Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:19
Momenteel ben ik bezig met afstuderen bij een bedrijf voor mijn ICT associate degree.
Hier voor heb ik een bachelor Software Engineering gedaan en vanwege omstandigheden deze niet afgemaakt, zodoende is de keus gevallen op een associate degree.

Het bedrijf waar ik nu afstudeer is een jong bedrijf, met leuke collega's, gebruiken nieuwe technieken die ik gaaf vindt om te gebruiken. En iedereen staat open voor de mening van een ander en er is voldoende ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Kort om ik heb het er prima naar mijn zin en zou hier ook graag willen werken als ik over een paar maanden afstudeer.

Nou heeft de baas mij vandaag apart genomen en vertelde dat we veel opdrachten binnen haalde en hij versterking zoekt voor het team. Hij vertelde dat hij tevreden over mij was en mij er graag bij wilde hebben. Toen stelde hij mij de vraag wat ik er van vond en heb ik heb verteld dat ik het naar mijn zin heb en er zeker interesse in heb mits het totaal plaatje klopt. Al snel ging het over arbeidsvoorwaarde, om te polsen of beide partijen een beetje hetzelfde verwachtingspatroon hebben.

Nu kwam hij met het verhaal dat iedereen die hier begint met een start salaris van €2250, hier heb ik op gereageerd dat ik dat wel wat aan de lage kant vond en mijn verwachting tussen de €2500 en €3000 lag als start salaris, misschien een beetje hoog, maar onderhandelen begint ergens. Nu vind ik dat ik in het begin van mijn carriere ontwikkeling belangrijker is dan salaris en stelde ik hem de vraag hoe het zit met salaris groei en of hier richtlijnen voor zijn. Hij gaf aan dat het met salaris groei wel goed zat en toen bloedde het gesprek eigenlijk een beetje dood en hebben we afgesproken het er volgende week nog een keer over te hebben en het even laten bezinken.

Mijn vraag is hoe ik volgende week het gesprek in ga, ik ben bereid te beginnen met €2250 maar wil dan wel op papier hebben staan dat er een zekere groei moet plaatsvinden naar mate persoonlijke ontwikkeling. Ook moet ik elke dag 2uur in het OV zitten en zou dan graag ook iets terug zien om de kosten hier van te dekken. Verder heb ik geen idee wat ik moet vragen qua pensioen. Hoe kan ik me het beste voorbereiden op het gesprek volgende week en met welke strategie voer ik dit gesprek?

Edit: verder is er elke dag eten en drinken, hebben we een vrijmibo en is er een dagelijkse pingpong sessie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste wat je kan doen is bij andere bedrijven solliciteren. Het beste contract meenemen naar dit bedrijf waar je het naar je zin hebt. Willen zij dit niet evenaren dan kan je altijd bij die andere gaan werken.

2250 als start salaris, zonder andere voordelen vind ik heel weinig.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan ook voor 2250 starten mits er KPI's worden afgesproken omtrent jouw functioneren en salarisgroei?

/edit: pensioen? Dat regelt je werkgever / CAO toch? En je OV-vergoeding is 100% aftrekbaar voor de werkgever dus een trajectkaart aanvragen bij ze?

[ Voor 42% gewijzigd door MAX3400 op 19-04-2019 13:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Ja wat Vincent hierboven zegt. Je hebt nog tijd en ruimte om ergens anders te kijken. Dat lijkt me sowieso een goed idee. Verder heb je goed gehandeld door niet meteen iets te tekenen, maar de beslissing uit te stellen.

Ik zou je aanraden onderstaande link door te lezen voor meer bruikbare tips:

https://haseebq.com/my-te...-negotiating-a-job-offer/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

€2500 - €3000 vind ik aardig aan de hoge kant voor een starter met AD.
Ik vind €2250 netjes al ben ik niet bekend met de secundaire arbeids voorwaarden (laptop? telefoon?)

Je reiskosten krijg je 100% vergoed?

En probeer inderdaad je groei te besprekenmet een verhoging in het vooruitzicht (naar die €2500).

