Pre-out naar Line-out versterker/booster

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Hét Proleem

Niet gehinderd door gebrek aan kennis dacht ik slim te zijn om dé perfecte setup te maken voor mijn game-room. Echter, had ik 1 ding niet voorzien, en daarvoor zoek ik een oplossing.

Ik zoek namelijk een goede oplossing om de pre-out van mijn Pioneer LX86 aan te sluiten op een DJ-mixer (Tascam X9), om de uitgang van deze mixer vervolgens weer aan te sluiten op mijn oude, maar betrouwbare ingang van mijn VSX-D1011. Op deze manier kan ik op dat kanaal van de pre-out andere geluidsbronnen inmixen.

Ik wist hoe pre-out werkt (alle kanalen gescheiden als output, waarbij de LX86 de output van de pre-out afhankelijk is van het volume ingesteld, zodat alle post-amps mee versterken of verzwakken), maar niet dat het signaal veel zwakker is dan lineout.

Dé vraag:
na lang pielen, testen en verschillende oplossingen te zoeken met zoveel in en uitgangen is dit denk ik de beste oplossing:

Een versterker die het pre-out signaal versterkt naar line-level. Welk apparaatje zou geschikt zijn?

Dé toelichting

De output van de pre-out is zo laag bij normaal gebruik, dat mijn mixer het maar marginaal oppakt. Als ik het signaal op de mixer versterk met de gain, wordt er een hoop ruis geintroduceerd omdat ik een laag signaal versterk met een gain functie die daar duidelijk niet voor bedoeld is.

Dé Setup:

Reden voor deze setup is het volgende:

Mijn Game-pc is aangesloten via HDMI of optisch (is mij om het even) op de LX86. Ik heb een 5.1 setup en ik wil graag dat andere geluidsbronnen met een hardware mixer in de front left/right speakers in te mixen zijn, terwijl Center, achter en sub alleen het 5.1 signaal via HDMI/Spdif weergeven van het spelletje wat ik dan aan het spelen ben.

Mijn plan is dan om Center, Achter en sub direct aan te sluiten op de LX86, maar het uitgangssignaal van de fronts, via de pre-out, via de mixer te loopen naar de D1011. Op deze manier kan ik andere geluidsbronnen op de fronts in mixen, zoals skype, muziek kanaal etc. Op deze manier kan ik tijdens gamen de volume verhouding van de verschillende kanalen naar smaak mengen, afhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld tijdens factorio staat muziek (winamp/bluetooth/spotify) wat harder en ingame geluid wat zachter, maar bij PUBG is het geluid van de game overstemmend en skype/Teamspeak wat zachter, om de sneaky beaky tegenstanders beter te horen.

Hoewel de Tascam x9 een digitale input heeft, accepteert deze alleen 2 kanaals PCM en geen 8 kanaals surround. M.a.w. ik kan de coax input niet splitsen naar LX86 en mixer. Ook de digitale output van de LX86 wordt niet geaccepteerd door de mixer als de bron niet 2 kanaals PCM is.

Alternatieven/ideeen die al de revue zijn gepasseerd

Ik heb getest om Coax uit van pc met simpele splitter te splitten naar versterker én de mixer, dat werkt, zolang de output maar 2 kanaals PCM 88.2 KHZ is. M.a.w. op deze manier kan ik geen 5.1 out versturen naar de versterker.

Ook de zone output werkt niet op mijn LX86, want als er een digitale input is, dan werkt de analoge output van de versterker niet (behalve de pre-outs).

Het simpelste is dus om een pre-out naar line-out level versterker ertussen te zetten. Enig idee hoe dit het makkelijkste kan? Of hebben jullie andere ideeen?

Ik heb ook gezocht naar een HDMI DAC splitter, maar dan wordt een 'schoon' digitaal signaal door een goedkoop chinees kastje van digitaal naar analoog omgezet en bypass ik de capaciteiten van de DAC in een oorspronkelijk 2000+ euro receiver.

