar voren op het vlak medior <-> senior, en loon. Ik sterf niet van de honger, maar ik tik expres de communicatie tip aan omdat ik daar het grootste balletje zie wat ik kan laten rollen.
Dat maakt het geheel niet minder bloedstollend irritant, maargoed...

Qua sfeer en mensen ist prima, en inmiddels heb ik qua tech uitdaging iets ' on the side' voor elkaar gekregen. Dus dat heb ik redelijk kunnen communiceren blijkbaar.

Voordat ik nou verder typ: ik let hier wat minder op mijn schrijfstijl, dit doe ik in 'professionele communicatie' wat meer. Ik zie dit forum meer als een groep vrienden, flink wat amicaler.
Gamebuster schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:45:
Ik zou me niet te druk maken om die Senior/Medior labeltjes, dat verschilt gewoon per bedrijf en er hangt geen gestandaardiseerde definitie aan & het is geen beschermde titel.
Ik maakte me er "druk" om, omdat ik voor geen meter lijk te groeien in loon, en dat me mateloos irriteert. Die labeltjes zijn in ieder geval een mikpunt.

Verder lijkt de enige manier om een leuke loon-matige stap te maken, overstappen naar een andere werkgever te zijn. Althans, mijn ervaring tot nu toe. Met 2x 2.5 jaar werkervaring classificeer ik mezelf niet als job-hopper. Dat zou ik wel zijn als ik iedere 3-6 maanden tot een jaar van baan wissel.
Maar misschien spreek ik de taal des CV's nog niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ijstheefles schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:03:
[...]

Mijn huidige situatie heb ik ook niet voor het geld gedaan. Wat me inmiddels de strot uitkomt is dat ik in alle factoren des levens, achterloop.
Noem het een overhaaste conclusie, héél goed mogelijk, negeer deze opmerking dan ook volledig: maar ga eens in gesprek met je huisarts over wat ik quote. Wellicht verwijzing naar een hulpverlener. Al is het alleen maar om je communicatieskills. Die wellicht niet zo slecht zijn als je nu denkt adhv de (behulpzame) reacties hier. Het blijven wat reacties op een forum op wat reacties van jou, de waarheid kan heel anders zijn.

En mocht je communicatie te wensen overlaten, ga dan vooral niet streven naar een senior functie met allemaal overleggen, vergaderingen en mensen aansturen. Daar word je niet gelukkiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Dus een bedrijf waar je werkt of gewerkt hebt een ''kut bedrijf'' noemen is niet echt senior niveau.
Ik zou er niet mee zitten. Dus, zo zie je maar weer dat iedereen zo zijn eigen mening heeft.

Als je geld wilt verdienen als werknemer, moet je zorgen dat je beter bent dan de rest. Met je huidige diploma's is er geen reden om aan te nemen dat je dat bent. Dat is helaas de waarheid.

Als je geld wilt verdienen als ondernemer, moet je zorgen dat je product in de ogen van je klanten beter is dan de rest.

Het zou best kunnen zijn dat je meer geld verdient dan dat je nu doet, maar dan wil ik wel een volledige CV zien. Ik heb mijn werkgever overigens geïnstrueerd om geen hbo-CVs naar mij door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Ijstheefles schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:03:
[...]

Mijn huidige situatie heb ik ook niet voor het geld gedaan. Wat me inmiddels de strot uitkomt is dat ik in alle factoren des levens, achterloop. In dit topic komt dat naar voren op het vlak medior <-> senior, en loon. Ik sterf niet van de honger, maar ik tik expres de communicatie tip aan omdat ik daar het grootste balletje zie wat ik kan laten rollen.
Dat maakt het geheel niet minder bloedstollend irritant, maargoed...

Qua sfeer en mensen ist prima, en inmiddels heb ik qua tech uitdaging iets ' on the side' voor elkaar gekregen. Dus dat heb ik redelijk kunnen communiceren blijkbaar.

Voordat ik nou verder typ: ik let hier wat minder op mijn schrijfstijl, dit doe ik in 'professionele communicatie' wat meer. Ik zie dit forum meer als een groep vrienden, flink wat amicaler.
[...]

Ik maakte me er "druk" om, omdat ik voor geen meter lijk te groeien in loon, en dat me mateloos irriteert. Die labeltjes zijn in ieder geval een mikpunt.

