Zonnepanelen wat nodig en peren met peren vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Z'n jaar geleden een huis gekocht. Verbouwing iets langer dan gepland. Hier de offerte van een jaar geleden geannuleerd (zonneplan).

Alleen bij zonneplan gedaan aangezien mijn oom dat daarbij heeft laten doen. Hebben netjes gewerkt en offerte is duidelijk garantie enzo. Lokaal kan ik wel zoeken alleen wie is goed en wie is slecht....? Iemand meer ervaring met andere firmas? Woon in de buurt van Oss / Uden .

Nu bijna klaar met de verbouwing en wil eigenlijk toch zonnepanelen. Zal bij zonneplan toch nog keer een offerte opvragen ook zeer benieuwd als er prijsverschil is :). Maar wil graag meerdere offertes hebben en het liefst peren met peren vergelijken anders is er geen beginnen aan. Iemand tips dat ik overal het zelfde type / setup krijg?

Mijn oom bv heeft zeversolar van zonneplan ik kreeg al direct solaredge op de offerte...

In een jaar is er veel gebeurd. Is het nog slim om ze aan te schaffen aangezien salderen word afgeschaft / beperkt. De mensen met farres meter krijgen hoe dan ook een slimme of digitale meter.

Ik heb nog een farres en kan terug lopen. Dus nog volop genieten als het zover is.

Verder heeft zonneplan op afstand een offerte uitgebracht. Mijn vraag is is daar de goede apparatuur in gekozen?

Foto huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yTpy7RDw8P9PUZunzAMrFWNZ/thumb.jpg

Foto meterkast:
Meterkast

De panelen komen over de gehele breedte van het dak te liggen achter de schoorsteen/boven de raam. Door de schoorsteen helaas altijd een deel schaduw. Dus Optimizers nodig.

Hierbij de offerte van een jaar terug.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
12 x Zonnepanelen 275 Wp All Black
Krachtige design zonnepanelen.
1 x Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave
Omvormer met optimizers voor tracking op paneelniveau. 
12 jaar fabrieksgarantie op de omvormer en 25 jaar garantie op de optimizers.
12 x SolarEdge Optimizer P300
Tracking op paneelniveau door het toepassen van optimizers.
1 x Inzicht in de opbrengst van uw zonnepanelen
Weet wat uw zonnepanelen opleveren. Volg de prestatie via computer, tablet of smartphone.
Voor een stabiele monitoring wordt er indien mogelijk een vaste UTP-kabel aangelegd.
1 x Montagesysteem Solar Construct Haken + Rail
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.
1 x Volledig all-inclusive installatie
Volledig inclusief het plaatsen van een aparte groep in de meterkast.
1 x 10 jaar Zonneplan Serviceplan
10 jaar installatiegarantie
10 jaar aanvullende garantie op voorrij- en montagekosten
1 x Aanmelding bij netbeheerder
U wordt aangemeld voor teruglevering en eventueel wordt kosteloos uw meter vervangen.
1 x Btw-teruggave-service
Onze Zonneplan accountants vragen voor u de btw terug.

De solaredge 3000 is een 1 fase. Is dat goed? Ik heb dacht ik toch een 3 fase meterkast....

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sun-solar zit in Oss.
Misschien daar eens een offerte vragen? (geen belangen daarin)

@Rouske weet veel van solaredge af.
P404 ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Tegenwoordig is 300wp wel zo'n beetje de standaard. En tegenwoordig is het ook weer een jaartje goedkoper..

Verder is er met de techniek niets mis.

Edit:p404 kan maar heeft met 12 panelen niet echt een voordeel..

[ Voor 18% gewijzigd door prein2 op 22-04-2019 09:08 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:59:
Sun-solar zit in Oss.

