Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13 rolgordijnen installeren en aansturen met z-wave?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:54
Mijn vraag
Wat heb ik nodig om 13 rolgordijnen (Luxaflex) aan te sturen via BeNext? De rolgordijnen komen naast elkaar, gegroepeerd per 3 of 4. Wil ze dan ook in groepen kunnen bedienen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Luxaflex rolgordijnen
  • BeNext home server
  • Grootste rolgordijn ca 2,6m x 2,6m
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eindeloos gezocht op internet. Vanwege het formaat van de rolgordijnen zal het een zware buismotor moeten zijn. Welke merk/type buismotor heb ik nodig? Hoe zien de aansluitschema’s eruit? Moet ik naar ieder rolgordijn een aparte leiding leggen voor voeding of zijn ze door te koppelen? Waar plaats ik eventuele Z-Wave modules? Hoeveel modules heb ik per groep nodig? Kortom heel veel vragen, maar nog geen antwoorden.

Ik krijg geen verlaagd plafond. Alle leidingen zullen in de vloer gestort moeten worden.

Het is voor de glazen puien van ons huis in aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gfd1HSp8eG3jBjZ6SwayuvFH/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 19-04-2019 22:42 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Alle reacties

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:09

Seafarer

XXX

Joris748 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:39:
Mijn vraag
Wat heb ik nodig om 13 rolgordijnen (Luxaflex) aan te sturen via BeNext? De rolgordijnen komen naast elkaar, gegroepeerd per 3 of 4. Wil ze dan ook in groepen kunnen bedienen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Luxaflex rolgordijnen
  • BeNext home server
  • Grootste rolgordijn ca 2,6m x 2,6m
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eindeloos gezocht op internet. Vanwege het formaat van de rolgordijnen zal het een zware buismotor moeten zijn. Welke merk/type buismotor heb ik nodig? Hoe zien de aansluitschema’s eruit? Moet ik naar ieder rolgordijn een aparte leiding leggen voor voeding of zijn ze door te koppelen? Waar plaats ik eventuele Z-Wave modules? Hoeveel modules heb ik per groep nodig? Kortom heel veel vragen, maar nog geen antwoorden.

Ik krijg geen verlaagd plafond. Alle leidingen zullen in de vloer gestort moeten worden.

Het is voor de glazen puien van ons huis in aanbouw.

[Afbeelding]
Een nieuw huis gefeliciteerd.
Waarschijnlijk heb je continue keuze stress. :)

Luxaflex levert ook rolgordijnen met motoren en besturing. Lekker makkelijk. Maar als Luxaflex jouw gewenste breedte niet levert dan zou ik heel voorzichtig worden. Dit heeft een reden. Vooral een bedrijf met ervaring.

Hang je die rolgordijnen op tegen de zon? Zonwering hoort aan de buitenzijde te zitten en nergens anders.
Je huis zal met de nieuwste isolatie waarden gebouwd worden. Dit betekent ook dat warmte die erin komt er ook niet meer uit kan.

Overigens kan je glas ook bestellen met een beetje, beetje meer, of beetje heel veel coating om zonlicht te beperken.

Hopelijk heb ik je geholpen. Veel bouw plezier.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Joris748
@Seafarer Inderdaad een continue vorm van keuzestress. Gistermiddag nog langs geweest bij een woonwinkel in het dorp. Met Luxaflex zijn de gewenste afmetingen geen probleem.

Voorkeur gaat nu toch uit naar Somfy of Luxaflex buismotoren met Li-ion accu. Installatie wordt te complex als we de rolgordijnen met 24 VDC of 230 VAC willen voeden.

Zonwering is zoals je aangeeft een belangrijk aandachtspunt. De rolgordijnen dienen vooral als lichtwering. Overstekken moeten gaan zorgen voor zonwering.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Naar elk raam een leiding laten leggen, tbv rolgordijnen. Leg dat eens voor aan de installateur, met je gekozen product. Dan weet hij/jij waar het uiteinde dient te komen zodat het zo min mogelijk in het zicht zit.

Daarnaast zou je in de toekomst die leiding ook kunnen gaan gebruiken voor rolluiken op bijv. slaapkamers.

