Upgrade naar Ubuntu 19.04 --> Geen geluid meer via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
Afgelopen donderdag de upgrade naar Ubuntu 19.04 gedaan, alles lijkt prima te werken behalve het geluid. In de vorige Ubuntu versie kon ik geluid afspelen via mijn monitor , waar een stereosetje op aangesloten zit vai een audiojack. De monitor zelf zit aangesloten via displayport. In de vorige Ubuntu versie had ik bij audiodevices de SPDIF digitale output staan, en HDMI. Echter mis ik nu de HDMI optie.

Ik heb al gekeken of er misschien additionele drivers beschikbaar zijn, maar dat is niet het geval. Tevens heb ik Pulse Audio Volume control geopend, maar als ik daar bij configuration voor HDMI kies, dan kan ik bij settings --> sound nog steeds alleen maar SPDIF kiezen.
Iemand enig idee?

Ubuntu Sound

[ Voor 6% gewijzigd door GertJan2012 op 20-04-2019 11:22 ]

Beste antwoord (via GertJan2012 op 20-04-2019 18:44)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk dan even of al je firmware voor die chip er is. Deze heeft voor geluid over HDMI namelijk aparte firmware nodig. Ubuntu installeert die meestal wel, maar verifieer alsnog of je de juiste hebt. Dat zou 'firmware-intel-sound' moeten heten.

Maar je leert veel meer als je je logs nakijkt. Dus kijk naar de uitvoer van 'journalctl' en wat er in /var/log/syslog staat. Er is ook nog steeds veel informatie te vinden over hoe je wat basis dingen kan uitzoeken mbt geluid, zoals afspeelapparaten. Ook iets als 'lshw' kan je duidelijkheid geven waarom je geen HDMI out hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Als ik in Pulse Audio Volume Control kijk dan staat de HDMI als Unplugged
Ubuntu Sound2

Ubuntu Sound3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is wel even belangrijk om aan te geven welke videokaart je hebt waar de HDMI op aangesloten is (of DP). Kans is dat je nou net wat firmware mist die dit mogelijk maakt.
Zou ook zomaar kunnen zijn dat je een bug te pakken hebt dat met een latere update weer hersteld wordt.

En gratisch en voor niets bij dit advies een titelfix. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Hero of Time schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:57:
Het is wel even belangrijk om aan te geven welke videokaart je hebt waar de HDMI op aangesloten is (of DP). Kans is dat je nou net wat firmware mist die dit mogelijk maakt.
Zou ook zomaar kunnen zijn dat je een bug te pakken hebt dat met een latere update weer hersteld wordt.

En gratisch en voor niets bij dit advies een titelfix. :Y)
Thanks voor de titel aanpassing :-)
Ik gebruik geen losse videokaart , maar de interne chip van de CPU dus uit mijn hoofd een Intel HD 850? Lijkt mij een gangbare versie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk dan even of al je firmware voor die chip er is. Deze heeft voor geluid over HDMI namelijk aparte firmware nodig. Ubuntu installeert die meestal wel, maar verifieer alsnog of je de juiste hebt. Dat zou 'firmware-intel-sound' moeten heten.

Maar je leert veel meer als je je logs nakijkt. Dus kijk naar de uitvoer van 'journalctl' en wat er in /var/log/syslog staat. Er is ook nog steeds veel informatie te vinden over hoe je wat basis dingen kan uitzoeken mbt geluid, zoals afspeelapparaten. Ook iets als 'lshw' kan je duidelijkheid geven waarom je geen HDMI out hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Hero of Time schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:02:

Mega bedankt! Die Intel Firmware was inderdaad het probleem . Nadat ik deze had geinstalleerd werkte het weer als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dacht ik al. Heb er zelf eens tegenaan gelopen toen ik geluid van m'n laptop via HDMI wilde laten gaan en maar niets hoorde. Uitvoer werd wel weergegeven, maar het bleef maar stil. Totdat ik dus in het log een melding over firmware vond. Is bij Intel nooit nodig geweest, tot de 6e of 7e generatie Core i CPU.

Pagina: 1