Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies inrichten meterkast en onderverdelers tbv 24 kWp PV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hi allen,

Begin juni gaat onze kapschuur voorzien worden van een mooi in-dak PV-systeem met 80 panelen van 300 Wp. Ik ben nu bezig met het aanpassen van de elektrische installatie. Ik kan daar wat advies bij gebruiken want het is niet mijn expertise.

Allereerst een plaatje van de situatie:

Gebouwen

De zonnepanelen komen op de kapschuur in een oost/west-opstelling. 48 panelen op oost en 32 op west. In deze schuur wil ik een nieuwe onderverdeler monteren waar de omvormer (Solar Edge SE25K) en de laders van onze EV en PHEV op worden aangesloten.

Wat wil ik bereiken?
1) Ik wil een 25A krachtgroep monteren in de nieuwe onderverdeler van de kapschuur om de omvormer op aan te sluiten.
2) Ik wil de onderverdeler in de kapschuur in de toekomst kunnen uitbreiden met groepen voor twee 3-fase laders. Vooralsnog is 2x enkelfase 16A voldoende voor onze EV en PHEV, die geparkeerd staan onder de kapschuur.
3) Ik wil de onderverdeler in de kleine schuur aansluiten op een nieuw getrokken 5x 16mm^2 kabel, zodat ik de mogelijkheid heb om er in de toekomst wat zwaardere verbruikers op aan te sluiten zoals een warmtepomp.

In de kleine schuur bevindt zich al een onderverdeler. Tussen de meterkast in de woning en deze onderverdeler ligt nu een 5x 2,5mm^2 kabeltje. We hebben daar afgelopen week een 5x 16mm^2 naartoe getrokken. Die kabel moet nog aangesloten worden. De lengte van dit stuk is zo'n 60 meter.

De meterkast in de woning heeft D40 hoofdzekeringen (erfenis van de voormalige agrarische bestemming van dit pand). Daarachter een hoofdschakelaar, 40/0,3A aardlek voor de krachtgroep naar de schuur en een B25 krachtgroep naar de schuur. Mijn idee was om daar een B32 van te maken. Dan is hij selectief ten opzichte van de hoofdzekering. Daarnaast de draden tussen de automaten, aardlekschakelaars vervangen door zo dik mogelijk flexibele draad (is nu 4mm^2 uitgezonderd de stukjes van hoofdschakelaar naar de überaardlek, die zijn 6mm).

Meterkast (verbeterd)

De onderverdeler in de kleine schuur heeft een hoofdschakelaar, daarachter twee keer een 40/0,03A aardlek waarvan één voor een krachtgroep en de andere voor wat enkelfase B16 groepen waar wat verlichting, stopcontacten en de granny chargers van de EV en PHEV aan hangen.

Met dat krachtstroomstopcontact heb ik in zeven jaar niets gedaan. Mijn idee is om op die groep de nieuwe aan te leggen kabel naar de kapschuur (ook 5x 16mm^2, lengte ca. 25 meter) aan te sluiten en de groep te vervangen door een B32 krachtgroep. Is niet selectief ten opzichte van de automaat in de meterkast in de woning maar dat is dan mijn eigen probleem. Er zou vanuit de kapschuur 32 ampère door die dikke kabel geblaft kunnen worden.

Onderverdeler schuur

Dan de nieuwe onderverdeler in de kapschuur. Ik heb nog nooit zo'n ding opgebouwd dus mijn eerste ingeving is om na te bouwen wat de installateur met de onderverdeler hierboven heeft gedaan. Dus hoofdschakelaar erin, een 40/0,03A aardlekschakelaar voor elke groep. De B16 krachtgroep uit de onderverdeler in de kleine schuur en het krachtstroomstopcontact kan ik een plaatsje geven in deze nieuwe onderverdeler en ik kan de 3x B25 krachtgroep uit de meterkast in de woning hergebruiken voor de groep waar de omvormer aan komt. Verder zijn er nog twee B16 groepjes nodig voor de auto's. In de toekomst wil ik er dus twee 3-fase chargers kunnen plaatsen (als het even kan met slimme charge controllers die kunnen load balancen).

Iemand die kan aangeven of het bovenstaande een goed plan is? Ik kwam een ander topic tegen over iemand die met de onderverdelers in zijn schuur aan de slag ging en waar ingewikkeld gedaan werd over selectiviteit, kabellengte en in serie geplaatste aardlekschakelaars :+ . Dus ik denk toch maar even voorleggen aan de experts 8) .

We hebben al vastgesteld dat het geen idee is om van onderverdeler naar onverdeler te gaan. De dikke kabel gaat direct vanuit een nieuwe groep in de meterkast naar de nieuw te plaatsen onderverdeler in de kapschuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 22-04-2019 08:36 ]

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
Ik zal later waarschijnlijk nog uitgebreider reageren, maar eerst even dit...
Femme schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:09:
De meterkast in de woning heeft D40 hoofdzekeringen (erfenis van de voormalige agrarische bestemming van dit pand). Daarachter een hoofdschakelaar, 40/0,03A aardlek voor alles, 40/0,3A aardlek voor de krachtgroep naar de schuur en een B25 krachtgroep naar de schuur.
Wil je beweren dat de gehele installatie achter die omcirkelde groene aardlekschakelaar is aangesloten? :? Dat lijkt me zeer stug, is zeker niet conform normen, en het maakt alle andere aardlekschakelaars compleet overbodig. Nouja, misschien niet compleet, want de rest zijn modernere type A aardlekschakelaars en deze is waarschijnlijk type AC... Wat is het nut van een 300mA aardlekschakelaar achter een 30mA aardlekschakelaar?

Ik denk dat je dit verkeerd ziet... Heb je misschien een hoge resolutie foto van de hoofdverdeelkast zonder kappen? Wat gebeurt er als je deze schakelaar uit zet? Het lijkt me logischer dat deze schakelaar alleen voor de krachtgroep hier onder is (de smeltpatronen).

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 20-04-2019 22:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik denk dat het wel wat spannender wordt. De omvormer vereist al een 35+ ampère krachtgroep. Dat wordt dus een 40a automaat. Om selectief te blijven ga je naar enorme hoofdzekeringen.

Ik zou voor 2 omvormers gaan, beide op een eigen 20a krachtgroep.

Dan kan er een 40a eindgroep in de hoofd kast naar de onderverdeler. Eigenlijk zouden de hoofdzekeringen dan ook zwaarder moeten ivm selectiviteit, maar ok. Aangezien je je eigen verbruik kunt aftrekken van de productie, zit je altijd onder 40a.

Met 2 onderverdelers achter elkaar gaat het sowieso niet (een beetje selectief!) lukken. Beide een eigen voeding geven vanuit de hoofd kast.

Edit: Misschien de slimste optie: 1 omvormer op een dedicated kabel vanuit de hoofd kast, op een 40a automaat. De onderverdeler die je al hebt gebruiken voor alle verbruikers in beide schuren.

Houd je ook rekening met de mogelijke belasting in de hoofdkast? Met 40a netvoeding + 40a zonnestroom moet alle interne bedrading + de aardleks 80a aan kunnen. Dat wordt ook nog een uitdaging. Eventueel kun je dat ondervangen door een c40 automaat voor de verbruikers te zetten.

[ Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 20-04-2019 23:18 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik schat zo in dat in de schuur zekering F1 tm F3 op dezelfde aardlek zitten als je kracht groep. (Mag in de nieuwste norm niet meer)

Met 2 verdelers wordt het lastig. Ik zou de dikke kabel doortrekken naar de kapschuur en de elektra in de schuur niet aanpassen. Dus gewoon een las maken op je nieuw getrokken kabel en van daar door.

Dan hoeft de stroom van je auto niet eerst via je hoofdhuis en weer terug...

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Ik denk dat in jou geval een expert bijna een must is. Er zijn zo veel dingen meer waar je rekening me hebt te houden.

De selectiviteit bepaald dat je maar 25A op en 40A mag aansluiten.

En het hangt af van je gebruik, als je twee auto's tegelijk gaat laden daar en nog meer, dan loop je max van de kast aan, die maar voor 40A geschikt is.

Dat is maar een kleine greep uit de waarschijnlijk 10 tallen zaken waar je rekening mee te houden hebt,
om een degelijke en veilige installatie te creëren.

[ Voor 5% gewijzigd door Basement op 21-04-2019 10:26 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zie wel een paar dingen wat ik anders zou doen.

Die 16 mm2 (maatje te dik if you ask me, 6-10 is zat over 3f) zou ik vanaf het huis direct naar de kapschuur trekken, daar een onderverdeler 1 maken met hoofdschakelaar en pv goep(en) en groep voor de onderverdeler 2 in de schuur, daar kan dan de lader aan, of je trekt de kabel voor de lader direct uit de kapschuur. Ov1 afzekeren in huis met 25A of eventueel 35A schroefzekeringen, die onderverdeler levert immers meer terug dan aan.

Lader iets van een icu eve nemen met 2 aansluitingen en load balancer en zoals ik al schreef liefst uit ov1 direct omdat je met oost-west in de avond nog wel flinke opwek hebt.

Als ik de huis mk zie zou ik dat wel een beetje op de schop gooien om die groep voor ov1 netjes bij te maken, liefst met een dikke 64A hoofdschakelaar en van daaruit de mk en de ov1 (schroefzekeringen) groep voeden met wat 10-16 mm2

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:30:
Ik zal later waarschijnlijk nog uitgebreider reageren, maar eerst even dit...

[...]

Wil je beweren dat de gehele installatie achter die omcirkelde groene aardlekschakelaar is aangesloten? :? Dat lijkt me zeer stug, is zeker niet conform normen, en het maakt alle andere aardlekschakelaars compleet overbodig. Nouja, misschien niet compleet, want de rest zijn modernere type A aardlekschakelaars en deze is waarschijnlijk type AC... Wat is het nut van een 300mA aardlekschakelaar achter een 30mA aardlekschakelaar?

Ik denk dat je dit verkeerd ziet... Heb je misschien een hoge resolutie foto van de hoofdverdeelkast zonder kappen? Wat gebeurt er als je deze schakelaar uit zet? Het lijkt me logischer dat deze schakelaar alleen voor de krachtgroep hier onder is (de smeltpatronen).
Excuses voor de misinformatie 8)7 . Ik heb even gekeken en de draden naar de potentiaalverdelers waar de aardlekschakelaars boven in de kast op zijn aangesloten worden afgetakt van de onderste terminals van de aardlek boven de oldskool smeltzekeringen, dus voordat ze de aardlek in gaan. De groep met smeltzekeringen is voor de WP.

Is het nog verstandig om dit aan te passen en de boel zo te verleggen zodat de aders van de hoofdschakelaar naar een ruim bemeten potentiaalverdeler worden gelegd en van daaruit direct naar de aardlekschakelaars?

Foto:

Verdeling rond aardlekschakelaar
hesselbeertje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:43:
Ik denk dat het wel wat spannender wordt. De omvormer vereist al een 35+ ampère krachtgroep. Dat wordt dus een 40a automaat. Om selectief te blijven ga je naar enorme hoofdzekeringen.
Het is een oost/west-opstelling dus die 80 panelen gaan niet op hetzelfde moment hun piekvermogen halen. Ik heb de berekening nu niet klaar liggen maar de stroomsterkte zou niet hoger moet zijn dan 25A per fase.

Edit: Misschien de slimste optie: 1 omvormer op een dedicated kabel vanuit de hoofd kast, op een 40a automaat. De onderverdeler die je al hebt gebruiken voor alle verbruikers in beide schuren.
Ik kan in principe ook met die dikke kabel in één keer naar de kapschuur gaan, dan zit de onderverdeler in de kleine schuur er niet tussen. Ik zou er wel graag toekomstige EV's via die dikke kabel op 3-fase kunnen laden zodat die kabel meerdere doelen dient. Het kabeltje heeft me meer dan 1000 euro (en veel aansluitwerk) gekost.

Nu laden we soms twee auto's tegelijk, 16A op verschillende fases, over 2,5mm draadjes van zo'n 85 meter lang, lijkt me ook niet ideaal.
Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:50:
Ik zie wel een paar dingen wat ik anders zou doen.

Die 16 mm2 (maatje te dik if you ask me, 6-10 is zat over 3f) zou ik vanaf het huis direct naar de kapschuur trekken, daar een onderverdeler 1 maken met hoofdschakelaar en pv goep(en) en groep voor de onderverdeler 2 in de schuur, daar kan dan de lader aan, of je trekt de kabel voor de lader direct uit de kapschuur. Ov1 afzekeren in huis met 25A of eventueel 35A schroefzekeringen, die onderverdeler levert immers meer terug dan aan.

Lader iets van een icu eve nemen met 2 aansluitingen en load balancer en zoals ik al schreef liefst uit ov1 direct omdat je met oost-west in de avond nog wel flinke opwek hebt.

Als ik de huis mk zie zou ik dat wel een beetje op de schop gooien om die groep voor ov1 netjes bij te maken, liefst met een dikke 64A hoofdschakelaar en van daaruit de mk en de ov1 (schroefzekeringen) groep voeden met wat 10-16 mm2
Ok thanks voor de input.

De 16mm kabel is er gekomen op advies van SCX Solar, moest volgens hun vanwege de kabellengte en spanningsverlies.

Er is ruimte in de meterkast voor een extra groepenkast. Die zou ook ruimte creëeren om dikkere aders te gebruiken. Het zit nu tjokvol, ook vanwege de aanwezigheid van wat current transformers om het energieverbruik te meten.

