OpenWRT wifi router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 18:19
Ik zoek een?
open-wrt wifi router

Wat is je budget?

50 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee. Voor het wifi gedeelte moet het bereik goed zijn voor mijn telefoon.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Wifi hoeft niets bijzonders te zijn, alleen het bereik vind ik belangrijk. Alleen mijn telefoon komt er op. Snelheid is daarom iets minder interessant. Ik heb een huis met houten vloeren, waardoor het binnen in mijn huis niet zo lastig is, maar als ik in de schuur ben (zit vast aan mijn huis) valt het signaal af en toe weg.

Het idee is dat ze naast mijn andere router komt.

https://i.imgur.com/NiaPtQ4.png

Hier een beetje een globaal idee. Linkerkant komen nog (veel, als in, 100+) meer systemen (sensoren, etc) bij.

[ Voor 13% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 19-04-2019 12:10 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En? Welke router heb je nu; welk kanaal staat ingesteld; hoe sterk is het signaal in de schuur?

Kan je niet beter/extra een extra AP voor 5 tientjes kopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ArawnofAnnwn
MAX3400 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:15:
En? Welke router heb je nu; welk kanaal staat ingesteld; hoe sterk is het signaal in de schuur?

Kan je niet beter/extra een extra AP voor 5 tientjes kopen?
Archer c1200
Kan ik vanavond opzoeken.

Ik wil er eentje bij zetten, niet als AP. Appart gedeelte voor wat minder veilige dingen, google home, chinese camera's, lampen, etc.

• MAX3400

MAX3400

ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:49:
[...]

Ik wil er eentje bij zetten, niet als AP. Appart gedeelte voor wat minder veilige dingen, google home, chinese camera's, lampen, etc.
Dus 2 routers in 1 netwerk maar wel allemaal internet? Met enige nuance; tenzij je hogere netwerkstudies hebt afgerond, ga je dit niet werkend krijgen. ;)

Allicht kan je je startpost even voltooien met een gewenste netwerktekening, duiding welke apparaten elkaar wel/niet mogen zien etc.

• ArawnofAnnwn
Als ik beide op mijn ziggo router aan sluit, krijgen ze beide een eigen ip adres. Dan routeren ze alles achter hun eigen stuk, leek mij. Ik heb dat nog nooit getest, maar dat leek mij wel logisch. Apparaten aan beide kanten moeten met elkaar kunnen praten op hun eigen netwerk.

Hier een beetje een globaal idee. Linkerkant komen nog (veel, als in, 100+) meer systemen (sensoren, etc) bij.

https://i.imgur.com/NiaPtQ4.png

• MAX3400

MAX3400

Nee, Ziggo in bridge geeft maar 1 WAN door; de aparte routers kunnen dan niet routeren ;)

Allicht moet je investering anders worden en dat je met iets als Microtik of Ubuiqiti aan de gang moet en met VLANs gaat werken.

[ Voor 42% gewijzigd door MAX3400 op 19-04-2019 12:11 ]

• ArawnofAnnwn
MAX3400 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:10:
Nee, Ziggo in bridge geeft maar 1 WAN door; de aparte routers kunnen dan niet routeren ;)
Oh dat is ook niet echt handig. Dat haalt mijn plan een beetje onderuit. Ik had verwacht dat dit wel zou kunnen.

Ik zou even moeten kijken, maar is er geen DMZ optie op de Archer? Dan kan ik de andere router daar in prikken en het op die manier aan de praat krijgen?

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 22:58
Wat wil je nou precies bereiken? Wat mag niet bij wat en wat mag wel bij wat? Je diagram maakt het niet echt duidelijk. Waarom Google home(s), doorbell, camara's, synologies en thermostaten in 1 netwerk en computers, HTPCs, tablets en smartphones in de andere?

OpenWRT kan op zichzelf al best veel! 2 verschillende LAN-netwerken kun je prima aanmaken via OpenWRT. Een firewall zit er ook in, dat voorkomen Chinese troep je desktop gaat hacken kan ook. (Dan gaan ze je router gewoon hacken! 8)7 )

[ Voor 82% gewijzigd door Groentjuh op 19-04-2019 12:25 ]

• ArawnofAnnwn
Ik had het idee dat ik twee goed gescheiden netwerken heb. Eentje met onveilige apparaten, zoals google homes, sensoren, lampen etc en eentje met veilige apparaten, zoals mijn computers. Het idee is dat als een van mijn onveilige apparaten een security probleem heeft, bijvoorbeeld een camera, dat ze niet bij mijn veilige netwerk komen. Door het te scheiden word het een stuk makkelijker. Eventueel zou een router met een secundair wifi netwerk ook mogelijk zijn, mits ik daar via een specifieke ethernet poort ook bij kom.

