Lekkage EPDMdak op PVC-dakdoorvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi,

Doorgaans hang ik op Tweakers alleen maar rond in DED forums rond zonnepanelen.
Nu heb ik echter een vraag over een EPDM-dak, en mogelijk kunnen jullie me uitsluitsel bieden:

* Schuurdak EPDM
* Sinds enige tijd lekkage in de hoek waar ook de dakdoorvoer zit
* Inspectie op het dak toont aan dat het EPDM voor een deel niet (meer) vastzit aan de PVC-doorvoer (Kan er met mijn hand helemaal onder ( alleen de onderzijde zit nog vast)
* Rest van het dak is prima dicht.

Mijn vraag gaat niet over de lekkage , maar over het toegepaste materiaal. Ik weet niet beter dan dat bij EPDM dakdoorvoeren moeten worden gebruikt met een verlijmbare EPDM-kraag.

Mag een EPDM-dak uberhaupt worden verlijmd op een PVC-doorvoer, of is dit dak fout gemaakt ?

Het dak is nu 8,5 jaar oud, en heeft dus nog vermoedelijk nog garantie (nieuwbouwwoning) maar ben beniewd of dit zo had mogen worden toegepast.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Enkele fotos hieronder.

Thanks,

RUB

...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rCeHTP2HkeiynSWmJ8yY5Pfa/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oLiWeU2kW6BU57mb5ph9w9KV/thumb.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Ten eerste is dat geen Epdm en geen PVC uitloop maar loden HWA, zit waarschijnlijk wel PVC uitloopje aan de loden HWA. En ten tweede mag jij je hand er naar 8 en half jaar er niet onder krijgen. Die is gewoon lek. En dat gaat alleen maar erger worden. Zo snel mogelijk wat aan laten doen ;)

Zou kijken in je facturen hoelang je eventueel nog garantie hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door M4uSzi op 18-04-2019 22:01 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Hoi @M4uSzi

Dank je voor reactie.

Ben de opleverboeken eens ingedoken, en het is inderdaad een bitumeuze dakbedekking. Ik verkeerde in de veronderstelling dat A) bitume altijd van een grindbalast moest worden voorzien, en B) dat er is gezegd bij oplevering dat het EPDM was.
(Ik vond vanmiddag wel dat het erg bleef vlekken toen ik er met een natte vinger over wreef.)

Dank je dat je me op het juiste spoor hebt gezet. Ik ga eens kijken hoe het zit met de garantie, en anders zelf een dakdekker inschakelen.

RUB

[ Voor 62% gewijzigd door rubbish1973 op 18-04-2019 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
APP Bitumen dakbedekking.
Een standaard dakdekker kan waarschijnlijk wel e.e.a. fixen

edit: o je bent er inmiddels zelf ook achter

app is heel behoorlijk tegen uv bestand en heeft de grindlaag niet nodig voor bescherming. (de dakbedekking moet dan natuurlijk wel vast worden gemaakt aan de rest van het dak ;) )

[ Voor 57% gewijzigd door twain4me op 18-04-2019 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De dakdekker die dat eraan heeft geknoeid was of net begonnen of had een slechte dag.

Zeer slordig uitgesneden en totaal niet goed en gelijkmatig verwarmd.

Gelukkig wel eenvoudig te herstellen. Beste is om de HWA eruit te halen, schoonmaken of vervangen en weer opnieuw te plaatsen en af te werken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Garantie op daken is meen ik 6 jaar. 10 jaar garantie heb je echt vrijwel alleen op de hoofddraagconstructie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
@Señor Sjon

Was er al even ingedoken: de GIW Garantie is inderdaad zes jaar. De garantie daarna gaat enkel over grove constructiefouten, waarbij het huis zo ongeveer onbewoonbaar wordt.

Moet dus gewoon zelf een dakdekkers regelen.....so be iT.

RUB
Pagina: 1