Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Waarom ziet Tweakers Linux als een afgebakende markt?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.049 views

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 11:24
reviews: Ubuntu 19.04 - Wat is nieuw in Disco Dingo?
Jan121 in 'reviews: Ubuntu 19.04 - Wat is nieuw in Disco Dingo?'
Linux op de desktop, het blijft een niche met Ubuntu als bekendste naam voor het grote publiek. .. Je kunt je afvragen waarom Linux op de desktop nog steeds een niche is, het is per slot van rekening gratis
@letatcest

Ubuntu is een OS, evenals Windows, ze draaien op dezelfde hardware, en de Linux gebruikers die ik ken, hebben allemaal een PC of laptop met voor-geïnstalleerde Windows (uiteindelijk) omgezet naar een computer met Linux.

Een niche is niet hetzelfde als een klein marktaandeel.

Waarom ziet Tweakers Linux (Ubuntu) niet als een concurrent van Windows op de desktop markt, maar als een afgebakende markt.

Linux is een concurrent van Windows op de desktop markt met als voordelen:
Goedkoper, privacy-vriendelijker (anoniem gebruiken, geen e-mail-adres, creditcard gegevens nodig), transparanter, vrijer, langdurige updates, en bij een standaard installatie eer functionaliteit dan een standaard Windows installatie die ook nog eens geplaagd wordt door bloatware en shareware-popups.

Bedenk ook dat Windows historisch alleen voorgeinstalleerd mag worden, omdat de licentie mag worden geweigerd door de gebruiker. Anders zou het misbruik van marktmacht zijn. M.a.w. een PC met Windows kopen betekent niet Windows gebruiken, al lijkt Tweakers dat wel te vinden.

Waarom test Tweakers computers alleen met meegeleverd OS en niet met een concurrent. Markt lijkt me belangrijk genoeg, en een monopolie nauwelijks gunstig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan121 op 19-04-2019 16:23 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom; waarom lijkt Tweakers elke "major" van Linux netjes en goed te reviewen terwijl dat niet altijd gebeurt / gebeurde voor andere kernels (Windows, MacOS, etc)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:49:
Andersom; waarom lijkt Tweakers elke "major" van Linux netjes en goed te reviewen terwijl dat niet altijd gebeurt / gebeurde voor andere kernels (Windows, MacOS, etc)?
Behalve dat dat volgens mij wel gebeurt... Ik kan nu even niet zoeken maar volgens mij worden de grote updates van Mac OS X en Windows 10 gewoon besproken, ook in grotere reviews.

@Jan121 je tagged @letatcest trouwens niet goed. Bij deze! O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 19-04-2019 12:53 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kanttekening bij je voordelen: Ik heb Windows prima zonder e-mailadres gebruikt voor een jaar of twee totdat ik Microsoft-diensten nodig had, en ruim na het uitbrengen van Windows 10 zat een groot deel van m'n familie nog op Windows 7 en kwamen ze om in updates.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Jan121 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:41:

@letatcest

Ubuntu is een OS, evenals Windows, ze draaien op dezelfde hardware, en de Linux gebruikers die ik ken, hebben allemaal een PC of laptop met voor-geïnstalleerde Windows (uiteindelijk) omgezet naar een computer met Linux.
Veel gebruikers die ik ken hebben Ubuntu geïnstalleerd op een zelfbouw desktop waar nooit een Windows licentie aan te pas is gekomen en/of hebben een Dell XPS Developer Edition met Ubuntu voorgeïnstalleerd. Je moet niet jouw kring Linux gebruikers gelijkstellen aan de hele community, lang niet iedereen gebruikt Windows als primaire of secundaire OS.

🖥️ | 🚗

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

@letatcest

Waarom ziet Tweakers Linux (Ubuntu) niet als een concurrent van Windows op de desktop markt, maar als een afgebakende markt.

Goedkoper, privacy-vriendelijker (anoniem gebruiken, geen e-mail-adres, creditcard gegevens nodig), transparanter, vrijer, langdurige updates, en bij een standaard installatie eer functionaliteit dan een standaard Windows installatie die ook nog eens geplaagd wordt door bloatware en shareware-popups.