[ Voor 19% gewijzigd door Femme op 21-04-2019 11:31 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Femme schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:20:
[...]

Excuses voor de misinformatie 8)7 . Ik heb even gekeken en de draden naar de potentiaalverdelers waar de aardlekschakelaars boven in de kast op zijn aangesloten worden afgetakt van de onderste terminals van de aardlek boven de oldskool smeltzekeringen, dus voordat ze de aardlek in gaan. De groep met smeltzekeringen is voor de WP.

Is het nog verstandig om dit aan te passen en de boel zo te verleggen zodat de aders van de hoofdschakelaar naar een ruim bemeten potentiaalverdeler worden gelegd en van daaruit direct naar de aardlekschakelaars?

Foto:

[Afbeelding: Verdeling rond aardlekschakelaar]

[...]

Het is een oost/west-opstelling dus die 80 panelen gaan niet op hetzelfde moment hun piekvermogen halen. Ik heb de berekening nu niet klaar liggen maar de stroomsterkte zou niet hoger moet zijn dan 25A per fase.

[...]

Ik kan in principe ook met die dikke kabel in één keer naar de kapschuur gaan, dan zit de onderverdeler in de kleine schuur er niet tussen. Ik zou er wel graag toekomstige EV's via die dikke kabel op 3-fase kunnen laden zodat die kabel meerdere doelen dient. Het kabeltje heeft me meer dan 1000 euro (en veel aansluitwerk) gekost.

Nu laden we soms twee auto's tegelijk, 16A op verschillende fases, over 2,5mm draadjes van zo'n 85 meter lang, lijkt me ook niet ideaal.

[...]

Ok thanks voor de input.

De 16mm kabel is er gekomen op advies van SCX Solar, moest volgens hun vanwege de kabellengte en spanningsverlies.

Er is ruimte in de meterkast voor een extra groepenkast. Die zou ook ruimte creëeren om dikkere aders te gebruiken. Het zit nu tjokvol, ook vanwege de aanwezigheid van wat current transformers om het energieverbruik te meten.
De lengte maakt zeker wat uit inderdaad, maar je gaat (gokje) hooguit 48 panelen x 300?wp doen wat over 3 fase (/690) ongeveer 20A is, eventueel stel je de omvormer in dat hij max 20-22A mag leveren, de 25kW omvormer is dan ook veel te groot voor oost-west. 15kW is nog prima.
In dit geval zou 6mm2 of eventueel 10mm2 voldoende zijn, de dikte van de 16mm2 maakt het aansluiten op bestaande units ook vaak lastig.

De mk in huis hoef je niet veel aan te doen, alleen het gedeelte van de meter naar de hoofdschakelaar, die hoofdschakelaar zou ik vervangen voor een zwaardere versie, van daaruit links een kastje met 3 schroefzekeringen zetten voor die kabel naar de kapschuur met flex 10-16mm2 vanaf de Hs. Huidige groepen blijven verder het zelfde.
Wat is die 25A schroefzekeringen groep rechts? Kookplaatje? Of je huidige lader voor de ev?

Edit: waarschijnlijk zijn de kabeltjes van meter naar Hs iets van 4 of 6mm2 dus dat worden smeltzekeringen vergeleken met de 16mm2 die je aanlegt. :) dat gedeelte moet toch vervangen/verzwaard worden. Kijk ook even wat je meter kan hebben maximaal, is nog een ferarris zo te zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 21-04-2019 12:03 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
En kijk even of je een type B aardlek neemt, met PV en EV etc wel zo veilig

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:45:
[...]

De lengte maakt zeker wat uit inderdaad, maar je gaat (gokje) hooguit 48 panelen x 300?wp doen wat over 3 fase (/690) ongeveer 20A is, eventueel stel je de omvormer in dat hij max 20-22A mag leveren, de 25kW omvormer is dan ook veel te groot voor oost-west. 15kW is nog prima.
In dit geval zou 6mm2 of eventueel 10mm2 voldoende zijn, de dikte van de 16mm2 maakt het aansluiten op bestaande units ook vaak lastig.
Hmm, ik denk dat het komt omdat ze bij SCX Solar zijn uitgegaan van piekvermogen op alle panelen tegelijk. Ik heb wat moeite gehad om de technische mensen aldaar uit te leggen dat ze een oost/west-opstelling gaan bouwen (ze wilden in eerste instantie de hoofdzekering naar 50A opgewaardeerd hebben terwijl natuurlijk een no go is, ik zit nu in het lage capaciteitstarief met gratis 3x 40A hoofdzekeringen).
De mk in huis hoef je niet veel aan te doen, alleen het gedeelte van de meter naar de hoofdschakelaar, die hoofdschakelaar zou ik vervangen voor een zwaardere versie, van daaruit links een kastje met 3 schroefzekeringen zetten voor die kabel naar de kapschuur met flex 10-16mm2 vanaf de Hs. Huidige groepen blijven verder het zelfde.
Waarom schroefzekeringen en geen automaten?
Wat is die 25A schroefzekeringen groep rechts? Kookplaatje? Of je huidige lader voor de ev?
Die is voor de warmtepomp (Nibe F1145-17). Ik weet niet waarom er schroefzekeringen voor zijn gebruikt. Ik gok hergebruik van zekeringen die al in de meterkast zaten voordat hij verbouwd werd in 2010.
Edit: waarschijnlijk zijn de kabeltjes van meter naar Hs iets van 4 of 6mm2 dus dat worden smeltzekeringen vergeleken met de 16mm2 die je aanlegt. :) dat gedeelte moet toch vervangen/verzwaard worden. Kijk ook even wat je meter kan hebben maximaal, is nog een ferarris zo te zien?
Ik heb een ferrarismeter uit 1973. Links in het hoekje staat op de meter '3x10(30A)'.

Het is overigens wel een dubbeltariefmeter wat het plezier van het terugdraaien mogelijk wat zal beperken zodra er niet meer gesaldeerd mag worden. De WP is verantwoordelijk voor 2/3 van het verbruik en moet in de winter ook 's nachts aan de bak.

• prein2

prein2

Ik snap die 5x16mm wel. Niet zozeer qua vermogen, maar qua spanningsverlies prima om te doen over 100 meter...

Beste plan:
Direct met 16mm naar de kapschuur, in de hoofdkast zorgen voor een deugdelijke aansluiting(met de tips van hier) en onderverdeler in de kapschuur voor zowel PV als EV. Andere schuur buiten beschouwing laten.

Ook even naar je string verdeling kijken. Met 4 strings zijn je west strings krap qua minimum aantal panelen bij standaard optimizers. Op west dus kiezen voor p404 (uit m'n hoofd).

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:44
Als het 'in-dak' is. De warmte kan wel weg?

(brandende schuur taferelen)

De Solaredge SE25K heeft 3 MPPT, "Aanbevolen Aangesloten Vermogen: 25000-37250 WP"?

Is dat vermogen niet iets te hoog? Of ben je van plan een derde set zonnepanelen aan te sluiten?

Misschien beter een "SMA Sunny Tripower 20000TL-30" (2 mppt, 20000)? Ander merk kan ook, deze is made in EU (=duur)

80 panelen * 300 * 0,85 (oostwest factor, NL?)
= 20400.

Met oost-west zijn de pieken lager en is het vermogen over de dag beter verdeeld. Toegegeven je hebt er wel 48 op 1 zijde (iets uit balans). Desondanks lijkt de 25k me iets overschoten.

Hangt er ook een beetje vanaf hoe goed je panelen in de praktijk zijn. Als ze perfect beloven wat ze zeggen.

Voorbeeld, vandaag mijn eigen 16 panelen 250WP oost-west (van een slechte fabrikant):
Opbrengst-21-april-2019

Op een 3k inverter!!
16 * 250 * 0,85 = 3400

Haalt de 3k alleen in topje zomer zo te zien.

Of schematisch van een andere tweaker Oost-west:
[Afbeelding]

[ Voor 131% gewijzigd door Harm_H op 21-04-2019 15:57 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Femme schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:12:
[...]

Hmm, ik denk dat het komt omdat ze bij SCX Solar zijn uitgegaan van piekvermogen op alle panelen tegelijk. Ik heb wat moeite gehad om de technische mensen aldaar uit te leggen dat ze een oost/west-opstelling gaan bouwen (ze wilden in eerste instantie de hoofdzekering naar 50A opgewaardeerd hebben terwijl natuurlijk een no go is, ik zit nu in het lage capaciteitstarief met gratis 3x 40A hoofdzekeringen).
Vaak het probleem inderdaad, maar paneelvermogen is natuurlijk nooit AC vermogen, en dat hoeft het ook niet te zijn natuurlijk, dus in jouw geval kijk je dan naar het vermogen van de omvormer versus de aansluiting dus past een 25kW niet bij. Afgezien van het financiële plaatje.
Waarom schroefzekeringen en geen automaten?
Schroefzekeringen kunnen iets langer overbelast worden en hogere pieken aan zonder dat ze er gelijk uit gaan. Bijvoorbeeld zou je een 15kW omvormer met 20A kunnen afzekeren om toch selectief te blijven maar geen problemen ondervinden. In jou geval bijvoorbeeld de voeding voor OV1 in de kapschuur op 25A om selectief te blijven t.o.v je hoofdzekeringen, 20 zou zelfs nog gaan.
Plus je kan zo pasmoeren wisselen mocht je het willen veranderen en niet weer 80,- voor een andere automaat.
Die is voor de warmtepomp (Nibe F1145-17). Ik weet niet waarom er schroefzekeringen voor zijn gebruikt. Ik gok hergebruik van zekeringen die al in de meterkast zaten voordat hij verbouwd werd in 2010.
Ok, nou zo'n aansluiting creeren voor de kapschuur, misschien kan je deze gebruiken en de warmtepomp aansluiting verhuizen of ook uit de kapschuur laten komen? Ik ken de situatie niet natuurlijk, dat kan je zelf het beste.
Niet relevant maar de warmtepomp trekt natuurlijk ook geen 25A gok ik, maar goed dat daargelaten.
Ik heb een ferrarismeter uit 1973. Links in het hoekje staat op de meter '3x10(30A)'.
Dat is nominaal vermogen wat ie mag hebben denk ik, die gaat het zwaar krijgen met je pv :) maar ach, hoe lang heb je hem nog ;)
De WP is verantwoordelijk voor 2/3 van het verbruik en moet in de winter ook 's nachts aan de bak.
Klopt, maar in de winter is het wat warm houden van je woning, wat trekt die warmtepomp nou, 1200W? overdag wek je dat vermogen met slecht weer zelfs nog op denk ik met 80x300. (80x15W)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:35

Crazy-

Best life ever

Wat mij opvalt is net als anderen: een 25kW omvormer op oost/west

Zelfs op zuid heb je voldoende aan een 17kW met SolarEdge. (150% max; advies is echter rond de 120% max te doen dan is 20k zat)

Daar je oost west hebt; met ongelijke verdeling; heb je aan een SE15k zat. Zekerheid kan je een 17kW nemen; kost 30€ meer tov een 15kW. (Een 25kW is alweer 250/300€ duurder)

Ik zou hier dus lekker een 15kW ophangen; is ruim voldoende. Deze kan je dan afzekeren op 25A/3ph. (Max is 23A voor de 15k)

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 21-04-2019 19:19 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:15:

Zelfs op zuid heb je voldoende aan een 17kW met SolarEdge. (150% max; advies is echter rond de 120% max te doen dan is 20k zat)

Daar je oost west hebt; met ongelijke verdeling; heb je aan een SE15k zat. Zekerheid kan je een 17kW nemen; kost 30€ meer tov een 15kW. (Een 25kW is alweer 250/300€ duurder)

Ik zou hier dus lekker een 15kW ophangen; is ruim voldoende. Deze kan je dan afzekeren op 25A/3ph. (Max is 23A voor de 15k)
Zeker voldoende, dan zou hij iets aftoppen in het voorjaar, niet echt boeiend, in de zomer komt ie er niet eens.
Niet zo lang geleden nog iemand geholpen met 120 paneeltjes oost west op een 20kW, dat was rond de 35kWp wat er aan hing.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Femme schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:12:
[...]

ik zit nu in het lage capaciteitstarief met gratis 3x 40A hoofdzekeringen).

[...]
Maar als je straks een andere meter krijgt heb je kans dat ook je netbeheerders zekering vervangen wordt en dan krijg je er vast gewoon 3 x25A in, werkt je setup dan ook nog allemaal?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
@Crazy- @Rol-Co

Ik heb meegeholpen aan het ontwerp van een vrij grote installatie, oost west 20 graden helling.
Daar is het omvormer vermogen 67% van de panelen.

In theorie zou het 0.4% per jaar moeten gaan aftoppen maar de laatste paar dagen heeft het nog niets afgetopt. (draait nog geen week)
Misschien dat we deze zomer als de zon hoger staat nog af en toe een horizontaal lijntje gaan zien.

@No Hands
Het lijkt me dat ze gewoon van de zekeringen afblijven hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 21-04-2019 20:26 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:16:
@Crazy- @Rol-Co

Ik heb meegeholpen aan het ontwerp van een vrij grote installatie, oost west 20 graden helling.

In theorie zou het 0.4% per jaar moeten gaan aftoppen maar de laatste paar dagen heeft het nog niets afgetopt. (draait nog geen week)
Misschien dat we deze zomer als de zon hoger staat nog af en toe een horizontaal lijntje gaan zien.