P404 ?
Die zag ik ergens al vermeld om prijzen te checken :)

Atomic2005 in "Advies over offertes"

@aantal panelen. 12 past het kan meer als ik links en rechts ook naar beneden wil (8 extra totaal 20) aan dan word de omvormer anders en duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meterkast is wel een uitdaging denk ik om daar een groepje bij te zetten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Valt mee hoor.
https://www.groepenkastbe...-en-afmetingen-330x440-mm
;)

Edit: maar er zal toch wel 1 groepje vrij zijn? Of anders een PV verdeler.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2019 10:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
RobbyTown schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:21:
[...]
@aantal panelen. 12 past het kan meer als ik links en rechts ook naar beneden wil (8 extra totaal 20) aan dan word de omvormer anders en duurder.
En de andere kan van je dak? Ik zou lekker naar beneden gaan. Kijk ook een naar micro-omvormers, selectief toegepaste optimizers, en meerdere strings per windrichting om de schaduw van je schoonsteen te tackelen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:11:
@Rol-Co
Valt mee hoor.
https://www.groepenkastbe...-en-afmetingen-330x440-mm
;)

Edit: maar er zal toch wel 1 groepje vrij zijn? Of anders een PV verdeler.
Ja hahahaha, dat kan altijd inderdaad, ff nieuw kastje.

Groepje vrij? Links zie ik al 5 groepen over 1 aardlek, als het met 3 fase aan komt op die ALS zit het goed, maar is het enkel fase is dat al 1 teveel. De unit ernaast suggereert dat het enkel fase is.
Het is hij deze kasten ook niet eenvoudig van dekseltje er af en klaar, er zit namelijk niets achter, en is het nog tekoop.
Anders wordt het klein kastje er naast met een alamat er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02

timovd

Voorsprong door techniek

Als je meter terug kan draaien, zou ik die lekker laten hangen. Heb je later geen gedoe als salderen ooit nog wordt afgeschaft.
Zo te zien heb je een 3-fase aansluiting en twee 3-fasen groepen aan de rechterkant bijna bovenin.
En laat nog ruimte over in de nieuwe groepenkast voor de elektrische auto die later in de oprit komt.

[ Voor 26% gewijzigd door timovd op 22-04-2019 10:45 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:44
AUijtdehaag schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:59:
Sun-solar zit in Oss.

P404 ?
Ik neem aan dat de schoorsteen niet 5 van de 12 panelen in de schaduw zet, dus p404 is dan niet echt nodig, bij een 1-fase SolarEdge.

Als het naar 20 panelen gaat en de meterkast ook 3-fase is, met een 3-fase SolarEdge dan zijn de p404's ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ff nieuwsgierig: is dat huis deels een bedrijfspand? Want ik tel zo even 24 groepen, waardoor ik het vermoeden krijg dat als dit een gewoon woonhuis is ieder stopcontact zijn eigen groep in de meterkast heeft gekregen... :)

Je offertes zijn een jaar oud? Gewoon nieuwe offertes laten maken.
En niet door bedrijven die de offerte wel even op afstand zullen maken: laat ze langskomen zodat ze ter plaatse kunnen beoordelen wat er wel en wat er niet mogelijk is (bij mijn vorige huis kreeg ik een offerte voor 6 panelen, want "meer is echt niet mogelijk". Uiteindelijk lagen daar 17 panelen op het dak...). Dan kunnen ze je meteen vertellen wat wel en niet nodig is voor de meterkast.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
Pietervs schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:57:
[small]Ff nieuwsgierig: is dat huis deels een bedrijfspand? Want ik tel zo even 24 groepen, waardoor ik (bij mijn vorige huis kreeg ik een offerte voor 6 panelen, want "meer is echt niet mogelijk". Uiteindelijk lagen daar 17 panelen op het dak...)
Ik kreeg de vervelende mededeling dat er toch echt geen ruimte was voor zonnepanelen. Nu liggen er 21 :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57
RobbyTown schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:53:

De solaredge 3000 is een 1 fase. Is dat goed? Ik heb dacht ik toch een 3 fase meterkast....
Een normale stop is 2 fase. Als de omvormer minder minder dan 16 ampère terug kan leveren kan hij op een normale stop en dan is 1 fase genoeg. (Normaal electra na de meterkast is altijd 1 fase)

