Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samvh12345
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17-05 23:31
Hallo,

Ik wil mijn pc upgraden want met games heb ik vaak een bottleneck aan mijn CPU. Dus ik zou graag dan mijn CPU willen upgraden en dus ook de overstap maken van ddr3 naar ddr4 en een bij passend moederbord willen hebben dus ik heb zelf al best wat samen gesteld maar ik wou graag weten wat jullie het idee vinden.

Ik zoek een?
Een nieuw moederbord, processor en ram.

Wat is je budget?
350 tot 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb altijd Intel gehad maar ik vind AMD ook de laatste tijd wel interessant worden omdat je veel voor je geld krijg. Maar ik ben zelf AMD niet gewend maar ik sta er wel voor open. voor de rest van de onderdelen maakt het mij niet uit wat voor merk.

Ik heb nu in mijn pc:

Intel Core i5-4590 non-k
Gigabyte GA-H81M-DS2
EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB
Seagate Barracuda, 1TB
Cooler Master Hyper 212 EVO
Cooler Master B600
Kingston SSDNow V300 120GB

En ik heb een 144 Hz monitor.

Ik heb 2 upgrade setjes gemaakt 1 van Intel en 1 van AMD en ben benieuwd wat jullie er van vinden en wat er eventueel beter kan.

Intel upgrade setje:

Intel Core i5-9600K Boxed
MSI Mag Z390 Tomahawk
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

AMD upgrade setje:

AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed of AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven anders hoor ik het graag. :)

Beste antwoord (via samvh12345 op 21-04-2019 20:13)

• Tri Force
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 20-05 13:07
Zelf wacht ik op Zen2 en Navi nieuws (eind Mei) om dan te vergelijken met Intel en Mvidia, maar als je geen maand kunt wachten kijk dan eens naar een Tweedehands setje 1600 of 2600 ;)

De 500 serie Moederborden zullen optimaal profiteren van Zen2 en PCI Express 4 maar een B450 + 2600 + 16GB 3ghz Werkgeheugen of B350 + 1600 + 16GB Werkgeheugen 3ghz is meer dan voldoende voor een High end Videokaart.

Bijna alle AM4 Moederborden (zelfs A320) gaan Zen2 ondersteunen dus opties genoeg van even een maand wachten om een Ryzen 3000 upgradeset te kopen of nu upgraden en volgende maand een 3600 erbij.

Wat mitsumark zegt over Voeding en Moederbord ga aub iets meer in Kwaliteit en mogelijk Koeling investeren en daarna als je een Stabiel systeem hebt verder kijken naar Snelheid en persoonlijk ga ik voor Seasonic.

Er zijn ook goede Coolermaster, Corsair, NZXT, etc. Voedingen maar die zijn (te) vaak ook gemaakt door Seasonic maar ik zou zelf ook Be quiet Pure power 10 of 11 eens proberen en met Luchtkoeling of Waterkoeling en Geluid hebben hun ook uitstekende producten ;)

Slechte Moederborden heb je vandaag de dag bijna niet meer en het verschil tussen een OC versie zoals Z en X en een B en H is minimaal terwijl dat geld beter besteed is aan een Videokaart upgrade.

Een i3 8100 of Ryzen 1600 is voldoende voor een GTX 1070 of 1660 of Vega 56 maar een i5 9400 (geen Onboard gpu) is meer Futureproof en is een 30€ goedkoper dan een i5 8400 die wel een Onboard gpu heeft.

Wensenlijst met Sammie builds :) gallery: Tri Force

Tri Force wijzigde deze reactie 21-04-2019 04:51 (46%)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:24
Wat voor games speel je? Moeten die op 144fps draaien of is 100 ook prima.

Als je niet gaat overklokken zou ik zeggen, neem een 40 euro goedkoper moederbord en ruil de i5 in voor een i7-8700.

PS: voeding is niet geweldig, als je budget overhoud zou ik die ook gelijk (of later) vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tri Force
Zelf wacht ik op Zen2 en Navi nieuws (eind Mei) om dan te vergelijken met Intel en Mvidia, maar als je geen maand kunt wachten kijk dan eens naar een Tweedehands setje 1600 of 2600 ;)

De 500 serie Moederborden zullen optimaal profiteren van Zen2 en PCI Express 4 maar een B450 + 2600 + 16GB 3ghz Werkgeheugen of B350 + 1600 + 16GB Werkgeheugen 3ghz is meer dan voldoende voor een High end Videokaart.

Bijna alle AM4 Moederborden (zelfs A320) gaan Zen2 ondersteunen dus opties genoeg van even een maand wachten om een Ryzen 3000 upgradeset te kopen of nu upgraden en volgende maand een 3600 erbij.

Wat mitsumark zegt over Voeding en Moederbord ga aub iets meer in Kwaliteit en mogelijk Koeling investeren en daarna als je een Stabiel systeem hebt verder kijken naar Snelheid en persoonlijk ga ik voor Seasonic.