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
2500-3000 zou voor een starter met bachelor oké zijn. Maar je hebt een associate degree, als ik mij niet vergis is dat een uitgeklede variant van een bachelor opleiding. Lijkt mij logisch dat daar een lager startsalaris tegenover staat?
Ik neem trouwens aan dat je de OV kosten gewoon krijgt vergoed wanneer je daar in dienst komt.

@Verwijderd ook met enkel stage ervaring een associate degree?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:15
2250 was 10 jaar geleden ook al een normaal startsalaris. Nu dus allang niet meer. Alles minder dan 2500 vind ik onredelijk weinig. Het is niet alsof je als ICT'er moeite hebt om een baan te vinden. Voor hen 50 anderen die staan te springen om je aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:44
Vergeet ook niet te vragen of ze een 13de maand kennen. Ik had een fijn salaris onderhandeld, waarbij ik heel naïef ervan uit ging dat ze een 13de maand zouden kennen. Mooi niet dus...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:15
De zin ‘iedereen begint hier met 2250’ is gewoon een standaard HR-zin om niet te hoeven onderhandelen. Ik zou het dus zeker proberen.

Verder zegt elk bedrijf dat je kan groeien, maar vaak is het wel lastiger dan dat ze vooraf zeggen. Ik zou er dan zonder toezeggingen ook niet teveel op rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Het lastige is dat ik dus nu nog niet bij andere bedrijven kan solliciteren aangezien ik nog geen diploma heb. Verder lijkt het me dat ik ook wel op die €2500 uit moet kunnen komen en het dan aan komt op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik heb verder alle intentie om bij dit bedrijf te gaan werken, mits er dingen duidelijk zijn.
Members only:

Ik vind het initiele maandloon zelf niet het belangrijkste, maar ik wil gewoon een goed totaalplaatje en iets om naar toe te werken en dit duidelijk vast laten leggen zodat beide partijen iets hebben om op terug te vallen. De echte vraag is hoe ik het laatste bereik. ;)
Jaer288 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:29:
Vergeet ook niet te vragen of ze een 13de maand kennen. Ik had een fijn salaris onderhandeld, waarbij ik heel naïef ervan uit ging dat ze een 13de maand zouden kennen. Mooi niet dus...
Goede tip, neem ik mee.

Als ik naar klasgenoten kijk dan missen deze inderdaad een bak kennis als ik het vergelijk met toen ik de bachelor deed. Echter kan ik mij meten met collega's en ben ik van mening dat ik wel op het bachelor niveau zit. Maar op papier wordt het inderdaad alleen een associate degree.

[ Voor 31% gewijzigd door Marco1994 op 19-04-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Members only:

Je moet het even goed inkleden. Salaris is leuk, maar als zij nu voor je pensioenopbouw zorgen dan is dat ook een goede voorwaarde. Kost mij ca. 200 euro per maand in mijn eigen bijdrage.
Als jij nu wat lager begint, maar gegarandeerd bij bepaalde doelen (goed, helder, meetbaar en duidelijk laten opschrijven) een goede verhoging krijgt, is dat ook de moeite waard. Of bij het behalen van bepaalde certificaten, bijvoorbeeld per certificaat 50 euro?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Pizza_Boom schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:42:
Members only:

Je moet het even goed inkleden. Salaris is leuk, maar als zij nu voor je pensioenopbouw zorgen dan is dat ook een goede voorwaarde. Kost mij ca. 200 euro per maand in mijn eigen bijdrage.
Als jij nu wat lager begint, maar gegarandeerd bij bepaalde doelen (goed, helder, meetbaar en duidelijk laten opschrijven) een goede verhoging krijgt, is dat ook de moeite waard. Of bij het behalen van bepaalde certificaten, bijvoorbeeld per certificaat 50 euro?