Denk ook aan een loze doos voor een schakelaar en de z-wave module. Bij voorkeur een diepere doos dan standaard, zo heb je wat werk- en speelruimte.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Rgerr schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:22:
Naar elk raam een leiding laten leggen, tbv rolgordijnen. Leg dat eens voor aan de installateur, met je gekozen product. Dan weet hij/jij waar het uiteinde dient te komen zodat het zo min mogelijk in het zicht zit.

Daarnaast zou je in de toekomst die leiding ook kunnen gaan gebruiken voor rolluiken op bijv. slaapkamers.

Denk ook aan een loze doos voor een schakelaar en de z-wave module. Bij voorkeur een diepere doos dan standaard, zo heb je wat werk- en speelruimte.
Aangezien ze al aan het bouwen zijn is het misschien handiger om dat te doen na oplevering. Als je het de aannemer laat doen als meerwerk dan is je loze leiding waarschijnlijk duurder dan de luxaflex.

Als je handig bent huur je een sleufzaag. En anders schakel je iemand in.
En dan laat je naast ieder raam aan de bovenkant een inbouwdoos maken. Met een stroomkabel naar het dichtstbijzijnde verdeelpunt.
Z-wave is namelijk prima voor de aansturing (let wel op dat de luxaflex dat ook ondersteunt. anders wordt het flink klussen). Maar 13 sets li-ion die het hele jaar voor je raam hangen, dat zou ik liever niet doen.
L-ion kan niet zo goed tegen warmte. En je wilt niet dat je rolgordijnen in de fik vliegen.
Daarnaast zou ik niet staan te trappelen om mijn gordijnen aan de oplader te moeten hangen.
En li-ion, zeker als het warm wordt, is binnen 5 jaar stuk.

TheS4ndm4n#1919

• Joris748
Zelf doen is het punt niet, wij doen in overleg met de aannemer en installateurs bepaalde dingen zelf.

Het gaat me met name om de technische uitvoering. Punt is dat we alle voorzieningen nu moeten treffen. Nadat de betonvloer gestort is, kunnen we er niet meer bij.
Wat het gecompliceerder maakt is dat er direct boven de spouwlat een stalen HEM balk ligt, die mee ingestort wordt. De leidingen zouden daar omheen of doorheen moeten. De onderzijde van de breedplaatvloet wordt ook direct afgewerkt door de stukadoor.
Dit zijn maar een paar van de complicaties bij het plaatsen van leidingen, centraaldozen en wandcontactdozen.

@RocketKoen Hoe groot acht je de kans op brand? De buismotoren zitten niet direct in de zon.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Joris748 schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:03:
@RocketKoen Hoe groot acht je de kans op brand? De buismotoren zitten niet direct in de zon.
Klein, maar niet nul.
Als ze niet in de zon hangen kan het nog door overbelasting. Een programmeerfoutje waardoor je gordijn de hele dag op en neer gaat bijvoorbeeld.

Zelf heb ik al mijn domotica van de batterijen afgehaald en aan het net gehangen. Maar dat was vooral omdat ik het zat was om telkens de batterijen te vervangen.

Ik zou de leiding overigens niet helemaal naar in het kozijn of plafond laten lopen. Gewoon naar de muur naast het bovenste hoekje van het raam.
De kabel naar je rolgordijn is achteraf wel weg te werken (boor een gat van je kozijn naar de inbouwdoos ofzo).
En de inbouwdoos zelf dek je netjes af met een blindplaat.
Misschien zelfs handig om de inbouwdoos meteen te misbruiken voor een licht en/of bewegings sensor.

TheS4ndm4n#1919

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-11 15:49
Ik heb zelf een paar rolgordijnen hangen dus vanuit persoonlijke ervaring kan ik wel wat advies geven:

1: je hebt geen zware motor nodig. Een 12v of 24v motor is genoeg. Ik heb onderstaande motor en die werkt prima. De motor zit in een aluminium buis van meer dan 2 meter en het gordijn is 2 meter hoog en dat doet ie met twee vingers in zijn neus.

