Vermoedelijke cpu bottleneck, maar ben in de war.

Pagina: 1
Acties:

• saucemarocain
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-11-2025
In het kort: Ik heb een upgrade van 1070TI -> 1080TI gedaan en merk geen fps winst, integendeel in de meeste games is mijn performance zelfs gezakt.. |:( ehh

Huidige setup:

Monitor: Benq XL2411 1080p 144Hz (main) en Iiyama G2530HSU 75Hz
Moederbord: Asus Z370-P
Processor: I5-8400
Koeling: Dark Rock 4
Geheugen: Ballistix Sport LT 16Gb DDR4 @2400Mhz
GPU: Gigabyte Aorus 1080TI
Opslag: 960 Evo 250 Gb en 1 Tb HDD 7.2k RPM
Voeding: RM550x (v1)
Fans: 4x casefans

Ik heb deze week een hele goede deal kunnen krijgen van iemand die zijn Gigabyte Aorus 1080TI kwijt wilde en heb deze dan gekocht want dat kon ik echt niet laten liggen. De BenQ monitor heeft ook geen DP, enkel DVI-D en de nieuwe 2000 series van Nvidia hebben geen DVI-D. Ik dacht dat hiermee mijn prestaties zouden verbeteren, ik futureproof ben voor enkele jaren zonder iets te moéten upgraden, maar het probleem is dus dat ik merk ik, na een paar games te testen, dat mijn performance is gezakt.

Persoonlijk denk ik dat het ofwel ligt aan de resolutie of aan mijn cpu of eventueel aan beide.

Mijn cpu draait op 100% tijdens games en de GPU doet niet altijd evenveel werk. Gemiddeld tussen 20-70%.

In GTAV heb ik nu bv 60-70 fps ipv 80-90 op mijn 1070TI
In Monster Hunter World heb ik evenveel fps tov mijn 1070TI
In AC: Origins is de performance drastisch gezakt. Op max settings haalde ik op mijn 1070TI gemiddeld 80 fps, en met de 1080TI amper 50-60 fps.

Ik heb enkele screenshots toegevoegd:

https://imgur.com/a/OFHtnYO AC: Origins benchmark met 1080TI

MSI Afterburner screenshots van cpu en gpu:

https://imgur.com/a/0TeVBJL

Op zich ben ik dus aan het twijfelen tussen 2 mogelijke upgrades, ofwel een nieuwe cpu upgrade indien cpu effectief de bottleneck is of upgraden naar een hogere resolutie omdat ik heb gelezen dat dit de druk op de CPU verlegt naar de GPU.

Ik ben momenteel nog student dus al te veel budget heb ik niet altijd, maar ik kan mijn 1070TI nog verkopen voor hetzelfde bedrag dat ik een I7-8700K kan kopen (2dehands). Of mijn monitor (BenQ) verkoop + 1070TI en een nieuwe monitor koop ipv CPU.

De grootste reden dat ik in de war ben is dat mijn prestaties gezakt zijn tov de 1070TI en ik veronderstelde dat ik toch minstens evenveel prestaties ging kunnen krijgen moest er een cpu bottleneck zijn. Alleen zijn de prestaties dus slechter waardoor ik begin te twijfelen dat het niet aan iets anders kan liggen?

Ik zou op zich zo nog wel verder kunnen gamen, maar ik heb dus schrik dat ik schade zal toebrengen aan mijn CPU indien die uren aan een stuk op 100% draait. Op zich valt de temperatuur wel mee ~70°C op full load, maar toch... op lange termijn? Wie weet?

Ik hoop dat we er hier samen kunnen uitkomen. Alle mogelijke ideeen hoe vergezocht ze ook mogen zijn, zijn allemaal welkom! Ik ben er iets teveel mee bezig geweest de laatste dagen en zie het bos door de bomen niet meer haha.

Alvast bedankt!

Fijn weekend alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door saucemarocain op 20-04-2019 16:49 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als icm de 1070 Ti de cpu ook al op 100% stond heb je het verkeerde onderdeel geupgrade.
Waarom eigenlijk een i5-8400 op een Z370 bord? Je kunt die cpu niet eens overklkokken en allcore houdt het bij 3,8 GHz op. Kan je er beter een 9600K in stoppen en deze proberen richting 5 GHz te trappen want daarmee heb je dan de meeste winst.
Geheugensnelheid is met 2400 MT/s ook aan de lage kant. Zitten er 2400 MT/s modules in of zijn het snellere die laag ingesteld zijn?