Verder lijkt de enige manier om een leuke loon-matige stap te maken, overstappen naar een andere werkgever te zijn. Althans, mijn ervaring tot nu toe. Met 2x 2.5 jaar werkervaring classificeer ik mezelf niet als job-hopper. Dat zou ik wel zijn als ik iedere 3-6 maanden tot een jaar van baan wissel.
Maar misschien spreek ik de taal des CV's nog niet goed genoeg.
toon volledige bericht
Maar wat voor loon zou je dan willen hebben en waarom denk je dat waard te zijn? Je lijkt nu namelijk compleet vast te zitten op het medior-senior verhaal, terwijl meerdere mensen al hebben aangegeven op basis van jouw reacties gewoon geen senior in je zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

sparticle schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:32:
[...]
Ik heb mijn werkgever overigens geïnstrueerd om geen hbo-CVs naar mij door te sturen.
Wat voegt deze opmerking toe in dit topic, waarom wil je ze niet doorgestuurd hebben en wat is jouw rol bij jouw werkgever dat je cv's toegestuurd krijgt?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Transportman schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:00:
[...]

Maar wat voor loon zou je dan willen hebben en waarom denk je dat waard te zijn? Je lijkt nu namelijk compleet vast te zitten op het medior-senior verhaal, terwijl meerdere mensen al hebben aangegeven op basis van jouw reacties gewoon geen senior in je zien.
Het is mij dus duidelijk gemaakt in deze thread dat ik loon-technisch het snelst zal groeien als ik de communicatie oppak. Die conclusie was bij mij in iedergeval prima overgekomen.

Met communicatie veranderd het beeld van beide partijen (ik -> omgeving, en terug) ook, en daarmee begint de rest "te rollen".

Puur het vaak terug lezen van het medior-senior verhaal betekent niet dat ik er op vast zit. Betekent slechts dat ik dat als onderwerp gebruik om te kijken welke onderdelen ik inhoudelijk mis, naast communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
sparticle schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:32:
[...]
Als je geld wilt verdienen als werknemer, moet je zorgen dat je beter bent dan de rest. Met je huidige diploma's is er geen reden om aan te nemen dat je dat bent. Dat is helaas de waarheid.

Ik heb mijn werkgever overigens geïnstrueerd om geen hbo-CVs naar mij door te sturen.
Er zijn situaties waarin ik mij kan voorstellen dat je een voorkeur voor WO kandidaten hebt (functies waarbij een stevige wiskunde component zit, of een zware focus op complexe architectuur).

Maar... het grote probleem van TS is niet zijn diploma, maar zijn gebrek aan werkervaring. Genoeg mensen die het echt ver schoppen met een HBO diploma (zelfs zonder), maar dat is een traject dat meestal lang duurt. TS heeft feitelijk 5 jaar werkervaring, waarvan minstens de helft matig is ("gigantisch" onder zijn niveau gewerkt = niks nuttigs geleerd dus).

Dan heb je nog 2,5 tot 3 jaar over waarin hij weliswaar van alles mocht doen, maar dit volledig zelfstandig heeft gedaan zonder begeleiding van een ervaren iemand (de lead developer is hem gepeerd). Dus de kwaliteit daarvan is zeer lastig te bepalen.

Eigenlijk werkt hij nu pas in een professionele omgeving en dat bevalt hem niet...

Dát is waar ik mijn twijfels bij heb.

HBO diploma is prima verder. Als je HBO + 10 jaar relevante werkervaring hebt, kun je best richting senior developer gaan denken. TS moet simpelweg meer werkervaring opdoen en aan interessante projecten werken.

Werkervaring is meer dan alleen jaren aftikken. Het zijn de projecten waaraan je werkt die bepalen hoe nuttig je die jaren hebt besteed.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 28-04-2019 23:29 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Lethalis schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:16:
[...]

Er zijn situaties waarin ik mij kan voorstellen dat je een voorkeur voor WO kandidaten hebt (functies waarbij een stevige wiskunde component zit, of een zware focus op complexe architectuur).

Maar... het grote probleem van TS is niet zijn diploma, maar zijn gebrek aan werkervaring. Genoeg mensen die het echt ver schoppen met een HBO diploma (zelfs zonder), maar dat is een traject dat meestal lang duurt. TS heeft feitelijk 5 jaar werkervaring, waarvan minstens de helft matig is ("gigantisch" onder zijn niveau gewerkt = niks nuttigs geleerd dus).

Dan heb je nog 2,5 tot 3 jaar over waarin hij weliswaar van alles mocht doen, maar dit volledig zelfstandig heeft gedaan zonder begeleiding van een ervaren iemand (de lead developer is hem gepeerd). Dus de kwaliteit daarvan is zeer lastig te bepalen.

Eigenlijk werkt hij nu pas in een professionele omgeving en dat bevalt hem niet...

