Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krijg solar edge optimizers niet gekoppeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Verkla
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik heb sinds enkele dagen een 3 fase Solar edge omvormer met 23 optimizers 370. Het probleem is dat ik ze met geen mogelijkheid gekoppeld krijg.

Via de wifi verbinding ingelogd met de set app. Op koppelen geeft hij aan koppelen geslaagd en koppelt hij er 1 soms 2. De andere wil hij maar niet vinden.

Al een keer alles naar fabrieksinstellingen gedaan, maar helaas.
Ik meet een normale DC spanning.

Iemand de gouden tip ?

Alle reacties

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:22
Wat is de "normale DC spanning" die je gemeten hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door Rouske op 20-04-2019 23:30 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Tussen de 22.5 en 23.5Vdc zo een beetje als het goed is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Verkla
22 v en af en toe maar 17 volt.
Als de enige (elke keer dezelfde) optimizer aangaat dan loopt hij op naar 107 volt dc.
De optimizer die als enige aan gaat is de eerste aan de + zijde.

De stroomkring is wel rond, maar het is net of daar een probleem zit.

• Rouske
Misschien domme vraag, aangezien het in de installatie handleiding staat, maar alle panelen zijn wel op de korte kabels van de optimizers aangesloten en niet de lange?

Maar aangezien je niet rond de 23V meet, kan het dan zijn dat die 2e optimizer vanaf de + dan defect is en de boel qua pairen in de war stuurt? Of een andere optimizer defect.

Ik zou het verder ook niet echt weten, optimizers per stuk nameten als er een paneel op aangesloten is?
Ergens een slechte connector?

Of de string in 2 delen en per deel aan de omvormer hangen en proberen te pairen?
Om te zien of dat wel werkt en zo zaken uitsluiten.

Wel erg vervelend voor je dat het niet meteen in 1x goed gaat!

• No Hands
als je 22V meet dan heb je dus lig een hele volt te kort, maar je string loopt wel af en toe naar 107V, ik gok op 1 paneel op de lange kabels van de optimizers aangesloten ipv op de korte kant.

Wat Rouse zegt is een slimme manier idd, string in 2 delen splitsen dan zoekt het al een stuk sneller.

• Verkla
Hoeveel aangesloten panelen moet ik minimaal aan de omvormer hangen om te kijken of hij koppelt ? In een string moet je minimaal 16 optimizers hebben om op te starten geldt dat ook voor het koppelen ?

Panelen netjes los gehad geven allemaal netjes 1 volt. En de check gedaan of alles juist was aangesloten korte/lange kabels en dat klopt.

Wat vreemd is. Als ik de - kabel op het dak loskoppel en op de omvormer meet dan meet ik alsnog 4 volt. Dus met een onderbroken stroomkring.

• Rouske
huh, dan nog 4V, hoe dan??
Je meet op de omvormer of bedoel je als ik de + en - stekker loshaal van de omvormer en deze stekkers meet?
En als je met die losgekoppelde - kabel op het dak gewoon het pairings proces start? Wat gebeurd er dan?

Aangezien je eerder ook als zei dat pairen van 1 soms 2 lukte, maakt het volgens mij niks uit hoeveel optimizers je er aan hebt hangen voor het pairings proces, dat de omvormer na het pairings proces niet kan leveren omdat het voltage niet hoog genoeg komt is dan jammer. Eerst maar zorgen dat het pairen van alle optimizers goed gaat.

Is het niet mogelijk om op het dak te meten wat de totale string doet of in delen van meerdere panelen/optimizers te metenl?
Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoe de - kabel en string op het dak loopt.

• Verkla
De string nu aangesloten met 17 optimizers. 17.1 volt op de kabel. Als de omvormer op de stand 0 staat dan vind hij binnen enkele minuten alle 17 omvormers. Geen problemen.

Zodra ik de omvormer in stand 1 zet dan doet hij vervolgens niets. De optimizers krijgen niet het commando starten. Na loop van tijd raak ik ook de verbinding weer kwijt.

De + zit aan de goede zijde. Je ziet de spanning oplopen tot ongeveer 100 volt en daar blijft het dan ook bij.

• Rouske
Moet de omvormer voor het pairen niet op de "P" stand staan?
Of meer dan 5 sec. in de "P" stand houden en dan loslaten.

Er zijn ook status LED's toch, wat geven die aan zodra je em op de 1 zet?

Als je er niet uit komt, dan zou je SolarEdge NL kunnen bellen, de contact gegevens staan op de website.

• No Hands
Verkla schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:30:
De string nu aangesloten met 17 optimizers. 17.1 volt op de kabel. Als de omvormer op de stand 0 staat dan vind hij binnen enkele minuten alle 17 omvormers. Geen problemen.

Zodra ik de omvormer in stand 1 zet dan doet hij vervolgens niets. De optimizers krijgen niet het commando starten. Na loop van tijd raak ik ook de verbinding weer kwijt.

De + zit aan de goede zijde. Je ziet de spanning oplopen tot ongeveer 100 volt en daar blijft het dan ook bij.
@Rouske dat met die P en 1 is alleen bij de nieuwe HDWave toch? Omdat TS een 3 fase heeft is er alleen een ac en dc switch en de dc switch staat normaal op 0 als je begint met pairen, totdat de omvormer vraagt om het op 1 te zetten.

Bladzijde 11, stap voor stap https://www.solaredge.com...ck_installation_guide.pdf

• Verkla
@Rouske en @No Hands dank voor de reacties.
Ik heb een nieuw type omvormer deze heeft de standen 0 - 1 - P.
Als je hem kort naar P doet kun je via de wifi in het installatieprogramma en bij het onderdeel koppelen de optimizers koppelen. Een andere manier is om 5 seconden de knop op de P stand te houden dan start hij automatisch.

Beide opties werken niet.
Ik ga solar edge eens bellen. Dank je wel !

• Verkla
Contact gehad met solar edge is een kapotte dc omvormer.
Nieuwe wordt opgestuurd.

Dank voor het meedenken !

• Rouske
Balen, hopelijk is dat het dan ook echt.

Maar hoe zat het nu met die 4V die je gemeten had nadat je de - op het dak losgehaald had.
Wat was dat dan?
Je laatste melding was dat je nu 17.1V had, maar dat is nog steeds niet 23V van je 23 optimizers....
Pagina: 1