Als je meer dan 16A op 1 stop wilt krijg je een krachtstroom groep en dan heb je een 3 fase omvormer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Batavia op 22-04-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Pietervs schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:57:
Ff nieuwsgierig: is dat huis deels een bedrijfspand? Want ik tel zo even 24 groepen, waardoor ik het vermoeden krijg dat als dit een gewoon woonhuis is ieder stopcontact zijn eigen groep in de meterkast heeft gekregen... :)
Wat betreft de meterkast.

Nee geen bedrijfspand maar zoals je al gokte bijna ieder stopcontact is een groep. Zijn 8 groepen bij gezet. Vervangen was kostbaarder.

Hier de lijst van wat welke groep is :9

Toevallig heeft mijn oom ook z'n groepenkast (niet zoveel als ik heb) in het hoekje word er een automaat geplaatst voor de zonnepanelen groep. Rechts naast het boekje (in mijn geval) is dat bij hem gedaan.

Die extra groep lijkt op deze module maar dan voor niet rail:
https://www.123groepenkast.nl/Eaton-AardlekAutomaat-20A-Ckar

Ik had maar 1 offerte laten maken die van zonneplan. Verder geen aangezien er veel aanbieders zijn maar wie is er goed en slecht? Zonneplan heeft bergen reviews en is bij mijn oom langs geweest. Vandaar 1 offerte.
Rouske schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:40:
[...]

Ik neem aan dat de schoorsteen niet 5 van de 12 panelen in de schaduw zet, dus p404 is dan niet echt nodig, bij een 1-fase SolarEdge.

Als het naar 20 panelen gaat en de meterkast ook 3-fase is, met een 3-fase SolarEdge dan zijn de p404's ook niet nodig.
Dak ligt op het zuiden. Als je foto ziet rechts komt zon op links onder. Schat dat elke keer max 4 panelen in de schaduw liggen.

Hoe dan ook ik laat in elk geval sun Solar komen ben benieuwd wat die te vertellen heeft.

Zit namelijk ook met waar laat ik de omvormer liefst in de meterkast of niet in het zicht ik heb helaas geen zolder wel is er al een pijp gemaakt van dak naar meterkast.

Heb stroom verbruik oude huis gepakt 4200 (rijtjes huis). Dit is zonder inductie kookplaat

[ Voor 48% gewijzigd door RobbyTown op 22-04-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1181290

Zelfstroom is een prima leverancier van zonnepanelen en wordt kompleet geplaatst, Zelfstroom zit in Den Bosch
Wij hebben er goede ervaringen mee
Als er iets is dan wordt het snel opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minder-dan-0
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06-2024
Voor je verdeelinrichting even onderstaande goed doorlezen.
Kopie deel NPR5310 is uitleg NEN1010

Zie aardleks 40A!

Zou 3 fsse nemen!

https://afbeelding.im/xHH2FXcA

https://afbeelding.im/WLz5sHI9

[ Voor 5% gewijzigd door Minder-dan-0 op 22-04-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:19
Ik heb zelf 6 stuks gehad.
Zonneplan had een redelijk advies.
Merkte alleen wel direct dat ze optimizers aanbieden terwijl ik geen schaduw had.

En ze zijn wat duurder.
Advies is alleen via digitale info.
Geen gesprek op locatie en check wat wel en wat niet kan.

Uit eindelijk via zon advies Nederland gedaan.
Scheelde bijna 100 euro terwijl ik een grotere set heb gekregen.

Ook familie door verwezen. Die hadden in de buurt ook offertes van tussen de 1500 en 3000 euro hoger.

Zeer tevreden over ze.
M'n familie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

RobbyTown schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:44:
[...]

Wat betreft de meterkast.

Nee geen bedrijfspand maar zoals je al gokte bijna ieder stopcontact is een groep. Zijn 8 groepen bij gezet. Vervangen was kostbaarder.

