Toon posts:

Ubuntu icm Atom z8300 problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van twee identieke mini pc's waarop standaard windows draait. Nu heb ik sinds kort eentje opgebouwd naar een Ubuntu machine, vooral om hier pihole op te draaien. Ik kan melden dat pihole in ieder geval goed draait, maar er wel diverse andere problemen zijn binnen ubuntu i.c.m. met mijn hardware. Deze problomen heb ik niet op de windows machine.

Hardware: Wintel W8 pro met Intel Atom x5-z8300
Kennis Linux/ubuntu/etc: zeer zeer weinig

1. Geen geluid over hdmi
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Ff2KJH5C/Schermafdruk-van-2019-04-22-01-49-05.png

2. Ubuntu denkt dat ik een batterij heb, maar pc draait gewoon op netvoeding. Er is geen sprake van een batterij
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XrPjTYJN/Schermafdruk-van-2019-04-22-01-50-50.png

3. Bij het opstarten krijg ik veelal een paarse scherm voor ca 1 minuut

Voor alle 3 de problemen heb ik al behoorlijk veel gezocht op google en diverse terminal codes gekopieerd zonder ook maar enig idee te hebben wat die codes doen. Echter zonder succes.

Ook in verband met de discussie bij de de laatste review van ubuntu waarin vele tweakers aangeven juist linux veel gebruiksvriendelijker/makkelijker etc te vinden, hoop ik naar een makkelijke oplossing geholpen te worden. Waarbij ik vooral wil weten wat ik aan het doen ben. Met dat laatste bedoel ik eigenlijk hoe dat binnen windows altijd toch weer lukt met alleen lezen en klikken, zonder ook maar 1 code te kennen. Alvast dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 02:10:
2. Ubuntu denkt dat ik een batterij heb, maar pc draait gewoon op netvoeding. Er is geen sprake van een batterij
Dat is omdat het geen "gewone" PC is, maar eigenlijk een tablet zonder scherm. Althans, die indruk krijg ik via Reddit, nadat ik zocht op "ubuntu Wintel W8 pro": Have anybody tried putting Linux on these cheap Atom boxes sold by the Chinese?.

Wellicht dat een andere Ubuntu versie beter werkt. Als je nu 18.10 hebt geprobeerd, dan 19.04 proberen of bijvoorbeeld 16.04.

Trouwens, de batterij melding zou ik negeren. En voor piHole heb je geen geluid nodig. Dus lekker verder met wat wel werkt. Zo gebruik ik al jaren een laptop naar tevredenheid met Ubuntu, alleen zonder een paar specifieke functies omdat de fabrikant alleen drivers/firmware voor Vista heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn ook heel wat Atoms in omloop waar Intel geen Linux-drivers voor beschikbaar heeft, bv. omdat ze de GPU extern ingekocht hebben (en de drivers idem dito).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Batterij kan je dus gewoon negeren. Dit komt eerder omdat het systeem aangeeft dat het mogelijk eentje heeft of kan hebben. Het paarse scherm bij opstarten is het 'splash' scherm om een fancy opstartscherm te tonen. Echter is er iets niet niet helemaal lekker met de videodriver en dan krijg je dit. Je zou in de grub configuratie 'splash' weg kunnen halen om van het paarse scherm af te komen, maar dan zit je naar een zwart scherm te staren. Met 'quiet' ook weghalen zie je allerlei tekst langskomen waar je ook niet veel wijzer van wordt vanwege je geringe kennis. Oftewel, dat paarse scherm kan je ook negeren, zolang je erna gewoon beeld hebt is er niets aan de hand.

Geluid over HDMI, hiervoor zou je nog kunnen controleren of het pakket 'firmware-intel-sound' aanwezig is. Die installeren als het er niet op staat.

Maar je zegt niet wat je nog meer met het systeem wilt doen. Waar heb je bijvoorbeeld geluid voor nodig?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Punt 2 en 3 zijn inderdaad niet belangrijk. Maar zou wel mooi zijn als het allemaal wel gewoon goed zou werken

Als ik punt 1 werkend krijg, zou ik misschien deze ubuntu machine ook voor youtube en kodi willen gebruiken. Vooral omdat deze toch al 24/7 aanstaat ivm pihole. Nu gebruik ik de gelijkwaardige windows machine voor deze doeleinden.

Firmware-intel-sound controleren ga ik dan nog proberen als ik weer thuis ben, echter nog geen idee hoe.. Maar misschien kom ik daar nog uit via wat zoekopdrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Via o.a. Synaptic Package Manager, of op de command line met 'dpkg -l | grep intel'. Dat is iig hoe je het op Debian kan vinden, daar zit het namelijk in dat package. Maar Ubuntu gooit nog wel eens wat overhoop en verschillende packages voegen ze samen naar een enkele. Even snel zoeken leert mij dat het 'firmware-linux' is wat je zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:56:
op de command line met 'dpkg -l | grep intel'.
geeft het volgende:
ii intel-microcode 3.20180807a.0ubuntu0.18.04.1 amd64 Processor microcode firmware for Intel CPUs
ii libdrm-intel1:amd64 2.4.95-1~18.04.1 amd64 Userspace interface to intel-specific kernel DRM services -- runtime
ii xserver-xorg-video-intel-hwe-18.04 2:2.99.917+git20171229-1ubuntu1~18.04.1 amd64 X.Org X server -- Intel i8xx, i9xx display driver
is het de bedoeling om deze weer als commando over te nemen?
Hero of Time schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:56:
Via o.a. Synaptic Package Manager, ..... Even snel zoeken leert mij dat het 'firmware-linux' is wat je zou moeten hebben.
Via synaptic blijkt fat linux-firmware al geinstalleerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:53:
[...]