Als er HDMI 5.1 splitters zijn die 5.1 naar digitaal 2.0 kunnen omzetten, dat zou ook werken natuurlijk, maar die lijken niet te vinden.

Een andere oplossing, die zeker niet mijn voorkeur geniet, is om de PC de losse analoge kanalen te versturen, maar ook dan bypass ik de DAC van een versterker die daar specifiek voor gebouwd is. De DAC op een onboard geluidskaart komt natuurlijk niet in de buurt van de LX86.

Dé hardware:

Receiver 1:Pioneer VSX-LX876
Receiver 2: Pioneer VSX-D1011

Geluidskaarten:

1. Onboard sound MSI moederbord met I7 7700K (type is onbekend, maar standaard met de 6 jacks, niets bijzonders)
2. Asus HDAV 1.3 Deluxe met optisch, coax en analoge output
3. HDMI output van de MSI 1080 TI

Mixer:

Tascam X9 met coax 2 kanaals PCM 88.2khz input en output.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar komt het geluid van muziek, Skype, etc. vandaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ook van dezelfde pc, waarbij iedere bron zijn eigen output krijgt, maar ook een bluetooth ontvanger, waar mijn Ipad/telefoon op streamt.

Nu weet ik dat ik op de software matige paneel in W10 de verschillende kanalen kan mixen, maar dat verdient zeker niet mijn voorkeur. Dan moet ik telkens alt-tabben om de volumes aan te passen. Daarnaast moet ik dan eerst de geluidskaart output kiezen om vervolgens die slider lager te zetten.

Ik wil juist hardware-matig mixen zodat ik 'even' skype wat harder kan zetten of juist zachter als ik als laatste over ben in potje PUBG/CS etc....het gaat mij juist om de snelle flexibiliteit. In mijn vorige setup deed ik het met stereo geluid, dus dat was geen probleem; toen had ik alles via de mixer en gebruikte ik dat intensief, maar nu wil ik dus 5.1, wat dus iets gecompliceerder ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door Seesar op 21-04-2019 18:45 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op voor versterker zoeken. Maar als je signaal zo laag is schilt er iets anders. Zet die uitgangen eens op koptelefoon, meestal is het signaal dan sterker.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@Damic @Seesar
De koptelefoon uitgang is in principe hetzelfde effect als de Pre-out. de volume parameter zij daar ook van toepassing. En dat is onwerkbaar met een externe mixer. Dat is gewoon geen oplossing, ook niet als je op een of andere andere manier het signaal van de pre-out kan versterken.

stukje uit de handleiding:
u kunt een audio- of een video-opname maken vanaf de ingebouwde tuner of van een audio- of videobron die is aangesloten op de receiver, bijvoorbeeld een CD-speler of TV. Denk eraan dat u geen digitale opname kunt maken van een analoge bron en omgekeerd. Zorg er daarom voor dat de apparaten waarop/waarvan u opneemt op dezelfde manier zijn aangesloten.! Het volume, de audioparameters (bijvoorbeeld de toonregelingen) en de surround-effecten van de receiver hebben geen invloed op het opgenomen signaal.! Sommige digitale bronnen zijn beveiligd tegen kopiëren en kunnen alleen analoog worden opgenomen.! . enz

@Seesar
Sluit je versterker aan op de tv en probeer alle audio ingangen uit, volgens mij worden alle signalen doorgestuurd naar de tv. Als dat zo is, dan is de oplossing hdmi-out naar pcm een handige.
Hier een voorbeeld: Audio Extractor

Wat me nog niet helemaal duidelijk is. Waar gaat het geluid weer naar toe vanuit de Tascam X9?

[ Voor 36% gewijzigd door peteroff op 21-04-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
@ Peteroff,

ik maak geen gebruik van een TV. De setup is op dit moment alsvolgt:

Pc --> SPDIF (Dolby digital [live]) --> receiver 1 (LX86)

Op de LX86 zitten nu alle 5 mijn speakers aan gesloten (fronts, rears, center; heb geen subwoofer).