@No Hands
Het lijkt me dat ze gewoon van de zekeringen afblijven hoor.
20 graden helling is niet veel, ik ga er van uit dat femme zijn kapschuur wel een wat steiler dak heeft. Maar inderdaad, iets aftoppen om de zekeringen te sparen is geen ramp op je jaar opwek. ;) ik zou willen dat ik die "luxe" had.

Verwijderd

Je durft wel. Van de 6 bedrijven die hier geweest waren voor een.pv set was er geen 1 die dit soort systemene meer wilde plaatsen

• Hans72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-07-2024
Ik heb het vluchtig allemaal gelezen. Dus sorry als ik open deuren in trap. Maar ik word een beetje onrustig als ik dit allemaal lees.

Vraag 1: je betaald nu voor een3x25 netaansluiting. Voor hogere waardes betaal je maandelijks echt een berg geld extra.kijk ff bij netbeheerder. Ook je slimme meter kan een bottleneck worden. Of te klein of verteld dat je 'iets' teveel terugleverd.

Vraag2 : je hebt zometeen een ev, phev en 24kW pv. Alles staat uren met een maximale stroom te laden. Heb je al je aansluitingen conform spec op moment aangedraaid?? Je moest eens weten hoeveel 16a automaten (A-merk) er per jaar uit branden door slecht contact..
Vraag3: , je netaansluiting is 3x40 en je pv opbrengst 3x20a is. Wat is het vermogen van je laadpalen en warmtepomp? Je kan volgens mij met deze 60A je kast overbelasten.

Tip1: let op het spanningsverlies naar de omvormer. Bij teveel spanningsverlies/opdrijving tussen de trafo en je omvormer schakelt hij af. Dat zeker een aandachtspunt in het buitengebied.nen1010 adviseert 1%. Zelf ga ik als alles van trafo tot omvormers bekend is na berekening wel hoger zitten.

Tip2: vervang je aardlek. Ze lijken redelijk oud en waarschijnlijk geen type B. Dus ongevoelig voor dc lekstromen uit de pv of ev. Je laadpalen moeten ook een type B aardlek beveiliging hebben. Dat kan je nu goedkoop laten doen ivm aftrek btw tbv pv installatie.

Tip3, je je maximale vermogen berekenen met pvgis.

En belangrijkste bij twijfel geen risico met je huis en familie nemen, bel een gerenomeerde installateur.

• Hans72
Nabrander. Waarom gebruikt(e) men overal 5aderige kabels tussen de gebouwen? Veiliger en vooral goedkoper is 4 aderige ymvkas te gebruiken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Ik denk dat wat @Hans72 aangeeft nog wel eens het grootste struikelblok kan worden. (als je het netjes wilt doen). Er mogen nooit meer dan 2 16A groepen per fase achter een aardlekschakelaar komen anders loop je het risico de 40A aardlekschakelaar te overbelasten als de zon schijnt, immers is er 65A beschikbaar per fase in dat geval. Dat lijkt met je huidige situatie nog wel goed te gaan, ik zie nergens meer dan 2 groepen per fase achter een aardlekschakelaar. Wel wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van 4P aardlekschakelaars met 2P eindgroepen erachter, de linker kast is wel in orde, de 5 stuks t.b.v. de eindgroepen van de middelste/rechter/schuur zou je eigenlijk 3x2P aardlekschakelaar van willen maken. Snap wel dat je dit misschien niet doet i.v.m. de kosten. De type B aardlekschakelaar hoeft alleen als de laadpaal geen DC-beveiliging >6mA heeft, dat is dus geen vast gegeven. Ik meen dat de SE..K omvormers wel beschikken over AC en DC-lekstroomdetectie, eventueel zou je dan weer type A kunnen laten zitten (als dit voldoende is).
Hans72 schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:05:
Vraag3: , je netaansluiting is 3x40 en je pv opbrengst 3x20a is. Wat is het vermogen van je laadpalen en warmtepomp? Je kan volgens mij met deze 60A je kast overbelasten.
Valt nog mee, de laadpalen zitten in de onderverdeler. Dus die stroom gaat grotendeels niet door de hoofdkast als de zon schijnt.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 22-04-2019 00:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb het vluchtig allemaal gelezen. Dus sorry als ik open deuren in trap. Maar ik word een beetje onrustig als ik dit allemaal lees.
Maar niet goed gelezen, doe het nog eens :)
Vraag 1: je betaald nu voor een3x25 netaansluiting. Voor hogere waardes betaal je maandelijks echt een berg geld extra.kijk ff bij netbeheerder. Ook je slimme meter kan een bottleneck worden. Of te klein of verteld dat je 'iets' teveel terugleverd.
wie zegt dat hij een hogere aansluiting neemt? Hij heeft 3x40A
De nieuwe slimme meters kunnen dat prima aan, mijn dsmr 5.0 kan 100A
Teveel terugleveren kan alleen een issue worden bij je energieleverancier
Vraag2 : je hebt zometeen een ev, phev en 24kW pv. Alles staat uren met een maximale stroom te laden. Heb je al je aansluitingen conform spec op moment aangedraaid?? Je moest eens weten hoeveel 16a automaten (A-merk) er per jaar uit branden door slecht contact..
Niets van dit alles zit op 16A, dus wat heeft dit ermee van doen? Ook vergelijk je leveren met terugleveren. 8)7
Als hij op een zomermiddag om 17:00 de auto aan de lader zet gaat het direct van het dak naar de lader, en waarschijnlijk levert hij dan nog wat terug in het net...
Met voldoende dikte in ov1 kan dat niet, de mk in het huis heeft er al helemaal niets mee van doen als de voeding van ov1 van de hoofdschakelaar af komt
Tip1: let op het spanningsverlies naar de omvormer. Bij teveel spanningsverlies/opdrijving tussen de trafo en je omvormer schakelt hij af. Dat zeker een aandachtspunt in het buitengebied.nen1010 adviseert 1%. Zelf ga ik als alles van trafo tot omvormers bekend is na berekening wel hoger zitten.
Hoger dan wat? Zijn 16 mm2 ??
Tip2: vervang je aardlek. Ze lijken redelijk oud en waarschijnlijk geen type B. Dus ongevoelig voor dc lekstromen uit de pv of ev. Je laadpalen moeten ook een type B aardlek beveiliging hebben. Dat kan je nu goedkoop laten doen ivm aftrek btw tbv pv installatie.
De ov1 moet er nog komen, de aardlek die jij bedoeld zit in de meterkast van het huis en heeft niets van doen met de kapschuur of pv.
Tip3, je je maximale vermogen berekenen met pvgis.
Dat is meer voor de verwachte opbrengst, een betere tip zou zijn om de omvormer te dimentioneren op je aansluiting. ;)
En belangrijkste bij twijfel geen risico met je huis en familie nemen, bel een gerenomeerde installateur.
Dat zowieso, dacht je dat ie het zelf gaat aansluiten?

@Jim423
Die pv kan niet over de meterkast in de woning, dat zou ik nooit doen, gewoon de 16mm2 kabel voor ov1 vanaf de hoofdschakelaar.
Dan heb je niets met de huidige meterkast van doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 22-04-2019 00:04 ]

• Jim423
Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:00:
@Jim423
Die pv kan niet over de meterkast in de woning, dat zou ik nooit doen, gewoon de 16mm2 kabel voor ov1 vanaf de hoofdschakelaar.
Dan heb je niets met de huidige meterkast van doen.
Tja, dat is de aloude discussie. Ik blijf van mening dat ook de kabel naar de OVK netjes achter een aardlekschakelaar+automaat mag :) het is gewoon een afgaande kabel, dus klantinstallatie, dus moet selectief beveiligd zijn a la netcode. Kan makkelijk met 3x40A.

Overigens ook al zou je hem rechtstreeks achter de hoofdschakelaar aansluiten heeft dit nog alles met je huidige meterkast van doen, dit maakt geen verschil. Het is wat lastig te zien op de foto maar het lijkt erop dat de 4P aardlekschakelaars op voedende zijde zitten doorgelust. Wat inhoud dat de bedrading en rail bij de voedende zijde 65A moet kunnen dragen per fase. Immers zitten er dan 4,6 of 8 eindgroepen achter per fase welke je ''gewoon'' volledig tegelijkertijd moet kunnen belasten zonder dat de boel in de hens gaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:15:
[...]

Tja, dat is de aloude discussie. Ik blijf van mening dat ook de kabel naar de OVK netjes achter een aardlekschakelaar+automaat mag :) het is gewoon een afgaande kabel, dus klantinstallatie, dus moet selectief beveiligd zijn a la netcode. Kan makkelijk met 3x40A.
Maar is een onderverdeler met hoofdschakelaar en aardlekschakelaars plus groepen, wat is de toegevoegde waarde van de ALS voor de kabel dan? Alle verbruikers zitten dan achter een aardlek en de kabel is beveiligd.
Overigens ook al zou je hem rechtstreeks achter de hoofdschakelaar aansluiten heeft dit nog alles met je huidige meterkast van doen, dit maakt geen verschil. Het is wat lastig te zien op de foto maar het lijkt erop dat de 4P aardlekschakelaars op voedende zijde zitten doorgelust. Wat inhoud dat de bedrading en rail bij de voedende zijde 65A moet kunnen dragen per fase. Immers zitten er dan 4,6 of 8 eindgroepen achter per fase welke je ''gewoon'' volledig tegelijkertijd moet kunnen belasten zonder dat de boel in de hens gaat.
Die meterkast zit nu toch al zo en is al een tijdje in gebruik, het zit er niet net gebouwd. Het heeft niet veel met de pv en de extra aansluiting voor de ov1 te doen. Al is het misschien een goed advies om het aan te passen naar 10mm2 flexjes.
Hij heeft veel groepen, of er allemaal veel vermogen op komt is nog maar de vraag.

• Minder-dan-0
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06-2024
Je zult je hele kast moeten aanpakken.
Als je geen pv zou aansluit voldoet de kast nu al niet.
Door de ervenis van 25A naar 40A is allebekabeling/railsystemen te dun.
Originele situatie zonder ervenis 40A en zonder PV zou bij maximaal hoofdzekering 25A minimaal 4mm2 moeten liggen in de kast.
Bij enkelfasige installaties hoofdzekering 35A minimaal 6mm2.
Deze 4mm2 mag maximaal 28A hebben en 6mm2 maximaal 36A hebben.
Dus bij een hoofdzekering van 40A is 4mm2 en 6mm2 al te klein!
Er liggen al snel 3 draden bij elkaar.
Volgens draka voor vds
4mm2 max 28A
6mm2 max 36A
10mm2 max 50A
16mm2 max 68A
25mm2 max 89A
35mm2 max 110A
Dus zonder PV al minimaal 10mm2 voor bedrading tussen hoofschakelaar en aardlek c.q. rail systeem nodig.
Maar nu breidt je uit met PV maximaal 34,78A zeg 35A. Uitgaande van 3fase systemen.
Theoretisch kan er dus bij gewone groepen een stroom kunnen lopen achter een aardlek van 40A bij belasting maximaal achter 4 groepen van 16A (mag achter 1 aatdlek) van 4x16A=64A. Deze zou normaal begrenst worden door de hoofdzekering van 25A (nu 40A). Maar bij uitbreiding met PV kan er maximaal 40(hoofdzekering)+35(maximale PV stroom)=75A lopen. De aardlek is gemaakt voor 40A niet voor 75A. Dus voor bekabeling en aardlek voldoet de kast niet aan de voorschriften bij uitbreiding met PV.
75A maximaal betekend bekabeling/railsysteem vervangen voor minimaal 25mm2.
De bestaande aardleks van 40A zijn hier niet voor gebouwd moet dus worden vervangen met een waarde boeven de 75A. Dus 63A voeldoet ook niet!
Dit is een korte uitleg zoals de NPR5310 dit beschrijft. NPR5310 is uitleg op NEN 1010.
Ps op de foto groene aardlek is AC niet meer toegestaan.
Nu alleen type A en B toegestaan.
Bij zoon grote wijziging dit ook meenemen.
Aardlek type B is voor de omvormers als de fabrikant van de omvormers niet anders voorschrijft. Aardlek is verplicht voor schuren!
Sommige fabrikanten schrijven aardek type B 300 mA voor i.v.m. hogere eigen lekstroom natuurlijk met bij behoordende automaat.
Beste is separate kabel/verdeler t.b.v PV voor schuur in schuur.
Wcd's in schuur achter aardlek type A 30mA max automaat 16A B-kar
Suc 6

• Jim423
Dan weet je vrijwel zeker dat de benodigde afschakeltijden worden gehaald bij een aardfout in de kabel.
Anders is dit maar de vraag als je de aardverspreidingsweerstand niet kent. De kabel is gelukkig wel lekker dik dit helpt wel flink. Daarnaast heb ik mijn gehele installatie liever achter een aardlekschakelaar max. 300mA maar dit is meer een persoonlijk dingetje en niet verplicht.

Het is geen goed idee te redeneren vanuit aangesloten vermogen achter een groep. Dit kan zomaar veranderen. Het is inderdaad een wijs idee om te upgraden naar 10mm² flex. Maar dan nog mag 2x eindgroep per fase per aardlekschakelaar niet overschreden worden. Om het dus volledig conform te hebben (inprincipe moet de kast namelijk gewoon geschikt zijn voor een groep bij te plaatsen zonder alles te hoeven upgraden) moet het aangesloten worden zoals minder-dan-0 aangeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 22-04-2019 01:07 ]

• Minder-dan-0
De bedrading is voor 40A hoofdzekering echt te klein in de bestaande situatie. Op de 1e foto is te zien dat op de 3e aardlek 230v 1fase 4 groepen zitten acher aardlek 40A. Dit gaat fout!