2:hoe ik het gedaan heb: je hebt niets aan de gordijn mechaniek van luxaflex want je motor past er waarschijnlijk toch niet aan dus je gebruikt alleen de stof. Tip: bekijk welke stof je leuk vindt en koop een lap en laat dat op maat maken. Dus koop een lichte buis en stof, stop de motor in de buis en zet de motor vast door een gaatje door de buis en spil te boren met een schroefje. Op de buis en stof plak je klitteband en dan druk je de klitteband tegen elkaar. Simpel maar het werkt. Er staan wel een paar filmpjes op YouTube van knutselaars die hetzelfde gedaan hebben.

3:misschien niet nodig maar toen ik voor de eerste keer dat motortje aan wilde zetten deed het niks. Reden: je moet de up en down instellen door flink te draaien in de twee doppen op de motor. Dus gebruik dat gele stokje dat er bij zit. 😄

4:ik gebruik onderstaande zwave module icm domoticz. Werkt prima.

5.het is wel allemaal knutselwerk dus of je dit wilt in een nieuw huis?

6:er zijn genoeg motors te kopen met ingebouwde accu's maar die werken niet met zwave samen. Voor zover ik het kan zien is het allemaal 433mhz spul dus als je niet vast zit aan zwave is dat ook een optie.

https://nl.aliexpress.com...2995e4fc7a22f1aa1f2e34d74

https://www.robbshop.nl/qubino-24v-rolluikschakelaar-dc

• Joris748
Laagheim schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:20:
Ik heb zelf een paar rolgordijnen hangen dus vanuit persoonlijke ervaring kan ik wel wat advies geven:

1: je hebt geen zware motor nodig. Een 12v of 24v motor is genoeg. Ik heb onderstaande motor en die werkt prima. De motor zit in een aluminium buis van meer dan 2 meter en het gordijn is 2 meter hoog en dat doet ie met twee vingers in zijn neus.

2:hoe ik het gedaan heb: je hebt niets aan de gordijn mechaniek van luxaflex want je motor past er waarschijnlijk toch niet aan dus je gebruikt alleen de stof. Tip: bekijk welke stof je leuk vindt en koop een lap en laat dat op maat maken. Dus koop een lichte buis en stof, stop de motor in de buis en zet de motor vast door een gaatje door de buis en spil te boren met een schroefje. Op de buis en stof plak je klitteband en dan druk je de klitteband tegen elkaar. Simpel maar het werkt. Er staan wel een paar filmpjes op YouTube van knutselaars die hetzelfde gedaan hebben.

3:misschien niet nodig maar toen ik voor de eerste keer dat motortje aan wilde zetten deed het niks. Reden: je moet de up en down instellen door flink te draaien in de twee doppen op de motor. Dus gebruik dat gele stokje dat er bij zit. 😄

4:ik gebruik onderstaande zwave module icm domoticz. Werkt prima.

5.het is wel allemaal knutselwerk dus of je dit wilt in een nieuw huis?
Knutselwerkjes heeft inderdaad niet meer de voorkeur. Kiezen het liefst voor een gerenommeerde fabrikant.
6:er zijn genoeg motors te kopen met ingebouwde accu's maar die werken niet met zwave samen. Voor zover ik het kan zien is het allemaal 433mhz spul dus als je niet vast zit aan zwave is dat ook een optie.

https://nl.aliexpress.com...2995e4fc7a22f1aa1f2e34d74

https://www.robbshop.nl/qubino-24v-rolluikschakelaar-dc
Verder dank voor het meedenken. Brengt me in ieder geval op ideeën.

Ik ga in ieder geval ook nog kijken of we een koppeling kunnen maken tussen BeNext en bijvoorbeeld Luxaflex Powerview of Somfy Connexoon.

• Joris748
24 VDC of 230 VAC voeding is toch weer in de picture. Elektricien had een paar slimme ideeën om de leidingen oa door de dekvloer te leggen en via de koven langs kolommen naar de rolgordijnen te brengen. Dat opent weer mogelijkheden.

Bijvoorbeeld de Sonesse 40 RTS buismotoren, kunnen via Somfy Connexoon (IFTTT) aan BeNext gekoppeld worden.

Een andere optie is om alle leidingen onder het kookeiland te verzamelen. En daar 4-draads buismotoren op Z-Wave modules aansluiten.

