Op het moment gebruik ik de ubuntu laptop (xps13 uit 2016) via een dock (usb3 met display link). Dit werkt redelijk maar display link is niet al te stabiel en vreet resources. Daarnaast wil ik binnenkort een grotere (27+ inch) monitor kopen maar het dock ondersteund maximaal 1920x1200 en een beter dock kost al snel 200 euro. Daarom overweeg ik een nieuw systeem aan te schaffen om mijn laptop te vervangen als primaire thuis-pc. Ik vind het achter lastig in te schatten wat ik precies nodig heb en daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil ubuntu linux installeren op mijn pc en deze dan gebruiken voor:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk/hoop dat dit voor 400 tot 500 euro (incl assemblage) te doen moet zijn, en ik wil dan ook niet meer uitgeven dan dat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Compleet systeem: moederbord, cpu, ram, ssd, voeding en kast.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren wat betreft merk; als het maar goed werkt onder linux.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben op zoek naar een klein/licht systeem: fysiek klein, weinig geluid en laag energieverbruik. Omdat ik het systeem wil laten assembleren is het belangrijk dat de onderdelen goed te verkrijgen zijn; want een pc in elkaar laten zetten zonder de kast lijkt me niet echt handig
.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het maken van een paar essentiële keuzes:
AMD:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil ubuntu linux installeren op mijn pc en deze dan gebruiken voor:
- Development in Python en C++. Hiervoor wil ik meerde IDEs (CLion en PyCharm) tegelijk laten draaien en het zou fijn zijn als het bouwen van software een beetje vlot verloopt.
- Lichte data analyse met behulp van Python (en jupyter notebooks), al doe ik dit zo veel mogelijk remote.
- Na mijn vakanties bewerk ik mijn foto's in raw mbv darktable.
- Consumptie van video met kodi, en muziek via spotify.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk/hoop dat dit voor 400 tot 500 euro (incl assemblage) te doen moet zijn, en ik wil dan ook niet meer uitgeven dan dat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Beeld: Op het moment heb ik een Dell Ultrasharp U2412M met displayport, dvi-d, en vga (geen hdmi!) aansluitingen. Op termijn wil ik deze monitor vervangen, maar in eerste instantie wil ik deze aansluiten op het nieuwe system.
- Geluid: Mijn pc hangt nu via de 3.5mm jack aan mijn stereo versterker. Ik zou deze verbinding graag upgraden naar een digitale optische verbinding, maar ik wil de 3.5mm jack niet verliezen.
- Geheugen: ik heb nog een reepje HyperX Fury black HX313C9FB/8 ram liggen dat ik graag zou hergebruiken.
- Standaard randapparatuur zoals muis, toetsenbord, ed is aanwezig. Daarnaast beschik ik over een synology nas met 3TB opslag, dus veel opslag in de pc is niet nodig.
Compleet systeem: moederbord, cpu, ram, ssd, voeding en kast.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren wat betreft merk; als het maar goed werkt onder linux.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben op zoek naar een klein/licht systeem: fysiek klein, weinig geluid en laag energieverbruik. Omdat ik het systeem wil laten assembleren is het belangrijk dat de onderdelen goed te verkrijgen zijn; want een pc in elkaar laten zetten zonder de kast lijkt me niet echt handig
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het maken van een paar essentiële keuzes:
- Is een AMD ryzen 3 of een Intel i3 snel genoeg voor development en mediaconsumptie?
- Zijn er voordelen om voor een Intel CPU te kiezen ipv een AMD?
- Is integrated graphics goed genoeg voor mijn doelen of kan ik toch beter voor een low budget gpu gaan.
AMD:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 3 2200G Boxed | € 85,95 | € 85,95 |
| 1 | Gigabyte AX370M-DS3H | € 71,- | € 71,- |
| 1 | Cooltek Coolcube Maxi | € 76,23 | € 76,23 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | be quiet! Pure Power 11 400W | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | Crucial MX500 m.2 500GB | € 70,05 | € 70,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 424,13 | |
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 126,95 | € 126,95 |
| 1 | Gigabyte H310M A | € 64,- | € 64,- |