Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste dual boot laptop onder 1250 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yorian2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:26
Mijn laptop heeft het na redelijk wat jaren trouwe dienst begeven en nu ben ik op zoek naar een vervanging.
Voor mijn hobby en werk programmeer ik regelmatig (maar ik ben geen professioneel software ontwikkelaar) en ik wil ook wat meer leren van Linux (ben nog redelijk beginner) en DevOps en Data science gerelateerde zaken. Aan de andere kant wil ik de laptop ook gewoon met Windows kunnen gebruiken.

Ik dacht dat het misschien een goed idee was om op zoek te gaan naar een Windows laptop waar je Ubuntu op zet dmv dual boot. Verder moet de laptop wel een beetje dun en klein zijn zodat deze makkelijk mee te nemen is en moet hij een beetje stevig aanvoelen. De laptop moet twee externe schermen kunnen aansturen voor als ik hem thuis gebruik om te programmeren.

Qua hardware zat ik te denken aan:
- 8gb of 16gb ram
- core i5 of i7
- een degelijk scherm van 1080p of hoger
- een beetje snelle ssd van 256gb of meer
- er moet een (micro)sd card reader op zitten

Qua budget probeer ik het onder de 1200,- euro te houden als dat kan en liever lager.

Tot zover zit ik qua gedachten te denken aan Asus Zen of Vivobook of een deel xps13 (maar dat gaat denk ik niet lukken binnen het budget) maar sta opzich ook open voor iets anders.

Kan iemand hier over adviseren?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:43
Is het niet makkelijker om een Windows laptop te nemen met daarop virtuele machines in bijvoorbeeld Virtual Box? Dan kun je makkelijker experimenteren met Linux distributies, met jouw budget heb je ook een prima performance. Iedere laptop met een enigszins moderne quad core CPU, 16GB intern geheugen en een SSD voor opslag voldoet, kijk eens in Pricewatch welke modellen je aanstaan, en laat ons je keuze zien dan kunnen we je verder helpen

[ Voor 56% gewijzigd door martyw op 20-04-2019 07:24 ]

• Yorian2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:26
Dank voor de reactie Martyw. Als ik zoek naar een laptop dan krijg ik 6 opties (categorie: Laptops

In eerste instantie staan de Asus Zenbook RX333FN en de Asus Zenbook UX433FN mij het meest aan omdat ze klein en licht zijn met nog steeds een redelijk scherm oppervlak en ook snelle hardware, maar ik sta open voor alternatieven. Ik ben mij bewust dat de eerste iets over budget is, maar dat kan wel.

En: wat zijn de voor en nadelen van Virtual Box/Dual Boot?

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:21

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

dual boot: niet tegelijk kunnen gebruiken, zit niet in een sandbox

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:43
Dat wat @Ludwig005 zegt, en met virtuele machines ben je flexibeler, je kunt makkelijker experimenteren met software, als het misgaat kun je een backup van je image terug zetten. Ook kun je er meer tegelijkertijd draaien, en ook nog je Windows programma's gebruiken. Nadeel is dat je een heel klein beetje performance inlevert.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 20-04-2019 11:26 ]

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
En een virtual heeft meer RAM in gebruik maar wanneer je 16gb hebt zal dat geen probleem vormen
Pagina: 1