Veel mensen snappen het beter als je de PV even vergeet en er een generator van 40A op koppeld. Dan kan er 80A in dit geval lopen. Dus wordt e.e.a overbelast.
Verzekering kan moeilijk doen bij brand.

2 automaten achter 1 aardlek kan natuurlijk maar bij uitbreiding wordt er zo 1 automaat bij geplaatst als er geen 4 zitten en dan voldoet het niet meer aan de norm.
Overigends geeft de NPR deze oplossing niet! Maar geeft 2 mogelijk heden te weten a verzwaring kabels een aardleks tot maximale verwachten stroom (in dit geval meer dan 75A of b vervangen gehele kast.

Overigens mag de hoofdschakelaar wel 40A blijven. Er wordt immers niet meer dan 35A terug geleverd.
Bij uitbreiding van nog meer PV moet alles opnieuw bekeken worden.

Het is gemakkelijker een belastinggroep bij te plastsen van 16A dan 1 PV groep.

B.v. 1fase installatie hoofdzekering 35A met aardleks 40A heb je nog maar 40-35=5A over voor PV
5x230=1150W aan PV vermogen toe te voegen. Dit is niet van deze tijd. Dus zie je veel installaties die niet voldoen aan de norm. Helaas. Dit komt vaak omdat men uitgaat van een gewone groep i.p.v. een leverende groep.

Misschien lukt het me om een stukje van de NPR er bij in te zetten morgen zodat het niet mijn woorden zijn maar de NPR

[ Voor 11% gewijzigd door Minder-dan-0 op 22-04-2019 02:10 ]

• prein2

prein2

@Minder-dan-0 advies was al eerder om een aftakking voor de kapschuur te maken direct na de hoofdzekering.

Dus: hoofdzekering --> nieuwe verdeelkast--> 1x afgezekerd naar de kapschuur, 1x afgezekerd naar huidige meterkast.

Zo voorkom je dus dubbele hoeveelheid max vermogen in je huidige meterkast. En hoef je daar niet naar van die enorme kabel diktes.
Enige stuk dikke kabels is je nieuwe verdeel kast.. Dat kan toch gewoon volgens NPR?!

• Rol-Co

Rol-Co

Minder-dan-0 schreef op maandag 22 april 2019 @ 01:59:
De bedrading is voor 40A hoofdzekering echt te klein in de bestaande situatie. Op de 1e foto is te zien dat op de 3e aardlek 230v 1fase 4 groepen zitten acher aardlek 40A. Dit gaat fout!
Dan is heel nederland fout, iedereen heeft 4 groepen achter een 40A aardlek
Veel mensen snappen het beter als je de PV even vergeet en er een generator van 40A op koppeld. Dan kan er 80A in dit geval lopen. Dus wordt e.e.a overbelast.
Verzekering kan moeilijk doen bij brand.
Pv komt daar niet, het enige gevaar kan zijn dat de pv in femme zijn geval 20A levert en dus 40A uit het net, dus kan je bij maximum belasting van 4 groepen de aardlek en voedende bekabeling overbelasten. Zelfde verhaal dat op de pv groep verder geen verbruikers mogen zitten.
2 automaten achter 1 aardlek kan natuurlijk maar bij uitbreiding wordt er zo 1 automaat bij geplaatst als er geen 4 zitten en dan voldoet het niet meer aan de norm.
Overigends geeft de NPR deze oplossing niet! Maar geeft 2 mogelijk heden te weten a verzwaring kabels een aardleks tot maximale verwachten stroom (in dit geval meer dan 75A of b vervangen gehele kast.
Vervangen kast heeft geen zin, dan moet je hem toch echt zelf bouwen, zoek jij maar een kant en klare kast die hier aan voldoet.
Kan femme beter zijn hoofdzekeringen naar 25A laten veranderen, met de pv draaiend is zijn netbelasting toch vele malen minder.
Overigens mag de hoofdschakelaar wel 40A blijven. Er wordt immers niet meer dan 35A terug geleverd.
Bij uitbreiding van nog meer PV moet alles opnieuw bekeken worden.
Die zou ik nou weer wel vervangen, gewoon te krap tov de hoofdzekeringen.
Het is gemakkelijker een belastinggroep bij te plastsen van 16A dan 1 PV groep.

B.v. 1fase installatie hoofdzekering 35A met aardleks 40A heb je nog maar 40-35=5A over voor PV
5x230=1150W aan PV vermogen toe te voegen. Dit is niet van deze tijd. Dus zie je veel installaties die niet voldoen aan de norm. Helaas. Dit komt vaak omdat men uitgaat van een gewone groep i.p.v. een leverende groep.

Misschien lukt het me om een stukje van de NPR er bij in te zetten morgen zodat het niet mijn woorden zijn maar de NPR
Die vat ik niet, ga je uit van pv op bestaande ALS? Pv gewoon als dedicated groep met automaat en eigen ALS of een alamat is prima.

• prein2

prein2

@Femme kom je er nog uit? 😉

• Rol-Co

Rol-Co

Tuurlijk komt ie er uit. :)
Het echte probleem zit hem in 2 dingen

1 die omvormer is veel te groot, beter een 15kW versie
2 de kabel ligt naar de schuur ipv de kapschuur, dus is waarschijnlijk te kort nu.

• prein2

prein2

1: 17kW nemen. Als dat niet meer kan, kan de installateur de omvormer begrenzen..

2: doorlassen in de schuur. Met die kabeldikte kom je waarschijnlijk op een hele mooie kabelmof uit.

Opgelost dus eigenlijk!

• Jim423
Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:41:
[...]

Dan is heel nederland fout, iedereen heeft 4 groepen achter een 40A aardlek
Klopt, bij een 35A/40A aansluiting en bijv. 16A of 25A invoeding kun je niet zondermeer af met 40A aardlekschakelaars. Als workaround zou je max. 2 groepen achter elke aardlekschakelaar, is uiteraard niet volgens de norm want je kan dan niks bijplaatsen. Overigens zit dit bij mij gewoon goed, dus heel Nederland klopt niet :+
[...]Pv komt daar niet, het enige gevaar kan zijn dat de pv in femme zijn geval 20A levert en dus 40A uit het net, dus kan je bij maximum belasting van 4 groepen de aardlek en voedende bekabeling overbelasten. Zelfde verhaal dat op de pv groep verder geen verbruikers mogen zitten.
Contradictio, als je de aardlek+voedende bekabeling kan overbelasten tijdens invoeding komt de PV er dus juist wel.
Vervangen kast heeft geen zin, dan moet je hem toch echt zelf bouwen, zoek jij maar een kant en klare kast die hier aan voldoet.
Kan femme beter zijn hoofdzekeringen naar 25A laten veranderen, met de pv draaiend is zijn netbelasting toch vele malen minder.
Lijkt me onnodig. Bovendien is de 4mm² dan nog steeds te dun (kast voldoet nog steeds niet) en je krijgt het lastig met selectief afzekeren.
Die zou ik nou weer wel vervangen, gewoon te krap tov de hoofdzekeringen.
Hoezo? Een 40A hoofdschakelaar is toch prima op 3x40A? Volgens mij juist 1 van de weinige dingen die wel voldoet volgens de norm. Als dit niet had voldaan kunnen we bij iedereen (zonder invoeding) met een C40 aansluiting alle 40A HS en 40A aardlekschakelaars upgraden ;)
Die vat ik niet, ga je uit van pv op bestaande ALS? Pv gewoon als dedicated groep met automaat en eigen ALS of een alamat is prima.
Nee, da's dus niet prima. Stel je zet een 25A alamat t.b.v. de PV op de hoofdschakelaar. De aansluiting is C40A. De kast bestaat uit 2x 40A aardlekschakelaar met elk 4 eindgroepen 16A. De gehele kast voldoet nu niet meer volgens de NPR, immers kan er 64A door de 40A aardlekschakelaars gaan bij maximale belasting. Dat dit in de praktijk bijna niet voorkomt is een ander verhaal natuurlijk, wanneer neem je nu >9.2kW af over 4 eindgroepen? Overigens begrijpen zeer veel electriciëns dit fenomeen ook niet, dat je invoeding mag bijplaatsen met een simpele cursus helpt natuurlijk ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 22-04-2019 11:25 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Harm_H schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:30:
Als het 'in-dak' is. De warmte kan wel weg?

(brandende schuur taferelen)
De schuur is open aan de voorkant en deels aan de zijkanten (gebouwd als hooiopslag en wagenstalling). Er zit geen dakbeschot in. De zonnepanelen komen via een profiel direct op de gordingen. Van binnenuit zul je de onderkant van de panelen zien. Er is dus ook volop luchtstroming mogelijk.

Foto voor de beeldvorming:

Kapschuur

Het prijsverschil tussen een SE25K en SE17K is eerder rond de 600 euro als ik wat rondgoogle. Dat scheelt nog wel wat. Op zich zou het wel fijn zijn om op de westkant nog ruimte te hebben om wat panelen bij te kunnen plaatsen, mocht dat zinvol zijn als we volledig elektrisch gaan rijden en het verbruik nog hoger wordt (anderzijds hoop ik ook nog te kunnen besparen op WP-verbruik met betere dakisolatie).
busscherski schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:16:
@Crazy- @Rol-Co

De dakhelling is 30 graden. Aan de westkant staat een rij bomen achter de schuur. SCX Solar wil daarom die SolarEdge omvormer gebruiken met P600-optimizers per twee panelen. Het dak is gelukkig wel vrij hoog (nok op zo'n 7 meter) zodat schaduw pas een probleem is bij zonsondergang.

Maar met 20A PV zou dat op een 3x 25A aansluiting toch ook nog goed moeten gaan?
Goed idee om alle automaten eens na te lopen om te checken of alle aansluiten goed zijn aangedraaid. Ik heb hier al eens een half gesmolten automaat gehad omdat een draad niet goed vast zat.

Momenteel gebruik ik voorde Leaf en V60 D6 de bijgeleverde laders die een stroom strekken van respectievelijk 16A en 14A. Dat komt nu uit de onderdeler in de kleine schuur, maar wil ik ombouwen naar de verdeler in de kapschuur zodat de laders hun stroom uit dezelfde ondervedeler als de omvormer betrekken.

3-fase laadpalen zijn nog toekomstmuziek. In de toekomst wil ik natuurlijk wel volelektrisch kunnen gaan rijden met een auto die bij voorkeur over 3-fase kan laden.
Jim423 schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:58:
[...] Wel wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van 4P aardlekschakelaars met 2P eindgroepen erachter, de linker kast is wel in orde, de 5 stuks t.b.v. de eindgroepen van de middelste/rechter/schuur zou je eigenlijk 3x2P aardlekschakelaar van willen maken. Snap wel dat je dit misschien niet doet i.v.m. de kosten.
Ik ben niet te beroerd om iets te vervangen als het beter en veiliger is, maar kun je uitleggen waarom? Dit deel meterkast is in 2010 door de installateur vernieuwd bij renovatie van het huis. Zijn de voorschriften sindsdien veranderd?

• Jim423
Het is een adviespunt NEN1010:2015. Je bent dus niet verplicht het te doen. Maar stel alles gaat op de schop zou ik het wel doen. Het is minder veilig omdat een eindgroep op fase 1 detectie van een aardfout van een eindgroep op fase 2 of 3 kan belemmeren. Stel L1 en L3 hebben een lekstroom naar de aarde van 10mA elk. Een lekstroom op L2 wordt nu opgeheven tot 20mA. De 4P aardlekschakelaar ''meet'' nu totaal geen lekstroom terwijl er toch tot 40mA totaal wegvloeit. Als gevolg: de aardlekschakelaar zal pas aanspreken als de aardfout een lekstroom op L2 veroorzaakt van 50mA, in de praktijk zal dit iets eerder zijn omdat een aardlekschakelaar niet precies bij 30mA tript.

Wel een leuk project overigens. 8)

• Rol-Co

Rol-Co

@Femme

Wij laden een v60 en passat E op een icu eve, die is 3 fase en afgezekerd met 35A , je zal vanwege je aansluiting ook niet veel meer kunnen, enige wat je kan doen is bijvoorbeeld 2 zappi laders, die kijken naar je netbelasting en laden inherent aan het vermogen beschikbaar, opzich een mooi systeem als je pv hebt.

• Minder-dan-0
Helaas likt het met niet een stuk van de NPR 5310 te plaatsen (afbeelding)

[ Voor 9% gewijzigd door Minder-dan-0 op 22-04-2019 12:24 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Minder-dan-0 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:23:
Helaas likt het met niet een stuk van de NPR 5310 te plaatsen (afbeelding)
Gebruik deze
https://afbeeldinguploaden.nl

Kopieer je de link in je post na het uploaden, of de link van het plaatje kopieren nadat je op het afbeelding icoontje naast het film icoontje in de werkbalk van tweakers bij reactie.

• Minder-dan-0
Hierbij knipsel uit NPR5310 betreffende uitbrieding van meterkast met PV en de gevolgen. Uitleg lijkt me duidelijk.

https://afbeelding.im/xHH2FXcA
https://afbeelding.im/WLz5sHI9

plaatje krijg ik niet op het scherm maar misschien bedoel je het zo?