Dát is waar ik mijn twijfels bij heb.

HBO diploma is prima verder. Als je HBO + 10 jaar relevante werkervaring hebt, kun je best richting senior developer gaan denken. TS moet simpelweg meer werkervaring opdoen en aan interessante projecten werken.

Werkervaring is meer dan alleen jaren aftikken. Het zijn de projecten waaraan je werkt die bepalen hoe nuttig je die jaren hebt besteed.
toon volledige bericht
Gedeeltelijk mee eens. Techniek loop ik ver voor op "schema", sociaal loop ik wat achter (ik praat vrij snel en minder ge-articuleerd blijkbaar.) Dus op het moment alleen die sociale (en dus inherent communicatieve) dingen aanpakken. Dus in die zin is het wel echt alleen maar jaren aftikken op het moment. De perceptie van mijn omgeving richting mij is meestal niet in mijn voordeel. Jaren aftikkende, en, communicatief sterker worden maakt in theorie alsnog groei...

Moet het 1e boeiende project nog tegen komen waarbij ik meegenomen wordt in de beslissing-vorming. (Op die solo-kunsten na dan) In tegenstelling tot mijn rol als medior zijn de interessante vraagstukken pas op architect of beginnend senior niveau ergens. De gesprekken die ik af en toe hoor tussen de hoger-geplaatste personen hebben dit beeld deels getekent. Dus communicatie verbeteren zorgt er hopelijk voor dat ik die kansen ga krijgen / ga kunnen grijpen. Ik blijf voor nu in iedergeval enigzinds sceptisch op het geheel. Worst-case scenario wordt ik communicatief ietsie-pietsie sterker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijstheefles
drooger schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:15:

[...]

• Developer, niks bijzonders want dat deed je al en is je gewone functie
• Roadmapping, als een soort (niet persé inhoudelijke) PO uiteenzetten wanneer ongeveer welke features gereleased kunnen worden. Leuk, maar in een klein bedrijf zal het wel niet zo spannend zijn. (als in, je hoeft niet 3 lagen managers boven en naast je tevreden te houden)
• Architectuur, ja wat voor? HA? DR? Complete OTAP? (Hybrid) Cloud? Wat heb je hiermee gedaan? TOGAF/DYA/... gebruikt? Realistische aanname is dat iemand anders de grote lijnen al uitgezet heeft en jij dit enkel opgevolgd hebt en nu "ervaring" hebt met een architectuur opzetten.
• Communicatie met management, stelt in een klein bedrijf vaak geen zak voor. Hell, zelfs bij een grote bank regelmatig met managers drie of meer lagen boven mij moeten communiceren, dat is toch geen prestatie op zich?

toon volledige bericht
Ik zal deze nog even wat aanvullen:
Roadmapping: Dit deed ik niet als PO. Technische architectuur, jongleren met business eisen van de grotere zaken en de planning bijhouden, en dit kunnen communiceren. (En dus ook wijzigingen, onderdelen van de grotere zaken eruit halen en op de middag nauwkeurig (van de grotere lopende projecten) kunnen inschatten wanneer iets af is. Dat soort spul.
Architectuur: in mijn tijd gedaan:
- OTAP opgezet
- CI omgeving opgezet (jenkins, automatische builds, dockerized voor alles behalve productie - gezien dat 1 commando was, en dat dat manueel doen een extra 'trigger' was om even goed na te denken voordat je dingen doet.
- Team in het buitenland aansturen en ook die architectuur in het grotere plaatje betrekken (dus inclusief de grotere projecten die lopen)
- Systeembeheer voor de ontwikkelingstooling
- Sonar bij de CI betrokken en goede scores halen (Team in buitenland deed dit niet)
- Tests waren we begonnen met cucumber maar is dit wegbezuinigd

En er zijn vast nog zaken die ik vergeet. En met vergeet, bedoel ik in dit geval: Zaken zijn in mijn technische hoofd zo vanzelfsprekend dat ik er niet over nadenk dat dit termen zijn die een controlerend iemand tijdens een interview, wil horen. Of die een senior ontwikkelaar ter controle kan willen horen.

Dit klinkt misschien wat uit de hoogte, maar zo bedoel ik het niet. Ik heb jaren dit allemaal ooit hobbymatig laten beginnen, en het zit er wel zo ingeramd dat ik er met mijn stomme hoofd vanuit ga dat de hele industrie dit ook zo vanzelfsprekend vind. Wederom mijn gebrek aan communicatie dus. Iets met hoge eisen voor mezelf.

Excuzeer de dubbel-post. Zie net dat ik ook op 'edit' had kunnen duwen. My bad.

