Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een 17-jarige en ik verdien (via software development) online bij een bedrijf maandelijks +- €800, sinds Januari 2019. Dit geld is mij altijd via PayPal uitbetaald, maar het is de bedoeling dat je minimaal 18 bent om PayPal te gebruiken.

PayPal heeft een "receiving limit" van €2500 (https://www.paypal.com/uk...w-can-i-remove-it-faq2088). Als je deze limiet overschrijd binnen een jaar van je eerste ontvangst, zal je bewijs van identiteit moeten opleveren.

Ik zit nu dus tegen de €2400 aan. Ik heb daarom mijn werkgever gevraagd om mijn salaris in April over te maken naar het PayPal account van mijn meerderjarige broer. Wij dachten dat hij gewoon het geld via zijn PayPal rekening naar zijn ING rekening kon overmaken, en dat geld dan weer naar mijn ING rekening kon overmaken. Maar achteraf realiseren we dat het mogelijk is dat mijn salaris dan wordt gezien als zijn inkomen, en dat hij er dan belasting over zal moeten betalen.

Kortom de vraag: is dat zo? Als mijn broer mijn salaris via zijn PayPal rekening overmaakt naar zijn ING rekening en dan naar mijn ING rekening, is daar iets mis mee? En als dat wel zo is, hoe kan hij het beste dat geld naar mij sturen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-04-2019 14:14)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Via de broer is vragen om gedoe. In theorie kan het wel maar je zult je administratie heel goed op orde moeten hebben om bij controle aan te tonen dat het geld enkel en alleen aan jou toebehoort.

Een aspect daarvan is om de verdiensten zelf wel op te geven en dus belasting te betalen als dat van toepassing is. Een ander aspect is dat bedragen direct herleidbaar zijn bijvoorbeeld door ze een op een door te boeken.

Dit alles komt omdat er de facto sprake is van omgekeerde bewijslast als het op belasting aankomt.

De juiste manier om dit te regelen is via een fatsoenlijke betaalmiddel. Elke serieuze business waar ook ter wereld kan een wire transfer naar een bankrekening uitvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2019 13:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het kan zijn dat ik wat verkeerd lees maar je overtreedt dus de ToS van PayPal (want je bent geen 18 jaar voor een volledig account), je lijkt (nadruk) zelf geen belasting te betalen maar maakt je wel zorgen over het inkomen van je broer?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik betaal op het moment geen belasting, maar dat ben ik zekers wel van plan om te doen. Van wat ik heb begrepen, zal ik tussen Januari - Maart 2020 mijn inkomsten van 2019 moeten opgeven. En het klopt dat ik de ToS van PayPal overschreed, maar dat probeer ik dus te veranderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2019 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dan laat je je toch op je ING rekening uitbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Krijg je wel in euro's betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mrwolf Dat is het idee voor de komende maanden. Maar op het moment staat er een salaris op de rekening van mijn broer. Dat geld moet ik nog ontvangen en daar gaat de vraag over.

@jeroen3 Vanaf Mei wordt ik als het goed is gewoon via SEPA in mijn eigen rekening betaald, in euro's. Maar de salaris die staat op de PayPal rekening van mijn broer is in euro's, ja.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2019 13:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Via de broer is vragen om gedoe. In theorie kan het wel maar je zult je administratie heel goed op orde moeten hebben om bij controle aan te tonen dat het geld enkel en alleen aan jou toebehoort.

Een aspect daarvan is om de verdiensten zelf wel op te geven en dus belasting te betalen als dat van toepassing is. Een ander aspect is dat bedragen direct herleidbaar zijn bijvoorbeeld door ze een op een door te boeken.

Dit alles komt omdat er de facto sprake is van omgekeerde bewijslast als het op belasting aankomt.

De juiste manier om dit te regelen is via een fatsoenlijke betaalmiddel. Elke serieuze business waar ook ter wereld kan een wire transfer naar een bankrekening uitvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Rukapul Vanaf Mei wordt ik direct uitbetaald in mijn eigen rekening via SEPA, veel minder moeite. Het probleem is hoe ik het geld wat mijn broer nu heeft kan ontvangen. Maar ik denk dat je mijn vraag hebt beantwoord: als de administratie op orde is en als ik het opgeef bij de belastingdienst als mijn inkomen, komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je mag idd geen gebruik maken van Paypal, en Tweakers gaat je ook niet helpen dat te doen, zie ook onze voorwaarden.

Verder is er geen (wettelijk) verbod om je salaris op een andere manier te ontvangen, mits je daar goede afspraken over maakt en dat kan aantonen aan de belastingdienst.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Betreft het wel salaris? Of werk je op freelance basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Laat ze dan wachten met uitbetalen van salaris tot mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:02
Waarom uberhaupt op paypal storten als je al een eigen bank rekening hebt?
Je zegt wel belasting te willen betalen, maar hier zit meer achter als je het mij vraagt.

Als paypal dat limiet niet had, ging je gewoon lekker door belasting ontwijken.

