Programmeertaal leren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Mijn vraag
Ik wil een programmeertaal leren om mobiele apps te ontwikkelen die ook over een netwerk kunnen werken.
Moet ik dan de programmeertalen C++ & Java leren en waarom? Of de programmeertaal Phyton en waarom ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 5 1600 6core en 16GB 3000mhz, DDR4 geheugen en een Nvidia RTX 2070 videokaart. Ik heb dus de rekenkracht om krachtige applicatie's te bouwen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het boek HTML en CSS voor dummys bij bol.com gekocht en geleerd. Omdat volgens zeggen dit de makkelijkste programmeer talen zijn. Ik kan er al aardig mee overweg, maar het is puur gericht op websites maken en eventueel web applicaties, maar dan moet ik ook Java leren meen in?

Ieder geval ik wil echt apps ontwikkelen voor de mobiele telefoon die ook het web op kunnen. Ik heb gegoogeld op welke programmeer talen hier het beste voor zijn. En op de meeste websites word aangegeven met python te beginnen, alleen als je applicaties daar verder in wilt ontwikkelen. Dat je dan scripts moet herschrijven in C++. Kan ik dan niet gewoon beter gelijk C++ en Java leren en tot hoever kan je een app ontwikkelen met python? Kan het op het netwerk of heb je een uitgekleden app met wat basis functies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:14
Mobiele apps schrijf je of native of web based. Native is krachtiger maar ook moeilijker en je zult per os los moeten bouwen (al zijn er tools waarmee dit minder nodig zou moeten zijn). Hiervoor zul je afhankelijk van het platform een taal als Java/Swift/Objective C moeten leren.

Web based is wat makkelijker, in essentie bouw je websites die er uitzien als apps. Je kunt deze ook zonder (zichtbare) browser draaien.

Kies eerst welk pad je op wilt gaan, ga dan kijken naar de verschillende mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:10
Het hangt er ook af van wat je precies wil. Als je het over games hebt, heb je vaak engines waarbij je het maar 1 keer hoeft te ontwikkelen en kan exporteren naar android/ios, zoals Unity.
En wat bedoel je met 'over een netwerk'? In principe kan alles via internet communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Barryvdh schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:09:
Het hangt er ook af van wat je precies wil. Als je het over games hebt, heb je vaak engines waarbij je het maar 1 keer hoeft te ontwikkelen en kan exporteren naar android/ios, zoals Unity.
Nee het hoeven geen games te zijn, simpele dingen om mee te beginnen. Dat wanneer jij een door jouw opgegeven locatie ingeeft op een website dat er automatisch via webmaps of Google maps word gezocht en de locatie mailt of appt via whatsapp naar de jouw op gegeven mail adres.. Of dat wanneer jij je webcam aanzet dat hij automatisch je gezicht detecteert en herkent met een database die eraan is gekoppeld.
En wat bedoel je met 'over een netwerk'? In principe kan alles via internet communiceren.
Dat gebouwde apps via internet communiceren.
Web based is wat makkelijker, in essentie bouw je websites die er uitzien als apps. Je kunt deze ook zonder (zichtbare) browser draaien.
Web based, je kan volgens mij via python een website maken waar flask framework aan gekoppeld is ?

[ Voor 15% gewijzigd door Glamourt op 22-04-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Glamourt schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:25:
[...]

Nee het hoeven geen games te zijn, simpele dingen om mee te beginnen. Dat wanneer jij een door jouw opgegeven locatie ingeeft op een website dat er automatisch via webmaps of Google maps word gezocht en de locatie mailt of appt via whatsapp naar de jouw op gegeven mail adres.. Of dat wanneer jij je webcam aanzet dat hij automatisch je gezicht detecteert en herkent met een database die eraan is gekoppeld.
Ik weet niet hoe hoog jouw niveau is maar dit zijn geen triviale dingen om te bouwen. Al zijn er vast wel libraries te vinden om te helpen met gezichtsdetectie...

Ik zou eerst even beginnen met een simpele "Hello World" tonen.
[...]

Dat gebouwde apps via internet communiceren.
Dat is alsnog vrij wazig. Moeten ze met een server communiceren voor bijvoorbeeld een REST API, of moeten ze peer-to-peer met elkaar communiceren?
[...]