Hier de lijst van wat welke groep is :9

<knipje>

Ik had maar 1 offerte laten maken die van zonneplan. Verder geen aangezien er veel aanbieders zijn maar wie is er goed en slecht? Zonneplan heeft bergen reviews en is bij mijn oom langs geweest. Vandaar 1 offerte.

[...]

Hoe dan ook ik laat in elk geval sun Solar komen ben benieuwd wat die te vertellen heeft.

Zit namelijk ook met waar laat ik de omvormer liefst in de meterkast of niet in het zicht ik heb helaas geen zolder wel is er al een pijp gemaakt van dak naar meterkast.

Heb stroom verbruik oude huis gepakt 4200 (rijtjes huis). Dit is zonder inductie kookplaat
Wow, wel gaaf zoveel groepen. Of het echt heel nuttig is valt natuurljk over te discussiëren :)

Omvormer in de meterkast? Vraag me af of dat gaat passen: die dingen zijn niet echt klein. Maar als je een wat groot uitgevallen meterkast hebt is dat misschien wel zo prettig, zeker als je verder geen hoekje hebt waar je hem een beetje uit het zicht weg kan stoppen. Bij vrienden van me hangt de omvormer in de garage, op de muur van de meterkast. Scheelde wat meters kabel :)

1 offerte is geen offerte. Maar inderdaad: wie is betrouwbaar en heeft verstand van zaken? Is toch een beetje onderbuikgevoel. Ik heb hier uiteindelijk gekozen voor een gerenommeerd bedrijf, die vervolgens doodleuk beun de (paas-)haas langs stuurde en de zaken verkeerd aansloot :( Nadat ik (dankzij tips van mede-Tweakers) de zaken recht getrokken had kreeg ik wel excuses, de door mij gemaakte kosten terug en een kadobon van 25 euro, maar heel blij was ik niet meer met ze.
Bij mijn vorige huis heb ik 6 offertes uit laten brengen waarvan 2 via internet. Daardoor wist ik dat ik die twee in ieder geval niet meer uit hoefde te nodigen toen ik op dit huis zonnepanelen wilde plaatsen.
Maar door meerdere installateurs uit te nodigen krijg je wel een beetje beeld van wat wel en wat niet mogelijk is, en wat een realistische prijs is.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:43

Adm.Spock

Duik-Aap

Even een dingetje....

1-fase groepen horen eigenlijk niet op een 3-fase aardlekschakelaar. De lekstromen van de verschillende fasen heffen elkaar op. Het mag nog wel maar wordt ook in de NEN 1010 afgeraden.

In veel andere landen is het zelfs verboden om 1-fase eindgroepen op een 3-fase aardlekschakelaar te gebruiken. (Tenzij deze voor slechts 1 fase bedraad is, maar dat is zonde van de ruimte)

Technisch het veiligste is elke groep als aardlekautomaat uitvoeren, maar dat is eigenlijk overkill. Al zou ik dat voor natte ruimtes wel aanraden, en dan met een 10mA aardlekautomaat voor die ruimtes.

Voor het overige, licht en wandcontactdozen gescheiden en ook achter een andere aardlekschakelaar.

Op zich zijn zekeringspatronen zoals je die nu hebt prima, behalve dat het ruimtevreters zijn. En eerlijk gezegd, met automaten van de meeste merken is ook niks mis. Al heb ik persoonlijk een lichte voorkeur voor het ABB-haf busbar systeem voor 1-fase eindgroepen. (3-fasen gebruiken kan daarbij wel, met een in 3 gesplitste busbar kun je 12 groepen op 3 aardlekschakelaars kwijt en is er nog ruimte voor een beltrafo en 2 losse 1-fase aardlekautomaten. )

En daarnaast, kijk ook eens naar z en k curve automaten worden weinig toegepast bij gebrek aan kennis, maar die hebben wel voordelen boven standaard b, c en d curve automaten en lijken qua gedrag meer op zekeringspatronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:22
Hallo RobbyTown, hoe ben je zo zeker dat je meter terugdraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
BaBoK schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:04:
Hallo RobbyTown, hoe ben je zo zeker dat je meter terugdraait?
Omdat dit al gecheckt is volgens Enexis was het er een zonder terugloop blokkering.

