Auteursrecht in geval van embedden youtube video

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-07-2021
Hallo allemaal,

ik ben de laatste tijd bezig met het opnemen van podcasts met beeld. Hierin ga ik met een kameraad samen in een Zoom sessie (vergelijkbaar met Hangouts of Skype) en dan delen we 1 van onze schermen. We nemen dat vervolgens op. Tijdens die opname laat 1 van ons een video zien, meestal van YouTube. Dit zijn altijd video's die een bepaald maatschappelijk thema behandelen, waarop wij dan vervolgens ons commentaar geven.

Tot nu toe hebben we dit twee keer gedaan. Een keer was het een NPO programma op YouTube, dus ik maak me daar (misschien ten onrechte?) niet zo'n zorgen om.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: stel we willen een video laten lopen die door een bepaalde andere organisatie is gemaakt en zelf op YouTube is gezet? De productie is hun eigendom, maar ik heb ergens begrepen dat embedden wel is toegestaan mits er geen commercieel belang is (Svensson arrest? Geenstijl arrest?)

Klopt dit? Ik dacht dat dit wel een forum is waar men daar informatie over heeft, al is het misschien niet helemaal on topic.

Groeten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-07-2021
Update: inmiddels mede dankzij een bericht op deze site gezien dat het inderdaad gewoon wel mag. Je mag embedden als het materiaal al vrijelijk toegankelijk werd gemaakt.

Nu zit ik met twee vragen nog:

- geldt dit ook voor het afspelen, stopzetten en becommentarieren van dat materiaal? Dat gaat misschien verder dan het neutrale embedded.
- De berichten over deze uitspraak van het Europees Hof zijn uit 2014. Geldt dit nog steeds?

nieuws: Europees Hof: embedden auteursrechtelijk beschermd materiaal is toege...

[ Voor 36% gewijzigd door Masihi op 19-04-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe embed je en voorzie je van commentaar? Je links suggereren dat je de originele videostream laat openen door jouw kijkers en dat je het commentaar er in een tweede losse stroom bij voegt. Maar eerder suggereer je dat je het beeld opneemt, aanpast (verkleint) en becommentarieert. Dat is geen embedden.

Je mag citeren in een recensie, je mag een parodie maken. Maar dit gaat vrij ver zoals ik het lees. Je zou goed moeten uitleggen waarom je zoveel zou citeren mocht het ooit voor de rechter komen. Het moet zijn gerechtvaardigd door het doel, hier dus een integrale bespreking?

Maar dat staat los van de vraag of bijvoorbeeld YouTube het accepteert als je het via hen zou publiceren en er een (al dan niet geautomatiseerd) klacht komt. Vast niet.

Of: houd je dit intern voor alleen jullie twee (strikt eigen gebruik) of publiceren jullie het weer voor anderen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)