Web based, je kan volgens mij via python een website maken waar flask framework aan gekoppeld is ?
Ik zou als ik jou was je verdiepen in frameworks die gebruik maken van web technologieën, omdat je daar al enige ervaring mee hebt en je dan sneller van start kan en je kan je app zowel op iOS als Android deployen. Loop je tegen grenzen aan dan kan je altijd nog over naar Swift of Java.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Heel simpel zijn er 2 smaken die je nodig hebt ( zijn er meer maar denk voor jou behoefte niet van toepassing).

1. Zoals hierboven genoemd: webbased apps maken doormiddel van html + CSS + JavaScript.

Voor simpele apps die niet veel nodig hebben van de device specifiek is dit superhandig.

2. Native apps. (Swift voor IOS of Java voor Android)
Indien je betere performance en of veel van de device zelf wilt gebruiken dan kan je beter native apps gaan maken.

Als je begint met optie 1 is de kennis die je op doet niet weggegooid en is alleen maar meegenomen als je optie 2 gaat leren.

Optie 1 is vele malen gemakkelijker te leren dan optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Welke talen heb je onder de knie?

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Als de Apps niet al te ingewikkeld worden dan zou ik gaan voor JavaScript (+ HTML + CSS).

Hier kan je zowel aan de Client kant (in de Web Browser) als aan de server kant (Node.JS)
prima eenvoudige Apps mee bouwen.

Je kunt ook met Cordova van web toepassing gebouwd met HTML + CSS + Javascript een App bouwen voor in de App Store(s). Zo heb ik een App gebouwd die zowel in Apple, Android als Windows stores is te vinden en dat met één code base.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst maar eens een cursus Python of Java doen; dat wonderlijke gevoel van blijdschap als er "Hello world!" op je scherm verschijnt :)

Als je half jaar, ofzo, verder bent en het nog steeds leuk vindt weer verder denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ramon schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:02:
Ik weet niet hoe hoog jouw niveau is maar dit zijn geen triviale dingen om te bouwen. Al zijn er vast wel libraries te vinden om te helpen met gezichtsdetectie...

Ik zou eerst even beginnen met een simpele "Hello World" tonen.
Ik ken de basis door een stuk tekst op een webpagina tonen, deze op een bepaalde plek neer te zetten . Automatisch aan laten passen aan je beeldscherm grootte, kader erom heen, ander kleurtje ect.
Dat is alsnog vrij wazig. Moeten ze met een server communiceren voor bijvoorbeeld een REST API, of moeten ze peer-to-peer met elkaar communiceren?
Ze moeten met een server kunnen communiceren.
Ik zou als ik jou was je verdiepen in frameworks die gebruik maken van web technologieën, omdat je daar al enige ervaring mee hebt en je dan sneller van start kan en je kan je app zowel op iOS als Android deployen. Loop je tegen grenzen aan dan kan je altijd nog over naar Swift of Java.
Eerlijk gezegt het zegt me echt niks, volgens mij is een framework een afspraak hoe componenten gebruikt worden binnen een groep ontwikkelaars en welke code-standaarden.
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:44:
Eerst maar eens een cursus Python of Java doen; dat wonderlijke gevoel van blijdschap als er "Hello world!" op je scherm verschijnt :)

Als je half jaar, ofzo, verder bent en het nog steeds leuk vindt weer verder denken ;)
haha mooi dat gaf zeker een wonderlijk gevoel van blijdschap, toen ik dat voor het eerst deed met HTML :)
Ik heb vandaag een online Python cursus van een maat van mij toegestuurd kregen, dus ik ga daarmee aan de slag. Hij zegt dat hetgene wat ik wil met die programmeertaal allemaal mogelijk is. Het lijkt ook best veel op MSQL als ik het zo zie, ik vond dat altijd 1 van de leukste vakken op school.

Nog bedankt allemaal voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:33
Met Python kan je zeker mobiele apps maken. Het lijkt me beter om hier mee te beginnen dan bijvoorbeeld Java aangezien Python een stuk makkelijker is. Als je start met een moeilijke taal dan heb je de kans dat je het snel zat bent en opgeeft.

Als je geavanceerde mobiele apps wil maken dan zal je op een gegeven moment wel vast lopen met Python. Tegen die tijd wordt het wel makkelijker om een nieuwe taal te leren.

Dingen zoals gezichtsherkenning zou ik voor nu maar even uit je hoofd zetten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

retoohs schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:05:
Met Python kan je zeker mobiele apps maken. Het lijkt me beter om hier mee te beginnen dan bijvoorbeeld Java aangezien Python een stuk makkelijker is. Als je start met een moeilijke taal dan heb je de kans dat je het snel zat bent en opgeeft.

