Ik ben in het bezit van twee identieke mini pc's waarop standaard windows draait. Nu heb ik sinds kort eentje opgebouwd naar een Ubuntu machine, vooral om hier pihole op te draaien. Ik kan melden dat pihole in ieder geval goed draait, maar er wel diverse andere problemen zijn binnen ubuntu i.c.m. met mijn hardware. Deze problomen heb ik niet op de windows machine.
Hardware: Wintel W8 pro met Intel Atom x5-z8300
Kennis Linux/ubuntu/etc: zeer zeer weinig
1. Geen geluid over hdmi

2. Ubuntu denkt dat ik een batterij heb, maar pc draait gewoon op netvoeding. Er is geen sprake van een batterij

3. Bij het opstarten krijg ik veelal een paarse scherm voor ca 1 minuut
Voor alle 3 de problemen heb ik al behoorlijk veel gezocht op google en diverse terminal codes gekopieerd zonder ook maar enig idee te hebben wat die codes doen. Echter zonder succes.
Ook in verband met de discussie bij de de laatste review van ubuntu waarin vele tweakers aangeven juist linux veel gebruiksvriendelijker/makkelijker etc te vinden, hoop ik naar een makkelijke oplossing geholpen te worden. Waarbij ik vooral wil weten wat ik aan het doen ben. Met dat laatste bedoel ik eigenlijk hoe dat binnen windows altijd toch weer lukt met alleen lezen en klikken, zonder ook maar 1 code te kennen. Alvast dank
Hardware: Wintel W8 pro met Intel Atom x5-z8300
Kennis Linux/ubuntu/etc: zeer zeer weinig
1. Geen geluid over hdmi

2. Ubuntu denkt dat ik een batterij heb, maar pc draait gewoon op netvoeding. Er is geen sprake van een batterij

3. Bij het opstarten krijg ik veelal een paarse scherm voor ca 1 minuut
Voor alle 3 de problemen heb ik al behoorlijk veel gezocht op google en diverse terminal codes gekopieerd zonder ook maar enig idee te hebben wat die codes doen. Echter zonder succes.
Ook in verband met de discussie bij de de laatste review van ubuntu waarin vele tweakers aangeven juist linux veel gebruiksvriendelijker/makkelijker etc te vinden, hoop ik naar een makkelijke oplossing geholpen te worden. Waarbij ik vooral wil weten wat ik aan het doen ben. Met dat laatste bedoel ik eigenlijk hoe dat binnen windows altijd toch weer lukt met alleen lezen en klikken, zonder ook maar 1 code te kennen. Alvast dank