Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 12:41
Beste Tweakers,

Ik heb nu al een jaar of 2 naar volle tevredenheid 2x een AC-PRO icm een Unifi Switch 8 (POE 150W) en een unifi controller in gebruik. Het systeem draait als een zonnetje en ik wil graag wat gaan uitbreiden.

Ik ga naar een Ziggo 200/20 verbinding toe en wil graag nog 2x een AC-PRO toevoegen en een Edgerouter of een Security Gateway.

Ik heb op het forum van Ubiquiti wel wat pro's en cons voor de een of ander gelezen, maar ik vind het moeilijk om dit te vertalen naar mijn dagelijkse gebruik.

Het systeem is voor thuisgebruik en momenteel gebruik ik geen opties zoals port-forwarding etc. Het systeem heb ik destijds vooral geinstalleerd om van mijn houtje touwtje configuratie af te komen. Ik ben dus niet iemand die dagelijks in de settings van zijn router zit te neuzen of zo even een CLI configuratie uit zijn mouw schudt.

Nu is denk een reële vraag wat is dan voor jou de meerwaarde van een Edgerouter en/of SWG USG...? Tsja omdat het kan denk ik haha en ik het leuk vind om weer wat nieuws te installeren en eventueel weer wat meer te leren.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@Pabz Onlangs ook de overstap naar Ubiquiti gemaakt en het was lang twijfelen. Eigenlijk wil je de USG omdat het zo mooi integreert, maar de standaard prijs is het dubbele van de Edge... Aangezien je zelf al wat Unifi spul hebt, denk ik dat je meer plezier gaat halen uit de USG.

En om wat te besparen: outlet van Wifimedia https://www.wifimedia.eu/...urity-gateway-outlet.html

Zelf twee gekocht een tijd terug. Een had een klein deukje bij de WAN poort en de ander een mini kras op de bovenkant. Wel ruim 30 euro korting op een product dat werkelijk nooit is afgeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
@Freakster86 thanks voor de tip, zal zeker even gaan kijken.

Ik heb wel begrepen dat je op de USG veel minder zelf kan instellen, of althans dat je veel meer met CLI wilt moet doen omdat de opties in de USG vrij beperkt zijn. Nu heb ik dit uit een draadje van 3 jaar geleden dus wellicht zijn er in updates inmiddels meer zaken beschikbaar gekomen?

Integreert een Edgerouter niet met Unifi dan? Kan je bijvoorbeeld alleen dpi doen met een USG?

[ Voor 6% gewijzigd door Pabz op 20-04-2019 11:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan en heb gekozen voor een EdgeRouter PoE. Dit gaf mij veeel meer configuratiemogelijkheden dan een USG (plus ik kon er rechtstreeks mn Unifi Access Points mee van stroom voorzien via PoE). Plus het was de enige manier om i.c.m. KPN routed IPTV te kunnen gebruiken. Als ik voor een USG gegaan was had ik allerlei configuratie-templates om moeten hacken in de Unifi software die bij de eerste beste update stuk zouden gaan).

Traffic inspection zit er ook in, maar het is in z'n eigen interface, niet geïntegreerd in de Unifi controller (die zit immers in de EdgeMAX lijn, niet in de Unifi lijn). Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik me meer niet dan wel in geen van beide configuratie-interfaces begeef, behalve als ik iets wil veranderen.

Korte versie: USG is makkelijker als jouw behoeftes exact binnen de mogelijkheden van de USG vallen, anders moet je flink gaan knutselen en kan je beter een EdgeRouter nemen die die beperkingen niet heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 20-04-2019 12:11 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je een extra router of andere router willen als je verder niets speciaals wilt doen, geen poortforwarding, vpn etc.. Dan is er eigenlijk geen reden toe, de kans dat iemand via je router een van je systemen wil hacken is minimaal. Zeker als je verder niet precies weet hoe of wat is het zonde van je geld gebruik gewoon het Ziggo modem en doe wat leuks met je geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Een EdgeRouter intrigeert niet in de Unifi controller aangezien dit geen Unifi lijn is maar de EdgeMAX. De EdgeRouter heeft daarin tegen wel dpi.

De USG is na een adopt in de controller al functioneel, een EdgeRouter zal je zelf helemaal van het begin in moeten stellen (zelf of via een template). Ze kunnen in principe hetzelfde alleen is bij de USG er een controller based sausje overheen gegooid. Wil je meer functionaliteit als de controller toelaat dan zal je met de json file aan de gang moeten.