Members only:
Members only:

Mijn insteek gaat zijn meetbare kpi’s, pensioen aankaarten, reiskosten aankaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:49
Avalaxy schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:26:
2250 was 10 jaar geleden ook al een normaal startsalaris. Nu dus allang niet meer. Alles minder dan 2500 vind ik onredelijk weinig. Het is niet alsof je als ICT'er moeite hebt om een baan te vinden. Voor hen 50 anderen die staan te springen om je aan te nemen.
Nou ja, het maakt nogal veel verschil wat je precies kunt en doet natuurlijk. Als ik zoek op "ICT associate degree" vind ik bijvoorbeeld https://www.zuyd.nl/opleidingen/ict-associate-degree. Op die pagina spreken ze over zowel "Web and App Development" als "ICT Service Officer". In de omschrijving van die laatste staat "Je leert hoe je storingen verhelpt, gebruikers ondersteunt bij computerproblemen en hoe je de prestatie van systemen verbetert." - ik denk niet dat je daar als starter 2500+ voor krijgt (sowieso niet in de regio waar ik woon, maar ook in de randstad lijkt dat me aan de hoge kant).

Dus, @Marco1994, kun je ons wat meer vertellen of wat je nu doet? "ICT" is veel te breed om iets zinnigs over te kunnen zeggen. Daarnaast is het salaris voor exact hetzelfde werk in Amsterdam een stuk hoger als in een kleine stad in Drenthe o.i.d. dus een regio is misschien ook wel handig.
Marco1994 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:33:
Het lastige is dat ik dus nu nog niet bij andere bedrijven kan solliciteren aangezien ik nog geen diploma heb.
Je kunt gewoon een sollicitatie sturen. Op je CV zeg je dan dat je verwacht in juni (of wat je verwachting dan is) afgestudeerd te zijn. In de begeleidende brief geef je dat ook aan, met daarbij dus dat je per 1 juli beschikbaar bent. Het bedrijf waar je solliciteert rekent voor de sollicitanten toch op 1 a 2 maanden opzegtermijn bij hun huidige baan en de sollicitatie procedure kost ook gewoon tijd, dus een ander kan waarschijnlijk ook pas 1 juli beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:15
Jory schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:55:
[...]

Nou ja, het maakt nogal veel verschil wat je precies kunt en doet natuurlijk. Als ik zoek op "ICT associate degree" vind ik bijvoorbeeld https://www.zuyd.nl/opleidingen/ict-associate-degree. Op die pagina spreken ze over zowel "Web and App Development" als "ICT Service Officer". In de omschrijving van die laatste staat "Je leert hoe je storingen verhelpt, gebruikers ondersteunt bij computerproblemen en hoe je de prestatie van systemen verbetert." - ik denk niet dat je daar als starter 2500+ voor krijgt (sowieso niet in de regio waar ik woon, maar ook in de randstad lijkt dat me aan de hoge kant).
Goed punt. Ik ging uit van software-ontwikkeling. Dit is gebaseerd op dat hij aangaf een bachelor Software Engineering gedaan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Het gaat inderdaad over de opleiding Web and App Development en niet om de opleiding ICT Service Officer.
Ook heb ik 2 maal stage gelopen op Bachelor niveau en heb ik mijn Propedeuse gehaald.

[ Voor 29% gewijzigd door Marco1994 op 19-04-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:24:
@Verwijderd ook met enkel stage ervaring een associate degree?
Bachelor met 4 maand stage ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marco1994 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:33:
Het lastige is dat ik dus nu nog niet bij andere bedrijven kan solliciteren aangezien ik nog geen diploma heb.
Waarom niet? Ik had mijn job al voor ik afgestudeerd was.
Mocht ik nog gefaald hebben in mijn examens hadden we gewoon afgesproken dat ik tijdens de herexamens de tijd kreeg om te studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:20:
[...]

Waarom niet? Ik had mijn job al voor ik afgestudeerd was.
Mocht ik nog gefaald hebben in mijn examens hadden we gewoon afgesproken dat ik tijdens de herexamens de tijd kreeg om te studeren.
Het lijkt me inderdaad wel een goed idee om alvast wal te gaan solliciteren zodat ik alternatieven heb en een realistisch inzicht krijg in wat ik waard ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43

bert pit

asdasd

Als het tot onderhandelen komt is het belangrijk om argumenten paraat te hebben die hem aanspreken. Kijk bijvoorbeeld op je eigen site hoe hij het bedrijf profileert: bijvoorbeeld snelheid, accuratesse et cetera. Betrek deze argumenten op jezelf en profileer jezelf in het onderhandelingsgesprek.

