Vraag

• pepsiblik
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17-09 09:52
Hoi

Ik gebruik thuis Develo 1200 dLAN powerlines om mijn network overall in het huis te krijgen. Er zitten momenteel 4 adapters op het network. Er moet misschien een vijfde bij. Maar wat is eigenlijk de practische limiet (de theoretische limiet hangt van de gebruikte chipset af en kan afhankelijk daarvan varieren tussen 8 en 64 heb ik begrepen)? Is er een punt waarop je gaat merken dat de kwaliteit minder is en de netwerk snelheid en latency eronder gaat lijden?

Beste antwoord (via pepsiblik op 19-04-2019 11:08)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-09 09:58
Daarnaast is PLC (power line communication) zoals dit formeel heet, een gedeeld medium. Met andere woorden, alle apparaten praten met elkaar op dezelfde frequenties. Hoe meer je er aan sluit, met hoe meer de beschikbare bandbreete gedeeld moet worden. Daarnaast neemt de overhead (nodig om te voorkomen dat ze door elkaar heen praten) ook toe. Je snelheid zal er dus niet op vooruit gaan waarschijnlijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Prijs de heer dat het met 4 stabiel werkt, dat kan zomaar veranderen. Kortom het is niet te voorspellen, misschien werkt het met 5 nog steeds perfect misschien niet. Dat is eigenlijk het grootste probleem met powerline en daarom door Tweakers meestal een no-go gebied, ze zijn onvoorspelbaar en bijna niet te trouble-shooten. Werking kan van de ene op de andere veranderen zonder een oorzaak te kunnen vinden.
Daarom is de consencus op Tweakers over het algemeen trek een kabel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-09 09:58
Daarnaast is PLC (power line communication) zoals dit formeel heet, een gedeeld medium. Met andere woorden, alle apparaten praten met elkaar op dezelfde frequenties. Hoe meer je er aan sluit, met hoe meer de beschikbare bandbreete gedeeld moet worden. Daarnaast neemt de overhead (nodig om te voorkomen dat ze door elkaar heen praten) ook toe. Je snelheid zal er dus niet op vooruit gaan waarschijnlijk.

• pepsiblik
Frogmen schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:07:
Prijs de heer dat het met 4 stabiel werkt, dat kan zomaar veranderen. Kortom het is niet te voorspellen, misschien werkt het met 5 nog steeds perfect misschien niet. Dat is eigenlijk het grootste probleem met powerline en daarom door Tweakers meestal een no-go gebied, ze zijn onvoorspelbaar en bijna niet te trouble-shooten. Werking kan van de ene op de andere veranderen zonder een oorzaak te kunnen vinden.
Daarom is de consencus op Tweakers over het algemeen trek een kabel.
Ik ben mij daar van bewust. Kun je na gaan hoe beroerd de situatie is dat het de enige overgebleven mogelijkheid was.

• pepsiblik
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:30:
Zou het helpen om naast een adapter toe te voegen, dan ook een stap vooruit te maken? Van dLAN naar Magic bijvoorbeeld?

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[Voor 8% gewijzigd door rens-br op 19-04-2019 11:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Stap vooruit is kabels trekken, als je denkt dat het onmogelijk is, nodig dan een goede professional uit, je zal versteld staan van wat mogelijk is. Zoals eerder gezegd als de buren morgen een chinese radio inpluggen kan het over zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• pepsiblik
Frogmen schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:39:
Stap vooruit is kabels trekken, als je denkt dat het onmogelijk is, nodig dan een goede professional uit, je zal versteld staan van wat mogelijk is. Zoals eerder gezegd als de buren morgen een chinese radio inpluggen kan het over zijn.
Het heeft niets met professionals te maken. Er moeten gaten geboord worden om dit te doen en dat mag gewoon niet van de huurbaas en ik ga er niet voor verhuizen. Let wel, ik woon niet in Nederland dus rechten en plichten bij verhuur liggen hier anders. Zaken die geen kabeltrekkerij vereisen kunnen we uiteraard meenemen ter vervanging van powerline.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06-07 15:13

kevinl

Yellow van

Misschien is het raar wat ik nu voorstel. Anders moet je het maar afschieten.
Als je meer adapters in het netwerk hangt wordt het trager. Omdat iedereen met elkaar moet praten / handshaken en wat dan nog. Maar wat als je het elektriciteitsnetwerk alleen maar voor 1 ding gebruikt. Namelijk de communicatie met de modem (ergens in een meterkast). Ik neem aan dat dit minder belasting geeft. Dus niet het aantal adapters vermeerderen, maar verminderen naar 2. 1 zit bij de modem en 2 zit bij een centrale punt. Van daaruit hang je een AP en daar waar je tekort komt hang je een mesh of een repeater.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pepsiblik schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:56:
[...]

Het heeft niets met professionals te maken. Er moeten gaten geboord worden om dit te doen en dat mag gewoon niet van de huurbaas en ik ga er niet voor verhuizen. Let wel, ik woon niet in Nederland dus rechten en plichten bij verhuur liggen hier anders. Zaken die geen kabeltrekkerij vereisen kunnen we uiteraard meenemen ter vervanging van powerline.
Geef anders eens aan waar je woont (iig land), en hoe het huis er qua infra (kabels) en bouwmaterialen uitziet.

Alternatieven voor UTP, in volgorde van performance/betrouwbaarheid:
  • Plastic Optical Fiber (POF). Dunne plasticvezels die (itt geleidende Ethernet) door stroombuizen getrokken kunnen en mogen worden. Elegant, nieuwste generatie levert netjes 1GbE, maar DUUR, in NL ~EUR 250 voor een GbE point-to-pointverbinding :X
  • MoCA. Ethernet over Coax (TV-kabel). Nieuwste generatie (MoCA 2.0 wave 2) kan 1GbE bottlenecken (PHY is 2.5Gbs). Als je TV kabels hebt makkelijk te doen. Kosten vallen mee, vergelijkbaar met high-end Powerline qua prijs, veel beter qua spec.
  • Tri-band "mesh" WiFi repeaters. Overrated, maar als je er genoeg (geld) tegenaan gooit en je niet in een totale beton/metaalbunker woont kun je wel dekking krijgen en redelijke performance. Wel duur, set van drie kost >>EUR 300.
  • High-end PLC (HomePlug AV 2.0 / G.hn met MIMO, zoals de dLAN1200+).
Daaronder wordt het een pot (brakke) nat, dus dualband mesh, low-end PLC etc.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee