GPU defect? (MSI twin frozr gaming GTX 780)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-03 20:00
Hey mede-tweakers,

Onlangs was ik fifa 19 aan het spelen en liep het systeem plots volledig vast. Op het scherm kwamen strepen, begon te rollen en flikkerde, waarbij het volledige beeld wegviel en veranderde in een groen/ bruin scherm. Geluid was ook vastgelopen.
Hierop heb ik het systeem manueel moeten heropstarten (systeem gaf geen bsod, geen zwart scherm en ook geen melding dat het systeem foutief was afgesloten) > systeem start terug op, raakte ingelogd in Windows, waarop scherm terug veranderde in een volledig groen/ bruin scherm. Deze stappen een paar keer herhaald (met nodige wachtpauzes), maar met hetzelfde resultaat.
Nu had ik wallpaper engine ook nog draaien op de achtergrond. Eindelijk was ik een keer snel genoeg om dat er even af te gooien, en werkte het systeem terug ... Leek het ... Terug Fifa 19 gestart, even kunnen spelen > terug zelfde probleem > beeld kreeg terug strepen, begon te rollen en flikkerde, maar liep niet volledig vast en kreeg in het midden een grijze langwerpige driehoek over heel het scherm. Wanneer ik het spel pauzeerde, was dit weg, begon ik terug te spelen was die er terug. En uiteindelijk liep het spel toch terug vast. Met het prachtige groen/ bruin scherm tot gevolg.
Voeding zou het niet mogen zijn, want die heb ik een paar jaar geleden vervangen (corsair rmx 550). Deze heb ik toen vervangen omdat mobo melding gaf dat mijn vorige voeding onstabiel was en pieken gaf.
Ik vermoed dus dat het mogelijks de GPU is die mogelijks end of life is (en hoop dat het enkel de GPU is). Probleem is echter dat ik niet een ander systeem heb om dit te testen.
Volledige specs pc:
I7 4770k
Asus ROG Z87 maximus impact
Corsair 2x4 GB ram 1600mhz
Corsair rmx 550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:16

ResuCigam

BOFH

Dat klinkt inderdaad als een videokaart die overleden is...

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
Ok, daar vreesde ik al voor. Slechte timing wel ... Wilde nog wachten tot Navi met upgraden ... Ach ja ... Iemand tips & tricks dat ik mijn vrouw kan overtuigen dat ik een nieuwe gpu nodig heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Koop een goedkope kaart eventueel 2dehands om de tijd te overbruggen, Navi is paar maanden weg ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Videokaart wel eens schoongemaakt en dat ook goed bijgehouden? (Stof)

Ook nog even in de veilige modus testen, wie weet (lijkt me sterk m.b.t. je verhaal) is het een software probleem.

En toch ook even de videokaart in een ander systeem testen met een voldoende goede PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
Damic schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:53:
Koop een goedkope kaart eventueel 2dehands om de tijd te overbruggen, Navi is paar maanden weg ;)
Valt eventueel te overwegen. Alleen zien dat ik mijn vrouw mee krijg in dat verhaal (ze is zeer praktisch ingesteld > als het werkt, waarom moet je dan veranderen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:53:

Ook nog even in de veilige modus testen, wie weet (lijkt me sterk m.b.t. je verhaal) is het een software probleem.

En toch ook even de videokaart in een ander systeem testen met een voldoende goede PSU.
Temp. zou idd weleens de boosdoener kunnen zijn, eerste waar ik aan dacht met de hogere temp. de laatste dagen. Installeer afterburner eens en check de temp. van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:53:

Een paar keer op het jaar blaas ik het systeem oppervlakkig uit.

Mss videokaart er eens uitnemen en individueel uitblazen kan ik proberen.

Drivers updaten kan ik ook nog doen. Ik denk dat ik 1 update achter sta.

En laatste moet ik iemand vinden dat heeft.
Thx voor de input alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Drivers veroorzaken dit normaal niet, dit is een hardware probleem. Koeler die niet meer werkt of een spanningsregelaar dat het aan't begeven is onder belasting.

Ow en dit werkt niet want je kan niet meer gamen en dit gaat alleen erger worden, zoals een vast loper als je aan't surfen bent (aka filmpjes op youtube) ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
MEN-O schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:37:
[...]

Temp. zou idd weleens de boosdoener kunnen zijn, eerste waar ik aan dacht met de hogere temp. de laatste dagen. Installeer afterburner eens en check de temp. van de kaart.
Ok, will do.

Nog even wat xtra rand info > systeem maakt under load ook een krakend/ tikkend geluid, maar kan moeilijk achterhalen van waar dit geluid komt (GPU of cpu). Harde schijf is het niet, want geluid komt ook voor bij games die ik vanaf SSD speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

MassaK schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:38:
[...]
Een paar keer op het jaar blaas ik het systeem oppervlakkig uit.

Mss videokaart er eens uitnemen en individueel uitblazen kan ik proberen.

Drivers updaten kan ik ook nog doen. Ik denk dat ik 1 update achter sta.

En laatste moet ik iemand vinden dat heeft.
Thx voor de input alvast ;)
Hou wel rekening met ESD veilig werken en ook de fans tegenhouden tijdens het uitblazen (als je dat al niet deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
Damic schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:43:
Drivers veroorzaken dit normaal niet, dit is een hardware probleem. Koeler die niet meer werkt of een spanningsregelaar dat het aan't begeven is onder belasting.

Ow en dit werkt niet want je kan niet meer gamen en dit gaat alleen erger worden, zoals een vast loper als je aan't surfen bent (aka filmpjes op youtube) ;)
Nope, inderdaad ... En moet natuurlijk net gebeuren wanneer mk 11 uitkomt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MassaK
Heren, alvast bedankt voor jullie input. Ik weet al waarmee ik me kan bezig houden straks wanneer ik terug ben van op reis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

MassaK schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:46:
[...]

Ok, will do.

Nog even wat xtra rand info > systeem maakt under load ook een krakend/ tikkend geluid, maar kan moeilijk achterhalen van waar dit geluid komt (GPU of cpu). Harde schijf is het niet, want geluid komt ook voor bij games die ik vanaf SSD speel.
Zal wel coil whine zijn, google dat maar eens dan kan je het geluid vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Wat MEN-O opert lijkt mij het beste.

Temps nakijken > als ze te hoog zijn GPU er uit en schoonmaken.

Pro tip: gebruik een oude tandenborstel voor de fannetjes. - De rest van de kaart : droog afstoffen, niet stofzuigen ivm statische electriciteit !! busje perslucht is beter. ( wel rechtop houden )

Als dat niets opleverd lijkt idd helaas je GPU definitief te zijn overleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MassaK
Goed ... Gisteravond alle tips uitgevoerd. GPU lijkt definitief overleden. Geraakte zelfs niet meer ingelogd in Windows, dus test met Afterburner heb ik niet kunnen uitvoeren. Enige wat ik nog kan testen, is gpu bij een kameraad in zijn systeem steken.
Voorlopig zit ik op de igpu. Wonderbaarlijk draait Diablo 3 en gelukkig heb ik nog psnow op mijn pc. Ik ga op die manier de periode tot Navi proberen overbruggen. Hopelijk komt AMD met iets goeds en brengt het terug wat beweging in het gpu-landschap :)
Pagina: 1