[ Voor 1% gewijzigd door Ijstheefles op 30-04-2019 21:13 . Reden: Extra uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ijstheefles schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:12:
...
Dit klinkt misschien wat uit de hoogte, maar zo bedoel ik het niet.
...
Dit klinkt als een stuk beter en duidelijker dan enkel steekwoorden noemen, zodoende komt het wmb ook minder uit de hoogte over. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
PcDealer schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:08:
[...]

Wat voegt deze opmerking toe in dit topic, waarom wil je ze niet doorgestuurd hebben en wat is jouw rol bij jouw werkgever dat je cv's toegestuurd krijgt?
Ik kan me voorstellen dat het iets toevoegt voor iemand die een studiekeuze moet maken tussen HBO en WO.

Ik wil ze niet doorgestuurd krijgen, omdat ik denk dat het goedkoper is om op lange termijn WO-geschoolde mensen in dienst te nemen, zodat je er daar dan minder van kunt hebben; als het eenvoudig is, automatiseren we het wel.

Om een soortgelijke reden, is het niet nuttig om een junior aan te nemen; die moet zich immers nog bewijzen en je moet dan veel tijd en energie investeren in iemand die op het moment dat hij/zij ergens anders meer kan verdienen dan het bedrijf verlaat.

Ik ben een zogenaamde T-shaped professional, dus mijn "rol" is dusdanig breed en diep dat er weinig zinnigs over te zeggen valt. Mijn stem weegt zwaar bij het selecteren van mensen.

Ik denk dat in een moderne economie samenwerkingsverbanden erg belangrijk zijn. Communicatie is belangrijk om tot de juiste informatie te komen, maar daarnaast zijn de vaardigheden om iets met die informatie te doen ook belangrijk.

Het selecteren en managen van de juiste partners is ook een kunst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Transportman
sparticle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:03:
Om een soortgelijke reden, is het niet nuttig om een junior aan te nemen; die moet zich immers nog bewijzen en je moet dan veel tijd en energie investeren in iemand die op het moment dat hij/zij ergens anders meer kan verdienen dan het bedrijf verlaat.
En hoe moeten die juniors dan ervaring opdoen? Ergens anders zeker, zodat jullie ze daarna kunnen kapen?

Vertel ook even bij welk bedrijf je werkt, ik wil namelijk niet werken voor een bedrijf dat starters geen kans geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Transportman op 15-05-2019 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ijstheefles schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:06:
[...]

Gedeeltelijk mee eens. Techniek loop ik ver voor op "schema", sociaal loop ik wat achter (ik praat vrij snel en minder ge-articuleerd blijkbaar.) Dus op het moment alleen die sociale (en dus inherent communicatieve) dingen aanpakken. Dus in die zin is het wel echt alleen maar jaren aftikken op het moment. De perceptie van mijn omgeving richting mij is meestal niet in mijn voordeel. Jaren aftikkende, en, communicatief sterker worden maakt in theorie alsnog groei...
Zeker als je richting architect groeit dan is communicatie de cruciale factor. Het gaat er eigenlijk om dat je mensen (zowel boven je als onder je) mee kunt nemen.
Zeker als je met capable mensen werkt zal je merken dat veel mensen wel uit die technische problemen komt. Misschien kost het een dag extra maar dan ben je er.

Los van communicatie, wat al voldoende genoemd is. het gaat er ook om dat je de uitstraling hebt dat je een teamspeler bent. Het gaat er niet om of jij technische uitdaging hebt. Het gaat er om dat jij eer kan behalen als het team als geheel beter presteert. En misschien wel ook door een project te doen dat faalt. Zodra je wat hoger in de boom komt merk je dat techniek niet uit maakt. Niemand kan het wat schelen of je cucumber testen gestart bent. En wat een cucumber test is. De truck zit hem in het verkopen waarom cucumber testen goed voor de business is. (je ontwikkeld sneller en maakt minder bugs). Als iemand het kan wegbezuinigen was het een technisch feestje en sorry, daar neem ik jou niet voor aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-06 14:34

Grin

Ride si sapis.

sparticle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:03:
[...]
omdat ik denk dat het goedkoper is om op lange termijn WO-geschoolde mensen in dienst te nemen, zodat je er daar dan minder van kunt hebben; als het eenvoudig is, automatiseren we het wel.
[...]
Ik lig hier echt helemaal stuk, bedankt voor je post! _O-
Zit je nu in je nonsensikale vrije associatie modus - i.e.: je loopt te trollen - of geloof je werkelijk in deze woorden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Pagina: 1