Boven in dit stuk forum heb ik getracht e.e.a.volgens dit principe duidelijk te maken.
Dus voor Femme betekend het meer dan alleen dit plaatje omdat zijn vermogens hoger liggen.
Over de inhoud van de NEN1010 en de NPR5310 ben ik niet verantwoordelijk.

Wel zullen nu veel zien dat heel veel installaties niet voldoen aan de NORMEN!
Voor de redenen verwijs ik naar bovenstaande stukken in de link en geschreven stukken in dit forum.

[ Voor 76% gewijzigd door Minder-dan-0 op 22-04-2019 12:54 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

SolarEdge 3-fase mag tot 135% aangesloten STC-vermogen, niet 150% ;)

22.950Wp is het maximum voor een SE17k omvormer, wil je enige vorm van garantie houden.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 13:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:01:
[...]

SolarEdge 3-fase mag tot 135% aangesloten STC-vermogen, niet 150% ;)
Ook voor oost west? Of is die regel alleen voor 1 enkele orientatie ?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:02:
[...]

Ook voor oost west? Of is die regel alleen voor 1 enkele orientatie ?
Oriëntatie maakt niet uit, dat is het maximum aan STC vermogen dat mag worden aangesloten ;)

De 1-fase HD serie mag wel tot 155%

Daarnaast geldt bij de 3-fase een maximum van 50 optimizers en/of 11.250Wp in 1 string.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 13:06 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:03:
[...]

Oriëntatie maakt niet uit, dat is het maximum aan STC vermogen dat mag worden aangesloten ;)
Indirect heb je gelijk. Maar oost-west is wel een ander verhaal; de STC waardes beide 100% kom je nooit aan.

Het is serieus geld om het in ieder geval te overwegen.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Crazy- schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:07:
[...]

Indirect heb je gelijk. Maar oost-west is wel een ander verhaal; de STC waardes beide 100% kom je nooit aan.

Het is serieus geld om het in ieder geval te overwegen.
Ik heb niet "indirect" gelijk, dat is wat SolarEdge zelf als regel hanteert. Het zal vast prima werken maar of SE garantie geeft als het om welke reden dan ook een keer stuk gaat, betwijfel ik ;) En aangezien een aangemelde SE set per optimizer is uit te lezen, kan ik me voorstellen dat SE dat zelf ook raadpleegt om te zien of er waarden overschreden zijn.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-inverter-extended-power-datasheet-nld.pdf

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf

Niet dat ik weet of het voor TS wat uitmaakt maar omdat ik binnen de selectiviteit wilde blijven heb ik 2x 8kW omvormers laten ophangen ipv 1 van ~16kW. Op die manier kunnen ze beiden op 3x 16A afgezekerd worden.

[ Voor 56% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 13:16 ]

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:03:
[...]

De 1-fase HD serie mag wel tot 155%

Daarnaast geldt bij de 3-fase een maximum van 50 optimizers en/of 11.250Wp in 1 string.
Dan is misschien 3x een 5kW een optie ;) ik zou het evengoed op een 15kW aansluiten ivm de net aansluiting.
Die paar minuten dat het misschien eens stc haalt.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:16:
[...]

Dan is misschien 3x een 5kW een optie ;) ik zou het evengoed op een 15kW aansluiten ivm de net aansluiting.
Die paar minuten dat het misschien eens stc haalt.
Technisch lijkt het mij ook helemaal geen probleem, je haalt die pieken vermoedelijk alleen als de zon achter de wolken vandaan komt. Maar ik heb geen zin om bij garantie een discussie aan te hoeven gaan met SolarEdge, vooral niet omdat het geen normaal string systeem is en er veel meer informatie beschikbaar is vanwege de optimizers, die SE bij een garantieclaim wss ook kan uitlezen binnen hun eigen portal.

SolarEdge kan je prima dimensioneren binnen hun regels, meerprijs van zwaardere omvormers is ook niet zo hoog en soms kan je het met meerdere kleine omvormers oplossen.

Misschien iemand met véél ervaring met SolarEdge die er nog wat zinnigs over kan zeggen.

Ik vraag me overigens af of dit wel een scenario is waar SolarEdge überhaupt nodig is, met een paar string-omvormers ben je aanzienlijk goedkoper uit.

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 13:22 ]

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:19:
[...]

Technisch lijkt het mij ook helemaal geen probleem, je haalt die pieken vermoedelijk alleen als de zon achter de wolken vandaan komt. Maar ik heb geen zin om bij garantie een discussie aan te hoeven gaan met SolarEdge, vooral niet omdat het geen normaal string systeem is en er veel meer informatie beschikbaar is vanwege de optimizers, die SE bij een garantieclaim wss ook kan uitlezen binnen hun eigen portal.

SolarEdge kan je prima dimensioneren binnen hun regels, meerprijs van zwaardere omvormers is ook niet zo hoog en soms kan je het met meerdere kleine omvormers oplossen.

Misschien iemand met véél ervaring met SolarEdge die er nog wat zinnigs over kan zeggen.
Kan je een SE omvormer ook beperken op uitgang vermogen? Bijv de 17 afregelen op 15kW ? Dat zou dan een oplossing zijn met behoud van je spec/garantie.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:23:
[...]

Kan je een SE omvormer ook beperken op uitgang vermogen? Bijv de 17 afregelen op 15kW ? Dat zou dan een oplossing zijn met behoud van je spec/garantie.
Geen idee eigenlijk, ik zou eens moeten kijken in de manual.

Nog wel een document over overdimensionering gevonden:

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_inverter_dc_oversizing_nl_0.pdf

Maar wat ik al zei: ik mis eigenlijk de reden waarom er voor SolarEdge wordt gekozen...

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2019 13:29 ]

• prein2

prein2

Ik heb eens een solaredge laten beperken op vermogen. Precies vanwege deze garantie discussie en een beperking in beschikbare groepen. Betrof een 27k die werd beperkt tot 20kW. Dat kun je alleen niet zelf, moet solaredge voor je doen.

Maar over die hele discussie over 60A op een 40A aardlek.. Dat is toch allemaal opgelost door de binnenkomende kant van het woonhuis af te zekeren met een bv 3x25A hoofdzekering en de PV aansluiting daar voor te zetten. Zoals al een aantal keer aangegeven:

Hoofdaansluiting --> nieuwe verdeel kast --> 1 aansluiting naar de bestaande meterkast, afgezekerd met 3x25A en 1 aansluiting naar de kapschuur

Die nieuwe verdeel kast moet je dik genoeg bekabelen..

Dan nog een 3f ALS die niet meer mag voor 1f groepen: dat is inderdaad sinds 2015 zo. Ja die norm is er niet voor niets, maar de norm zegt ook dat een bestaande installatie niet hoeft te worden aangepast...

Edit: thuis overbelast ik mijn omvormer bijna 150%.. Mocht ie stuk gaan heb ik een goede reden om een nieuwe te kopen, garantie heb ik idd niet. Bewuste keuze...

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 22-04-2019 13:38 ]

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:25:
[...]

Geen idee eigenlijk, ik zou eens moeten kijken in de manual.

Nog wel een document over overdimensionering gevonden:

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_inverter_dc_oversizing_nl_0.pdf

Maar wat ik al zei: ik mis eigenlijk de reden waarom er voor SolarEdge wordt gekozen...
Bomen op 1 kant zegt femme

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:37:
[...]

Oh ja, vond het ook op pagina 2 idd. Wel alleen bij zonsondergang, maarja.

Er kan ook gekozen worden om aan 1 kant een 3-fase SE omvormer te plaatsen en aan de andere kant een eenvoudige 3-fase string-omvormer. Dat zekert ook wat makkelijker af misschien.

• Rol-Co

Rol-Co

prein2 schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:36:
Ik heb eens een solaredge laten beperken op vermogen. Precies vanwege deze garantie discussie en een beperking in beschikbare groepen. Betrof een 27k die werd beperkt tot 20kW. Dat kun je alleen niet zelf, moet solaredge voor je doen.

Maar over die hele discussie over 60A op een 40A aardlek.. Dat is toch allemaal opgelost door de binnenkomende kant van het woonhuis af te zekeren met een bv 3x25A hoofdzekering en de PV aansluiting daar voor te zetten. Zoals al een aantal keer aangegeven:

Hoofdaansluiting --> nieuwe verdeel kast --> 1 aansluiting naar de bestaande meterkast, afgezekerd met 3x25A en 1 aansluiting naar de kapschuur

Die nieuwe verdeel kast moet je dik genoeg bekabelen..

Dan nog een 3f ALS die niet meer mag voor 1f groepen: dat is inderdaad sinds 2015 zo. Ja die norm is er niet voor niets, maar de norm zegt ook dat een bestaande installatie niet hoeft te worden aangepast...

Edit: thuis overbelast ik mijn omvormer bijna 150%.. Mocht ie stuk gaan heb ik een goede reden om een nieuwe te kopen, garantie heb ik idd niet. Bewuste keuze...
Klopt, dan kan de huis MK niet meer dan 25A trekken, echter moet dat stukje wel 25+40 aan kunnen kwa bekabeling inderdaad.
Daarom zou ik ook dat stukje van de hoofdschakelaar veranderen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:23:
[...]

jazeker is dat mogelijk, je kan het uitgaand vermogen netjes instellen via je omvormer. (de nieuwe SetApps zelf via de App ;-))

code:
1
2
3
4
5
6
7
PWR Limit: The inverter maximum output power set by one of the power
limiting options:
RRCR
Smart energy manager (Feed-in limitation)
P(f)
P(U)
Q(U)

@Femme aanvullend is het uiteraard geen gek idee om met 2 omvormers te werken. 2x 12,5kW. Deze kan je dan netjes elk op 3PH-20A afzekeren. Alles netjes selectief & een beetje backup bij uitval van een omvormer (Note: moet zelf nog de eerste defecte SE omvormer meemaken NA ingebruikname 8),over een periode van ruim 5 jaar)

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 22-04-2019 14:18 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@reneeke1970
Jij nog advies voor femme, jij hebt ook 20 kWp op dak op een 3x25A toch?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Minder-dan-0 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:41:
Hierbij knipsel uit NPR5310 betreffende uitbrieding van meterkast met PV en de gevolgen. Uitleg lijkt me duidelijk.

Boven in dit stuk forum heb ik getracht e.e.a.volgens dit principe duidelijk te maken.
Dus voor Femme betekend het meer dan alleen dit plaatje omdat zijn vermogens hoger liggen.

Voor de redenen verwijs ik naar bovenstaande stukken in de link en geschreven stukken in dit forum.
Het handboek zonne-energie beschrijft dit ook.

Aansluiting aan de voedende zijde van de installatie
Wanneer de PV-installatie aan de voedende zijde van de verdeelinrichting wordt aangesloten wordt er een
nieuwe groep in de verdeelinrichting toegevoegd. De automaat en de bekabeling van de groep moeten worden
gedimensioneerd zodat deze groep goed beveiligd is tegen eventuele kortsluiting en overbelasting volgens de
normen in NEN 1010 (deel 4).

Door het aansluiten van een PV-systeem op een bestaande verdeelinrichting wordt een extra voedingsbron
toegevoegd aan de verdeelinrichting. Daardoor ontstaat de situatie dat er in de verdeelinrichting hogere
stromen kunnen lopen dan waarmee tijdens het oorspronkelijke ontwerp rekening is gehouden. De
verdeelinrichting voldoet dan niet meer aan de NEN-EN-61439. Er zijn twee zaken die altijd vooraf
gecontroleerd dienen te worden:

Is de nominale stroom waar de componenten in de verdeelinrichting geschikt voor zijn groot genoeg?
Is de interne bedrading in de verdeelinrichting voldoende zwaar?
Dit laatste is lang niet altijd het geval bij het toevoegen van een extra groep voor een PV-systeem zoals blijkt
uit het volgende voorbeeld.

Een verdeelinrichting is oorspronkelijk ontworpen op een netaansluiting van 3 x 35 A en 8 enkelfasige
eindgroepen van ieder 16 A. De hoofdschakelaar is 40A en de eindgroepen zijn per 4 beveiligd met een
enkelfasige aardlekschakelaar 40 A/30 mA, type A. De twee aardlekschakelaars zijn elk op een eigen fase
verbonden met de hoofdschakelaar. De verdeelkast is intern bedraad met 6 mm².
Er wordt een PV-systeem met een 7 kW 3-fase omvormer aangesloten op de verdeelrichting. De omvormer
levert maximaal 3 x 10 A. Voor het PV-systeem wordt een 3-fase aardlekautomaat B16 A/30 mA toegevoegd
aan de verdeelinrichting. De totale stroom onder normale omstandigheden kan in de verdeelinrichting nu
oplopen tot 35 A + 10 A = 45 A. De 4 eindgroepen van 16 A achter één aardlekschakelaar kunnen nu
gezamenlijk 45 A stroom trekken zonder dat er een beveiliging in werking treedt. In dit geval zijn de
aardlekschakelaars met een nominale stroom van 40 A na aansluiting van het PV-systeem
ondergedimensioneerd. Deze zouden vervangen moeten worden door types van bijvoorbeeld 63 A. De
oorpronkelijke 6 mm² bedrading van in de verdeelkast kan na aansluiting van de omvormer onder normale
omstandigheden 45 A voeren. Daar is nu minimaal 10 mm² nodig.

