VA-paneel met serieus "backlight bleeding" probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Ik heb sinds een weekje of twee de AOC C27G1.
Een "budget" 1080p 27" 144Hz VA-paneel, waar alle lof over was.

Veel over gelezen de afgelopen maanden, en het begon met de HWinfo review, van oktober 2018, of zo.
Toen Hardware unboxed gelezen, en ook van beiden de YouTube video's gekeken.
Over and over again. :)
Deze moet ik hebben, dacht ik toen. oOo

Backlight bleeding. Hmm...Ik merk er overdag en zeker op sites als Tweakers :+ niets van.
Maar 's nachts een fimpje kijken is toch wel iets dat mijn haren overeind doet staan.

Ik kom van oude Asus TN af, dus referenties naar of dit extreem is of niet, heb ik niet.
Edit: Die had daar dus geen last van.

Mijn vragen zijn:
Is dit paneelgebonden?
Kan het beter?
Heb ik een RMA in handen?

Ik ben zo'n type dat het maar voor lief neemt, maar als vrouwlief zegt dat het slecht is, dan is het slecht.
Ik heb een foto met phone geschoten, maar die doet ook weer niet echt recht aan hoe het echt is.
Op die foto is het echt bizar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WJwrcHJduspdmBtiyijymBd4/full.jpg
Ik herhaal dus dat het NIET zo extreem is als op deze foto, maar het stoort wel.

Zou ik dit paneel moeten RMA'en? :?

Edit: Ik heb uiteraard de gebruikelijke manieren van het probleem verminderen gedaan, zoals brightness verlagen.
Schroeven losser draaien heb ik nog niet gedaan, omdat ik een RMA zou kunnen doen.

Heb ik een kans, of is dit inherent aan "goedkope" VA-panelen?

[ Voor 11% gewijzigd door HMC op 19-04-2019 15:24 ]

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 14:36

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Neem de foto eens op minstens 3 meter afstand, nu zie ik voornamelijk greyshift veroorzaakt door een niet rechte inkijkhoek.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
2 meter afstand @Blaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5YcxXQ5EFjGWXXKXkPznPK32/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 20:49
Dit is echt onaanvaartbaar. Backlight bleeding heb je altijd wel een beetje met zowel VA, TN als IPS , maar hier is echt duidelijk iets mis. Niet over nadenken en terug sturen, vergezeld met deze foto's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Dank voor de reacties. Dat gaan we dan maar doen.
Houd jullie wel op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Zucht. -O- AOC (Acer :? ) hotline gebeld. Moet dus mijn paneeltje meenemen naar een repair center.

Ik woon in Jakarta en daar is zelfs dichtbij ver weg. En de repair center is in een soort winkelcentrum/mall welke we in NL niet kennen (ITC Fatmawati. Nog mazzel, voorheen verwezen ze me naar ITC Mangga Dua, wat echt gewoon 2 uur reizen is. Maar voor de geรฏnteresseerden: ITC )

Ze maken het dus bewust weer lekker moeilijk; de technicus kan niet hierheen komen. Wel mazzel dat ze op zaterdagen open zijn, dus hoef er geen dag voor vrij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-07 15:55

Intergalactic

Testlab Coรถrdinator & Moderator Harde Waren

๐™ธ๐š—๐šŸ๐šŠ๐š๐šŽ๐š›๐šœ ๐™ผ๐šž๐šœ๐š ๐™ณ๐š’๐šŽ

Apart dat ze een RMA niet accepteren, dit is opzich wel een reden om een product terug te sturen.

Ik heb zelf deze

https://www.coolblue.nl/en/product/795842/aoc-q2790pqu.html

Tenzij je echt 144HZ wilt is dit ook een prima ding

๐™ธ๐š— ๐šœ๐š™๐šŠ๐šŒ๐šŽ ๐š—๐š˜ ๐š˜๐š—๐šŽ ๐šŒ๐šŠ๐š— ๐š‘๐šŽ๐šŠ๐š› ๐šข๐š˜๐šž ๐šœ๐šŒ๐š›๐šŽ๐šŠ๐š– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
HMC schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:11:
Zucht. -O- AOC (Acer :? ) hotline gebeld. Moet dus mijn paneeltje meenemen naar een repair center.

Ik woon in Jakarta en daar is zelfs dichtbij ver weg. En de repair center is in een soort winkelcentrum/mall welke we in NL niet kennen (ITC Fatmawati. Nog mazzel, voorheen verwezen ze me naar ITC Mangga Dua, wat echt gewoon 2 uur reizen is. Maar voor de geรฏnteresseerden: ITC )

Ze maken het dus bewust weer lekker moeilijk; de technicus kan niet hierheen komen. Wel mazzel dat ze op zaterdagen open zijn, dus hoef er geen dag voor vrij te nemen.
Tja, dat is wel zo een beetje het enige nadeel van in Indonesie wonen ;) Ik heb een tijd in Bandung gezeten, ( waar de shops trouwens gewoon 24/7 open zijn ) en daar is het verkeer echt niet beter hoor, dus troost je )

Maar heb je het paneel in Nederland aangeschaft ? Dan zou ik het via Nederlandse wegen bewandelen. Daar krijg je over algemeen wat meer gehoor. Zo niet, dan neem ik aan dat je met creditcard hebt betaald ? Dan is het een gevalletje van over het balkon.. Whoeps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
micla schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:
[...]

