Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-06 22:00
Hallo,

Mijn ouders en ik hebben een paar vragen over als zij naar het buitenland gaan.

Ze gaan naar qatar en zullen zich uitschrijven in Nederland. Ik zal in het huis bkijven wonen en 200 euro pm betalen aan huur. Kan dit of wordt het huis dan gezien als vermogen in box 3?

Ik zou in de auto van mijn ouders mogen rijden. Deze staat en de verzekering staat op naam van mijn vader. Kan deze op zijn naam blijven staan als hij officieel niet in nl ingeschreven staat?

Als ze terugkomen kan je dan gewoon in nl burgerschap aanvragen of kan dat niet zomaar. Of kan je bijvoorbeeld 2 paspoorten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52

Kraz

Saving the world

Wellicht dat je dit beter bij je gemeente kunt vragen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 13:21
Als je ouders zijn uitgeschreven wordt hun huis vermogen en dus box3 (geen hoofdwoning).

Zelfde voor de auto, je kan niet verzekerd zijn in nl als je er niet bent ingeschreven.

Bron, ben zelf naar het buitenland verhuisd en liep tegen dezelfde punten aan.

Als ze terugkomen kunnen ze natuurlijk wel weer gewoon terug inschrijven. En zo lang ze geen afstand doen van het Nederlands burgerschap, behouden ze ook het nl paspoort. Sommige landen doen lastig over dubbele nationaliteit, maar voordat je aanvraag kan doen voor de nationaliteit van een ander land moet je er doorgaans eerst enkele jare gewoond hebben

[ Voor 40% gewijzigd door Wannial op 18-04-2019 20:57 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Een beetje bedrijf beantwoordt vragen voor haar medewerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Wannial schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:55:
Als je ouders zijn uitgeschreven wordt hun huis vermogen en dus box3 (geen hoofdwoning).

Zelfde voor de auto, je kan niet verzekerd zijn in nl als je er niet bent ingeschreven.

Bron, ben zelf naar het buitenland verhuisd en liep tegen dezelfde punten aan.

Als ze terugkomen kunnen ze natuurlijk wel weer gewoon terug inschrijven. En zo lang ze geen afstand doen van het Nederlands burgerschap, behouden ze ook het nl paspoort. Sommige landen doen lastig over dubbele nationaliteit, maar voordat je aanvraag kan doen voor de nationaliteit van een ander land moet je er doorgaans eerst enkele jare gewoond hebben
Als je dan in nl burgerschap hebt betaal je ook ke loonbelasting in nl. Terwijl het voordeel van qatar is dat je geen loonbelasting betaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
Nee, burgerschap en ingeschreven staan zijn 2 hele verschillende dingen. Ze moeten alleen rekening houden dat als ze meer dan een half jaar in nl wonen in het jaar dat ze verhuizen, ze hier nog wel belastingplichtig zijn voor dat jaar.

Maar simpel gezegd, wonen en werken in het buiteland, belasting betalen in dat land (indien van toepassing), niet in nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Wannial schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:00:
Nee, burgerschap en ingeschreven staan zijn 2 hele verschillende dingen. Ze moeten alleen rekening houden dat als ze meer dan een half jaar in nl wonen in het jaar dat ze verhuizen, ze hier nog wel belastingplichtig zijn voor dat jaar.

Maar simpel gezegd, wonen en werken in het buiteland, belasting betalen in dat land (indien van toepassing), niet in nl
Ah oke. Maar als je dan nl burgerschap nog hebt kan je dan wel gewoon de auto op mijn vaders naam houden en het huis wordt dan gezien als vermogen? En loonbelasting betaal je dan niet?

Of begrijp ik het nu verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Zie mijn eerdere bericht :)
Burgerschap behoud je, ook als je uitgeschreven bent.

Maar als je uitgeschreven bent kan je geen autoverzekering houden en valt je huis in box 3.maar betaal je dus ook geen loonbelasting (want je werkt en woont in een ander land) (met dus de disclaimer van die half jaar regeling).

Maar jij kan er dus wel gewoon in wonen, geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Wannial op 18-04-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Wannial schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:05:
Zie mijn eerdere bericht :)
Burgerschap behoud je, ook als je uitgeschreven bent.

Maar als je uitgeschreven bent kan je geen autoverzekering houden en valt je huis in box 3.maar betaal je dus ook geen loonbelasting (want je werkt en woont in een ander land) (met dus de disclaimer van die half jaar regeling).

Maar jij kan er dus wel gewoon in wonen, geen probleem.
Hmm oke dat is balen. Dan ks mijn vader 25 schadevrije jaren kwijt. Dat is wel erg balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Detmer

Professioneel prutser

sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:06:
[...]

Hmm oke dat is balen. Dan ks mijn vader 25 schadevrije jaren kwijt. Dat is wel erg balen.
Als je binnen een bepaalde periode (ik meen 1 jaar) weer een autoverzekering hebt dan blijven je schadevrije jaren behouden volgens mij.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Detmer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:08:
[...]