geeft het volgende:

[...]

is het de bedoeling om deze weer als commando over te nemen?
Nee, het laat alleen zien welke packages er geïnstalleerd zijn waar het woord 'intel' in voor komt bij de naam en/of omschrijving. Maar omdat Ubuntu dus wat rommelt met de inhoud van packages vergeleken met Debian (waar het als basis gebruikt), bestaat waar ik naar verwees niet.
[...]

Via synaptic blijkt fat linux-firmware al geinstalleerd is
Dan zal je door logs moeten spitten naar hints waarom je geen HDMI output hebt voor geluid. Met je beperkte kennis van Linux betwijfel ik of je dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:19:
Met je beperkte kennis van Linux betwijfel ik of je dat gaat lukken.
Dat is ook mijn conclusie :) ik laat het bij pihole voor deze machine en mijn linux avontuur.

hierbij mijn dank aan allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is wellicht nog hoop, ben op de volgende website terecht gekomen en die claimt een werkende versie te hebben op basis van de atom chips:

http://linuxminipcs.com/isos

In hoeverre het betrouwbaar is en er stiekem geen andere zaken zijn ingebakken is natuurlijk wel de vraag..

Edit:
Nope, helaas niet de oplossing

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kennis gemaakt met ClearLinux. Had er nooit wat van gehoord. Uitgebreid hier op tweakers naar gezocht, maar wordt in totaal maar 3-4 genoemd.. Dus zal waarschijnlijk voor vele een onbekende zijn.

Dit schijnt een distro van Intel zelf te zijn en geoptimaliseerd voor hun hardware. Het mooie is dus dat deze inderdaad zowel de gpu als audio driver lijkt te hebben voor mijn Atom! Het werkt echt vele malen beter dan alle overige wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

Grootste nadeel: Geen ondersteuning voor pihole, dus helaas niet voor mijn usecase te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo geen ondersteuning voor pihole? Bedoel je het niet andersom, dat pihole ClearLinux niet ondersteund? Dat lijkt mij logischer, mede ook omdat ClearLinux vast weer een eigen package manager zal gebruiken en geen 'standaard' distro als basis gebruikt. Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:57:
Vandaag kennis gemaakt met ClearLinux. Had er nooit wat van gehoord. Uitgebreid hier op tweakers naar gezocht, maar wordt in totaal maar 3-4 genoemd.. Dus zal waarschijnlijk voor vele een onbekende zijn.

Dit schijnt een distro van Intel zelf te zijn en geoptimaliseerd voor hun hardware. Het mooie is dus dat deze inderdaad zowel de gpu als audio driver lijkt te hebben voor mijn Atom! Het werkt echt vele malen beter dan alle overige wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

Grootste nadeel: Geen ondersteuning voor pihole, dus helaas niet voor mijn usecase te gebruiken
Hero of Time schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:05:
Hoezo geen ondersteuning voor pihole? Bedoel je het niet andersom, dat pihole ClearLinux niet ondersteund? Dat lijkt mij logischer, mede ook omdat ClearLinux vast weer een eigen package manager zal gebruiken en geen 'standaard' distro als basis gebruikt. Of wel?
Het lijkt erop dat je gelijk hebt met die eigen package manager. 'k Dacht, eens kijken wat dat ClearLinux nu is: https://clearlinux.org/
Mooie website hebben ze, maar dus ook een eigen package manager en dus repository (https://clearlinux.org/software) waar PiHole natuurlijk niet in zit. :P

Als Slackwaregebruiker (:+) is mijn eerste ingeving: kijken hoe je een package maakt met dat flatpack, en kijken hoe je kan bouwen. Dat laatste is uiteindelijk ook gewoon een mogelijkheid, alleen moet je daarvoor een paar dingen leren. Dat kan je wel, maar kost wat tijd. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 19-05-2019 15:03 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cyphax, pihole heeft een installer en die checkt een paar dingen zoals packages die geïnstalleerd zijn en installeert die als je ze niet hebt (zoals dnsmasq en git). Wordt de package manager niet ondersteund, dan gaat pihole niet werken. Tenzij mensen de installer aanpassen zoals bij Slackware. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De installatie stopt inderdaad omdat het OS niet ondersteund wordt.

Het aanpassen van installers e.d. gaat ver boven mijn kennis en kunde :)

Het zou wel mooi zijn als het stukje drivers uit dat clearlinux gebruikt kon worden voor andere distro's. Of dat Intel ze vrijgeeft, maar ik verwacht daar weinig van.
Pagina: 1