@FitsSprits Alles waar je vooraf aannames op doet zijn een risico; die aannames kunnen verkeerd zijn en dan moet je het naderhand weer aanpassen. Alleen het opschrijven van 'ongeveer alles' heeft een flinke overhead, helemaal als het werk betreft dat ver in de toekomst ligt. Het antwoord op je vraag is dus; precies genoeg. En dat antwoord heb je inderdaad geen hol aan
Het is ook vooral een kwestie van ervaring. Op den duur ga je bepaalde dingen zien aankomen, dat gebruikers naar aanleiding van functionaliteit A ook functionaliteit A-accent willen. Dit is dus vooral een kwestie van veel samen zitten, schetsen, "wat als" scenario's voorleggen, en wat hier dan uitkomt opschrijven.
Bottom line wil ik dus precies genoeg informatie hebben om m'n werk te kunnen doen zonder daarna nog grote veranderingen te moeten maken. Helemaal voorkomen ga je dat nooit natuurlijk, en "goed genoeg" is vaak pragmatischer dan perfect. Ik zelf kom dus ergens uit tussen jou en je collega.
Het is simpel maar niet makkelijk

Crazy D schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:46:
Ervaring leert (helaas) wel dat gebruikers vaak pas echt kunnen bepalen wat handig is qua filtering en sortering, als er iets is dat getoond kan worden en ze echt zelf achter de knoppen kunnen zitten om hun werk te doen... In de praktijk kies ik dus meestal de weg: bepaal zo goed mogelijk welke kolommen je wilt tonen, sorteren doe ik vaak op alle kolommen tenzij anders benoemd, en pak 1 of 2 zoek-velden waarvan 200% duidelijk is: die zijn nodig. En na de 1e tests komt er toch altijd wat uit, pak dan de extra zoekvelden mee.
Daarom werk je met user interfaces over 't algemeen met wireframes / prototypes. Een UI gaat toch pas 'leven' als het zichtbaar is. Zelfs als back-ender pak ik er regelmatig iets als Balsamic bij om wat ik bedoel zichtbaar te maken. Puur tekstueel / verbaal werkt niet: de gemiddelde gebruiker volgt ons niet (en dat is ons manco, niet dat van de gebruiker).
MSalters schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:40:
En precies hierom lopen overheidsprojecten dus miljoenen uit.
Nee, dus niet omdat de business requirements voor de UI aan het begin incorrect waren. Nee, omdat de bedrijven die de opdracht aangenomen hebben best weten dat je UI's niet volledig vooraf tekstueel kunt bescrhijven. Die gaan dus precies in de mode van TommieW hierboven. "hebben jullie niet gezegd, is meerprijs".
Mwa, het is wel iets complexer dan dat. Het probleem is over 't algemeen dat er in overheidsprojecten gewoon absoluut geen consensus is over wat er precies moet komen. Voor die centrale gemeentelijke basisadministratie bijvoorbeeld moest er een consensus op de workflow komen binnen een groep van 20 gemeentes. Dus een paar honderd ambtenaren, die zelf absoluut niks anders doen dan overal tegen zijn, moeten het eens worden.
Het klopt zeker wel dat de Caps en Ordina's hier handig misbruik van maken (heb het destijds met Logica ook bij het UWV gezien), maar dat het iedere keer zo misgaat ligt wel primair aan de overheid zelf. In het bedrijfsleven wordt er veel harder gestuurd en snappen ze dat tijd geld is.
[
Voor 60% gewijzigd door
Hydra op 23-04-2019 16:13
]