@Adm.Spock Heb je het nu over de meterkast hoe die nu is alleen die nu niet goed? Hoop het niet is door een installateur uitgebreid en aardlekschakelaar (Cfa 440g) zijn er door hem ingezet. Ik had er nog oude inzitten en dat mocht niet meer (draaiknop)

[ Voor 43% gewijzigd door RobbyTown op 23-04-2019 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:43

Adm.Spock

Duik-Aap

@RobbyTown Lees ook dit stukje eens https://www.123groepenkas...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010

Het is niet verboden in Nederland, maar om hele goede redenen onwenselijk ( en daarom in veel andere landen wél verboden)

Kans is ook dat jouw installateur het niet eens weet dat het onwenselijk is(, en naar mijn mening verboden zou moeten worden).

Lees ook https://veiligwonen.vinco...-elektrische-installaties Het A.R.E.I. , de Belgische norm. Die is zeker op punten van groepen verdeling en aardlekschakelaars duidelijker dan de 1010, met de kanttekening dat in NL alles achter een aardlekschakelaar moet van max 30mA.

[ Voor 24% gewijzigd door Adm.Spock op 23-04-2019 09:33 . Reden: Url Madness ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Kleine update.
4 offertes aangevraagd. 2 nog krijgen en 2 ontvangen Zie hier een overzicht.

1) Nog niets gehoord
2) Komt 3 mei langs
3) 15 panelen - Model Phono Solar 315wp Omvormer: Solar Edge - SE4k E-Series 3 fase + P404
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yzzAWzs.png

4) 14 panelen - Welk type /merk paneel is niet te zien ze kopen deze in: Trina Solar, JA Solar Longi Solar, DMEGC, enige wat er is te zien is 300 wp. Omvormer SolarEdge SE4K en 14x SolarEdge Optimizer P404
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dW5YvZA.png

Offert 3 is 700 euro duurder dan offerte 4 (het lijkt mij sterk dat die Phono Solar zoveel duurder zijn...). 1 paneel minder en wat montage kan in elk geval echt geen 700 euro zijn :).

Anyway @Rouske , beide offertes zit dus P404 opgenomen. Zit richting de 20.... terwijl p404 niet echt nodig is. Proberen ze die dingen graag aan te smeren ofzo?

Verder beide hebben een ander leg plan. Geen idee wat de beste is... Gezien ik schaduw heb van de schoorsteen. Mochten jullie nog een ander leg plan hebben laat het weten.

Vorig jaar pasten er maar 12 op.... :).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JG5y7UD.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@RobbyTown

SE vinden de installateurs makkelijker, niet nadenken maar gewoon alles in 1 string klappen en klaar, even roepen dat je per paneel een monitoring hebt en de kat is in het bakkie :)
In jouw geval gaat de schoorsteen wel wat problemen veroorzaken op je paneeltjes dus misschien is het nu niet heel gek, het is nogal een kolosaal ding.

Vorig jaar 12 en nu 15, maar als ik bovenstaande bekijk kan je er wel 21 kwijt, de 2 weggelaten vakken ivm de schoorsteen is ook niet nodig toch met SE, daar is het voor, maar wel 21x300W aan opbrengst.
Toen ik hier begon kon ik slechts 3000Wp kwijt dacht ik, anno 2019 ligt er 10.000Wp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@RobbyTown

15 en 14 panelen met p370 voldoen beide niet aan de eis van SolarEdge i.c.m. een 3-fase omvormer, want dat zouden er namelijk minimaal 16 moeten zijn en bij de p404 is dat minimaal 13 stuks, vandaar dat ze de p404 in de offerte hebben staan (y)

Als je er straks uiteindelijk 21 plaatst, zou het inderdaad met de p370 kunnen, maar wellicht kiezen ze er dan toch nog voor om de p404 te gebruiken (meer afregelmarge voor de optimizers?), aangezien jouw schoorsteen wel erg groot is.