Edit: heb je de nVidia drivers verwijderd met ddu en opnieuw geïnstalleerd? Is wel aan te raden bij veranderen van gpu, ook al is deze van hetzelfde merk.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 20-04-2019 17:11 ]

• saucemarocain
Als icm de 1070 Ti de cpu ook al op 100% stond heb je het verkeerde onderdeel geupgrade.
Ik ga straks de 1070TI even terugplaatsen en dit testen.
Waarom eigenlijk een i5-8400 op een Z370 bord? Je kunt die cpu niet eens overklkokken en allcore houdt het bij 3,8 GHz op. Kan je er beter een 9600K in stoppen en deze proberen richting 5 GHz te trappen want daarmee heb je dan de meeste winst.
Mijn build is nu een jaar en half oud en toen had ik eigenlijk, beschamend nu, een beetje bespaart op onderdelen. Lesje geleerd nu. Maar ik was van plan om de processor nog te upgraden naar een I7, alleen had ik die upgrade tot nog toe niet nodig gehad dus bleef het een beetje uit.

Zou een 9600K een betere optie zijn dan meteen voor een I7 te gaan, de 8700K of 9700K eventueel?
Geheugensnelheid is met 2400 MT/s ook aan de lage kant. Zitten er 2400 MT/s modules in of zijn het snellere die laag ingesteld zijn?
Dat is standaard 2400 geklokt.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
Als je dan toch je CPU gaat upgraden en je hebt het budget, dan zou ik gelijk voor een i7 gaan ja.
Maar dat neemt niet weg dat je FPS omlaag gaat na een GPU upgrade in een verder identiek scenario. Dus die drivers eens goed herinstalleren lijkt me wel een goed idee ja.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:49

HugoBoss1985

Xenotech

Uszka schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:05:

Edit: heb je de nVidia drivers verwijderd met ddu en opnieuw geïnstalleerd? Is wel aan te raden bij veranderen van gpu, ook al is deze van hetzelfde merk.
Overklokken zou ik niet aanraden i.c.m het huidige moederbord... niet al te beste VRM's en ook maar één klein heatsinkje op één kant van de VRM toevoer.
Ik spreekt uit ervaring vanuit het overklokken van een 8700k op een simpel MSI Z370 bordje... (met vergelijkbare VRM's als op deze Asus en mét 2 heatsinks) die cpu klokte gewoon helemaal terug tijdens stressen.
Je kan dan nog wat power en thermal limits in het bios uitzetten als je het risico van opgeblazen VRM's voor lief wilt nemen :)

CPU op 100% betekent niet gelijk een GPU bottleneck, wél als de GPU géén stabiele 99% - 100% haalt. (buiten FPS caps in sommige games of ingesteld in control panel)

Drivers verwijderen via configuratiescherm en in de veilige modus verwijderen met DDU.
Dan in de normale modus de nieuwste drivers installeren.
Als het dan nog gebeurd heb je misschien een throttling gevalletje en/of de voeding trekt het niet.
Toeval of niet maar het is nu ook een stuk warmer door het weer... dus je systeem wordt misschien ook warmer?

Het verhaal van de bottleneck verleggen op hogere settings/hogere resolutie klopt een beetje.
Stel je cpu kan 60 fps aan en videokaart kan 90 fps aan.
Dan gaat je videokaart maar 60 fps halen icm die cpu.
Als je van 1080p naar 1440p gaat en je haalt dan 60 fps dan heb je minder cpu bottleneck.
Maar het kan ook veel uitmaken voor je frametimes en volgens mij maakt dit verhaal dan niet uit :P

Hoe dan ook wil je liever geen cpu bottleneck.

[ Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-04-2019 19:24 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48
Cpu op 100% of niet fpas zouden altijd minimaal even hoog moeten zijn.

Blijft 2de hands en daar ben ik altijd heel erg sceptisch over.