[ Voor 54% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 21-04-2019 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
PayPal zal 100% je account blokkeren als blijkt uit je identificatiegegevens dat je nog geen 18 was op de datum dat het account geopend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als het om loon gaat, zal het bedrijf loonbelasting moeten inhouden en het minimumloon moeten voldoen op een op jouw naam gestelde rekening (art. 7a Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag). Dat zijn vereisten voor het bedrijf, waarbij het voor jou geen gevolgen heeft als het bedrijf die regels niet naleeft. Als het niet om loon gaat (bijvoorbeeld bij ondernemerschap), gelden deze regels niet. Wel is het in beide gevallen belangrijk om aangifte inkomstenbelasting te doen als je inkomstenbelasting of andere premies verschuldigd bent, maar de termijn daarvoor had je al (goed) uitgezocht.
Omkering van de bewijslast is een behoorlijk zwaar middel. Ik verwacht juist geen enkel probleem zolang er geen aanwijzingen zijn dat er fraude wordt gepleegd, bijvoorbeeld wanneer je broer het werk uitvoert maar het loon via jou laat lopen. Er is geen enkele wet die verbiedt dat je geld via een familielid laat lopen. Als er al iets belangrijk is om bij te houden, is dat jij degene bent die het werk hebt uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31
Volgens mij kan je (samen met je ouders) een bedrijf starten als zzp en vervolgens het bedrijf wat je betaald een factuur sturen.

Ben geen boekhouder, maar dit lijkt mij de makkelijkste weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je kan het geld prima naar je broer over laten maken en indien hij dat weer naar jou overmaakt is daar niks mis mee. Indien het zijn inkomsten niet zijn heeft hij geen issue mijns inziens.

Jij moet zelf het totaal aan de Belastingdienst opgeven, ongeacht hoe je het ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je krijgt vanzelf een keer een brief van de belastingdienst om aangifte te doen. Hoe je dat geld dan ontvangen hebt maakt niet uit. Op je bankrekening, via je broer of gewoon contant, het zijn inkomsten.

Waar ik me op dit moment meer zorgen over zou maken is de kinderbijslag. Met dergelijke bijverdiensten hebben je ouders daar geen recht meer op: https://www.svb.nl/int/nl...oop/hoeveel_bijverdienen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:54
Rukapul schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:24:

In ieder geval de Nederlandse wet zegt dat je onder zo goed als geen enkele voorwaarden salaris mag overmaken naar een rekening die niet op jouw naam staat. Dat is dan natuurlijk wel meer een probleem voor de werkgever dan de werknemer.

Is het niet mogelijk de casus voor te leggen aan het bedrijf wat jou betaald?
GlowMouse schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:53:

Omkering van de bewijslast is een behoorlijk zwaar middel. Ik verwacht juist geen enkel probleem zolang er geen aanwijzingen zijn dat er fraude wordt gepleegd, bijvoorbeeld wanneer je broer het werk uitvoert maar het loon via jou laat lopen. Er is geen enkele wet die verbiedt dat je geld via een familielid laat lopen. Als er al iets belangrijk is om bij te houden, is dat jij degene bent die het werk hebt uitgevoerd.
Een Nederlandse werkgever zou zich zwaar moeten gaan afvragen of er niet sprake is van een verkapt dienstverband, zeker als de €800 structureel is EN die mag niet het salaris overmaken op een rekening die niet specifiek van de ontvanger is. (Zie Wet Aanpak Schijnconstructies)

Bij een buitenlandse werkgever is dit wellicht minder een probleem. In je eigen geval moet je dan rekening houden:
- Is het geld verdient als ZZPer? (Ben je dan ingeschreven in de KVK? Mag vanaf 16 jaar.)
- Als je niet ingeschreven bent ben je "Resultaatgenieter" en moet je ook hierover aangifte doen.
- Je moet in beide gevallen een inkomstenbelasting betalen, houd dat geld dus apart!
- Let op zaken zoals kinderbijslag maar ook huurtoeslag van je ouders enz.

[ Voor 43% gewijzigd door Arcticwolfx op 22-04-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schakenraadjuh schreef op maandag 22 april 2019 @ 02:42:
Je krijgt vanzelf een keer een brief van de belastingdienst om aangifte te doen. Hoe je dat geld dan ontvangen hebt maakt niet uit. Op je bankrekening, via je broer of gewoon contant, het zijn inkomsten.

Waar ik me op dit moment meer zorgen over zou maken is de kinderbijslag. Met dergelijke bijverdiensten hebben je ouders daar geen recht meer op: https://www.svb.nl/int/nl...oop/hoeveel_bijverdienen/
Nou, met zo'n schimmige constructie denk ik niet dat de BD heel snel uit zichzelf brieven gaat sturen als er niets geregistreerd is ergens. Ze komen er vast wel een keer achter, maar ik zou er volgend jaar zelf gewoon aangifte van doen.

Maar inderdaad vanaf januari geen kinderbijslag meer. Dat zullen pa en ma terug moeten betalen.

Maar denk ook aan andere toeslagen en eventuele uitkeringen. Als TS op jaarbasis inderdaad een kleine 10k bruto gaat verdienen, kunnen die best eens helemaal wegvallen of fors lager uit gaan vallen. Daar krijg je dan in 2020 de rekening van, want het teveel ontvangen aan voorschotten zal terugbetaald moeten worden. Als er geen sprake is van bijvoorbeeld zorg- of huurtoeslag en/of bijstand, dan is dat natuurlijk niet van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:14

L0g0ff

omg

Als het allemaal zo grijs moet waarom laat je het salaris dan niet overmaken naar een bitcoin wallet?

Of vraag of ze contant betalen.

Of het beste: laat ze gewoon geld overmaken naar je bankrekening nummer en draag netjes je belastingen af.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Pagina: 1