Tja, dat is wel zo een beetje het enige nadeel van in Indonesie wonen ;) Ik heb een tijd in Bandung gezeten, ( waar de shops trouwens gewoon 24/7 open zijn ) en daar is het verkeer echt niet beter hoor, dus troost je )

Maar heb je het paneel in Nederland aangeschaft ? Dan zou ik het via Nederlandse wegen bewandelen. Daar krijg je over algemeen wat meer gehoor. Zo niet, dan neem ik aan dat je met creditcard hebt betaald ? Dan is het een gevalletje van over het balkon.. Whoeps...
:w Ik kom regelmatig in Bandung. :) Vrouwlief komt uit Bandung-Cimahi.

Heb de monitor via AOC importeur/distributeur hier gekocht, die vrij dichtbij mijn thuis zit. (Permata Hijau)
Helaas zitten dus de repair centers ver weg.
Afgelopen zaterdag was ik te lui dus. En dat zal vast weer gebeuren. -O-
Na een week hard werken, je zaterdag besteden aan in auto's zitten om een monitor naar een repair shop te brengen is niet echt ideaal. Ik ga er geen dag vrij voor nemen, in ieder geval.
Want, zoals ik al zei, het is voornamelijk ergerlijk als een filmpje aan het kijken 's avonds.
(Ja, mijn standaard is laag. Nu bijvoorbeeld niets geen probleem, want GoT is vrij licht/wit.)

Maar, ermmm...je bent het dus met iedereen eens dat dit RMA-waardig is?
Want dat is eigenlijk mijn vraag.

Ik vraag me af of dit normaal is voor zo'n paneel, want ik heb totaal geen referenties, want ik heb alleen ervaring met CRT en TN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
HMC schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:12:
[...]

:w Ik kom regelmatig in Bandung. :) Vrouwlief komt uit Bandung-Cimahi.

Heb de monitor via AOC importeur/distributeur hier gekocht, die vrij dichtbij mijn thuis zit. (Permata Hijau)
Helaas zitten dus de repair centers ver weg.
Afgelopen zaterdag was ik te lui dus. En dat zal vast weer gebeuren. -O-
Na een week hard werken, je zaterdag besteden aan in auto's zitten om een monitor naar een repair shop te brengen is niet echt ideaal. Ik ga er geen dag vrij voor nemen, in ieder geval.
Want, zoals ik al zei, het is voornamelijk ergerlijk als een filmpje aan het kijken 's avonds.
(Ja, mijn standaard is laag. Nu bijvoorbeeld niets geen probleem, want GoT is vrij licht/wit.)

Maar, ermmm...je bent het dus met iedereen eens dat dit RMA-waardig is?
Want dat is eigenlijk mijn vraag
.

Ik vraag me af of dit normaal is voor zo'n paneel, want ik heb totaal geen referenties, want ik heb alleen ervaring met CRT en TN.
Haha, nou goed, ik begrijp zowieso niet goed wat je binnen doet in zo een oort als dat ( ik zat nooit binnen, en entertainment deed ik wel op ander manieren daar :) ), maar zoals ik eerder heb aangegeven: ja, dit is gewoon RMA waardig. Maar vergeet niet dat de standaarden in Indonesie wat lagen liggen als hier. Dat hoef ik je niet te vertellen. Het beste is ook om een lokaal iemand dit verder te laten afhandelen, die kunnen vaak sneller dingen regelen. ) ook dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen ;) )

Succes.,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Kreeg woendag een Email van de testers: "We kunnen het probleem met dit scherm niet zien." :F
Eรฉn uur 's middags, dus ze zullen het wel niet echt gesnapt hebben.
"Kun je wat wat foto's/video's van het probleem opsturen?"

Gelukkig had ik die foto's dus. Vrijdag een Email gekregen dat ze "spare parts" besteld hebben. :?
Ben dus inderdaad m' monitor minstens 3 weken kwijt, maar "spare parts" kan eigenlijk alleen geรฏnterpreteerd worden als nieuw scherm. (Of nieuw Serial No. sticker en dat ze dan de schroefjes wat losser draaien. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Nu ja...een update dan maar. :(
Ik koop nooit meer AOC-spul.

Monitor is inmiddels twee maanden pleitos en ik heb tot vorige week geen nieuws gekregen.

Toen eindelijk nieuws:
"We hebben twee vervangende schermen gekregen, maar die vertoonden allebei hetzelfde probleem als u al had.
Toen we een derde aanvroegen bleek dat AOC deze schermen niet meer op voorraad heeft, en dat daar makkelijk nog 2 a 3 maanden overheen kan gaan."