@spone het is geen hacken maar functionaliteit welke standaard aanwezig is. De json file is zonder hack werk gewoon in de controller toe te voegen door deze in de juiste map te plaatsen. Ik heb ze beiden (ERL3 en USG) en ben er nog niet helemaal uit welke ik fijner vind. De USG heeft als grote voordeel dat deze geïntrigeerd is in de controller (ook firmware updates) en de ERL3 heeft alle vrijheid om alles in te stellen wat je wilt (kan ook op de USG maar na een reboot ben je zonder json alles weer kwijt) zonder een json aan te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door MdBruin op 20-04-2019 12:16 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Frogmen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:59:
Waarom zou je een extra router of andere router willen als je verder niets speciaals wilt doen, geen poortforwarding, vpn etc.. Dan is er eigenlijk geen reden toe, de kans dat iemand via je router een van je systemen wil hacken is minimaal. Zeker als je verder niet precies weet hoe of wat is het zonde van je geld gebruik gewoon het Ziggo modem en doe wat leuks met je geld.
Wat ik al zei, omdat het kan ;) . Ik vind het leuk om te kijken of ik weer wat nieuwe dingen kan leren en een beetje rondspelen met nieuwe hardware.

Verder vroeg ik me nog af of je met een USG of ER als router beter snelheden haalt. Ik zet de Ziggo box dan in bridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Ze kunnen beide met gemakt die 200 mbit doen dus dat is geen probleem.

Aangezien je alles al van de unify reeks hebt zou ik gewoon voor de usg gaan. Tenzij je in de toekomst je wil gaan verdiepen in de technieken die je tegenkomt in netwerken want dan loop je snel tegen de limieten van de usg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 18:19
Zelf net 2 weken in dubio gezeten tussen een edgerouter en een usg.

Uiteindelijk een paar dagen geleden voor de USG gekozen omdat het mooi integreert in de Unifi lijn. Ik heb op een lxc containertje mijn controller draaien en vindt het erg fijn dat ik nu alle netwerk spullen in een interface kan instellen.

Qua mogelijkheden mis ik eigenlijk alleen een switch port op de usg.
Verder kan hij alles wat ik nodig heb, beetje portforwarden, dhcp-en en dns. Veel meer gebruik ik niet.

Geeft wel mooie overzichten wat voor verkeer er doorheen gaat. Maar goed dat is vooral een nice to have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Anoniem: 37297 In dat geval zou ik voor de USG gaan, de integratie op een controller heeft echt wel meerwaarde en is dan leuker om mee te werken. De edgerouter is dan teveel een appart ding.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Thanks voor alle replies. Ik ga voor de USG. Voldoet waarschijnlijk meer dan voldoende. Kunnen we in de toekomst altijd nog naar iets anders ;-).

Andere vraag (OT): ik heb in mijn (nieuwe) huis nu overal CAT 6A getrokken. Dit gaat voor POE protocollen etc niets uitmaken toch? En verder ondanks dat een apparaat tot 1gbps gaat, slikt hij wel cat6a toch apparaat is dan de bottleneck? Begin opeens te twijfelen Hahaha....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 18:19
Gebruik hier ook cat6 icm POE. cat6A lijkt me geen probleem, maar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 18:35
Hou er wel rekening mee dat de USG 3p niet ips aan kan op 200 mb
Valt terug naar 85 max

uote]Pabz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:56:
Thanks voor alle replies. Ik ga voor de USG. Voldoet waarschijnlijk meer dan voldoende. Kunnen we in de toekomst altijd nog naar iets anders ;-).

Andere vraag (OT): ik heb in mijn (nieuwe) huis nu overal CAT 6A getrokken. Dit gaat voor POE protocollen etc niets uitmaken toch? En verder ondanks dat een apparaat tot 1gbps gaat, slikt hij wel cat6a toch apparaat is dan de bottleneck? Begin opeens te twijfelen Hahaha....
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
vonkkie schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:05:
Valt terug naar 85 max
Maar wanneer moet de USG dan ISP afhandelen? Doet de Ziggo box dit niet als hij gebridged is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Doet e ziggo box nooit is een feature van de UniFi controler
Als je dit wilt gaan gebruiken en de volledige snelheid wil heb je de USG PRO nodig

Ik gebruik het zelf niet

Wou je alleen een heads up geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Pabz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 23:25:
[...]