Bedenk ook dat Windows historisch alleen voorgeinstalleerd mag worden, omdat de licentie mag worden geweigerd door de gebruiker. Anders zou het misbruik van marktmacht zijn. M.a.w. een PC met Windows kopen betekent niet Windows gebruiken, al lijkt Tweakers dat wel te vinden.

Waarom test Tweakers computers alleen met meegeleverd OS en niet met een concurrent. Markt lijkt me belangrijk genoeg, en een monopolie nauwelijks gunstig.
Nou, voor heel veel bedrijven en particulieren is Linux als alternatief voor Windows echt geen optie, veel software werkt nu eenmaal niet op Linux.
Ook het omscholen van personeel om Linux te gebruiken ipv Windows is vele malen duurder en meer gedoe dan een Windows licentie aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 19-04-2019 13:53 ]

• Jan121
@MadMarky Ook een bewijs dat Linux geen niche is maar een concurrent van Windows met een klein marktaandeel.

@Ernemmer Dat Linux een klein marktaandeel heeft, dat klopt, maar daarmee is het geen niche. En ja er zijn gemeentes die nog XP draaien omdat de software daarvoor gemaakt. Is dat wenselijk? Je kan software cross-platform ontwikkelen of niet, wat zou toekomst-bestendiger zijn? Ik zou zeggen genoeg software werkt op Linux voor gemiddeld desktop-gebruik, en het wordt standaard meegeleverd. Ik zou echt niet weten wie je moet omscholen omdat je met Firefox of LibreOffice werkt op Linux ipv op Windows.

@MAX3400 Dat is niet mijn punt. Hoezo andersom? Volgens mij heeft Tweakers Windows nog nooit een niche genoemd. ;)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik denk dat de auteur het woord niche gewoon verkeerd gebruikt maar dat er verder geen bedoelingen achter zitten.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 18:08

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Een hoop goede vragen, ik beantwoord ze even inline:

[...]

@letatcest

Hierin ben ik het eens met @MadMarky ik heb al heel lange tijd geen pc met windows aangeschaft. Wel een keer een System76 met Ubuntu. Leuk experiment (gebruik die laptop nog steeds) maar PC's in VS kopen is echt heel onhandig (accu ging snel stuk, vergeet het maar met garantie etc.).

Dit is een interessante vraag. Ik vind het heel lastig. Er zijn technisch gezien maar drie desktop-os-en, waarvan Microsoft bijna 90 procent in handen heeft. Als je dit zou vergelijken met auto's, dan krijg je in de productgroep auto's dat de elektrische auto een niche is (was?), binnen die niche was Tesla lange tijd bijna monopolist. In de totale markt had Tesla slechts een klein aandeel. Die totale markt bestaat uit vele aanbieders, terwijl je je bij de desktopmarkt kunt afvragen of er in die zin wel drie concurrenten van elkaar zijn. Ik vind het een mooi geldachtenexperiment, maar ik ga er niet in een paar zinnen uitkomen ;) Misschien is het woord niche verkeerd gekozen, maar klein marktaandeel is aanvechtbaar.

In de Linux-desktopmarkt is vermoedelijk Ubuntu redelijk de grootste en heeft dus een groot marktaandeel (althans, wat ik om mij heen zie, maar als ergens een groot Frans departement is dat een andere Linux-desktop draait, dan is dat misschien wel anders).

Al die bloatware etc. is vooral de keus van de hardwarefabrikant afaik, Windows kaal had ik vroeger nooit per se ruzie mee geloof ik. Nogmaals de vraag of het werkelijk concurrenten zijn, als je een TV koopt, doet ie eigenlijk altijd min of meer hetzelfde en Windows, macOS en Linux in zijn vele varianten) zijn alle drie nogal verschillend.

Hierin durf ik niet te antwoorden voor de reviewers die Windows-pc's beoordelen. Het lijkt me op dit moment lastig om nieuwe laptops even snel een Linux-test te laten doorstaan (phronix test suite?). Dat zou vereisen dat je een hele testsuite bouwt voor een markt waar iedereen ook nog eens lekker zelf doet wat ie wil. Dat wil ik ze niet aandoen, maar ik wil niet voor Jelle en Julian spreken.