Dus maar om geld teruggevraagd.
Procedure:
Breng monitor terug naar distributeur...
Tsja, ik heb de monitor dus niet. :(

Denk dat ik, als ik het ding (dezelfde dus) weer terugkrijg, maar eens de schroefjes wat losser ga draaien.
Misschien dat dat helpt.
Zoniet, gooi ik 'em uit het raam, neem mijn verlies en koop een andere monitor. :+

So much for RMA-procedure van een AOC-monitor in Jakarta.
Schande!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Daarom kun je nog het beste het spul online bestellen en geen RMA aanmaken maar terugsturen, niet conform. Dit zou toch onder DOA moeten vallen.

Een RMA moeten aanmaken zo vlot na aankoop geeft alleen maar ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Tsja. Deze les heb ik dus nu ook geleerd, @Fairy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

HMC schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:02:
Tsja. Deze les heb ik dus nu ook geleerd, @Fairy :P
Overigens,

Is het niet zo dat in ieder geval het eerste jaar de winkelier de RMA procedure op zich moet nemen?

Als ik iets bij de mediamarkt koop met 2 jaar garantie, kan ik gewoon bij de MM terug komen en regelen zij het verder met de leverancier. Vind de MM best wel een ***winkel, maar dit proces loopt m.i. best wel goed. Wel heel erg op de kleine lettertjes want 1 dag over datum en ze doen niets meer voor je.

Had eens een wekkerradio van Sony, ding ging na 1 jaar en 11 maanden kapot. Ding was intussen zelfs ietsje duurder geworden. Kreeg vanuit de servicebalie cash de nieuwprijs mee en mocht zelf weten of ik een nieuwe kocht. Da's wel prettig. Ding was niet op voorraad dus geld maar gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Na ja, helaas lijkt het dus hier niet zo te werken.
Er is hier ook geen consumentenorganisatie, of zo.

Er is ook nul communcatie tussen distributeur, help center en repair center, voorzover ik nu weet.
Ik ben zelf de "middle man".

Dus bellen en emailen met meerdere partijen om mijn niet goed werkende monitor alstjeblieft na twee maanden terug te krijgen zodat ik 'em naar "warehouse" kan brengen (echt HEEEELLL ver weg) om dan op refund te wachten.

Ik heb het helemaal gehad met AOC. Maar het zal wel zo zijn voor alle merken hier.

Nog nooit echt pech gehad met hardware. Dit keer dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Zo zie je maar dat ervaring en daarmee meningen over bedrijven merken door verschillende ervaringen enorm kunnen verschillen... want mijn ervaringen met AOC zijn eigenlijk vooral positief, goede producten voor een redelijke prijs... en in het zeldzame geval dat er een keer iets defect was oid altijd snel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:11
@Fairy Het was wachten op de eerste tweaker die hier met NL recht gaat strooien naar iemand die in Jakarta woont :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

CurlyMo schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:29:
@Fairy Het was wachten op de eerste tweaker die hier met NL recht gaat strooien naar iemand die in Jakarta woont :p
Ik wou al net gekscherend vragen of ie niet in Europa woont :P Blijkt ook nog zo te zijn :D

Ik las steeds dat het ding naar Jakarta was opgestuurd en plaats van dat ie daar woont. Leek me al zo'n pokke eind fietsen :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 11-07-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Tsja, @Fairy @CurlyMo. Ik had dat inderdaad niet gemeld in de OP, want ik dacht dat dat niet belangrijk was.
Blijkt dus best wel belangrijk te zijn. :P

Edit: Een dag later:
Monitor morgen ophalen bij service center.
Voor een refund moet ik 'em naar warehouse brengen.

Zie het als volgt:
Ik woon in Gouda. Service center is in Den Haag, warehouse is in Rotterdam. :(

Denk dat ik toch echt maar die schroefjes-losdraai-tactiek ga toepassen.
Echt geen zin om nog 2 maanden te wachten op m'n geld.

Als de tactiek met de schroefjes werkt, laat ik het wel weten.

16 juli, Laatste edit:
Heb monitor afgelopen weekend opgehaald.
Hij is daar in service center altijd gebleven.
Zal logistiek wel de beste manier zijn. Geen idee.

Totaal geen zin om 'em voor een refund ergens heel ver weg heen te brengen.
Had monitor 2 weken, toen 2 maanden kwijt, afgelopen weekend opgehaald, en het is, na wat tweaken te doen. (brightness heel erg omlaag vooral.)
Schroefjes die er toe doen kan ik niet bij zonder back panel er af te breken.
Ik neem m'n verlies maar, want zo duur was de monitor ook weer niet.
HMC doet nooit meer zaken met AOC in Jakarta.

[ Voor 90% gewijzigd door HMC op 16-07-2019 16:55 ]

Pagina: 1