Bovenstaand voorbeeld illustreert dat er zelfs bij een normale huisinstallatie al aanpassingen nodig kunnen
zijn in de verdeelinrichting. Ook bij het toevoegen van een tweede PV-installatie aan een al bestaande
installatie komt deze situatie vaak voor. In geval van grootschalige PV-systemen is een vooronderzoek door
een adviseur of installateur met ervaring op dit gebied absoluut noodzakelijk om onveilige situaties zoals
brandgevaar te voorkomen.

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:57
Minder-dan-0 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:41:

Dit is het belangrijkste wat er wettelijk moet
Selectiviteit is geen verplichting wel mooi als het kan.

Daar de bestaande verdeel inrichting voldoet voor nu maar ingrijpend verbouwd zou moeten worden om aan de NEN1010/NPR5310 te voldoen met zonnepanelen.

Zou ik het volgende doen:

Bestaande binnen komende 3 fase op een kleine verdeler zetten
Inkomende hoofdschakelaar en dan verdelen over 2 groepen.
1 Groep voor de bestaande installatie
1 Groep voor de kabel die naar de onderverdelen gaat in de schuren

Bestaande installatie 25C installatieautomaat inzitten. Dit is wat normaal in een 3 fase huis installatie word aangeboden door netbeheerder. ( Niet zeker of een C in een woning mag anders een 32B inzetten)

Naar de schuur een 32B of 25C. Dit mag zonder aardlekschakelaar per blad 1 van de NPR5310 (In het kort komt het er op neer dat wandcontactdozen en verlichting (Deels) verplicht is op een aardlekschakelaar. Je hangt hier een onderverdeling. Ik had er persoonlijk een 300mA aardlekschakelaar bijgezet om aardfout selectieve te zijn ten opzichte van de 30mA uit gaande

De nieuwe hoofdschakelaar mag 40A zijn als je deze nieuwe kast nooit uitbereid. Er kan immers nooit meer dan 25A naar de huisinstallatie gaan.

Nu moet je wel zorgen dat de de schuur onderverdeler uitlegt naar de stroom van de omvormer + de stroom van de afgaande groep naar de schuur.

Edit
Was even aan het kijken of ik de curves kon plotten voor selectiviteit
Ik zie in de NEN 1010 dat er geen D40 patronen zijn alleen D35 en D50 er zijn wel 40A gG patronen?
Kan je kijken of ze zeker D40 zijn ?
Kijk gelijk even naar de kleur van de pasring:
25A is geel 35A is Zwart 50A is wit 63A is oranje

Normaal doe ik geen huis installaties dus ben niet helemaal bekend met alle standaard ratings

Edit 2
Als je niet slectief bent met de hoofdzekering in het geval hier boven dan kan het in de volgende gevallen voor komen dat de hoofdzekering er uitgaat.
1 een sluiting in de bestaande huis verdeler
2 een sluiting in de kabel naar de schuur
De kans dat dit gebeurd is zeer klein en als het gebeurd heb je even pech dat je alle elektra kwijt bent op 1 of meerdere fase voor de hele installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door stunter op 22-04-2019 21:16 . Reden: Typo / Vraag ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Basement

Duidelijk
En nu naar het pv topic om te vragen hoeveel eigenaren hun ALS hebben vervangen voor 63A versie, vraag ook gelijk even hoeveel mensen 2 of 3 ALS met ieder 4 groepen hebben naar verdeelblokjes en gewoon 6mm2 naar de hoofdschakelaar en waarschijnlijk ook nog door naar de meter. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 22-04-2019 20:19 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Er is gelukkig ruimte genoeg om er wat groepenkasten bij te plaatsen, bijv. een 220mm hoge kast met een enkele rail en daaronder een 330mm hoge kost met twee rails. Is het een idee om naast de kast met de hoofdschakelaar een 220mm hoog kastje te maken waar ik de onderstaande potentiaalverzamelklemmen van Phoenix Contact (3214080 en broertjes in blauw en groen/geel) in plaats?:

Afbeeldingslocatie: https://www.phoenixcontact.com/assets/images_pr/product_photos/large/84474_1000_int_04.jpg

In die grote terminals kunnen 50mm2 draden. Wat de kleine terminals kunnen hebben is me niet helemaal duidelijk (deze klemmen zijn 110mm lang dus wel joekels). De maximale nominale stroom is 105A volgens de specs. Hierop de drie fasen vanaf een nieuwe 63A hoofschakelaar verdelen naar de aardlekschakelaars met 10mm flexibele draad waar nodig of mogelijk. Naar aardlekschakelaars die niet zwaar belast worden mag dan toch wel gewoon 6 of 4mm2 draad gebruikt worden vanaf de potentiaalverdeler?

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 22-04-2019 21:17 ]

• Jim423
Eigenlijk niet. Al kom je niet in de problemen zolang jij niet meer dan 2 eindgroepen per fase plaatst. Zoals gezegd hierboven ga je vanaf de hoofdschakelaar 63A naar een C25/C32A automaat 4P en naar een 40A 4P met daarachter een C32A automaat 4P voor de 16mm² naar de kapschuur. De eerstgenoemde automaat kun je dan naar je phoenixcontactklemmen laten gaan. Vanaf de phoenixcontactklemmen kun je naar alle aardlekschakelaars in je hoofdgroepenkast met 6mm² of 10mm². Heb je automaten of stoppen als hoofdzekeringen? Anders kan die hoofdschakelaar vervangen nog wel eens lastig worden zonder je 40A te verliezen...

• Rol-Co

Rol-Co

@Femme
Zo moeilijk hoeft het niet, links naast je hoofdschakelaar zo'n kastje
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x22cm.html
Daar 2 automaten in van 25A
Bedrading van de hoofdschakelaar naar 1 van de automaten (10mm2) en een kamrailtje er onder.
Op 1 van de automaten sluit je de voeding van de huidige meterkast, op de andere automaat de kabel naar de kapschuur.

• Jim423
Kan inderdaad ook, er leiden meerdere wegen naar Rome. 2 automaten C32A kan inprincipe ook, aardlekbeveiliging of niet (300mA) naar de kapschuur moet je voor jezelf nagaan. Dan wordt eentje een C32A 0,3A alamat 4P. Niet volledig selectief bij duisternis maar de vraag is of je af kan met 25A, zeker als je misschien nog een keer in de schuur wilt laden + WP. Wel moet je dan alle 4mm² upgraden maar dat is opzich niet veel werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 22-04-2019 21:29 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:20:
@Femme
Zo moeilijk hoeft het niet, links naast je hoofdschakelaar zo'n kastje
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x22cm.html
Daar 2 automaten in van 25A
Bedrading van de hoofdschakelaar naar 1 van de automaten (10mm2) en een kamrailtje er onder.
Op 1 van de automaten sluit je de voeding van de huidige meterkast, op de andere automaat de kabel naar de kapschuur.
Die verdeelklemmen lijken meer op wat ik doe in m'n domoticasysteem (hoewel dat overwegend 5-24V gelijkstroom is), dus voor mij een logische manier van werken :P

De huidige aardlekschakelaars en groepen in de meterkast komen dan achter een van die nieuwe 25A automaten? (of C32A zoals @Jim423 oppert). Waarom die constructie en niet alles na de hoofdschakelaar verdelen naar de aardlekschakelaars via voldoende dikke draden en verdelers die geschikt zijn voor de belasting?

• Rol-Co

Rol-Co

Femme schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:39:
[...]

Die verdeelklemmen lijken meer op wat ik doe in m'n domoticasysteem (hoewel dat overwegend 5-24V gelijkstroom is), dus voor mij een logische manier van werken :P

De huidige aardlekschakelaars en groepen in de meterkast komen dan achter een van die nieuwe 25A automaten? (of C32A zoals @Jim423 oppert).
Ja inderdaad achter 1 van die 2, de ander is de kapschuur.
Waarom die constructie en niet alles na de hoofdschakelaar verdelen naar de aardlekschakelaars via voldoende dikke draden en verdelers die geschikt zijn voor de belasting?
Omdat je aardlekschakelaars 40A zijn, dus als je met de huidige meterkast 40A trekt gaat de hoofdzekering er uit en raken ze niet overbelast, maar als je pv hebt kan daar ook nog 25A vanaf komen dus hebben we het over 65A voordat de hoofdzekering er uit komt en wordt de aardlekschakelaar dus belast met 65A en mag 40A hebben.
Door er een apart kastje tussen te maken met de 25A of 32A gaan die er uit bij een overbelasting op de gewone meterkast.

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:57
Femme schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:39:
[...]

De huidige aardlekschakelaars en groepen in de meterkast komen dan achter een van die nieuwe 25A automaten? (of C32A zoals @Jim423 oppert). Waarom die constructie en niet alles na de hoofdschakelaar verdelen naar de aardlekschakelaars via voldoende dikke draden en verdelers die geschikt zijn voor de belasting?
Omdat je dan de aardlek moet vervangen. Je hoofd zekering is 40A + stroom panelen is groter dan stroom door de aardlek. (Waarschijnlijk alleen een probleem bij je 1 fase aardelke met 3 of 4
groepen Plaatje van Minder-dan-0 Afbeeldingslocatie: https://afbeeldinguploaden.nl/image/WLz5sHI9

Het zelfde probleem heb je met je bestaande verdeler in de schuur. Ook daar of 2 groepen per fase achter een aardlek 2x16A <40A of een zelfde splitter plaatsen.

Het liefst daar een 63A of 80A aardelke met 3fase groepen voor de warmte pomp + 2xauto en dan voor de zonnepanelen een appart beveiliging.

Om dit duidelijk te maken is het makkelijkste alles even uit tekenen.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/548477/4rqjoHf3.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door stunter op 22-04-2019 22:40 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
stunter schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:46:
[...]

Omdat je dan de aardlek moet vervangen. Je hoofd zekering is 40A + stroom panelen is groter dan stroom door de aardlek. (Waarschijnlijk alleen een probleem bij je 1 fase aardelke met 3 of 4
groepen Plaatje van Minder-dan-0 [Afbeelding]
Thanks, het is me duidelijk. Dit is inderdaad wel een kosteneffectieve oplossing. Mijn inner perfectionist zegt wel dat het niet zo mooi is om de hele huismeterkast achter een 32A automaat te zetten. Als je van scratch begint zou je het niet zo opbouwen toch?

Tweepolige 63A aardlekschakelaars zijn wel aan de prijs. Het is goedkoper om met 40A aardlekschakelaars per twee 16A groepen te werken.
Het zelfde probleem heb je met je bestaande verdeler in de schuur. Ook daar of 2 groepen per fase achter een aardlek 2x16A <40A of een zelfde splitter plaatsen.

Het liefst daar een 63A of 80A aardelke met 3fase groepen voor de warmte pomp + 2xauto en dan voor de zonnepanelen een appart beveiliging.
De bestaande onderverdeler in de kleine schuur kan ik voor nu laten zoals ie is, lijkt me. Mocht ik in de toekomst grotere verbruikers willen aansluiten dan is het altijd nog mogelijk om de voeding uit de verdeler in de kapschuur te halen. In dat geval zouden de aardlekschakelaars wel aangepast moeten worden.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:20
Je kan er toch ook aardlekautomaten in doen. Dan is gewoon iedere 16a groep ook aardlek. https://www.sandervunderi...ekautomaat-b16a-1p-n.html

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Bedankt allen voor de adviezen.

Ik heb besloten om mijn meterkast een makeover te geven en dingen wat ruimer op te zetten door de aardlekschakelaars en automaten te vervangen door aardlekautomaten. Dat schept ook ruimte om alle groepen meetbaar te maken, iets wat ik al langer wil en nodig heb als proeftuin voor de ontwikkeling van een energiemanagementoplossing. De automaten en aardlekschakelaars die ik overhoud kan ik weer deels gebruiken voor de onderverdeler in de schuur.

Door de losse aardlekschakelaars er tussenuit te halen hou ik een vrije rail over waar de current transformers voor energiemeters op geplaatst kunnen worden. Die dingen zijn anders nauwelijks in de meterkast te frotten. Ik kan de meterkast een stuk overzichtelijker opbouwen met potentiaalverdeling via klemmenstroken en nieuwe flexibele 4mm2 en 10mm2 bedrading in bruin/zwart/grijs om de fases uit elkaar te houden.

Ik heb wat extra Eaton/Holec/Moeller 22x33cm kasten besteld om de meterkast aan de zijkanten naar onderen uit te breiden zodat ik ruimte heb voor de energiemeters en extra groepen. Als energiemeter gebruik ik de Eastron SDM630MCT-2L. Deze meet 2x 3-fase in een behuizing die vier eenheden breed is, dus qua ruimtegebruik super efficiënt. De metingen worden uitgelezen via modbus en worden gevisualiseerd via m'n smarthomesysteem gebaseerd op IP-Symcon.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 01-05-2019 11:40 ]

• prein2

prein2

Geen halve maatregelen 😁. Leuk project wel!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Rol-Co schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:37:
[...]

Als het alleen bij zonsondergang last geeft, dan verdien je die optimizers echt nooit terug. In de winter bij lage zon zit er geen blad in de boom en heb je er eigenlijk geen last van. In de zomer staat de zon nog te hoog in het westen om er last van te hebben. Het zou wellicht in voor- en najaar iets kritischer zijn als de zon pal west ondergaat, maar dat zijn nou ook weer niet de periodes met de meeste opbrengst. Dan is de meeste zonkracht toch al weg.

