Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Warboy
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-03 09:37
Mijn vraag:

Beste Tweakers, Net als veel andere mensen wil ik graag meegaan in de trend om zonnepanelen om mijn dak te laten plaatsen. Nu heb ik veel verschillende website bezocht en adviseurs over de vloer gehad om mijn keus voor de zonnepanelen te maken. Helaas is het resultaat(zoals zo vaak) dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In de hoop om wat ervaringen en adviezen in te winnen om mijn beslissing te kunnen maken, heb ik jullie hulp nodig ;).

De situatie is als volgt:
1. Nieuwbouw huis uit 2016 met een volledig schoon zonder enige vorm van schaduwvorming dat op het zuidwesten(218 graden) gelegen en een hellingshoek van 38%.
2. Stroomverbruik afgelopen jaar: 1993kWh.
3. Er kan max 15 zonnepanelen op hek dak worden gelegd.
4. Mijn voorkeur gaat naar een SGZE installateur(als dit onzin is dan hoor ik dit graag).

De buurman heeft LG Neon2 Black zonnepanelen laten plaatsen en dit ziet er goed uit. Hij heeft ze in horizontaal laten plaatsen maar zover ik kon vinden maakt dit met opbrengst geen verschil
In eerst instantie had ik zoiets van ik leg het dak helemaal vol met all black zonnepanelen(Bij voorkeur ook de LG). Maar zoals je het misschien al raad zijn deze panelen aardig aan de prijs. Voor 15 zonnepanelen van 325 WP ben je dan All-in ongeveer 6080 exl.BTW kwijt.

Daarnaast is door het minimale verbruik wat we op het moment hebben ook misschien niet helemaal zinvol om het dak vol te gooien. Terugleveren boven je eigen verbruik levert zover ik kon zien levert bijna niks op. Het is ook erg onzeker hoeveel mijn stroom verbruik gaat toenemen in de komende jaren. Is het misschien dan beter om minder panelen te plaatsen (12) want mijn verbruik is relatief laag? Of moet ik gewoon voor goedkopere zonnepanelen gaan(bijv. Suntech of S-energy) en alsnog het hele dak vol leggen. Wat zouden jullie hier in adviseren?

Omdat ik mijn keuze een wat beperkt hem door het SGZE keurmerk zijn ook niet alle merken panelen mogelijk. Is dit überhaupt wel verstandig?

Zoals je misschien wel merkt ben ik nog een beetje zoekende naar de juiste afwegingen voor keus. Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen. En als er nog wat informatie mist of nodig is dan lever ik deze graag aan.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek