Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Beste medetweakers.

Afgelopen jaar heb ik mijn studie HBO elektrotechniek afgerond en zit nu sinds november als engineer met een jaarcontract bij mijn huidige werkgever, een grote speler in de energie sector. bij het uitkiezen van werkgevers vond ik opleidingsmogelijkheden, combinatie praktijk/theorie en uitdagend werk het belangrijkst. mijn huidige werkgever voldeed aan deze eisen en daarom ben ik hier ook begonnen, met een startsalaris van 2700 euro (januari 2019).

Nu vond, en vind, ik dit een prima startsalaris maar ik verwacht ook enigszins te kunnen groeien. de werkgever investeert veel in opleidingen en verwacht dus ook enige loyaliteit. Echter merk ik dat veel collega's met een lagere opleiding weinig tot geen relevante ervaring via een detacheringsbureau zijn binnengekomen net zo veel of zelfs iets meer verdienen als ik. Nu heb ik zelf niet heel streng onderhandeld over het salaris, ik verwachtte immers dat prestaties beloond worden. Opleidingen gaan mij vele malen beter af dan mijn collega's dus hier verwacht ik geen problemen mee.

Nu heb ik binnenkort een eerste officieel voortgangsgesprek en ik zou graag al duidelijk willen maken dat ik graag wil blijven maar wel meer dan de standaard CAO als salarisverhoging eis. Andere werkgevers staan immers te springen om personeel. Nu vroeg ik mij af het normaal is om dit te bespreken bij de overgang van een tijdelijk naar vast contract en of het realistisch is om richting de 2900 te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MBO'ers met een startsalaris van meer dan €2700 bij detacheerders Dat is wel heel veel. Jouw startsalaris is helemaal niet verkeerd. Van €2700 dan naar €2900 vragen is nou weer niet heel erg vreemd, dat is 7.5% erbij, wat voor een starter niks bijzonders is.

Overigens hoe zit het bij jou qua CAO? Want je hebt verschillende soorten CAOs. Bijvoorbeeld wat ambtenarij vaak heeft is een echt vast raamwerk waarin je gewoon één functiejaar omhoog gaat. Ik heb ook een CAO bij mijn werkgever, maar die is veel losser. De standaard CAO loonsverhoging is daar dan ook enkel inflatiecorrectie (en nog wat meer in goede tijden, in slechte tijden eerder minder). Daar bovenop komt dan nog gewoon je persoonlijke loonsverhoging.

(Overigens andere werkgevers staan te springen om goedkoop personeel vooral :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je hebt inmiddels meer ervaring, je gaat over naar een contract wat laat zien dat ze vertrouwen in je hebben, en van €2700 naar €2900 is geen hele grote stap. Dus lang verhaal kort: ja, het is realistisch om €2900 te vragen.

Gaan ze niet akkoord, dan heb je 2 opties: akkoord gaan met wat zij bieden, of een andere baan zoeken. Allebei de opties lijken mij ook prima eigenlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
@Sissors de baan is complex door zijn diversiteit en brengt enige (levensbedreigende) risico's met zich mee als je fouten maakt. De standaard CAO heeft een zeer beperkte salarisgroei voor medewerkers in opleiding (eerste 3 a 5 jaar). Verder is de salarisgroei gebaseerd op waar je in de schaal zit, een hogere schaal verwacht ik voorlopig niet gezien collega's pas na 5 a 6 jaar een schaal omhoog zijn gegaan. Ik zit nu laag in de schaal MAAR ook in opleiding en kan dus max iets van 4% verwachten, als ik hoger kom in de schaal zakt dit al snel af naar 2.5%. Hierbij komt nog een inflatiecorrectie van +- 2.2% per jaar.

Daarom ben ik van plan nu hoger te eisen, zo weet ik zeker dat ik in de toekomst ook bij desbetreffende werkgever kan blijven zonder al te groot schuldgevoel bij beperkte salaris verhogingen van max 5 a 6%.

Ik vind dat ik op dit moment zeker geen dure kracht ben, ik lever nu nog weinig op in verband met vele interne opleidingen maar ben wel loyaal en bereid er voor te gaan. Bouwvakkers zijn nu ook een stuk duurder dan vroeger en ik ken (goede) MBOers die gestart zijn met salarissen richting de 3000. Als ik het zo lees ben ik van plan richting de 3000 te vragen en akkoord te gaan met 2900.