Dat monopolie is steeds minder relevant, omdat online de krachtmeting wordt voortgezet. Voor de meeste mensen zal het daarom tegenwoordig nauwelijks een fluit uitmaken welk OS je gebruikt (behalve als je je vakantiefoto's wil omzetten in een fotoboek, misschien de laatste reden waarom Windows nog nodig is?) En verder zie voorgaande reactie
:)

Edit: vv @Evanescent niet op vakantie op mijn mobiel ;) (is al vrij lastig alles op een rijtje houden op zo'n klein scherm)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Room42
  • Niet online
letatcest schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:18:
Een hoop goede vragen, ik beantwoord ze even inline:

[...]

:)
Jij bent blijkbaar niet bekend met het "Splits quote"-knopje in de editor? :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Jan121
Dank voor je uitgebreide toelichting.

Dat monopolie steeds minder relevant is lijkt me vreemd, een monopolie betekent een grote marktaandeel en dus een grote omzet.Ik bekijk het meer economisch dan technisch. Hoezo irrelevant? Windows wordt vaak verplicht meegeleverd. En als je schrijft dat het `nauwelijks een fluit uitmaken welk OS je gebruikt` dan lijkt me dat juist bevestigen dat het concurrenten zijn want inwisselbaar, en in tegenspraak met wat je eerder zei een paar alinea's ervoor, namelijk dat het geen werkelijke concurrenten zijn.

Dat voor geïnstalleerde software en marktmacht tot misbruik leidt dat zien we toch eerst bij Microsoft (Windows) en nu bij Google (Android). Miljarden boetes, wat vaak betekent dat de welvaartskosten nog veel hoger zijn. De reactie van de maatschappij zou toch moeten zijn, weg met dat monopolie en dat wederrechtelijke pushen van producten en diensten. We maken dat zelf uit, we testen producten volgens onze inzichten en niet volgens jullie marketing.

En of je een hele testsuite moet bouwen? USB stickie erin met een Live distributie en kijken of de hardware werkt, dat zou de transparantie in een gesloten markt enorm vergroten..
Jan121 in 'reviews: Ssd Best Buy Guide - Juli 2018'

[ Voor 10% gewijzigd door Jan121 op 19-04-2019 16:46 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ernemmer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:40:
[...]

Nou, voor heel veel bedrijven en particulieren is Linux als alternatief voor Windows echt geen optie, veel software werkt nu eenmaal niet op Linux.
Ook het omscholen van personeel om Linux te gebruiken ipv Windows is vele malen duurder en meer gedoe dan een Windows licentie aanschaffen.
Voor particulieren is het wel makkelijk, alleen Gamen werkt vaak niet. Office, e-mail, internetten etc kan allemaal. Dat veel particulieren denken dat het raar is, vaag is, of niet veilig etc is wat anders.

@MAX3400 Wanneer komt er een nieuwe Windows versie (op 10) ? :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 18:08

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Jan121 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:41:
Dank voor je uitgebreide toelichting.

Dat monopolie steeds minder relevant is lijkt me vreemd, een monopolie betekent een grote marktaandeel en dus een grote omzet. Hoezo irrelevant? Windows wordt vaak verplicht meegeleverd. En als je schrijft dat het `nauwelijks een fluit uitmaken welk OS je gebruikt` dan lijkt me dat juist bevestigen dat het concurrenten zijn want inwisselbaar, en in tegenspraak met wat je eerder zei een paar alinea's ervoor, namelijk dat het geen werkelijke concurrenten zijn.

Dat voor geinstalleerde software en marktmacht tot misbruik leidt dat zien we toch eerst bij Microsoft (Windows) en nu bij Google (Android). Miljarden boetes, wat vaak betekent dat de welvaartskosten nog veel hoger zijn. De reactie van de maatschappij zou toch moeten zijn, weg met dat monopolie en dat wederrechtelijke pushen van producten en diensten. We maken dat zelf uit, we testen producten volgens onze inzichten en niet volgens jullie marketing.

En of je een hele testsuite moet bouwen? USB stickie erin met een Live distributie en kijken of de hardware werkt, dat zou de transparantie in een gesloten markt enorm vergroten..
Jan121 in 'reviews: Ssd Best Buy Guide - Juli 2018'
Het antwoord wat lastig wederom, maar zonder split quotes of andere zaken: ik wil niet het monopolie van Microsoft op de desktop bagatelliseren.