• MAX3400

MAX3400

@ArawnofAnnwn de info die je geeft is erg summier. Sowieso, al je al over 100+ devices spreekt en gaat uitbreiden, "moet" je al professioneler gaan kijken, denken, investeren want in een gemiddeld subnetje, ga je die devices niet allemaal kwijtraken.

Tegelijkertijd; wat is er onveilig dan? Want alles zit nu al op 1 netwerk toch? Neem aan dat apparaat A niet zelfstandig apparaat B hackt? Is je firewall overbelast door alle Chinese aanvalspogingen?

• Groentjuh
Ik denk je 2 netwerken niet helemaal uitgedacht hebt. Ik neem aan dat je vanuit je PC bij je Synology wil kunnen komen. Dan moeten die netwerken dus onderling kunnen communiceren. Wat houdt zo'n onveilig apparaat dan tegen? Daarom vroeg ik ook wie moet met wie kunnen communiceren. Op basis daarvan kun je vaak verder komen met het inrichten, want je weet welke datastromen je wilt hebben.

Wat je wil kan op zich prima, maar vergt wel meer planning. Meestal zie je zoiets ingericht met behulp van VLANs. Zeker met 100+ apparaten zul je aan meer professioneel (of prosumer) spullen denken.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 21:44
ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:35:
Ik had het idee dat ik twee goed gescheiden netwerken heb. Eentje met onveilige apparaten, zoals google homes, sensoren, lampen etc en eentje met veilige apparaten, zoals mijn computers. Het idee is dat als een van mijn onveilige apparaten een security probleem heeft, bijvoorbeeld een camera, dat ze niet bij mijn veilige netwerk komen. Door het te scheiden word het een stuk makkelijker. Eventueel zou een router met een secundair wifi netwerk ook mogelijk zijn, mits ik daar via een specifieke ethernet poort ook bij kom.
Als je de nieuwe router achter de bestaande zet, dan kunnen alle apparaten alsnog bij je veilige netwerk, daar zorgt de router wel voor.

Wat jij nodig hebt, zijn VLAN's (die zijn exact daar voor bedoeld), en dat kan prima met 1 openWRT apparaat (oftewel 1 router). Aanpak is vrij simpel, zet 2 aparte VLAN's op, met hun eigen WiFi, en zorg dat er niet tussen de VLAN's gerouteerd wordt, en klaar.

Voordeel daarvan is, dat je ook niet meerdere AP's hebt die tegen elkaar staan te schreeuwen.

• ArawnofAnnwn
Groentjuh schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:52:
Ik denk je 2 netwerken niet helemaal uitgedacht hebt. Ik neem aan dat je vanuit je PC bij je Synology wil kunnen komen. Dan moeten die netwerken dus onderling kunnen communiceren. Wat houdt zo'n onveilig apparaat dan tegen? Daarom vroeg ik ook wie moet met wie kunnen communiceren. Op basis daarvan kun je vaak verder komen met het inrichten, want je weet welke datastromen je wilt hebben.

Wat je wil kan op zich prima, maar vergt wel meer planning. Meestal zie je zoiets ingericht met behulp van VLANs. Zeker met 100+ apparaten zul je aan meer professioneel (of prosumer) spullen denken.
Ik had het idee om 1 fysieke netwerk poort naar vm's te laten gaan op de server, voor home assistant en voor een browser om bij de synologies te komen (voor surveillance center). Verder de server zelf niet bereikbaar maken op die poort, maar alleen de vm's. Dan is de vm via virt-manger over te nemen als het nodig is. Was vergeten die op het plaatje te zetten.

• MAX3400

MAX3400

@ArawnofAnnwn zelfs je post over VM's en poorten; je gooit OSI layers op een hoop. Op poort niveau (layer 1), kan je niks scheiden.

Zoals meerderen al suggereren: VLAN's.

• ArawnofAnnwn
borft schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:57:
[...]

Als je de nieuwe router achter de bestaande zet, dan kunnen alle apparaten alsnog bij je veilige netwerk, daar zorgt de router wel voor.

Wat jij nodig hebt, zijn VLAN's (die zijn exact daar voor bedoeld), en dat kan prima met 1 openWRT apparaat (oftewel 1 router). Aanpak is vrij simpel, zet 2 aparte VLAN's op, met hun eigen WiFi, en zorg dat er niet tussen de VLAN's gerouteerd wordt, en klaar.