[ Voor 3% gewijzigd door ikbengeenvis op 21-04-2019 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo heftig. Ik ken geen MBO'ers (ook geen techneuten of ICT'ers) die richting 3000 gestart zijn eerlijk gezegd.

Ik zou zeggen dat 2700 een zeer normaal tot iets hoog startsalaris is (hbo elektro, ik ga ervanuit dat je erg goed bent). Als de salarisgroei goed omschreven staat in de CAO (met percentages vanwege "ervaring / prestatie" en los daarvan inflatiecorrecties), dan zou je wel met een goed argument moeten komen waarom dit nu voor jou niet geldt en waarom de werkgever moet afwijken.

Het argument "er is nu heel veel krapte" of "ik vind de verhoging heel weinig" is misschien wel aardig voor jezelf, maar ik zou wat sterkere argumenten verzinnen waarom jij vindt dat je overpresteert ten opzichte van het gemiddelde. De norm staat namelijk gewoon in de CAO waar je eerder al akkoord mee bent gegaan. Je wilt afwijken van de norm. Dan moet je met wat beters komen als "ik vind de norm onder de maat" denk ik... Als je geluk hebt, heb je jaardoelen opgesteld en heb je aantoonbaar overgepresteerd. Daar kan je wat mee.

Eigenlijk vind ik dat je te laat bent om om verhoging te vragen ook op basis van je afgelopen jaar. Ik vind dat je het best vooraf kunt vragen "wat moet ik het komende jaar laten zien / bereiken om 15% salarisverhoging te krijgen?". Dan weet je waar je naartoe moet werken en weet iedereen vooraf waar hij/zij aan toe is.

Overigens vind ik van 2700 naar 2900 nou niet echt schokkend in absolute hoeveelheid. Percentueel is het aan de hoge kant voor een "zomaar" verhoging. Ik zit in een vrij strak geregelde CAO en daar start schaal 10 op bais van 36u op 2706 en is de trede omhoog 2838. Inflatiecorrectie wordt daar los van toegevoegd. Ik vind onze schaalverdeling in elk geval vrij redelijk voor normale prestaties :).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 21-04-2019 12:15 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Echter, de tijd is nu zo dat je moet plukken. Als je de kans hebt om te plukken, zeker doen. Over twee jaar kunnen we wel weer in een dip zitten. Ik weet niet precies hoe oud je bent, maar dat lijkt nog wel eens uit te maken en dat wordt altijd in je nadeel uitgelegd, zo heb ik nu meermaals gezien en ook zelf al eens ervaren. Op jonge leeftijd al je diploma? Je bent nog de speels, te kinderlijk. Puntje bij paaltje: Je hebt hiervoor toch geleerd, dit kan je toch? Iets ouder en je diploma gehaald? Je bent te onervaren. Puntje bij paaltje: Je bent geen 20 meer, maar ouder. Daar verwachten we gedrag bij.

Krijg je aanbiedingen? Dan kan je daar natuurlijk altijd naar refereren, zeker als je weet dat je MBO collega's met dezelfde werkervaring meer verdienen. Dan kan je ook best in een gesprek aangeven dat je bij aanbieding x of y bijvoorbeeld 3k aangeboden hebt gekregen, maar eigenlijk wel naar je zin zit hier. Als men nu nog niet wil verhogen, kan je wel sturen naar meetbare doelen als je wel aan het werk bent. Laat je verhogingen niet in een nieuw maandsalaris uitdrukken, maar in percentage van je loon. Als je namelijk een CAO verhoging krijgt, dan krijg je dus in feite een mindere beloning als je een maandsalaris hebt uitgestippeld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
JvS schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:13:
Zo heftig. Ik ken geen MBO'ers (ook geen techneuten of ICT'ers) die richting 3000 gestart zijn eerlijk gezegd.