Er spelen te veel complexe mechanismen om dit in een paar forumdiscussie te beslechten. Stel 90 procent gebruikt Linux en dat is gratis en 10 procent het betaalde Windows. Dan is de omzet van het product Windows ... Niet te vergelijken.

Als het de maatschappij een fluit zou kunnen schelen, was ik (samen met velen) al lang geen roepende in de woestijn meer geweest.
Bij Tweakers zijn we (helaas) niet de maatschappij, maar een niche of in ieder geval een minderheid.

En over gebruikte testsuites voor hardware en hoe dat verder werkt, kan ik niets zeggen. Misschien kan @PiweD daar meer over zeggen. :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:58:
[...]

Voor particulieren is het wel makkelijk, alleen Gamen werkt vaak niet. Office, e-mail, internetten etc kan allemaal. Dat veel particulieren denken dat het raar is, vaag is, of niet veilig etc is wat anders.

@MAX3400 Wanneer komt er een nieuwe Windows versie (op 10) ? :P
Ik ken maar weinig mensen die alleen dat op een computer doen, vaak gebruiken ze echt nog wel andere software die vaak gewoon niet op Linux werkt.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

[...]

@letatcest

Even eerlijk, van alle mensen die jij kent die een computer hebben, gebruiken linux? 2-3 procent?

nu moet je ook de nadelen noemen voor de simpele gebruiker: Support op internet is moeilijk te vinden door de totale versnippering van linuxversies. En als je het vind is het in technisch Engels gemengd met Swahili. Compatibiliteit is een zwak punt en het draait niet de software die de computer van de buurman\handige neefje\iemand anders die Henk en Ingrid voor support gebruiken. En laat ik vooral niet de "geweldige" driver ondersteuning vanuit fabrikanten vergeten te noemen.
Omdat vrijwel iedereen de Windows gebruikt die bij de computer zit? Ik denk dat als ik bij mij in de wijk ga kijken wat mijn medebewoners gebruiken op hun computer ik misschien een paar computers tegenkom met linux. En dan vaak niet eens op de primaire computer.
Welke smaak je van linux ook kiest, je krijgt dan altijd weer klachten van gebruikers van de 499 andere versies die niet getest zijn. En daarnaast krijg je dan weer opmerkingen als "Als je even dat bestandje gepatched had, dan had je geen last van probleem X. Plus je test meestal de configuratie die je lezers kunnen aanschaffen.

Maar wat schiet je precies op door een computer ook te gaan testen met linux? Statistisch is de kans groot dat de standaard installatie van een linux versie minder presteert dan de standaard installatie vanwege ontbreken van geoptimaliseerde drivers voor dat specifieke stukje hardware en de standaard driver van de chipmaker niet van de specifieke functies gebruik kan maken die dat stukje hardware bezit.
Hackus schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:58:
[...]

Voor particulieren werkt het vaak ook niet goed. Werk meenemen betekend vaak in MS Office bestanden werken. Scrips/macro's werken niet en worden gesloopt als je het bestand in open office opslaat. Mooi opgemaakte word bestanden worden verbouwd als je ze in open office opent. Mail werkt, maar wat als een collega jou een uitnodiging stuurt voor een vergadering? Dan mag je al gaan uitwijken naar de Outlook web cliënt.

[ Voor 9% gewijzigd door Marc H op 20-04-2019 21:17 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Marc H LibreOffice werk ook met word/docx bestanden, en je kunt je eigen bestanden ook opslaan als

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Hackus schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:21:
@Marc H LibreOffice werk ook met word/docx bestanden, en je kunt je eigen bestanden ook opslaan als
Ja dat kan, en ga dat nu eens zelf proberen met een Word bestand wat meer is als alleen een briefje aan school dat je kind ziek is of flyer in het portiek dat dat kat weg is?

En dan kun je gewoon bij thuisgebruik blijven, een verslag van een werkstuk met wat plaatjes er in is vaak al voldoende om de opmaak te veranderen als je van van word naar openoffice gaat. Dus bij documenten met index, pagina nummer voetnoten enz heb je een boel te herstellen.

Ik vind het als:
Waarom op je eigen erf link gaan rijden wanner iedereen op de openbareweg rechts rijdt.

Zodra er standaard productivity software voor Linux beschikbaar als: MS office, Autodesk, en Adobe is er een kans dat het aanslaat. De meeste mensen zitten niet te wachten op iets wat het net niet is.