Je hebt in feite je bandbreedte aangegeven, dus je baas weet waarmee je tevreden bent en zal je vermoedelijk een aanbod doen voor 2500. Een mooi starterssalaris overigens. Je zou dan altijd nog kunnen onderhandelen over het aantal te werken uren of over thuiswerken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:13:
Het beste wat je kan doen is bij andere bedrijven solliciteren. Het beste contract meenemen naar dit bedrijf waar je het naar je zin hebt. Willen zij dit niet evenaren dan kan je altijd bij die andere gaan werken.

2250 als start salaris, zonder andere voordelen vind ik heel weinig.

Members only:
Overduidelijk dat je een Belg bent. En daarom kan de topicstarter ook helemaal niks met jouw post. Salarissen uit verschillende landen kan je moeilijk vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20

drooger

Falen is ook een kunst.

Er vanuit gaande dat je nu aan het afstuderen bent daar, probeer eens het personeelshandboek (of hoe het daar heet) te vinden.
Daar zul je genoeg antwoorden vinden m.b.t. secundaire arbeidsvoorwaarden.

2250 als salaris met 20 vakantiedagen tegenover 2250 met 30 vakantiedagen is best een verschil.
Staar je dus niet blind op enkel het salaris.

Verder inderdaad vrij realistisch dat je voor een lager bedrag gaat starten dan een afgestudeerde hbo'er, dus je zult hoogstwaarschijnlijk lager zitten dan de genoemde 2500-3000 bandbreedte.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Het referentiekader in deze thread lijkt HBO starter te zijn. Ten opzichte van deze opleiding (B.Sc.) mist TS twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Het salaris wat je noemt is normaal voor een HBO/WO afgestudeerde. Je bent bijna klaar met je associates degree, en je zou ook voor je functie betaald moeten krijgen en niet voor het papiertje wat je hebt, maar het is in vergelijking wel aan de hoge kant. Maar het is zeker geen slechte insteek om voor 2250 te gaan en daarbij proberen vast te leggen dat je de ruimte krijgt voor (extra) opleidingen en ook een goed gesprek te hebben over hoe salarisgroei gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTowel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 15:02
Als je al over je salaris gaat onderhandelen, vóór je ook maar iets hebt laten zien, sta je al gelijk een streep achter. Bovendien heb je geen hbo afgemaakt. Waarom verdien jij een hoger salaris?

Bewijs je zelf eerst maar eens, dan komt dat salaris vanzelf. Omdat er nu een flink te kort is op goede werknemers, wilt niet zeggen dat je vanzelfsprekend de hoofdprijs kan vragen.

Verder zou ik goed kijken of je het bedrijf leuk vindt. Vrijmibo etc is namelijk ook erg sfeerbepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Ook informeren hoe het met pensioen etc allemaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02
Denk dat de markt krap is dus zelfs met AD zou ik zeggen 2400-2500 bruto startsalaris. Goede secundaire voorwaarden ook meenemen. Laat je werkgever een concrete aanbieding doen met alles beschreven ook pensioen e.d. Dan kun je rustig bekijken wat je tegenbod wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Begin gewoon te werken.
Man man man... tegenwoordig denkt iedereen blijkbaar dat hij/zij goud is voor elke werkgever.
€2250 is nu niet bepaald een bijstandsuitkering en dat voor een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
DeTowel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:40:
Als je al over je salaris gaat onderhandelen, vóór je ook maar iets hebt laten zien, sta je al gelijk een streep achter. Bovendien heb je geen hbo afgemaakt. Waarom verdien jij een hoger salaris?

Bewijs je zelf eerst maar eens, dan komt dat salaris vanzelf. Omdat er nu een flink te kort is op goede werknemers, wilt niet zeggen dat je vanzelfsprekend de hoofdprijs kan vragen.