Er zijn ook goede Coolermaster, Corsair, NZXT, etc. Voedingen maar die zijn (te) vaak ook gemaakt door Seasonic maar ik zou zelf ook Be quiet Pure power 10 of 11 eens proberen en met Luchtkoeling of Waterkoeling en Geluid hebben hun ook uitstekende producten ;)

Slechte Moederborden heb je vandaag de dag bijna niet meer en het verschil tussen een OC versie zoals Z en X en een B en H is minimaal terwijl dat geld beter besteed is aan een Videokaart upgrade.

Een i3 8100 of Ryzen 1600 is voldoende voor een GTX 1070 of 1660 of Vega 56 maar een i5 9400 (geen Onboard gpu) is meer Futureproof en is een 30€ goedkoper dan een i5 8400 die wel een Onboard gpu heeft.

Wensenlijst met Sammie builds :) gallery: Tri Force

Tri Force wijzigde deze reactie 21-04-2019 04:51 (46%)

• JappieR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 05:21
Resolutie van je monitor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samvh12345
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17-05 23:31
Dankjewel voor alle reactie's

hier is even wat missend informatie

Wat voor games speel je?
ik speel nu voor al Subnautica en Black ops 4

Resolutie van je monitor?
1920 x 1080 pixels

Ga je overklokken?
Ik heb het zelf nooit gedaan maar als ik genoeg performers van mijn CPU krijg dan hoeft het voor mij ook niet.

Hoeveel Fps?
Het liefst heb met alle games 144 Hz maar met sommige games is dat onhaalbaar door mijn 1070 maar dat vindt ik niet zo erg.

Tri force mijn moederbord ga ik vervangen maar als ik budget over heb dan ga ik ook nog wel mijn voeding vervangen want je computer draait er wel op dus als er iets fout gaat ben je verder van huis. De sammie builds hebben mij best wel wat geholpen maar ik ben niet van plan om mijn videokaart te vervangen. Maar ik vind het setje met de i5 9400F heel interessant maar ik zou dan wel graag dit MSI Mag Z390 Tomahawk moederbord willen toevoegen i.p.v ASRock B365M Pro4 want ik heb een open case en ik vind het mooi met RGB en met een ATX moederbord dat het lekker opvalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:58
Simpel gezegd ga je nu met de intel setup meer fps uit dezelfde gpu krijgen.
Echter heb je geen hyperthreading en is de toekomst wat onzekerder.

Maar als je nu high fps wil ben je gewoon gek als je geen intel cpu neemt.
Kan je nog wachten dan kan je kijken of amd dat probleem opgelost heeft in de nieuwe lineup die ergens in de komende maanden moet verschijnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@samvh12345 Ryzen 3000 zou op 7 juli uitkomen (meer info tijdens Computex eind mei) Afwachten wat AMD brengt met (ook)nieuwe moederborden en evt stabiliteits-issues...

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tri Force
Graag gedaan sam :) ik was toch al bezig voor mijzelf.

Nog een idee over RGB https://tweakers.net/pric...1;1309956;544801;1252561/ kun je makkelijk vergelijken en heb ook Sammie RGB wenslijst erbij gemaakt ;)

Qua performance is er hooguit een 10 tal frames verschil tussen een B of H en Z moederbord terwijl een degelijk B360 bij 60€ a 70€ begint en een Z gauw 90€ a 100€ kost zonder rgb en met rgb 120€ a 130€

Voordeel van een losse rgb set is je kunt het plaatsen waar je wilt bijvoorbeeld onder het Moederbord of aan de zijkant van de Behuizing en je kunt het meenemen naar een volgende systeem.

Nadeel van losse rgb is vaak zit er maar 1 jaar garantie op terwijl Moederborden vaak 2 of soms 3 jaar garantie hebben en losse rgb neemt iets van 5W per strip.

Voordeel van Moederbord met RGB is plug & play & settings maar het zit vast en vaak is het hier en daar maar een tiental cms aan leds terwijl een losse rgb strip vaak een 50cm is en per 50cm een 20€ kost.

Welkom op Tweakers en de wereld van PC :D grootste probleem van PC is de Opties en Keuzes zijn eindeloos !

Oh en ik zou inderdaad voor de i5 9400 gaan en voor die 30€ a 40€ besparing kun je altijd nog eens GT 1030 als Reserve kopen voor als de GTX 1070 defect raakt of als je Upgraden wilt.

Tri Force wijzigde deze reactie 21-04-2019 14:47 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:59

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou even 2 maandjes wachten en kijken wat de nieuwe AMD's doen. De voorgestelde i5 update is leuk maar zal gaan tegenvallen. Je kan beter doorsparen en voor een i7 gaan. Maar dit moment is niet echt de tijd om te upgraden. Overigens is het AMD Setje wel leuk, maar zoals ik al schreef en anderen ook aangaven, over iets meer dan 2 maanden is de nieuwe AMD er, en ik zou persoonlijk daar voor gaan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Lilian32
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 28-04 18:50
Zoals de andere al zeiden, als je kan wachten op Ryzen 3000 zal ik dat doen.

Anders is een 2600(x) een nobrainer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:24
Tri Force schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:43:
voor die 30€ a 40€ besparing kun je altijd nog eens GT 1030 als Reserve kopen voor als de GTX 1070 defect raakt of als je Upgraden wilt.
Ik zie niet in hoe het kopen van een 1030 nuttig kan zijn..
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True