Maar wanneer moet de USG dan ISP afhandelen? Doet de Ziggo box dit niet als hij gebridged is?
Als je het goed instelt, zal je Ziggo-box alleen het "modem"-gedeelte afhandelen. De USG word je router, en de IPS vindt plaats op de router. Ik heb de USG met een verbinding van 160/15 en heb IPS uitstaan, want de snelheid wordt teruggebracht door je router naar 85Mbit/s.

Quote uit de instellingen van mijn USG (via de controller):
code:
1
2
3
4
5
BETA UniFi's Intrusion Prevention System will protect your network from attacks and malicious activity. It will block and shut down connections that could compromise your security.

Warning: Enabling IDS/IPS will affect the device maximum throughput. USG: 85 Mbps, USG-Pro: 250 Mbps, USG-XG-8: 1 Gbps.

Warning: Enabling IDS/IPS will disable hardware offload.

[ Voor 0% gewijzigd door DAzN op 21-04-2019 16:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Ik heb inmiddels het nodige gelezen over de USG en het zingt een beetje rond dat er binnenkort een nieuw model zou moeten komen met geüpdate hardware. Grote vraag uiteraard is alleen natuurlijk wanneer.

Ik vraag me wel af wat IPS in de praktijk gaat toevoegen op een thuissituatie (dit is de rede in mij en niet de Tweaker die denkt JAAA nieuwe toys hebbe hebbe hebbe haha).

Iemand enig idee of de USG efficiënter en sneller is in zijn handelen als router dan de Ziggo box? En zijn er trouwens mensen die het zonder Ziggo box doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 08:46
MdBruin schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:06:
Een EdgeRouter intrigeert niet in de Unifi controller aangezien dit geen Unifi lijn is maar de EdgeMAX. De EdgeRouter heeft daarin tegen wel dpi.

De USG is na een adopt in de controller al functioneel, een EdgeRouter zal je zelf helemaal van het begin in moeten stellen (zelf of via een template). Ze kunnen in principe hetzelfde alleen is bij de USG er een controller based sausje overheen gegooid. Wil je meer functionaliteit als de controller toelaat dan zal je met de json file aan de gang moeten.

@spone het is geen hacken maar functionaliteit welke standaard aanwezig is. De json file is zonder hack werk gewoon in de controller toe te voegen door deze in de juiste map te plaatsen. Ik heb ze beiden (ERL3 en USG) en ben er nog niet helemaal uit welke ik fijner vind. De USG heeft als grote voordeel dat deze geïntrigeerd is in de controller (ook firmware updates) en de ERL3 heeft alle vrijheid om alles in te stellen wat je wilt (kan ook op de USG maar na een reboot ben je zonder json alles weer kwijt) zonder een json aan te maken.
Begrijp ik het goed dat je bij unifi update of en de json file er op nieuw moet in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
boomer21 schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:06:
[...]

Begrijp ik het goed dat je bij unifi update of en de json file er op nieuw moet in zetten?
Dat durf ik je niet met zekerheid niet te zeggen. Wat ik bedoelde is de configuratie in de USG zelf. Deze kan je via SSH zelf aanpassen maar als je deze opnieuw opstart, zal er aan de controller de configuratie gevraagd worden en ben je dus de wijzigingen kwijt. Dit van je dus af door een json file in de controller aan te maken/kopiëren en daardoor heb je het probleem niet.

Bij het updaten van de controller is het altijd verstandig om een backup te laten maken, hierin zou ook de json meegenomen behoren te worden aangezien deze tot de configuratie bestanden van de site behoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
Wat IPS toevoegd wordt voornamelijk bepaald door wat je hebt draaien
Heb je veel van buiten bereikbare service dan kan ik me voorstellen dat het meer nut heeft

Ik heb het zelf eens 1 dag aangezet en kreeg geen meldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
vonkkie schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:05:
Valt terug naar 85 max
Maar heb je IPS nodig? Ik heb zelf ook een USG en gezien het een tijdje een beta feature geweest is (en dus een hele lange tijd geen feature), heb ik het idee dat het niet super veel toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
zie mijn opmerking hier boven
mijn punt ook
heb je het nodig
rens-br schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:02:
[...]

Maar heb je IPS nodig? Ik heb zelf ook een USG en gezien het een tijdje een beta feature geweest is (en dus een hele lange tijd geen feature), heb ik het idee dat het niet super veel toevoegt.
Pagina: 1