Over SolarEdge: waren ze juist niet een stuk kritischer geworden qua overdimensionering? Ik begreep dat de nieuwere series dat bijna niet meer mochten. Ook valt het me op dat heel veel PV installateurs overal SE-installaties aan het promoten zijn, zelfs al zou je een dak hebben zonder enig hinder.

@Femme Foei, die beemer is wel erg stoffig.:+

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 01-05-2019 11:33 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• prein2

prein2

Je kunt ook nog elke groep vervangen voor een aardlek automaat met vlamboogdetectie.. Kost wat, ben je nog veel veiliger 😉

https://www.groepenkastbe...uh66eD3ZfIZ8aAsFqEALw_wcB

• Rol-Co

Rol-Co

Señor Sjon schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:29:
[...]

Als het alleen bij zonsondergang last geeft, dan verdien je die optimizers echt nooit terug. In de winter bij lage zon zit er geen blad in de boom en heb je er eigenlijk geen last van. In de zomer staat de zon nog te hoog in het westen om er last van te hebben. Het zou wellicht in voor- en najaar iets kritischer zijn als de zon pal west ondergaat, maar dat zijn nou ook weer niet de periodes met de meeste opbrengst. Dan is de meeste zonkracht toch al weg.

Over SolarEdge: waren ze juist niet een stuk kritischer geworden qua overdimensionering? Ik begreep dat de nieuwere series dat bijna niet meer mochten. Ook valt het me op dat heel veel PV installateurs overal SE-installaties aan het promoten zijn, zelfs al zou je een dak hebben zonder enig hinder.

@Femme Foei, die beemer is wel erg stoffig.:+
Eens! SE wordt vooral gedaan voor het gemak van de installateur en gaat ten koste van de klant.
Het kan wel zijn dat femme de monitoring wil dus ja wie zijn wij dan :)

Oftopic
Die bmw zal niet aan de km zitten nee met zo'n laag stof ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Ik vind het bijzonder dat men van een SE-aversie (duur voor de meeropbrengst, weinig nut tot zelfs verliezen in situaties zonder hinder) naar overdreven lyrisch is gegaan. Ik heb eerder het omgekeerde pad bewandeld. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:12:
Als energiemeter gebruik ik de Eastron SDM630MCT-2L. Deze meet 2x 3-fase in een behuizing die vier eenheden breed is, dus qua ruimtegebruik super efficiënt.
Goede tip die 2L-versie, die kende ik nog niet.
Ik zie wel (op http://www.eastrongroup.com/productsview/144.html ) dat je daar maximaal met 5 mm2 op aan kunt sluiten.

Is in Nederland 6mm2 niet standaard in de groepenkast?

Zou op zich wel mooi zijn, want stel je wil je hoofdaansluiting, warmtepomp, laadpaal en zonnepanelen allemaal op 3-fase hebben en je wil dat ook nog allemaal meten, dan kosten al die kwh-meters wel heeeel veeeel ruimte.

(ik zit zelf nog op 1-fase, maar ben al wel aan het kijken hoe ik over de groepenkast kan uitbreiden/ombouwen naar 3-fasen)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ocaj schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:24:
[...]

Goede tip die 2L-versie, die kende ik nog niet.
Ik zie wel (op http://www.eastrongroup.com/productsview/144.html ) dat je daar maximaal met 5 mm2 op aan kunt sluiten.

Is in Nederland 6mm2 niet standaard in de groepenkast?

Zou op zich wel mooi zijn, want stel je wil je hoofdaansluiting, warmtepomp, laadpaal en zonnepanelen allemaal op 3-fase hebben en je wil dat ook nog allemaal meten, dan kosten al die kwh-meters wel heeeel veeeel ruimte.

(ik zit zelf nog op 1-fase, maar ben al wel aan het kijken hoe ik over de groepenkast kan uitbreiden/ombouwen naar 3-fasen)
De SDM630MCT-2L via externe current transformers. Je kunt prima dunne draad gebruiken voor het aansluiten van de drie fases op de meter. Hij heeft dat alleen nodig voor zijn eigen voeding en om de spanning te meten.

Stroomomvormers kun je in allerlei soorten en maten krijgen:
http://www.eastrongroup.com/products/13.html .

De kleinste CT's van Eastron (ESCT-10) zijn alsnog moeilijk in een huis-tuin-en-keuken meterkast kwijt te raken, zeker als je alle groepen wilt meten.

Afbeeldingslocatie: http://www.eastrongroup.com/data/uploads/1473751499.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

Onlangs deze gekocht op het werk om tijdelijk piekvermogen te meten, ik vond het best aardig voor het geld.

https://nl.rs-online.com/web/p/products/8199776/

Kan 1 en 3 fase, en hebben drie van deze units erbij omdat we tot 400A wilden meten over 3 fase op een 90mm2.

https://nl.rs-online.com/web/p/current-transformers/8199798/

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:47:
Onlangs deze gekocht op het werk om tijdelijk piekvermogen te meten, ik vond het best aardig voor het geld.

https://nl.rs-online.com/web/p/products/8199776/

Kan 1 en 3 fase, en hebben drie van deze units erbij omdat we tot 400A wilden meten over 3 fase op een 90mm2.

https://nl.rs-online.com/web/p/current-transformers/8199798/
Ik wil de data realtime kunnen loggen, verwerken en visualiseren in mijn smarthomesysteem. Eastron maakt betaalbare meters die via modbus uitgelezen kunnen worden. Een SDM630MCT-2L kost € 85,88 per stuk (en meet dus zes fases). Een CT zit op zo'n zes euro per stuk. Dit zijn de prijzen in de Ali Express store van Eastron, ex btw en inklaringskosten.

Zo'n Eastron levert een stuk of 50 metrics: energie-export/import (voor de drie fases bij elkaar) en per fase spanning, frequentie, stroomsterkte, actief vermogen, schijnbaar vermogen, reactief vermogen, arbeidsfactor en harmonische vervorming.

• Rol-Co

Rol-Co

Femme schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Ik wil de data realtime kunnen loggen, verwerken en visualiseren in mijn smarthomesysteem. Eastron maakt betaalbare meters die via modbus uitgelezen kunnen worden. Een SDM630MCT-2L kost € 85,88 per stuk (en meet dus zes fases). Een CT zit op zo'n zes euro per stuk. Dit zijn de prijzen in de Ali Express store van Eastron, ex btw en inklaringskosten.

Zo'n Eastron levert een stuk of 50 metrics: energie-export/import (voor de drie fases bij elkaar) en per fase spanning, frequentie, stroomsterkte, actief vermogen, schijnbaar vermogen, reactief vermogen, arbeidsfactor en harmonische vervorming.
Ja dat is wat meer high end, wat ik poste is toch wel een leuke betaalbare optie voor iets te monitoren.
Verbruik
Zonnepanelen
Enz
Niet echt geschikt voor jouw smarthome.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:14:
[...]

De SDM630MCT-2L via externe current transformers. Je kunt prima dunne draad gebruiken voor het aansluiten van de drie fases op de meter. Hij heeft dat alleen nodig voor zijn eigen voeding en om de spanning te meten.

De kleinste CT's van Eastron (ESCT-10) zijn alsnog moeilijk in een huis-tuin-en-keuken meterkast kwijt te raken, zeker als je alle groepen wilt meten.
Ah, op zo'n manier. Daar had ik overheen gelezen, ik nam aan dat het vergelijkbaar werkte als mijn SDM220 waar de stroom door de kwh-meter zelf heen loopt. Op zich wel een leuk idee, maar die CT's moet je ook ergens kwijt kunnen.

(of je zou een los meet-kastje moeten maken naast je bestaande groepenkast en alle draad daardoorheen laten lopen.... Hmmm, als je toch een los kastje neerhangt kun je net zo goed de gewone SDM630 nemen zonder de CT's)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb naar aanleiding van jullie feedback de meterkast opnieuw ingericht. Ik heb het volgende willen realiseren:
  • de meterkast geschikt maken voor 40A voeding uit net + ca. 20A eigen productie
  • een heldere, afleesbare en visueel inspecteerbare indeling
  • inzicht in verbruik door meetbaarheid van alle groepen
  • ruimte voor mogelijke uitbreiding in de toekomst
Dit was de oude meterkast (net nadat ik was begonnen met demonteren):

Oude meterkast

Omdat ik al een paar Holec-kasten in gebruik had en nieuwe groepenkasten nog best prijzig zijn heb ik via Marktplaats her en der wat oude Holec-kasten gehaald. Ik heb nog gekeken naar alternatieven die meer ruimte in de diepte bieden, maar ik kon niets vinden dat vergelijkbaar ruimteeffectief was in de breedte.

De Holec-kastjes hebben meteen een behandeling met de dremel gekregen om meer doorvoerruimte te creëren voor de bedrading en overbodige aansluitblokken te verwijderen. Daarna zijn de groepenkasten in bad gegaan :+ .

Groepenkast in bad

Ik heb de installatieautomaten vervangen door ETI (1-fase) en Eaton (3-fase) aardlekautomaten (omdat de 3-fase aardlekautomaten van ETI erg duur zijn). Door het wegvallen van de losse aardlekschakelaars is de indeling van de meterkast een stuk eenvoudiger en heb ik ruimte kunnen scheppen om alle fases meetbaar te maken via current transformers.

Door 22x22cm kasten te gebruiken met één rail (ipv 22x33cm kasten met twee rails) is er ruimte gemaakt voor de CT's. Met een 3d printed bracket worden die op hun plek gehouden zodat de kasten er redelijk netjes uitzien.

Meterkast leeg

Brackets voor ct's

Zo ziet het er nu uit (het blijft moeilijk om de bedrading echt mooi te krijgen met parallele boogjes enzo ;) ). Om de groepen individueel te kunnen meten hebben ze ieder hun eigen fasedraad vanaf de potentiaalverdelers. De levert veel draad op. Meten achter de zekering zou ruimtetechnisch lastig worden.

Nieuwe meterkast

In het midden zie je de stroomverdeling middels klemmen uit de Wago 2016- en 2010-serie, geschikt voor respectievelijk 73A/16mm2 en 57A/10mm. De fases op de 16A aardlekautomaten zijn via 4mm2 draad aangesloten. De gecombineerde nul-ader van maximaal vier 16A groepen is 6mm2 en tussen de hoofdschakelaar, klemstroken en de C32-groep voor de onderverdeler in de schuur gebruik ik 10mm2 draad. Alle fasedraden hebben een consistente en logische kleurcodering. De zekering van de kleine schuur heb ik verkleind van B25 naar C16 vanwege de 2,5mm2 draad die er achter zit. De kookgroepen zijn vervangen door krachtgroepen.

De energiemeters moeten nog gemonteerd worden. Ze krijgen links en rechts een plek onder de onderste groepenkasten met de krachtgroepen.

Voor de onderverdeler in de kapschuur gebruik ik een Eldon MAS 50x40cm kast met IP66-bescherming, die ik nog had liggen. Voor in een schuur is dit een mooi kastje omdat het daar toch onvermijdelijk een stofbende wordt. Hier zitten een 63A hoofschakelaar, een Chint type 2 aardlekschakelaar en een 3x 25A krachtgroep voor de omvormer in. Daarnaast drie 1-fase aardlekautomaten voor de granny chargers van onze EV en PHEV. In de toekomst wil ik er een krachtgroep voor een 3-fase charge controller bij kunnen zetten. Verder moet er nog een krachtgroep in voor een krachtstroomstekker.

De kast is 155m diep zodat er onder de rail ruimte is voor de CT's.

Onderverdeler kapschuur

Hebben jullie nog opmerkingen over deze setup?

Bij het afbreken van de oude meterkast kwam ik nog een paar zorgwekkende verrassingen tegen. Twee fasedraden van de verdeling naar de aardlek van de schuur waren aan elkaar gesmolten en maakten bijna contact. Ook was de isolatie van de nuldraad op vier groepen met o.a. een kookgroep bijna weggesmolten.

Het lijkt me wel interessant om een paar DS18B20 probes in de groepenkast te zetten om zo de temperaturen te kunnen monitoren, zodat ik in combinatie met de metingen van de stroomsterkte tijdig geïnformeerd kan worden over als er draden overbelast worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 04-06-2019 19:35 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi werk! Is het het niet beter om af en toe met een warmtebeeld camera te kijken naar hotspots? Ik denk dat in die grote groepenkast een of twee kleine warme plekken de hele kast niet genoeg opwarmen om op te vallen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:04:
Mooi werk! Is het het niet beter om af en toe met een warmtebeeld camera te kijken naar hotspots? Ik denk dat in die grote groepenkast een of twee kleine warme plekken de hele kast niet genoeg opwarmen om op te vallen.
Een warmtecamera is wel beter, maar dan moet je die wel tot je beschikking hebben.

Een DS18B20 heeft een nauwkeurigheid van 0,0625℃. Daarmee moet je wel afwijkingen kunnen signaleren lijkt me. Sowieso lijkt het me wel een leuk experiment en duur zijn ze niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb mijn FLIR die aan iPhone kan destijds voor €250 gekocht. Je kunt ze ook huren, maar dat is dermate duur dat zelf wat kopen al gauw voordeliger is. Alles aanzetten en dan een paar plaatjes schieten is wel een goed idee denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2019 19:22 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Femme

Ziet er best netjes uit, al snap ik niet waarom je aan die klemmenstroken blijft vasthouden, die kastjes hebben verbindingstroken met schroefjes wat goed werkt toch? Minder kans op zwevende nul door slechte verbinding.
Rechtsonder bij de automaat van de kapschuur wordt het wat rommelig, je hoeft niet persé de afgaande kabel boven aan te sluiten hoor, ze werken ook andersom, dan zitten de kabels strakker in lijn. Sterker nog, die van de kapschuur komt zelfs van de andere kant. :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Femme schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:10:
[...]