PS en vergeet niet dat de kennis en ervaring die je thuis opdoet met werken met in het bedrijfsleven gangbare software je marktwaarde verhoogt.

[ Voor 17% gewijzigd door hans3702 op 21-04-2019 11:33 . Reden: aanvulling ]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-11 23:01
Het woord niche is hier in de verkeerde context gebruikt denk ik. Maar het is en blijft een niche markt voor Linux.

Zie je je grootouders al Linux gebruiken? Hell, ik beschouw me zelf als iemand die veel PC kennis heeft, maar Linux, no thanks ik waag me er niet aan.

Om te beginnen zou ik daadwerkelijk niet weten waar ik zou moeten beginnen, en ik ben notabene iemand die hier dagelijk op tweakers leest. Daarbij, ik ken ook gewoon echt niemand in mijn relatief grote netwerk die ik ooit over Linux heb gehoord. Zelf werk ik in de grafische / 3d rendering wereld en alle pakketten moeten gewoon werken. Het zelf bouwen van hardware is prima. Maar daarna plug en play aub. Ik denk dat dat voor vrijwel de meeste mensen geldt ongeacht het vakgebied.

En over alle voordelen ten opzichte van Windows, elk punt valt te weerleggen. Geen ingevulde email adressen hier of creditcardgegevens. Maar wel een OS die doet wat ie moet doen, op zeer gebruiksvriendelijke manier.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hans3702 schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:22:
[...]

Ja dat kan, en ga dat nu eens zelf proberen met een Word bestand wat meer is als alleen een briefje aan school dat je kind ziek is of flyer in het portiek dat dat kat weg is?

En dan kun je gewoon bij thuisgebruik blijven, een verslag van een werkstuk met wat plaatjes er in is vaak al voldoende om de opmaak te veranderen als je van van word naar openoffice gaat. Dus bij documenten met index, pagina nummer voetnoten enz heb je een boel te herstellen.

Ik vind het als:
Waarom op je eigen erf link gaan rijden wanner iedereen op de openbareweg rechts rijdt.

Zodra er standaard productivity software voor Linux beschikbaar als: MS office, Autodesk, en Adobe is er een kans dat het aanslaat. De meeste mensen zitten niet te wachten op iets wat het net niet is.

PS en vergeet niet dat de kennis en ervaring die je thuis opdoet met werken met in het bedrijfsleven gangbare software je marktwaarde verhoogt.
Ik ken zat mensen die prima met Libreoffice uit de voeten kunnen. Ook Office 365 schijnt in de cloud te draaien.

Verder draaien MS Office, Autodesk, en Adobe al iets van 20 jaar in Wine, en kun je ze ook in een VM draaien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-11 23:45

Locke_

Iron within, Iron Without!

Jerie schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:37:
[...]

Verder draaien MS Office, Autodesk, en Adobe al iets van 20 jaar in Wine, en kun je ze ook in een VM draaien.
Zo kun je elk probleem oplossen, dus waarom niet omdraaien, stop linux in een VM en start die op als je de behoefte voelt om er mee te spelen? En wine, sja, dat is voor thuis leuk als je het niet erg vindt om niet de meest up2date versies te draaien en ondersteuning te moeten krijgen via google. Zakelijk, not a chance.

Ik heb een aantal jaren als werkplekbeheerder gewerkt en daarna ook als engineer/architect aan "Cloud werkplekken" op basis van Citrix en mijn streven is altijd geweest om Linux hooguit als thin-client in te zetten. Ja het is ondertussen echt wel verbeterd, maar het wint het gewoon niet van Microsoft. Zowel thuis, met alle uitdagingen met ondersteuning, drivers en gaming als zakelijk, met alle compatibiliteitsproblemen en gebruikers-onbekendheid, gaat het gewoon niet lukken.

Er lijkt in de Linux wereld gewoon geen compromis te sluiten waarmee een echte Windows killer gemaakt wordt. Er zijn teveel distro's en als een distro iets besluit wat een groepje niet bevalt, ontstaat er gewoon weer een nieuwe distro....