De gpu mhz en temp zien er goed uit dus daar lijkt geen probleem te zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door computerjunky op 20-04-2019 20:52 ]

• saucemarocain
Alright, ik heb de drivers nog eens opnieuw geïnstalleerd en het "lijkt" wel iets beter te zijn, maar enkel in gtaV:

GTAV daarvoor 60-70 fps en nu gemiddeld 100-110 fps
Monster Hunter World klein verschil: nu 90 fps ipv 80 fps
In AC: Origins, geen enkel verschil. Het rare is dat als ik zelfs de graphic settings verlaag, de fps nog altijd hetzelfde blijft 40-50fps. Misschien ligt dit aan de game zelf, maar dit zou niet verklaren waarom ik op mijn 1070ti hogere fps haal?

Maar ik denk dat als je bekijkt wat de 1080ti zou moeten kunnen bereiken, dit nog veel te lage fps cijfers zijn op 1080p, toch?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:15
Dus je games doen het naar verwachting na herinstall van de driver, gezien de bottleneck die de cpu vormt op 1080p nu, alleen AC gedraagt zich nog vreemd. Dat ga ik toch denken dat het aan de game ligt.

Heb je al geprobeerd de settings te resetten van AC? Hoe hoog staat de resolution en/of resolution modifier? Zou me niets verbazen dat die laatste vrij hoog staat.
Misschien dat jij niets hebt veranderd, maar de game wel na wisseling van de videokaart.

Gebruik je DSR?

[ Voor 10% gewijzigd door GromuhlDjun op 21-04-2019 01:01 ]

• saucemarocain
GromuhlDjun schreef op zondag 21 april 2019 @ 01:00:
Heb je al geprobeerd de settings te resetten van AC? Hoe hoog staat de resolution en/of resolution modifier? Zou me niets verbazen dat die laatste vrij hoog staat.
Misschien dat jij niets hebt veranderd, maar de game wel na wisseling van de videokaart.
Deze staat op 100%.

Ik ben aan het nalezen geweest of andere mensen hier ook last van hadden en blijkbaar zijn er wel genoeg dat Ubisoft dit is beginnen onderzoeken. Blijkbaar is er een probleem dat de cpu op 100% draait en de gpu begint te throttlen met lager fps als gevolg. De vraag is natuurlijk waarom ik hier met mijn 1070ti geen last van heb en zelfs lager fps heb. Dus ik vermoed dat het probleem nog ergens anders kan liggen?
Gebruik je DSR?
Dat gebruik ik niet. Heb jij dat al eens opgezet? Ik heb dat wel eens geprobeerd maar bij mij wordt het beeld enorm wazig...

Btw, om het mogelijke te kunnen uitsluiten ivm background process etc,.. heb ik een volledig clean install van windows gedaan, moederbord, chipset etc,.. allemaal geupdate en uiteraard de nvidia drivers opnieuw geinstalleerd. Zelfs windows update gedaan (ookal ben ik hier geen fan van, maar in dit geval dacht ik, "je weet maar nooit of dit kan helpen")

Behalve bij AC:O zie ik via gpu-z een gpu-load van minstens 95%, bij AC 20-30%.

En het heeft verder eigenlijk niet veel geholpen. Merk ook de verbetering tov fps niet meer die ik bij de andere games had nadat ik voor de clean windows install de nvidia drivers opnieuw had geinstalleerd. Dit is echt gwn freaky aan het worden. Ik ga nogmaals een clean nvidia install doen en testen, maar dat zal voor morgen zijn. Wat is me dit toch. Ff GPU upgraden lol.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:49

HugoBoss1985

Xenotech

Staat Vsync toevallig aan in AC: O en heb je dan misschien max 75 fps i.v.m. je 75 hz monitor?
Dan zit je videokaart waarschijnlijk uit zijn neus te vreten.

• GromuhlDjun
saucemarocain schreef op zondag 21 april 2019 @ 02:55:
[...]
Dat gebruik ik niet. Heb jij dat al eens opgezet? Ik heb dat wel eens geprobeerd maar bij mij wordt het beeld enorm wazig...
Ja, het kan in zeldzame gevallen wat verbeteren, maar het wordt inderdaad snel wat wazig, zeker op 1080p.
saucemarocain schreef op zondag 21 april 2019 @ 02:55:
Behalve bij AC:O zie ik via gpu-z een gpu-load van minstens 95%, bij AC 20-30%.
Dan is het inderdaad software gerelateerd. AC:O is vrij zwaar op de CPU. Dat de GPU maar 20-30% wordt gebruikt, is een teken dat de GPU zit te wachten op de CPU.