Als je geavanceerde mobiele apps wil maken dan zal je op een gegeven moment wel vast lopen met Python. Tegen die tijd wordt het wel makkelijker om een nieuwe taal te leren.

Dingen zoals gezichtsherkenning zou ik voor nu maar even uit je hoofd zetten :P
Voor apps zou ik TS op dit moment eerder aanraden om iets te pakken wat op basis van HTML, CSS en JavaScript werkt, omdat hij met de eerste 2 al iets aan ervaring heeft. Met python zal je vast mobile apps kunnen ontwikkelen, maar het is geen first class citizen in app development zoals Java, Kotlin en Swift dat wel zijn.

Phonegap, Cordova, Ionic, NativeScript, React-Native zijn veel gebruikte javascript frameworks om mee te werken. Heb er zelf allemaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het leren van programmeer talen raad ik persoonlijk het platform sololearn aan.
Hier kunt u verschillende programmeer talen leren zoals C++ & Java

Mvg,
Youri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridius
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-08 18:51
Je kunt ook meerdere talen uitproberen met de tutorials van codeacademy.

https://www.codecademy.com/

Best wat gratis cursussen die een goed inzicht geven in de basis van de talen. Je moet er geen extreme verwachtingen van hebben maar er zijn tegenwoordig zoveel verschillende mogelijkheden om apps te bouwen dat je gewoon moet kijken wat je leuk vindt.

De vraag is ook wat je ermee wilt bereiken. Wil je een leuke kleine mobiele app ontwikkelen of ga je jezelf ook bezig houden met login functies c.q. database activiteiten? Wil je het breed op de markt zetten en moet je rekening gaan houden met performance als er meer dan een X aantal gebruikers tegelijk informatie willen opvragen? Wil je markt standaarden aanhouden of kies je voor iets wat je leuk vind of lijkt?

Moet het een native mobile app worden of ook weergegeven worden op desktops? Xamarin is ook een goede keuze voor mobile. Maar je kan bijvoorbeeld ook met HTML/CSS/Javascript van alles bouwen, of met HTML/CSS/Angular (adaptatie van javascript) maar ook met HTML/CSS/C# middels .NET Core. Er is niet echt een "beste" keuze hierin helaas.

Wat betreft je hardware hoef je je nergens over zorgen te maken. Je kan gewoon mobiele apps bouwen op een 10 jaar oude pc alleen duurt het iets langer en het compileren gebruikt eigenlijk alleen maar CPU kracht, zo goed als nul grafische kracht.

Have I ever told you the definition of insanity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Tegenwoordig raad ik kotlin aan als een fantastische taal voor beginners. Ten eerste is den drempel heel laag: https://play.kotlinlang.o...oduction/01_Hello%20world

De tooling is fantastisch: https://www.jetbrains.com/idea/download/#section=mac (community edition is gratis)

En de toepassingen gaan heel breed, van jvm based backends, tot native, tot react, het is de default taal voor android development en er is de optie om naar ios te compilen (https://kotlinlang.org/do...tive/mpp-ios-android.html)

Verder is het een moderne taal die veel minder verbose is dan java en een hele hoop syntactic sugar features heeft ingebouwd en toegepast heeft.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Apache schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:13:
Tegenwoordig raad ik kotlin aan als een fantastische taal voor beginners. Ten eerste is den drempel heel laag: https://play.kotlinlang.o...oduction/01_Hello%20world

De tooling is fantastisch: https://www.jetbrains.com/idea/download/#section=mac (community edition is gratis)

En de toepassingen gaan heel breed, van jvm based backends, tot native, tot react, het is de default taal voor android development en er is de optie om naar ios te compilen (https://kotlinlang.org/do...tive/mpp-ios-android.html)

Verder is het een moderne taal die veel minder verbose is dan java en een hele hoop syntactic sugar features heeft ingebouwd en toegepast heeft.
Dankje voor de tip, ik zal er is naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je wil mobiele apps bouwen. Dan is eerste de vraag wel platform. Oftewel; heb je een android telefoon of ios? Android -> Kotlin (is de standaard aangeraden taal tegenwoordig), iOS -> Swift.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik heb een android telefoon met versie 9.0 uit mijn hoofd. Voor de rest wil ik wel meegaan met de markt en dus de marktstandaarden aanhouden.
Pagina: 1