Gewenst:

op LX86: center + rear speakers direct aangesloten
Pre-out front op LX86 --> Mixer (tascam X9) --> receiver 2 (d1011).

Heel simpel gezegd moet eigenlijk de LX86 centraal blijven staan zodat alle speakers die bij de 5.1 horen evenredig omhoog en omlaag gaan bij wijzigen van volume. Als ik kanalen ga afsplitsen ervoor, dan loopt de volume regeling niet meer vanuit 1 punt.

Het is juist de bedoeling dat volume omhoog en omlaag gaat, waarbij de LX86 als pre-amp fungeert en dus het volume bepaalt van de 5.1 bron (alle speakers, incl fronts). Echter de base-line volume van de pre-out is te laag.

Het probleem met die audio extractor van Conrad, zoals geopperd is tweeledig:

1. Een goedkope DAC wordt gebruikt (als je de analoge uitgang gebruikt)
2. De DAC maakt van een 5.1 dolby input een 2CH output; maar ik neem aan dat daarin Center en evt. rear ook ingemixt worden. M.a.w. dan krijg ik via mijn fronts dus alle kanalen te horen, bovenop de standaard Center + rears die al via de LX86 lopen.

Als ik al een externe DAC moet gebruiken dan moet het zoiets gaan worden (een HDMI decoder), maar een betaalbare doet eigenlijk de kwaliteit van de LX86 teniet:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71-kSNysSXL._SY355_.jpg

Daar kan ik dan bij besluiten dat de HDMI van de bovenstaande doorlust naar de LX86; daar óók dolby gedecoded wordt en de rear + center speakers daar van digitaal naar analoog gedecode worden. En dan analoge uitput van de decoder in de mixer en dan naar de 2e receiver.

Echter heeft dit ook als probleem dat het volume van de front speakers via decoder, mixer en 2e receiver niet synchroon omhoog en omlaag zal gaan met de center en rear die direct op de LX86 zijn aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 21-04-2019 20:20 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@Seesar
Helder.

Nog even een tussendoor verduidelijking:
Meer kanaal's digitale audio van ontvanger naar afspeelapparaat is meestal gelimiteerd tot het afspeelapparaat (met max 1 tussenstap/hub vóórlangs het afspeelapparaat), vanwege een toegepaste kopieer beveiliging. In dit geval is jouw LX86 het afspeelapparaat en dus het eindstation van het doorgeven. Althans de volgende apparaten in de lus zijn niet gerechtigd.
kort verhaal van een lang verhaal. ;)

Hoe je het signaal van de pre-out kan oppoetsen, kan ik niet zo snel vinden. Wordt vervolgd..

Edit: @Seesar
Als je alleen het front signaal van de LX86 op een andere versterker wil zetten via de tascam:
pak front-pre-out van de versterker LX86, mix je dingetje met tascam, plug het daarna in op multi-cn-in-front van je VSX-D1011. En doe je ding.
Digitlale kanaal scheiding, processing en volume controle blijft dan op je LX86.

Hierbij blijft het signaal laag in verhouding met een gewone line-uitgang, maar dat is juist de bedoeling, anders heb je de volume niet synchroon. Het is dan de bedoeling en de kunst, om op de Tascam het bijgevoegde geluid precies in verhouding te brengen met je 'trim' of schuif faders.
In ieder geval zet je het kanaal van LX86 op je tascam vol open.

Evt (als je dat toch wil hebben) kan je vanaf de tascam een coax (digitaal) laten meelopen naar de VSX-D1011 als je bijvoorbeeld, vanaf de tascam (standalone) van digitale muziek wil genieten op je VSX-D1011.

Een veel betere en logische set-up is natuurlijk (beetje inboeten op digitaal) al je bronnen op je tascam! en van daaruit splitsen naar 2 versterkers (coax). Of de DVR/BDR in&out (tape/ retour functie) koppelen aan de Tascam.

[ Voor 80% gewijzigd door peteroff op 23-04-2019 20:21 ]

Pagina: 1