Marantz PM7200 - kraken en plof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26
Beste audiofiele tweakers,

ik heb een Marantz PM7200 gekregen van een vriend met de nare fout dat hij in overspanningsbeveiliging sprong boven een bepaald volume.
Dus ben ik vrolijk aan de slag gegaan ondanks enige voorkennis met het repareren ervan, heb alle elco's op de overspanningsbeveiliging vervangen voor betere (die pas doorbranden bij 105 ip. 85 graden), alles terug in elkaar gezet en nu komt het..

Het probleem met overspanning lijkt verholpen, kon hem in elk geval op redelijk hoog volume zetten maar nu komt er een krakend geluid uit. Niet kraakhelder zoals ik zou willen/verwachten.

Wat ik (vergeefs) geprobeerd heb:
  • Andere source pakken
  • Andere speakerkanalen gebruiken
  • Source Direct aan/uit
  • Class A aan/uit
Ook is het zo dat er een luide plof/piekspanning door de speakers komt als ik hem aan/uit zet, veel harder dan met de versterker die ik in gebruik heb.

Wat vreemd is (vind ik) is dat de balans (L/R) ook niet lekker werkt, als ik die helemaal naar het ene of andere uiterste draai komt er nog steeds een goeie 40-50% van het geluid uit de andere speaker.
Dezelfde vriend wist me te vertellen dat het niet aan de voorversterker zou kunnen liggen, want dan zou het probleem met Source Direct aan zich niet voor moeten doen.

Ik ben even ten einde raad, het is gewoon een dijk van een versterker en zou een praktisch gratis upgrade zijn van wat ik nu heb, maar zo heb ik er natuurlijk niks aan :(

Heeft iemand enig idee of dit op te lossen is, of dat ik mijn reparatiegeld door het putje heb gespoeld?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Heb je dit al op marantzforum geplaatst?
Zij weten echt alles.

En aangezien er op een pm7200 vier speakers aangesloten kunnen worden. system 1 en 2.
Waarom probeer je niet de speakers op system 2 aan te sluiten?

Als je source direct aanzet. Dan wordt de balansknop uitgeschakeld.

[ Voor 14% gewijzigd door MedionAkoya op 20-04-2019 21:47 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
MedionAkoya schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:44:
Heb je dit al op marantzforum geplaatst?
Zij weten echt alles.

En aangezien er op een pm7200 vier speakers aangesloten kunnen worden. system 1 en 2.
Waarom probeer je niet de speakers op system 2 aan te sluiten?

Als je source direct aanzet. Dan wordt de balansknop uitgeschakeld.
Omdat ik het eerst op ons eigen tweakers forum wilde proberen ;)

Ik heb zowel kanaal 1 als 2 geprobeerd, geen verschil en de balans werkt maar half, ongeacht de source direct instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Dus je kan blijkbaar wel bass en treble aanpassen?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
Met Source Direct uit wel ja, als die aan staat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wintervacht schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:58:
Met Source Direct uit wel ja, als die aan staat niet.
potmeter doorgenomen op soldeerverbindingen en potmeter schoongemaakt?

Edit: bij het aanzetten van de versterker moet je twee klikken horen. De tijd tussen twee kliken is iets van 5 seconden.

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 21-04-2019 12:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
MedionAkoya schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:07:
[...]

potmeter doorgenomen op soldeerverbindingen en potmeter schoongemaakt?
Daar heb ik (nog) niet naar gekeken gezien hij (afgezien van de overspanning), bij die vriend van me perfect werkte. Ook ben ik een beetje huiverig om hem nog verder uit elkaar te halen uit angst nog meer kapot te maken :| Maar daar ga ik morgen eens naar kijken dan, je suggestie is dus de potmeter(s) voor volume en balans een nakijken als ik het goed begrijp?

N.B: ik heb wel ervaring met solderen en over het algemeen knutselen met elektronica maar ben allesbehalve een expert, heb helaas ook geen multimeter in huis :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wintervacht schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:13:
[...]

Daar heb ik (nog) niet naar gekeken gezien hij (afgezien van de overspanning), bij die vriend van me perfect werkte. Ook ben ik een beetje huiverig om hem nog verder uit elkaar te halen uit angst nog meer kapot te maken :| Maar daar ga ik morgen eens naar kijken dan, je suggestie is dus de potmeter(s) voor volume en balans een nakijken als ik het goed begrijp?

N.B: ik heb wel ervaring met solderen en over het algemeen knutselen met elektronica maar ben allesbehalve een expert, heb helaas ook geen multimeter in huis :'(
Ga een multimeter halen dan. :D
Op service manual van Marantz staan voltages en type nummers van de onderdelen aangegeven. maar volgens mij heb je boekje al gevonden want je hebt al enkele elco's vervangen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
MedionAkoya schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:16:
[...]

Ga een multimeter halen dan. :D
Op service manual van Marantz staan voltages en type nummers van de onderdelen aangegeven. maar volgens mij heb je boekje al gevonden want je hebt al enkele elco's vervangen.
Oh ja, boekjes, die bestaan ook nog :+
Die heb ik er niet bij gekregen helaas, heb net wel even die service manual gedownload maar so-de-jus ik ben er nu al scheel van...