Voordeel daarvan is, dat je ook niet meerdere AP's hebt die tegen elkaar staan te schreeuwen.
Ik weet hoe vlan's werken. Ik wist niet dat openwrt dat kon. Dan is dat opzich een goede optie.

Dan heb ik echter nog steeds een goede router nodig. Die ik nu heb is niet zo heel denderend. Valt af en toe uit (ik merk het een paar keer per week, maar zal vaker gebeuren. heb al een load test gedaan van de voeding, die is het niet) en af en toe heb ik ineens geen wifi signaal meer terwijl de router wel aan blijft. Dat laatste zal wel verholpen zijn met andere firmware, maarja. Liefst een andere router om het dan meteen mee te vervangen.

Ik hoef geen super snel wifi netwerk. Als ik wat ik net las moet geloven dan is 802.11g voor mij het beste. Die zou het sterkste signaal moeten hebben en het minst last van storingen van andere netwerken in de omgeving.

• Groentjuh
@ArawnofAnnwn, beschrijf eens:
- hoe de huidige situatie is. Welke apparaten heb je nu aangesloten aan je netwerk? Hoe zijn die aan het netwerk aangesloten?

- Wat ga nog aansluiten in de toekomst?

802.11g = "oude" wifi standaard in de 2.4GHz. Wifi problemen kun je beter oplossen met meerdere zwakke zenders. 2 Access Points (AP = apparaat die netwerk via netwerkkabel omzet naar wifi) met een kabel ertussen en zodanig "zwak" afgesteld dat overlap beperkt is werkt veel beter dan 1 AP, die maximaal moet werken.

• ArawnofAnnwn
MAX3400 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:17:
@ArawnofAnnwn zelfs je post over VM's en poorten; je gooit OSI layers op een hoop. Op poort niveau (layer 1), kan je niks scheiden.

Zoals meerderen al suggereren: VLAN's.
Nee, want je kunt het zo instellen dat je via ip link taps alleen de vm's toegang geeft tot de netwerk poort, niet de host.

Maar VLAN's zijn ook goed.

• Groentjuh
ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:28:
[...]

Nee, want je kunt het zo instellen dat je via ip link taps alleen de vm's toegang geeft tot de netwerk poort, niet de host.

Heeft jouw VM host meerdere netwerkaansluitingen? Dan is het geen probleem. VM hosts via NIC #1 aan netwerk #1 (veilig) en VMs via NIC #2 aan netwerk 2 ("onveilig"). Met 1 netwerkpoortje heb je VLANs nodig.

Ik betwijfel of je zo'n vlan setup in de lucht gaat krijgen. Daar is best wel veel netwerk-kennis voor nodig. Gezien jouw vragen en antwoorden betwijfel ik of je weet hoe moeilijk je het jezelf gaat maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Groentjuh op 19-04-2019 13:37 ]

• MAX3400

MAX3400

ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:28:
[...]

Wat "nee"? ;) VMware zit al hoger dan layer 1.

Ik weet hoe een hypervisor werkt; het is me alleen nog steeeeds niet duidelijk wat je wil. We krijgen stukje bij beetje info maar absoluut niet voldoende. Je netwerktekening was ook erg basaal?

Het is erg goed dat je alles in je hoofd weet en kan plaatsen maar aan deze kant van het scherm kunnen we geen gedachten lezen. :)

• Groentjuh
MAX3400 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:34:
[...]

Wat "nee"? ;) VMware zit al hoger dan layer 1.
offtopic:
Mijn VM host zit aan een andere layer 1, dan sommige VMs op die host. En tussen de meeste VMs sla ik layer 1 volgens mij over >:) !

• MAX3400

MAX3400

Groentjuh schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:42:
[...]

offtopic:
Mijn VM host zit aan een andere layer 1, dan sommige VMs op die host. En tussen de meeste VMs sla ik layer 1 volgens mij over >:) !
Op layer 1 gebeurt er "niks"; hierdoor is de vraagstelling van topicstarter om devices op poortniveau te scheiden dus altijd minstens layer 2 en "dus" zal de vraagstelling & oplossing anders moeten.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 21:44
ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:20:
[...]

Ik weet hoe vlan's werken. Ik wist niet dat openwrt dat kon. Dan is dat opzich een goede optie.
OpenWRT is gewoon Linux, en die heeft support voor VLAN's (overigens hebben alle moderne besturingssyetemen dat).

Volgens mij haal je een aantal vragen door elkaar. Je wilt blijkbaar een nieuwe router, omdat je wifi brak is? (in mijn wereld zijn dat 2 verschillende dingen, maar goed).

Denk dat je even moet bedenken, en formuleren wat je nu precies wilt. 2 routers lijkt me sowieso niet een goed idee, en 2 AP's naast elkaar al helemaal niet.