Een warmtecamera is wel beter, maar dan moet je die wel tot je beschikking hebben.

Een DS18B20 heeft een nauwkeurigheid van 0,0625℃. Daarmee moet je wel afwijkingen kunnen signaleren lijkt me. Sowieso lijkt het me wel een leuk experiment en duur zijn ze niet.
Oh het zijn prima dingen, maar ben je niet bang dat dusdanig veel valse meldingen krijgt als je een tijdje een verbruiker als bv inductie aan hebt dat de echte storingen tussen de mazen door glippen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:24:
@Femme

Rechtsonder bij de automaat van de kapschuur wordt het wat rommelig, je hoeft niet persé de afgaande kabel boven aan te sluiten hoor, ze werken ook andersom, dan zitten de kabels strakker in lijn. Sterker nog, die van de kapschuur komt zelfs van de andere kant. :)
Goed punt, zo had ik er nog niet over nagedacht :) . Ik ga dat aanpassen.

• Rol-Co

Rol-Co

Femme schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:36:
[...]

Goed punt, zo had ik er nog niet over nagedacht :) . Ik ga dat aanpassen.
:)

Die draden van de meter naar de HS zijn wel zielig dun, zou mooi zijn als die ook een maatje dikker waren, maar kan je niet bij zonder een zegel te verbreken denk ik?
Als ze ooit de meter wisselen vast klaar leggen, dat hebben ze niet bij hun. ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:42:
[...]

:)

Die draden van de meter naar de HS zijn wel zielig dun, zou mooi zijn als die ook een maatje dikker waren, maar kan je niet bij zonder een zegel te verbreken denk ik?
Als ze ooit de meter wisselen vast klaar leggen, dat hebben ze niet bij hun. ;)
Ja het stukje tot aan de meter bestaat uit 4mm2 draad. De hoofdzekeringen zitten in een kast met een doorzichtige kap. Daar doorheen kan ik zien dat er minimaal 10mm2 van hoofdzekering naar meter gaat.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Femme schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:10:
[...]

Allereerst, dat ziet er zeer netjes uit allemaal! Erg overzichtelijk geworden zo en mooi met allemaal dezelfde kasten.

Mbt de DS18B20's, ik vraag me toch een beetje af of dat in de praktijk wel gaat werken. Als er een los contact of smeltende draden ineens optreed is dat zeer lokaal, dan wordt het wel lastig om enkele tot 10+ cm's verder te bepalen of een paar graden omhoog nou komt door normale belasting of een probleem in de bedrading. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk! Alleen hoe ga je dan de foutsituatie testen/simuleren/calibereren? Je kan moeilijk even een contactje losdraaien en kijken wat er gebeurd >:)

Ik zou zelf overwegen of je de C-krachtgroepen rechtsonder niet deels naar links kan verplaatsen? Bijvoorbeeld door de C16 van de warmtepomp om te ruilen met de B16 voor de energiemeters. Het overgrote deel van het vermogen loopt straks door een relatief heel klein stukje van de kast, 3x een dikke C-automaat tegen elkaar aan gaat wel erg veel warmte ophopen daar rechtsonder. Zeker als je straks met 3-fasen een EV gaat laden. Als je de B16 voor de meters daar in het midden doet kunnen de andere 2 C's hun warmte veel beter kwijt.

All-electric.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ronjansen87 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Ik zou zelf overwegen of je de C-krachtgroepen rechtsonder niet deels naar rechts kan verplaatsen? Bijvoorbeeld door de C16 van de warmtepomp om te ruilen met de B16 voor de energiemeters. Het overgrote deel van het vermogen loopt straks door een relatief heel klein stukje van de kast, 3x een dikke C-automaat tegen elkaar aan gaat wel erg veel warmte ophopen daar rechtsonder. Zeker als je straks met 3-fasen een EV gaat laden. Als je de B16 voor de meters daar in het midden doet kunnen de andere 2 C's hun warmte veel beter kwijt.
De laders van de auto's ga ik aan de verdeelkast in de kapschuur hangen, dus waar de opwek plaatsvindt. Als er opwek is en auto's geladen worden zal er dus minder stroom door de meterkast lopen.

De C16 van de kleine schuur zal dan in de praktijk niet zoveel meer doen. Nu zitten de auto's erop maar wat overblijft is verlichting, netwerk, een pomp voor de tuinberegening en af en toe wat gebruik van elektrisch gereedschap. Ik heb er een C16 van gemaakt zodat de B16's in de onderverdeler in deze schuur eerder aangesproken worden bij hoge inschakelstromen.

De WP heeft een C16 omdat dit wordt geadviseerd door Nibe. Ik kan de WP en schuur wel omkeren zodat de aardlekautomaat van de kleine schuur tussen de C32 van de kapschuur en de C16 van de WP zit. Die laatste twee worden het zwaarst belast.

Mijn gedachte van bij elkaar plaatsen op de klemmenstrook is dat de opgewekte stroom van de C32 dan een kortere weg aflegt naar de C16 van de WP.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Femme schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:01:
[...]

De C16 van de kleine schuur zal dan in de praktijk niet zoveel meer doen. Nu zitten de auto's erop maar wat overblijft is verlichting, netwerk, een pomp voor de tuinberegening en af en toe wat gebruik van elektrisch gereedschap. Ik heb er een C16 van gemaakt zodat de B16's in de onderverdeler in deze schuur eerder aangesproken worden bij hoge inschakelstromen.

De WP heeft een C16 omdat dit wordt geadviseerd door Nibe. Ik kan de WP en schuur wel omkeren zodat de aardlekautomaat van de kleine schuur tussen de C32 van de kapschuur en de C16 van de WP zit. Die laatste twee worden het zwaarst belast.

Mijn gedachte van bij elkaar plaatsen op de klemmenstrook is dat de opgewekte stroom van de C32 dan een kortere weg aflegt naar de C16 van de WP.
In dat geval zal dat in de praktijk geen probleem zijn inderdaad en het verkorten van de kring helpt ook weer tegen verliezen. Maar als je deze automaten toch nog gaat omdraaien is het een kleine moeite de WP en schuur nog even om te draaien. Markeer dan wel héél duidelijk dat deze automaten op z'n kop zitten en dat de grendel omlaag dus AAN ipv uit is, daar kan een buitenstaander zich toch al snel in vergissen. Het scheelt wel weer dat er nog weer hoofdschakelaars achter in de schuren zitten dus de noodzaak om deze uit te schakelen is er dan niet. Ik neem aan dat de Nibe WP ook nog een eigen werkschakelaar heeft?

All-electric.

• Rol-Co

Rol-Co

ronjansen87 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:30:
[...]

In dat geval zal dat in de praktijk geen probleem zijn inderdaad en het verkorten van de kring helpt ook weer tegen verliezen. Maar als je deze automaten toch nog gaat omdraaien is het een kleine moeite de WP en schuur nog even om te draaien. Markeer dan wel héél duidelijk dat deze automaten op z'n kop zitten en dat de grendel omlaag dus AAN ipv uit is, daar kan een buitenstaander zich toch al snel in vergissen. Het scheelt wel weer dat er nog weer hoofdschakelaars achter in de schuren zitten dus de noodzaak om deze uit te schakelen is er dan niet. Ik neem aan dat de Nibe WP ook nog een eigen werkschakelaar heeft?
Automaten op zijn kop? Waarom? Dat gaat hij niet doen toch?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dat begrijp ik ook niet. Voeden kan boven of onder, dat maakt voor de werking niet uit. Hoef je hem niet voor om te draaien.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Met omdraaien bedoel ik links en rechts omwisselen, zodat van links naar rechts C16 warmtepomp, C16 OV kleine schuur en C32 OV kapschuur op een rij staan en er een automaat met geringe belasting tussen WP en PV aardlekautomaten zit.

• Rol-Co

Rol-Co

Femme schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:49:
Met omdraaien bedoel ik links en rechts omwisselen, zodat van links naar rechts C16 warmtepomp, C16 OV kleine schuur en C32 OV kapschuur op een rij staan en er een automaat met geringe belasting tussen WP en PV aardlekautomaten zit.
Jij wel, maar @ronjansen87 in zijn bericht niet. :)

• Hans72
Goed om te zien dat je mijn opmerking van 40A+20A te harte hebt genomen!

De gesmolten aders komen waarschijnlijk omdat er slecht contact was door een los contact of vuil (stukje isolatie oid ) in de aansluitklem. Bij onze inspectie komen we dit geregeld tegen. Zeker als je de verdelers beoordeeld met thermografie. Daarom ook de tip draai de schroeven van je automaten aan op moment. zeker op automaten die langdurig (in verhouding) fors belast worden.

2 opmerkingen:
Er is volgens mij een probleem met de selectiveit. C32 en C16 automaten zijn ronduit een vervelende combinatie met kleine patronen zoals de 40A patroon. Een C -automaat heeft een uitschakel stroomt tot 10*In een B karakteristiek "slechts"5*In. in het geval van een 32 A beveiliging 320A of 160A kortsluitstroom (..) . De oplossing voor de Nibe voeding is toepassen van 16A patronen. Deze hebben weinig last van inschakelstromen en zijn selectief tov 40A. Voor je schuur zou je 25A patronen kunnen gebruiken.

Een leuke discussie aardlekbeveiliging is wanneer heb je "verkregen rechten" en hoef niet niet voldoen aan de huidige eisen. In mijn beleving moet alles in je huis en schuren achter aardlekbeveiliging als je verdeler vervangt. Je kan de discussie aan of je ""verkregen rechten"" hebt omdat je huis in periode is gebouwd met andere normen. Je had geld kunnen uitsparen door de aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler van de schuur weg te laten. Bij je schuur heb je nu 2 aardlekbeveiligingen achter elkaar. Dus kans op ongewenst uitschakelen door optelling van de lekstroom van alle eindgroepen van de schuurverdeler of je staat in het donker omdat 1 toestel een foutje heeft.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hans72 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:50:

2 opmerkingen:
Er is volgens mij een probleem met de selectiveit. C32 en C16 automaten zijn ronduit een vervelende combinatie met kleine patronen zoals de 40A patroon. Een C -automaat heeft een uitschakel stroomt tot 10*In een B karakteristiek "slechts"5*In. in het geval van een 32 A beveiliging 320A of 160A kortsluitstroom (..) . De oplossing voor de Nibe voeding is toepassen van 16A patronen. Deze hebben weinig last van inschakelstromen en zijn selectief tov 40A. Voor je schuur zou je 25A patronen kunnen gebruiken.
Wat bedoel je hiermee?

Ik heb D40 automaten als hoofdzekering. De C32 en C16 aardlekautomaten zijn selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen.
Een leuke discussie aardlekbeveiliging is wanneer heb je "verkregen rechten" en hoef niet niet voldoen aan de huidige eisen. In mijn beleving moet alles in je huis en schuren achter aardlekbeveiliging als je verdeler vervangt. Je kan de discussie aan of je ""verkregen rechten"" hebt omdat je huis in periode is gebouwd met andere normen. Je had geld kunnen uitsparen door de aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler van de schuur weg te laten. Bij je schuur heb je nu 2 aardlekbeveiligingen achter elkaar. Dus kans op ongewenst uitschakelen door optelling van de lekstroom van alle eindgroepen van de schuurverdeler of je staat in het donker omdat 1 toestel een foutje heeft.
De afgelopen weken dat ik toevallig gedeeltelijk zonder daken op de schuren na een asbestsanering. Daarbij is twee keer de aardlekschakelaar in de onderverdeler van de schuur afgeschakeld na een hoosbui. Die klapte er dus eerder uit dan de aardlek van de aardlekautomaat in de meterkast.

Mocht tot de aardlekautomaat in de meterkast er als eerste klappen dan is het ongemak te overzien (geen verlichting en netwerk in de schuur of geen PV productie en laders voor de auto's). Als de installatie naar behoren werkt hoort het afschakelen van de aardlek toch alleen in situaties te gebeuren waarin er iets mis is met de installatie? Het gebeurt mij althans nooit dat de aardlekbeveiliging in werking treedt tijdens normaal gebruik.

• Hans72
Oké, ik zie de fout. Ik las te snel en ging uit van d-patronen. D-karakteristiek automaten zie ik niet erg vaak.

Ik heb de grafieken in ""curve direct" over elkaar gelegd. een willekeurige 40A-D en 32C zijn in het kortsluitgebied selectief echter na 1 seconde (overbelasting) zal het de vraag zijn welke het eerst uitschakeld. De combinatie 40A-D en 16A-C gaat wel goed. Voor exacte bepaling moet ik de juiste types weten.

Volgens de 'regels'' is het niet handig om 2 gelijke aardlekbeveiligingen achter elkaar te plaatsen. Is het gevaarlijk, zeker niet. En gelukkig is schuur beveiliging toevallig iets sneller. Wordt vervolgd

[ Voor 37% gewijzigd door Hans72 op 19-06-2019 11:35 ]

Pagina: 1