Ik zou zeggen dat 2700 een zeer normaal tot iets hoog startsalaris is (hbo elektro, ik ga ervanuit dat je erg goed bent). Als de salarisgroei goed omschreven staat in de CAO (met percentages vanwege "ervaring / prestatie" en los daarvan inflatiecorrecties), dan zou je wel met een goed argument moeten komen waarom dit nu voor jou niet geldt en waarom de werkgever moet afwijken.
Ik zou mijzelf behoorlijk lullig voelen als ik als HBOer met 2700 zou starten en de eerste de beste MBO starter hoger zou krijgen. Waarom heb ik dan in godesnaam nog gestudeerd? Dat zou mijn vraag richting HR/manager ook zijn. Dat je in het begin niet heel veel verschillen hebt en dat een MBOer die al een paar jaar werkt meer verdiend op dat moment dan jij als HBO starter, fair enough. Die groei haal je, als het goed is, wel weer in. Die MBOer heeft werkervaring. Maar twee starters, waarbij de MBOer een hoger basissalaris heeft dan de HBOer, is imho een flinke demotivator.
Het argument "er is nu heel veel krapte" of "ik vind de verhoging heel weinig" is misschien wel aardig voor jezelf, maar ik zou wat sterkere argumenten verzinnen waarom jij vindt dat je overpresteert ten opzichte van het gemiddelde. De norm staat namelijk gewoon in de CAO waar je eerder al akkoord mee bent gegaan. Je wilt afwijken van de norm. Dan moet je met wat beters komen als "ik vind de norm onder de maat" denk ik... Als je geluk hebt, heb je jaardoelen opgesteld en heb je aantoonbaar overgepresteerd. Daar kan je wat mee.
Is leuk, maar werkgevers gebruiken dat argument ook als er minder vraag is. Voor jou 10 anderen. Waarom zou je daar zelf ook niet gebruik van maken?
Eigenlijk vind ik dat je te laat bent om om verhoging te vragen ook op basis van je afgelopen jaar. Ik vind dat je het best vooraf kunt vragen "wat moet ik het komende jaar laten zien / bereiken om 15% salarisverhoging te krijgen?". Dan weet je waar je naartoe moet werken en weet iedereen vooraf waar hij/zij aan toe is.
Lijkt mij reëler, dat vastleggen. Anderzijds is een functioneringsgesprek, zeker na een half jaar, een mooi moment. Als je 10 jaar werkt is een half jaar niets meer, maar als je net start is een half jaar best heel veel en kan er heel veel gebeuren in die tijd.
Overigens vind ik van 2700 naar 2900 nou niet echt schokkend in absolute hoeveelheid. Percentueel is het aan de hoge kant voor een "zomaar" verhoging. Ik zit in een vrij strak geregelde CAO en daar start schaal 10 op bais van 36u op 2706 en is de trede omhoog 2838. Inflatiecorrectie wordt daar los van toegevoegd. Ik vind onze schaalverdeling in elk geval vrij redelijk voor normale prestaties :).
Ik vind eerlijk gezegd de CAO soms wat mager. Volgens de CAO kan ik als starter niet meer verdienen dan mijn senior collega die over 2 jaar met pensioen gaat en al 10-15 jaar geen nieuwe systemen meer heeft leren kennen. Mijn manager dacht overigens over dat niet zo schokkende hoeveelheid behoorlijk anders, toen ik voor het 2e jaar moest komen. Die kwam eerst met 50 euro bruto aan. 8)7 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-04-2019 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dus als ik het goed heb, loopt je contract tot eind dit jaar? Prima om nu aan te geven dat je het naar je zin hebt, en wel een vast contract wilt. Laat je WG eerst maar aangeven of ze dat ook willen. Tijdens die onderhandelingen zou ik over het salaris beginnen. En dan niet als argument anderen krijgen meer.

Je hebt afgesproken een jaar, tot eind 2019 voor dat salaris te werken. Het is een beetje vroeg om nu over meer geld te beginnen. Maar een balletje over een vast contract kan wel....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In de elektrotechniek zijn grote tekorten, ik denk dat je beter nog iets meer kan vragen, ga lekker rond de 3100-3200 zitten. Als HBO-er (die ook nog wat kan) moet je dat nu wel kunnen krijgen.

Ik dacht dat je er al een jaar zat, ik zou dus wachten met onderhandelen tot je er een jaar zit, of nu inderdaad voor die 2900-3000 gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 22-04-2019 13:23 ]

Pagina: 1