Heb je al geprobeerd één monitor op je GPU aan te sluiten? Gewoon om uit te sluiten dat de drivers daar ineens over struikelen icm AC:O.

Ik heb wel eens gehad dat als ik een game op mijn tweede monitor(tv) speelde, de GPU en CPU ineens schrikbarend zwaar belast (en warm) werden, terwijl ik dan terugging van 4k 60hz vsync naar 1080p 60hz vsync op mijn tv.
Ging ik weer op de 4k monitor spelen, was de belasting minder dan 30%. Weet niet meer welke driver dat was.

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
*knip* als je niets inhoudelijks hebt te melden, reageer dan gewoon niet. Als je vindt dat iets anders niet door de beugel kan, maak je een topic report aan. Dan kijkt een mod er naar.

[ Voor 107% gewijzigd door br00ky op 23-04-2019 11:02 ]

&

• saucemarocain
HugoBoss1985 schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:23:
Staat Vsync toevallig aan in AC: O en heb je dan misschien max 75 fps i.v.m. je 75 hz monitor?
Dan zit je videokaart waarschijnlijk uit zijn neus te vreten.
Ja kon inderdaad. In sommige games staat vsync standaard aan en ik heb eraan gedacht om dat alvast na te kijken. Ik speel enkel op de 144Hz monitor btw.

• saucemarocain
GromuhlDjun schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:46:
[...]

Ja, het kan in zeldzame gevallen wat verbeteren, maar het wordt inderdaad snel wat wazig, zeker op 1080p.

[...]

Dan is het inderdaad software gerelateerd. AC:O is vrij zwaar op de CPU. Dat de GPU maar 20-30% wordt gebruikt, is een teken dat de GPU zit te wachten op de CPU.

Heb je al geprobeerd één monitor op je GPU aan te sluiten? Gewoon om uit te sluiten dat de drivers daar ineens over struikelen icm AC:O.

Ik heb wel eens gehad dat als ik een game op mijn tweede monitor(tv) speelde, de GPU en CPU ineens schrikbarend zwaar belast (en warm) werden, terwijl ik dan terugging van 4k 60hz vsync naar 1080p 60hz vsync op mijn tv.
Ging ik weer op de 4k monitor spelen, was de belasting minder dan 30%. Weet niet meer welke driver dat was.
Dat ga ik eens proberen om één monitor fysiek los te koppelen. Meestal zet ik de 75Hz scherm wel af tijdens de drivers installatie omdat op de één of andere manier Nvidia dat scherm dan altijd als primair instelt en de benq 144Hz als secundair scherm. Zou iets te maken hebben omdat dat de 75Hz via hdmi is en de Benq via Dvi-D. Voor mij is dat net iets minder handig omdat het soms lastig is om dat nadien aan te passen zoals je dat wilt heb ik gemerkt.

Ik heb wel gemerkt dat ik in de woestijn hogere fps, tot 120 fps op ultra, haal dan in de steden. Ik heb zitten nalezen en is blijkbaar een bekend probleem bij AC en zou puur aan AC gerelateerd zijn. Ik begin te denken dat de hogere fps bij mijn 1070ti gewoon lag aan net iets lagere graphic settings, terwijl ik dit toch normaal had nagekeken om zeker ietwat betrouwbare cijfers te hebben, maar je weet nooit. Kan zijn dat AC dit automatisch heeft verhoogd bij het opstarten van de game met de nieuwe kaart en iets over het oog heb gezien.

Ik ga vandaag eens wat spelen met verschillende drivers en testen. Anders laten we het gewoon hierbij.

Je bent in ieder geval van harte bedankt! Ik apprecieer het enorm en van iedereen in dit topic die mij op ideeën heeft gebracht. Mocht er nog iets verbeteren dan laat ik het hier zeker weten.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd op deze zonnige dagen!