Op servers is mijn advies om een standaard distro, hooguit 2 a 3 te kiezen en te zorgen dat je daar alle ins en outs van weet om deze goed te kunnen ondersteunen. Op werkplekken, hou het gewoon bij Windows.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-11 17:06

TNW

Een concurrent? Zeker niet. En dat zeg ik terwijl ik mijn NAS zelf van Debian heb voorzien en er 3 RPI's continu staan te snorren.

Windows is veel beter ontwikkeld als desktop systeem. Je hebt een consistente user interface, niet tig distro's met hun eigen systemen voor grafische desktops en management van geïnstalleerde software.

Waar Linux goed in is is efficient headless systemen draaien. Dus zaken zoals webservers, databases, NFS, SMB e.d.

Trouwens, over bloatware gesproken, het is mij zo vaak voorgekomen dat apt-get onder Debian allerlei nutteloze dependencies probeert op te halen dat ik dat een vrij lachwekkend argument vind.

Weblog | Straling!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:44
TNW schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:07:
[...]

het is mij zo vaak voorgekomen dat apt-get onder Debian allerlei nutteloze dependencies probeert op te halen
Heb je daar een voorbeeld van?
Dependencies in Debian zijn nooit nutteloos, maar zijn noodzakelijk om een package goed te laten functioneren.
Debian kan wel 'recommended' en/of 'suggested' packages automatisch mee-installeren, maar dat kun je uitschakelen.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-11 17:06

TNW

Schnupperpuppe schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:42:
[...]

Dependencies in Debian zijn nooit nutteloos, maar zijn noodzakelijk om een package goed te laten functioneren.
Debian kan wel 'recommended' en/of 'suggested' packages automatisch mee-installeren, maar dat kun je uitschakelen.
Ik heb nu even geen screenshots, maar vaak genoeg gezien dat bij installeren/upgraden van software er opeens libraries voor grafische interfaces zoals Qt geïnstalleerd "moeten" worden worden terwijl ik alleen op de command line werk. Zelfs eens gehad dat apt-get een complete desktop met X wilde installeren. 8)7

Weblog | Straling!

• Schnupperpuppe
[...]

Windows is veel beter ontwikkeld als desktop systeem. Je hebt een consistente user interface, niet tig distro's met hun eigen systemen voor grafische desktops en management van geïnstalleerde software.
Die package managers zijn juist een zeer sterk punt van Linux-distro's, ook op de desktop.
Alle beschikbare en geïnstalleerde software hoef je maar op één plek te onderhouden.

Waar is ook alweer de package-manager in Windows die alle geïnstalleerde software managed?

• Schnupperpuppe
TNW schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:47:
[...]

Ik heb nu even geen screenshots, maar vaak genoeg gezien dat bij installeren/upgraden van software er opeens libraries voor grafische interfaces zoals Qt geïnstalleerd "moeten" worden worden terwijl ik alleen op de command line werk. Zelfs eens gehad dat apt-get een complete desktop met X wilde installeren. 8)7
Dan bevat het bewuste package ongetwijfeld een of meerdere grafische tools.
Dat jij die niet gebruikt wil niet zeggen dat ze 'nutteloos' zijn.
De term bloatware lijkt me al helemaal niet op zijn plaats.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

privacy-vriendelijker (anoniem gebruiken, geen e-mail-adres, creditcard gegevens nodig),
Dat zij geen valide argumenten. Je kan elke versie van Windows prima gebruiken zonder je email-adres op te geven danwel CC-gegevens nodig te hebben.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Room42
  • Niet online
[...]

Trouwens, over bloatware gesproken, het is mij zo vaak voorgekomen dat apt-get onder Debian allerlei nutteloze dependencies probeert op te halen dat ik dat een vrij lachwekkend argument vind.
Schnupperpuppe schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:42:
[...]

Dit, en als je meta-packages kiest, zoals 'gnome-desktop', zitten daar bewust een hele lijst aan dependencies en recommended packages achter, zodat je de volledige desktop-ervaring installeert.
TNW schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:47:
[...]

Ja, dan heb je gewoon de verkeerde package gekozen, waarschijnlijk, of een package die inderdaad een grafische interface heeft. Overigens betekent dat niet dat je direct een desktop environment meeinstalleert. Die GUI's draaien ook prima over SSH met X-forwarding. :) Yay LINUX! *O*

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11 11:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Goed, voor een Linux vs. Windows-discussie is GR niet de plek.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.