Welk probleem probeer je precies op te lossen? Wil je 2 van elkaar geisoleerde netwerken? bedraad of niet bedraad? zoek je een nieuwe router? Zo ja, waarom?

• ArawnofAnnwn
Groentjuh schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:25:
@ArawnofAnnwn, beschrijf eens:
- hoe de huidige situatie is. Welke apparaten heb je nu aangesloten aan je netwerk? Hoe zijn die aan het netwerk aangesloten?

- Wat ga nog aansluiten in de toekomst?

802.11g = "oude" wifi standaard in de 2.4GHz. Wifi problemen kun je beter oplossen met meerdere zwakke zenders. 2 Access Points (AP = apparaat die netwerk via netwerkkabel omzet naar wifi) met een kabel ertussen en zodanig "zwak" afgesteld dat overlap beperkt is werkt veel beter dan 1 AP, die maximaal moet werken.
Ik heb een hele waslijst aan apparaten maar er gaan er nog veel meer bijkomen. Zie ook de afbeelding.

Er komen aan de onveilige kant nog 100+ apparaten bij in de toekomst. sensoren voor temperatuur (alle ruimtes), luchtvochtigheid meters (alle ruimtes), afzuigingssysteem (alle ruimtes), airconditioning naar meerdere kamers met kleppen, rolgordijnen rondom, normale gordijnen in meerdere kamers, zonnewering rondom, deur sensoren, raam sensoren, sloten, wasmachine, droger, vaatwasser, multi room audio rondom, raamuitzetters op alle ramen, zonnepanelen, etc etc etc.

Het is mijn bedoeling om mijn huis zo slim mogelijk te maken. Alles wat ik slim kan maken, word slim.

Ik weet dat 802.11g oud is. Alleen de snelheid is niet zo belangrijk. Alleen voor mijn telefoon en tablet, zodat ik youtube kan kijken, maar dat lukt ook makkelijk op 802.11g.

[ Voor 9% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 19-04-2019 17:21 ]

• ArawnofAnnwn
borft schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:35:
[...]

OpenWRT is gewoon Linux, en die heeft support voor VLAN's (overigens hebben alle moderne besturingssyetemen dat).

Volgens mij haal je een aantal vragen door elkaar. Je wilt blijkbaar een nieuwe router, omdat je wifi brak is? (in mijn wereld zijn dat 2 verschillende dingen, maar goed).

Denk dat je even moet bedenken, en formuleren wat je nu precies wilt. 2 routers lijkt me sowieso niet een goed idee, en 2 AP's naast elkaar al helemaal niet.

Welk probleem probeer je precies op te lossen? Wil je 2 van elkaar geisoleerde netwerken? bedraad of niet bedraad? zoek je een nieuwe router? Zo ja, waarom?
2 geisoleerde netwerken. het enige dat bedraad is zijn de computers en server, die allemaal op hetzelfde netwerk zitten.

Ik had gehoopt alle zooi op een nieuwe router om te zetten en daarna nog zo een te kopen voor de veilige kant. Dat mijn router brak is, was niet de originele vraag, maar een bijkomende irritatie.

De originele vraag blijft dus staan.

• MsG
  • Laatst online: 22:45

MsG

Forumzwerver

MAX3400 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:10:

Allicht moet je investering anders worden en dat je met iets als Microtik of Ubuiqiti aan de gang moet en met VLANs gaat werken.
Hoezo haal jij uit het niets bridge er bij? Dat is verre van standaard. Niet èlke Tweaker wíl z'n provider-router in bridge.

Twee routers op de Ziggorouter gaat prima werken. Apparatuur kan standaard alleen niet onderling bij elkaar, vanwege het feit dat ze dus in een ander subnet draaien, dus hou daar wel rekening mee als je apparatuur wil bedienen vanaf je telefoon. Maar de oplossing is dan dus met je telefoon ook op het specifieke wifi-netwerk gaan.

Daarnaast heb je eventueel dubbel nat, maar dat is ook niet altijd een issue.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 19-04-2019 18:07 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je kan je vraag op meerdere manieren oplossen, omdat je te vaag bent wat je wilt bereiken noem ik een paar zaken
- als je twee vlans hebt, die moeten elk een dhcp hebben, een eigen router, gateway (kan allemaal door 1 apparaat gedaannworden)
- de meeste open wrt router kunnen meerdere wifi netwerken serveren, zie dat als aprte vlans
- aangezien je al een vm server hebt, kan je ook een software router/firewall draaine, kijk eens naar ipfire
- wil 2.4 of 5 wifi.

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1