• saucemarocain
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:05:

Drivers verwijderen via configuratiescherm en in de veilige modus verwijderen met DDU.
Dan in de normale modus de nieuwste drivers installeren.
Als het dan nog gebeurd heb je misschien een throttling gevalletje en/of de voeding trekt het niet.
Toeval of niet maar het is nu ook een stuk warmer door het weer... dus je systeem wordt misschien ook warmer?
Ik was aan het denken. Nvidia stelt wel minstens 600w voeding voor icm met een 1080ti. Normaal zou een 550w van goede kwaliteit dit wel kunnen trekken volgens enkele bronnen op het internet, maar je weet nooit natuurlijk.

Via Gpu-Z zie ik wel dat de gpu zijn volledige tdp kan trekken wanneer hij op 99% load draait. Kan ik hiermee de voeding uitsluiten of is dit toch misschien iets om in gedachte te blijven houden?

• saucemarocain
Ok het probleem is opgelost. Het was zowel driver gerelateerd als een specifieke optimisatie issue met de game AC:O.

Modbreak:Gebruik in het vervolg de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je nog iets wilt toevoegen. Nu kick je je topic, wat als storend wordt ervaren.

[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 23-04-2019 11:03 ]

• GromuhlDjun
saucemarocain schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:15:
[...]

Ik was aan het denken. Nvidia stelt wel minstens 600w voeding voor icm met een 1080ti. Normaal zou een 550w van goede kwaliteit dit wel kunnen trekken volgens enkele bronnen op het internet, maar je weet nooit natuurlijk.

Via Gpu-Z zie ik wel dat de gpu zijn volledige tdp kan trekken wanneer hij op 99% load draait. Kan ik hiermee de voeding uitsluiten of is dit toch misschien iets om in gedachte te blijven houden?
Ik zou de voeding uitsluiten. De RM550x is een prima voeding en jouw systeem gaat onder load echt niet meer dan 350-400w trekken. In vergelijking; mijn i7-3770k met 1080ti trekt onder volle belasting max 380w en dat is met een flink overclockte cpu en 3 SSD's.

Fijn dat het opgelost is, was het een bepaalde setting in AC:O die de CPU onevenredig zwaar belaste?

[ Voor 6% gewijzigd door GromuhlDjun op 22-04-2019 10:24 ]

Verwijderd

saucemarocain schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:15:
[...]

De voeding heeft een overbelasting beveiliging, op het moment dat de voeding te veel belast wordt schakelt de voeding en daarmee de PC uit. Een voeding kan niet communiceren met de rest van de PC wat betreft het verbruik en kan er dus ook niet voor zorgen dat de videokaart of CPU maar voor bijvoorbeeld 50% belast wordt.

• saucemarocain
GromuhlDjun schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:23:
[...]

Ik zou de voeding uitsluiten. De RM550x is een prima voeding en jouw systeem gaat onder load echt niet meer dan 350-400w trekken. In vergelijking; mijn i7-3770k met 1080ti trekt onder volle belasting max 380w en dat is met een flink overclockte cpu en 3 SSD's.

Fijn dat het opgelost is, was het een bepaalde setting in AC:O die de CPU onevenredig zwaar belaste?
Ja het heeft blijkbaar te maken met de population density van bepaalde steden zoals bv Alexandrië en fps drops krijgen tot 30 fps. Veel mensen hebben al geklaagd dat ze die setting niet kunnen aanpassen. In de rest van het spel haal ik gemiddeld 70-80 fps en in de woestijn +100 nu.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 14:23
Uszka schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:05:

Dat klopt niet helemaal. Er zijn diverse borden met een extra clockgen waarmee je kunt blck overclocken. In dat geval kun je de 8400 dus wel sneller krijgen. Ik heb mijn 8700k met een asrock z370 op lagere multiplier op 4.8 ghz gekregen door de blck te verhogen. Als ik me niet vergis gaat die tot 300 a 400 mhz. Je multiplier moet dan lager dan x16 zijn en dat is voor de 8400 geen probleem.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://www.asrock.com/mb/features/BCLK-EngineII.jpg
Staat duizend maar dat is de effectieve snelheid, niet wat je instelt. Ook kan intel er met microcode updates een stokje voor steken. Dus je neemt een gokje dat je niet mag updaten.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2019 17:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1