Verder zou ik goed kijken of je het bedrijf leuk vindt. Vrijmibo etc is namelijk ook erg sfeerbepalend.
Als mij een baan wordt aangeboden, is het toch normaal dat ik onderhandel over de arbeidsvoorwaarde... en zoals ik heb aangegeven is het initiele salaris absoluut geen struikelblok. Ik wil echter garanderen dat er de mogelijkheid is om te stijgen. Plus dat men tevreden is over mijn resultaten van de stage

[ Voor 3% gewijzigd door Marco1994 op 20-04-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DeTowel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:40:
Hij heeft zichzelf toch al laten zien tijdens zijn stage? Het bedrijf heeft al maanden kunnen zien wat zijn niveau en werkhouding is. Ook is die al compleet ingewerkt wat voor de werkgever ook een voordeel is.
cadsite schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:15:
Begin gewoon te werken.
Man man man... tegenwoordig denkt iedereen blijkbaar dat hij/zij goud is voor elke werkgever.
€2250 is nu niet bepaald een bijstandsuitkering en dat voor een starter.
Waarom gebruik je een bijstandsuitkering als referentie matriaal voor het salaris van een developer? ...

Ik denk dat je een prima range hebt afgegeven. Alleen is het probleem met ranges afgeven (en zeker bij een grote range) dat werkgevers alleen kijken naar wat je minimaal wilt verdienen. De bovenkant zegt eigenlijk niks, al bieden ze morgen 3001 dan zeg je waarschijnlijk gewoon ja ook al valt het buiten je range :+. Maar buiten dat, ik denk dat er niet gek veel meer dan 2500 inzit voor een AD. Daarboven zit je wel echt in het gebied van de meer gewilde HBO'ers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Ik gebruik het niet als absolute referentie, ik heb het gewoon moeilijk met bleukes die komen aandraven dat €2250 te weinig zou zijn.
Begin misschien eerst eens met je te bewijzen...
Kijk over een jaar of twee eens hoe het zit, wees nu vooral dankbaar dat je een job hebt, dat deze in een aangename sfeer zit en dat je er een mooi inkomen uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
cadsite schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:09:
Ik gebruik het niet als absolute referentie, ik heb het gewoon moeilijk met bleukes die komen aandraven dat €2250 te weinig zou zijn.
Kijk over een jaar of twee eens hoe het zit, wees nu vooral dankbaar dat je een job hebt, dat deze in een aangename sfeer zit en dat je er een mooi inkomen uit haalt.
Waarom zou je niet gelijk beginnen met onderhandelen te leren? Die baas zet ook zo laag mogelijk in, het is een nieuwe werknemer, waarom zou hij hem meer bieden... dan is het toch niet gek dat jij vanaf de andere kant juist hoog inzet, en samen tot een middelling komt waar iedereen tevreden mee is? Waarom moet hij zomaar het eerste bod accepteren, alleen maar omdat hij nieuw is? Wat een onzin zeg...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
SmurfLink schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:17:
[...]

Waarom zou je niet gelijk beginnen met onderhandelen te leren? Die baas zet ook zo laag mogelijk in, het is een nieuwe werknemer, waarom zou hij hem meer bieden... dan is het toch niet gek dat jij vanaf de andere kant juist hoog inzet, en samen tot een middelling komt waar iedereen tevreden mee is? Waarom moet hij zomaar het eerste bod accepteren, alleen maar omdat hij nieuw is? Wat een onzin zeg...
Omdat je nog niets bewezen hebt. Een diploma is een sleuteltje tot een job, geen bewijs van competentie.
Werk en bewijs je. Dan pas kan je gaan eisen. Nu moet hij vooral dankbaar zijn dat hij een start krijgt, dat is het waardevolste dat hij kan krijgen.
Ter info, ik ben begonnen aan €1400 bruto, 20 jaar geleden. Ik vind dit logisch. Je loon volgt dan wel je inzet en competenties.
Vergeet ook niet hoe sterk je staat in onderhandeling al je nog nooit iets geeist hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:26
Ik lees dit topic uit interesse en niet zozeer om te reageren. Maar deze reactie verbaasd mij enorm.

Waarom mag hij niet onderhandelen? Hij heeft hier zonder enige ervaring twee hele goede redenen voor:

1. krappe arbeidsmarkt
2. een diploma in een richting waar de arbeidsmarkt krap is.

Vraag en aanbod.