Ben benieuwd wat de verschillende opties onder de streep kosten :)

• Joris748
Weer een stapje verder met uitzoeken. Heb me vooral geconcentreerd op Somfy. Dan heb ik grofweg 3 opties:

Optie 1 - 4-wire
+ Met Z-wave shuttermodules te besturen
- Niet mogelijk om de rolgordijnen die op de draai-/valramen komen te automatiseren*

Optie 2 - Somfy RTS
+ Draadloos
+ Vaste kozijnen met buismotoren met 230VAC voeding, draai-/valramen met buismotoren met geïntegreerde accu
+/- Via Somfy Connexoon (IFTTT) te koppelen met Benext
- 433 MHz
- 1-weg communicatie

Optie 3 - Somfy IO
+ Draadloos
+ Vaste kozijnen met buismotoren met 230VAC voeding, draai-/valramen met buismotoren met geïntegreerde accu
+ 868-870 MHz
+ 2-weg communicatie

* Bij de draai-/valramen is er geen ruimte om het rolgordijn op het vaste kozijn of in de dag te monteren, zonder het openen van het raam onmogelijk te maken. Deze moeten dus op het raam gemonteerd worden.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Joris748 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:47:
Weer een stapje verder met uitzoeken. Heb me vooral geconcentreerd op Somfy. Dan heb ik grofweg 3 opties:

Optie 1 - 4-wire
+ Met Z-wave shuttermodules te besturen
- Niet mogelijk om de rolgordijnen die op de draai-/valramen komen te automatiseren*

Optie 2 - Somfy RTS
+ Draadloos
- 433 MHz
- 1-weg communicatie

Optie 3 - Somfy IO
+ Draadloos
+ 868-870 MHz
+ 2-weg communicatie

* Bij de draai-/valramen is er geen ruimte om het rolgordijn op het vaste kozijn of in de dag te monteren, zonder het openen van het raam onmogelijk te maken. Deze moeten dus op het raam gemonteerd worden.
Ik ben niet zo'n fan van dat soort oplossing met IFTTT, wat als de integratie daar mee stopt? Is een keuze die je maakt hoor, of vallen ze ook te koppelen met een z-wave controller (gezien 868mhz)?

• Joris748
Rgerr schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:04:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van dat soort oplossing met IFTTT, wat als de integratie daar mee stopt? Is een keuze die je maakt hoor, of vallen ze ook te koppelen met een z-wave controller (gezien 868mhz)?
Als de integratie stopt, kan ik altijd nog terugvallen op de eigen controle van Somfy. Niet onoverkomelijk, maar voorkeur heeft om het volledig met Benext aan te sturen.

Direct koppelen aan z-wave controller heb ik nog niet gezien. Maar misschien biedt dit mogelijkheden:

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:28
Waarom geen merkloze buismotoren en dan zwave roller/shutter modules?
Aan de modules zou je dan ook nog een schakelaar kunnen doen om het eventueel met de hand te doen.

• Joris748
tlpeter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:16:
Waarom geen merkloze buismotoren en dan zwave roller/shutter modules?
Aan de modules zou je dan ook nog een schakelaar kunnen doen om het eventueel met de hand te doen.
Dan kan ik waarschijnlijk niet de accu-buismotoren aansturen voor de draai-/valramen. Om die reden zullen de 4-wire buismotoren afvallen.

Daarnaast ben ik huiverig voor merkloze spullen in verband met wisselende kwaliteit. Als het niet (meer) werkt is dat desastreus voor de WAF.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:28
Je zou dan SOmfy kunnen doen en dan ook een doos in de muur met bijvoorbeeld de binaire sensor.
Volgens mij heet deze tegenwoordig smart sensor.
Zo heb ik mijn Somfy regelaar voor een rolluik ook via zwave beschikbaar gemaakt.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-11 14:37
Ik zou Somfy ten stelligste afraden. Het mag misschien wel werken, maar als je niet via hun spul gaat zal het niet werken of je moet al serieuze omwegen gaan maken.

Ik had daar ook geen flauw benul van, en ik heb zonneschermen met een somfy motor. Dat werkt goed, geen enkel probleem ... Maar dan dacht ik even hmmm via mijn harmony hub afstandsbediening zou dit leuk zijn. Kan ik even zo een somfy hub zetten ... Nee bedankt, ik moet echt geen extra toestellen meer hebben. Neem iets dat standaard werkt en niet met een eigen protocol. Dat maakt alles veel gemakkelijker later

pvoutput

• Joris748
cricque schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:42:
Ik zou Somfy ten stelligste afraden. Het mag misschien wel werken, maar als je niet via hun spul gaat zal het niet werken of je moet al serieuze omwegen gaan maken.