Zie onderaan de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 14:03
wat zijn/waren de bedragen dan die op de offertes staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:00:
Kleine update.
4 offertes aangevraagd. 2 nog krijgen en 2 ontvangen Zie hier een overzicht.

1) Nog niets gehoord
2) Komt 3 mei langs
3) 15 panelen - Model Phono Solar 315wp Omvormer: Solar Edge - SE4k E-Series 3 fase + P404
[Afbeelding]

4) 14 panelen - Welk type /merk paneel is niet te zien ze kopen deze in: Trina Solar, JA Solar Longi Solar, DMEGC, enige wat er is te zien is 300 wp. Omvormer SolarEdge SE4K en 14x SolarEdge Optimizer P404
[Afbeelding]

Offert 3 is 700 euro duurder dan offerte 4 (het lijkt mij sterk dat die Phono Solar zoveel duurder zijn...). 1 paneel minder en wat montage kan in elk geval echt geen 700 euro zijn :).

Anyway @Rouske , beide offertes zit dus P404 opgenomen. Zit richting de 20.... terwijl p404 niet echt nodig is. Proberen ze die dingen graag aan te smeren ofzo?

Verder beide hebben een ander leg plan. Geen idee wat de beste is... Gezien ik schaduw heb van de schoorsteen. Mochten jullie nog een ander leg plan hebben laat het weten.

Vorig jaar pasten er maar 12 op.... :).
[Afbeelding]
Ik zou het hele dak maximaal volleggen. Rechter dakdeel 9 of 12 panelen. (exacte maat?) De beschaduwde panelen elders een Tigo optimizer, en een gewone string omvormer. Ivm de 10-15% uitval van Solaredge die bekend begint te worden. Goedkoper, betrouwbaarder, hogere opbrengst. Misschien wel gasloos?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:34:
[...]

Ik zou het hele dak maximaal volleggen. Rechter dakdeel 9 of 12 panelen. (exacte maat?) De beschaduwde panelen elders een Tigo optimizer, en een gewone string omvormer. Ivm de 10-15% uitval van Solaredge die bekend begint te worden. Goedkoper, betrouwbaarder, hogere opbrengst. Misschien wel gasloos?
Iemand anders komt vanavond langs
Had al een schets gemaakt. 18 stuks.
https://tweakers.net/ext/f/fli8E8kmj9N2n5obrZYfa82o/full.jpg

Zon advies Nederland heeft dezelfde indeling.

Afmetingen van dak heb ik niet bij de hand/weet ik niet. Gasloos moah... Pas met de verbouwing gasleiding verlegd.

@marteltor
Ja prijzen heb ik verschillen flink. Prijzen zijn incl BTW die ik op ga noemen.

14 panelen 6100 euro (zonneplan)
15 panelen 6800 euro (zelfstroom)
18 panelen 7100 euro en 7600 verschil zit hem in type paneel (zon advies Nederland)

Sun Solar niets van gehoord. Vanavond nog iemand ben benieuwd met welke prijs die komt.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 07-05-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RobbyTown Je dak is niet zo steil. Zelf doen is geen optie? Kan een paar duizend schelen. Meteen vol.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:11:
@RobbyTown Je dak is niet zo steil. Zelf doen is geen optie? Kan een paar duizend schelen. Meteen vol.
Klopt rond 27 graden. Men zegt de redelijk de ideale positie. Maar zelf leggen geen idee hoe of wat. Daarbij hoogtevrees geen goede combi :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@RobbyTown landscape optie die je eerder liet zien, daar kunnen er toch makkelijk 21 op het dak, zoals @Rol-Co ook al liet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Rouske in hoeverre is dat nuttig die 21 panelen?