Mijn tip aan t.s. is: zet alle voorwaarden op een rijtje. Dertiende maand, (evt flexibel budget), pensioeninleg, reiskostenvergoeding, vakantiedagen en atv dagen etc etc. Maak dan de balans op.

[ Voor 11% gewijzigd door Arno90 op 20-04-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Arno90 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:23:
[...]

Ik lees dit topic uit interesse en niet zozeer om te reageren. Maar deze reactie verbaasd mij enorm.

Waarom mag hij niet onderhandelen? Hij heeft hier zonder enige ervaring twee hele goede redenen voor:

1. krappe arbeidsmarkt
2. een diploma in een richting waar de arbeidsmarkt krap is.

Vraag en aanbod.

Mijn tip aan t.s. is: zet alle voorwaarden op een rijtje. Dertiende maand, (evt flexibel budget), pensioeninleg, reiskostenvergoeding, vakantiedagen en atv dagen etc etc. Maak dan de balans op.
Het verbaasT mij vooral dat de reacties als de jouwe zijn die overheersen. Meer meer meer.
Dat is een prachtige voedingsbodem voor hoge verwachtingen richting burn out.
Maar, weet je? Doe maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:14
cadsite schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:05:
[...]

Het verbaasT mij vooral dat de reacties als de jouwe zijn die overheersen. Meer meer meer.
Dat is een prachtige voedingsbodem voor hoge verwachtingen richting burn out.
Maar, weet je? Doe maar.
Als je niet voor je eigen rechten op komt dan doet niemand het en sta je met z'n allen voor minimumloon hoog opgeleid werk te doen :z TS vraagt wat een redelijk zou zijn om een eerste salarisonderhandeling mee in te gaan, waarschijnlijk omdat hij zelf geen ervaring daarmee heeft. Als je dan gelijk "ja" zegt tegen hetgeen wat je werkgever je aanbiedt dan doe je jezelf echt te kort hoor, dat is altijd een startpunt om te gaan onderhandelen. Als iemand met een AD ipv BSc zit daar waarschijnlijk wat minder ruimte in ja..

Voor TS: doe waar je je fijn bij voelt. Je kan het zelf beter aanvoelen dan wij, als je die baan misloopt omdat je op een paar honderd euro per maand vast komt te zitten terwijl je het daar goed naar je zit hebt dan zou het zonde zijn. Ik zou in jouw geval het gesprek beginnen met dat je had gehoopt rond de €2500,- te beginnen, maar misschien dat je ook wel voor €2250,- aan de slag wilt als er een duidelijk groeipad is en ondersteuning bij je ontwikkeling. Het is ook goed om zo een gesprek in te gaan met een idee van waar je jezelf over een jaar of vijf ziet en wat je daarvoor nodig zou hebben. :) Wil je bijv. nog 2 jaar verder gaan in de deeltijd om je HBO papiertje binnen te halen? Misschien kan je werkgever daar wel aan meebetalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
cadsite schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:22:
[...]

Omdat je nog niets bewezen hebt. Een diploma is een sleuteltje tot een job, geen bewijs van competentie.
Werk en bewijs je. Dan pas kan je gaan eisen. Nu moet hij vooral dankbaar zijn dat hij een start krijgt, dat is het waardevolste dat hij kan krijgen.
Ter info, ik ben begonnen aan €1400 bruto, 20 jaar geleden. Ik vind dit logisch. Je loon volgt dan wel je inzet en competenties.
Vergeet ook niet hoe sterk je staat in onderhandeling al je nog nooit iets geeist hebt.
Hij loopt daar stage, heb je dat deel van de post gemist?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
SmurfLink schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:40:
[...]