Ik had daar ook geen flauw benul van, en ik heb zonneschermen met een somfy motor. Dat werkt goed, geen enkel probleem ... Maar dan dacht ik even hmmm via mijn harmony hub afstandsbediening zou dit leuk zijn. Kan ik even zo een somfy hub zetten ... Nee bedankt, ik moet echt geen extra toestellen meer hebben. Neem iets dat standaard werkt en niet met een eigen protocol. Dat maakt alles veel gemakkelijker later
Welk alternatief zou dan aan mijn eisen kunnen voldoen?
  • 230 VAC of 24 VDC voeding (vaste ramen)
  • Ingebouwde Li-ion accu (draai-/valramen)
  • Direct of indirect te koppelen met Benext
Heb ook nog naar Luxaflex Powerview gekeken. Lijkt me net wat meer opener dan Somfy. Is met een API aan te sturen.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Heb ook nog naar Luxaflex Powerview gekeken. Lijkt me net wat meer opener dan Somfy. Is met een API aan te sturen.
Hier al een keuze in gemaakt inmiddels? Ben Luxaflex Powerview aan het vergelijken met BeCe/Somfy IO motoren. Somfy gebruikt Zwave waardoor je geen repeaters nodig hebt zoals Powerview maar heb t idee dat de integratie met Powerview in bijv Home Assistant erg prettig is (stand uitlezen, scenes zetten, top/down).

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
Somfy gebruikt geen zwave maar io of het rts protocol.

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-11 20:48
Joris748 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Somfy motoren zijn prima te gebruiken, maar ik zou dan wel voor de 4-draads motoren gaan. Ik gebruik de 230 VAC motoren zelf met de Fibaro Roller Shutter module en de 24 VDC motoren met de Qubino Flush shutter DC. Dit is allebei Z-Wave (2-way communicatie) en biedt naar mijn mening de meeste keuzemogelijkheden wat betreft aansturing.

RTS (1-way) of IO (2-way) werkt ook voor velen, maar 433 MHz bij RTS en het gesloten protocol bij IO was voor mij een no go.

• Joris748
Nog geen keuze gemaakt, dat wordt ook afhankelijk van de offertes die we krijgen. Voorkeur gaat uit naar een zwave oplossing, maar dan kunnen we de rolgordijnen van 2 draaivalramen niet bedienen. Dus het wordt die specifieke rolgordijnen met een kettinkje of alles Somfy IO (vanwege de 2-weg communicatie).

Wel alle benodigde leidingen aangelegd in de ruwbouw.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Cartman!
  • Niet online
akatar schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:15:
Somfy gebruikt geen zwave maar io of het rts protocol.
Ah, dat begreep ik maar bedankt voor de correctie :) Ik neig enorm naar Luxaflex met Powerview maar vrees dat m'n huis vol repeaters moet liggen, iemand die weet hoe t bereik ervan zich houdt in een moderne woning? Zelfde vraag voor Somfy IO/Tahoma... iemand die t bereik daarvan weet?

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 15:49

VPI

Zoveel glas en dan zonwering aan de binnenzijde, waarom geen screens aan de buitenzijde?

• Cartman!
  • Niet online
VPI schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:25:
Zoveel glas en dan zonwering aan de binnenzijde, waarom geen screens aan de buitenzijde?
Omdat t 2 verschillende dingen zijn voor mij (en TS wellicht ook)... screens zijn om zon/warmte buiten te houden, raamdecoratie is voor t mooie :)

• Joris748
VPI schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:25:
De rolgordijnen vooral als lichtwering. Overstekken moeten de zon van de ramen houden. :)

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:53
Hallo is dit lijntje al dood?
Heb nog iets te vragen.
Hier heb ik 5 luxaflex Duettes hangen met power view bediening mijn vraag is nu (ben sinds kort bezitter van ics2000) is deze hier mee te intergreren?
Ben al wat pogingen verder zonder resultaat maar misschien is het helemaal niet mogelijk.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Hoor graag.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Pagina: 1