Ik kwam een artikel tegen wat het probleem beschreef m.b.t. de overspanningsbeveiliging, vervolgens op e-baai een reparatiekit gevonden (een zakje elco's en een handleiding) en aan de slag gegaan, als je eenmaal enige ervaring hebt met solderen en printplaatjes is het gelukkig allemaal geen hogere wiskunde, in tegenstelling tot deze service manual 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

PM7200, PM7000 en PM7000 zijn vrijwel identiek.

PM7000 bloktrafo
PM8000 bevat een ingebouwde A-class versterker. bloktrafo 105 watt
PM7200 bevat een ingebouwde A-class versterker. bloktrafo 95 watt
PM7200 KI bevat een ingebouwde A-class versterker. ringkerntrafo 95 watt

Ze zijn allen afgeleid van PM68 en PM78

[ Voor 106% gewijzigd door MedionAkoya op 22-03-2020 20:49 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de luidsprekers ploppen bij het aanzetten doen de uitgang relais het niet goed.
Normaal gaat de versterker aan en na paar seconden (3..5) pas de uitgang.
Als je zowel A als B uitzet zou er geen geluid uit mogen komen en de relais moeten vrolijk
mee klikken met de knopjes.
De beveiliging is op een te hoge stroom richting uitgang bij kortsluiting in de luidspreker gaat de volumeknop geforceerd naar zacht en aan/uit zetten verhelpt dat pas.
A en B zijn geen aparte kanalen (eindtrappen) schakelen alleen de luidspreker sets parallel.
Wat voor luidsprekers hangen eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Probleem met balansregelaar PM8000
PM8000 is bijna hetzelfde als een PM7200

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=5366.0

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 21-04-2019 12:18 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
bouwfraude schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:58:
Als de luidsprekers ploppen bij het aanzetten doen de uitgang relais het niet goed.
Normaal gaat de versterker aan en na paar seconden (3..5) pas de uitgang.
Als je zowel A als B uitzet zou er geen geluid uit mogen komen en de relais moeten vrolijk
mee klikken met de knopjes.
De beveiliging is op een te hoge stroom richting uitgang bij kortsluiting in de luidspreker gaat de volumeknop geforceerd naar zacht en aan/uit zetten verhelpt dat pas.
A en B zijn geen aparte kanalen (eindtrappen) schakelen alleen de luidspreker sets parallel.
Wat voor luidsprekers hangen eraan?
Ze ploppen bij het uitschakelen wel direct ja, bij inschakelen na een paar seconden en ik test met een set JBL LX700 mkII die het verder perfect doen aan mijn huidige versterker.
De relais doen wat ze moeten doen, schakelen prima met de knopjes, enfin alles werkt in principe naar behoren afgezien van het krakende geluid wat er uit komt en de balans, al ben ik wel van plan om hem lekker op klasse A te laten spelen want sexy geluidje :9

@MedionAkoya Ik heb ook het Marantz forum eens door zitten spitten en daar zitten inderdaad een hoop experts tussen, ook m.b.t. de PMxxxx serie, maar wat ik heel vaak voorbij zie komen zijn wel dingen in de richting van: alles opnieuw vertinnen, alle elco's vervangen, alles doormeten en eigenlijk een boel posts die et woord 'alles' bevatten :'(
Het begint er op te lijken dat dit het begin is van een langdurige revisie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Wintervacht schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:00:
[...]
Ze ploppen bij het uitschakelen wel direct ja, bij inschakelen na een paar seconden en ik test met een set JBL LX700 mkII die het verder perfect doen aan mijn huidige versterker.
Dat is raar, bij het uitzetten vallen de relais bij een PM5004 en andere Marantz gelijk af en het vertraagd inschakelen zou de plop moeten voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
bouwfraude schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:26:
[...]

Dat is raar, bij het uitzetten vallen de relais bij een PM5004 en andere Marantz gelijk af en het vertraagd inschakelen zou de plop moeten voorkomen.
Precies, daarom weet ik ook echt niet waar ik moet beginnen met zoeken, of het nou aan de eindtrap ligt, het circuit dat door de volumeregeling gaat, de voeding of wat anders..
Het lijkt alsof er gewoon te veel/lekstroom door de eindtrap gaat, ik zou anders niet weten waarom hij zou kraken en die piekspanning bij het uitschakelen zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Valt er nog wat te meten aan gelijkspanning over de uitgang/ingang van luidsprekers? Dat zou nagenoeg 0 volt moeten zijn. Ik meet 2 mV= op een Action multimeter van 4 euro. De wisselspanning ingang is met 200V niet nauwkeurig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
bouwfraude schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:34:
Valt er nog wat te meten aan gelijkspanning over de uitgang/ingang van luidsprekers? Dat zou nagenoeg 0 volt moeten zijn. Ik meet 2 mV= op een Action multimeter van 4 euro. De wisselspanning ingang is met 200V niet nauwkeurig genoeg.
Heb helaas geen multimeter in huis en kan er helaas niet even gauw eentje gaan halen want mijn auto rijdt momenteel niet :( Maar zodra ik in de buurt ben van ergens waar ze het verkopen haal ik er een, ga ik uitzoeken wat hetgene je zei allemaal betekent, het meten en kom ik er zo gauw mogelijk op terug :P

Pagina: 1