Hij loopt daar stage, heb je dat deel van de post gemist?
Je moet niet over je heen laten lopen en een stage is meer dan niets, maar €2250 is dat ook.
Maar hey, doe wat je niet laten kan en eis en vraag al wat je wil. Kom dan niet zeuren dat de verwachtingen gelijkaardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Marco1994 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:06:
Nu kwam hij met het verhaal dat iedereen die hier begint met een start salaris van €2250.
Jouw baas wil veel voor heel weinig. Dat is gebruikelijk tegenwoordig. Zij komen er mee weg. Ik zou het gewoon op iets veel hogers houden. Het gevaar is wel dat je nooit verhoging krijgt in de loop der jaren omdat je al "zoveel" verdient. Ik ben in dezelfde val getrapt indertijd. Je moet meteen ook afspraken maken over een periodieke verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Ik waardeer iedereen die de moeite neemt om te reageren om mijn vraag, maar volgens mij lees je heel selectief. Ik geef toch duidelijk meermaals aan dat het initiele salaris geen probleem is. Maar dat ik op zoek ben naar tips en tricks zodat ik geen dingen over het hoofd zie. Ik vraag nergens om tips om er zoveel mogelijk geld uit te sleuren en ik heb ook niet het waanbeeld dat ik een software god ben waar de werkgevers voor staan te vechten.

Dingen die ik meeneem in het gesprek volgende week zijn:
Salaris, vrije dagen, pensioen, reiskostenvergoeding, opleidingsbudget en salarisgroei. Zijn er dan nog dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Marco1994 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:03:
[...]

Ik waardeer iedereen die de moeite neemt om te reageren om mijn vraag, maar volgens mij lees je heel selectief. Ik geef toch duidelijk meermaals aan dat het initiele salaris geen probleem is. Maar dat ik op zoek ben naar tips en tricks zodat ik geen dingen over het hoofd zie. Ik vraag nergens om tips om er zoveel mogelijk geld uit te sleuren en ik heb ook niet het waanbeeld dat ik een software god ben waar de werkgevers voor staan te vechten.

Dingen die ik meeneem in het gesprek volgende week zijn:
Salaris, vrije dagen, pensioen, reiskostenvergoeding, opleidingsbudget en salarisgroei. Zijn er dan nog dingen die ik over het hoofd zie?
Mijn oprecht excuses als ik je tegen de schenen schopte. Dat is zeker niet mijn bedoeling.
Ik heb ook de indruk dat je beseft wat je situatie is. Ik had het meer op de reacties die zeggen dat je nu het onderste uit de kan moet halen, dat is, mijns inziens, echt geen goed idee voor een langdurige duurzame relatie.
Als je snel wil cashen en verkassen wel. Aan jou de keuze uiteraard.

De dingen die echt belangrijk zijn (voor mij als oude zak), zijn naast correcte verloning, vooral collega’s en wederzijdse flexibiliteit.
Succes met je loopbaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20

drooger

Falen is ook een kunst.

Waarom zou je al toekomstige loonsverhogingen willen bespreken?
Laat je verrassen over een jaar en als de verhoging tegenvalt er dan op acteren. (bijv. overstappen naar andere werkgever, of onderhandelen)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13
Ik vind de inzet van het salaris erg hoog eerlijk gezegd. Het is 'maar' een AD opleiding, dat is kwa niveau nog net geen halve HBO is. Heb je buiten je stage al relevante werkervaring welke je ertegenover kan zetten? En wat bied jij meer dan iemand die wel een bachelor heeft? 2500-3000 vind ik erg hoog voor iemand die niet eens een volledig bachelor niveau aangetoond heeft maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De baan bevalt je, het is een prima salaris en je hebt nog geen diploma. Prima dan toch? Werk er met plezier tot je je diploma hebt en ga dan eens kijken wat je echt wilt. :) Ook bij je huidige bedrijf kan je dan flinke stappen maken.

Maar zou zelf iets dichterbij gaan zoeken op een gegeven moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTowel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 15:02
Ik denk is echt dat je beter kan beginnen en over groeipaden gaat praten (dat doet het altijd goed bij werkgever, toon aan dat je je wilt ontwikkelen), dan dat je nu al over salaria begint ook al heb je alleen stage gelopen. Het is gewoon niet handig naar de werkgever toe. Het zou zonde zijn als je daardoor je loopbaan misloopt.

Binnen nu en 2 jaar komt er een crisis, zal in de ict misschien minder impact hebben mar houd hier ook wel rekening mee. Je wilt dan wel een vaste baan hebben bij een werkgever waar ze blij met je zijn.
Pagina: 1