18 panelen die per stuk 300 wp doen (5400 totaal) schat men per jaar 4400 kWh opwerkt.
Mijn verbruik is 4200 kWh. Stel ik leg er 21 neer. Dan zou het zo maar kunnen zijn dat ik meer opwek dan verbruik. Wat is slim?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
@RobbyTown op het forum zijn daar al genoeg berichten over geweest.
- Dak altijd helemaal vol
- Overschot levert ook centen op
- In de winter meer eigen gebruik en dus minder afname vanuit het net, met het oog op einde salderen.

En zo zijn er vast nog wel een paar redenen die eerder genoemd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Rouske & @Rol-Co nieuw record. 22 stuks :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SPjDt3lF3UgptWligtsuZlFS/thumb.png
5400 Wp (totaal vermogen zonnestroomsysteem)
18 AEG AS-M602B Ultra panelen
1 Solar Edge SE5K E-Series omvormer
18 Power Optimizer P300
€ 8.439,81 incl btw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RJz5fRwA6ktKe12QGnb2G7nh/thumb.png
6000 Wp (totaal vermogen zonnestroomsysteem)
20 AEG AS-M602B Ultra panelen
20 Power Optimizer P300
€ 9.080,99 incl btw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zu3vwDFyoEhvtDHd3mSgIcYw/thumb.png
6600 Wp (totaal vermogen zonnestroomsysteem)
22 AEG AS-M602B Ultra panelen
1 Solar Edge SE6K E-Series omvormer
22 Power Optimizer P300
€ 9.829,74 incl btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:05:

[Afbeelding]
18 Power Optimizer P300
€ 8.439,81 incl btw

[Afbeelding]
20 Power Optimizer P300
€ 9.080,99 incl btw

[Afbeelding]
22 Power Optimizer P300
€ 9.829,74 incl btw
Je wilt echt SolarEdge? Ook met de berichten van 10-15% storing?
Ik zou kiezen voor een gewone stringomvormer eventueel met een paar tigo's in het schaduw gebied.
Anderzins, zo vol mogelijk is beter. Er kunnen er nog zeker 2 bij, minstens 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:44:
[...]

Je wilt echt SolarEdge? Ook met de berichten van 10-15% storing?
Ik zou kiezen voor een gewone stringomvormer eventueel met een paar tigo's in het schaduw gebied.
Anderzins, zo vol mogelijk is beter. Er kunnen er nog zeker 2 bij, minstens 24.
Solaredge bieden ze allemaal aan ik vraag er niet om. Er zijn nu wel nieuwe types van solaredge (zonder display) hebben die nog zoveel storing?

Maar 24 stuks nu je het zegt naast de schoorsteen inderdaad nog 2. Even over denken ivm kosten :/.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 10-05-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RobbyTown . . . . . https://mcelectrical.com....nverter-optimiser-review/
Mark C said : administrator Report 6 months ago

Thanks, Richard, that's interesting. I've heard investors talk about reports of 10 to 16 per cent failure rate of optimisers across the board. What's concerning is, if you didn't proactively monitor (and if you were not given access), you would have not of know about the failures.
Ik zou Tigo's nemen op het beschaduwde deel, en het geheel aan 1 of 2 gewone stringomvormers hangen.
Dan kan je ook veel makkelijker zelf eventueel iets doen, omdat het simpeler is.
Omdat er veel minder electronica op het dak ligt, kan er ook veel minder kapot.

Je hebt geen verschillende richtingen die het nemen van Solaredge nodig maken.
En ook dan kan je waarschijnlijk goed met Tigo's (op alle panelen) uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RobbyTown schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:05:

[Afbeelding]
18 Power Optimizer P300
€ 8.439,81 incl btw

[Afbeelding]
20 Power Optimizer P300
€ 9.080,99 incl btw

[Afbeelding]
22 Power Optimizer P300
€ 9.829,74 incl btw
En wat is het geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online