Als je binnen een bepaalde periode (ik meen 1 jaar) weer een autoverzekering hebt dan blijven je schadevrije jaren behouden volgens mij.
Klopt. Ze blijven echter 4 jaar lang weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:22
@Detmer Verschilt per verzekeraar. Waardes liggen tussen 9 maanden en 3 jaar

@sgouman Hebben je ouders nog plannen om tussendoor terug te komen? (bijv met kerst/nieuwjaar en ergens in juli)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:58:
Als je dan in nl burgerschap hebt betaal je ook ke loonbelasting in nl. Terwijl het voordeel van qatar is dat je geen loonbelasting betaald
Dat is alleen het geval bij Amerikanen die buiten de VS gaan wonen, en hun nationaliteit blijven behouden.

In NL, als je emigreert, geen werk meer uitvoert binnen NL of voor een NLs bedrijf werkt, of enige vorm van inkomsten hebt in NL, dan heb je niks meer te maken met de belastingdienst. Als je huur van iemand gaat vragen, dan heb je dus inkomsten.

Voor 2019 zullen ze het leuke M formulier mogen invullen (iedereen die immigreerd of emigreerd) https://www.belastingdien...lastingplicht/m-formulier
Daarna kan het wel weer gewoon online (als je inkomsten hebt op enige manier uit NL), of op papier via het C formulier. Of als je geen inkomsten uit NL hebt, dan hoef je dus geen aangifte meer te doen.

Maar dit zijn de standaard dingen die elke eerste emigratie blog je wel zult vertellen. Als je ouders naar Qatar gaan, zijn ze wel op de hoogte van de plus en minpunten van het expat zijn in die regio?
En welke gevolgen dat heeft voor onder andere hun pensioen aanspraken in/uit NL?

-- edit
het meenemen van schadevrijejaren internationaal kan behoorlijk lastig zijn. Zeker als je daar dan ook nog EU - non-EU aan toevoegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-04-2019 21:12 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
D_Jeff schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:11:
@Detmer Verschilt per verzekeraar. Waardes liggen tussen 9 maanden en 3 jaar

@sgouman Hebben je ouders nog plannen om tussendoor terug te komen? (bijv met kerst/nieuwjaar en ergens in juli)
Ja ze komen minstens 1x per jaar terug voor 2-4 weken. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Qwerty-273 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:11:
[...]

Dat is alleen het geval bij Amerikanen die buiten de VS gaan wonen, en hun nationaliteit blijven behouden.

In NL, als je emigreert, geen werk meer uitvoert binnen NL of voor een NLs bedrijf werkt, of enige vorm van inkomsten hebt in NL, dan heb je niks meer te maken met de belastingdienst. Als je huur van iemand gaat vragen, dan heb je dus inkomsten.

Voor 2019 zullen ze het leuke M formulier mogen invullen (iedereen die immigreerd of emigreerd) https://www.belastingdien...lastingplicht/m-formulier
Daarna kan het wel weer gewoon online (als je inkomsten hebt op enige manier uit NL), of op papier via het C formulier. Of als je geen inkomsten uit NL hebt, dan hoef je dus geen aangifte meer te doen.

Maar dit zijn de standaard dingen die elke eerste emigratie blog je wel zult vertellen. Als je ouders naar Qatar gaan, zijn ze wel op de hoogte van de plus en minpunten van het expat zijn in die regio?
En welke gevolgen dat heeft voor onder andere hun pensioen aanspraken in/uit NL?

-- edit
het meenemen van schadevrijejaren internationaal kan behoorlijk lastig zijn. Zeker als je daar dan ook nog EU - non-EU aan toevoegt.
Het bedrijf waar mijn vader werkt verteld niet heel veel. Ik maak het gewoon over naar mijn ouders en is dus officieel denk ik geen huur. Maar ald het als box 3 wordt gezien kunnen ze dan wel de hypotheek gewoon betalen elke maand?

Erg vervelend alleen dat mijn vader alle schadevrije jaren kwijtraakt. Alleen daar om zou die het al niet willen laten doorgaan waarschijnlijk

[ Voor 4% gewijzigd door sgouman op 18-04-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:22
Als je eens paar 6 maanden in Nederland bent (zeg voor een dag/weekend), zou het uitschrijven überhaupt niet nodig zijn.
Dat zou een hoop ellende schelen, als ik het zo lees.
Verder eens met @Qwerty-273

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
[...]

Je vader kan het beste een oude auto van 800 kg kopen (bijv. Suzuki Swift), die schorsen (en dus binnen parkeren) en die gewoon verzekerd houden. Dan behoud je je schadevrije jaren voor een habbekrats (paar tientjes per jaar aan verzekering). Zijn auto zet je op jouw verzekering zodat je zelf ook schadevrije jaren kunt opbouwen.

Verder: Nederlands paspoort nooit inleveren. Immigreren in Nederland is best een opgave op de normale manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 18-04-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
D_Jeff schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:20:
Als je eens paar 6 maanden in Nederland bent (zeg voor een dag/weekend), zou het uitschrijven überhaupt niet nodig zijn.
Heb je hier toevallig ook een link van waar dit staat. Ik kan op google niks vindrn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Doe even wat moeite en probeer e.e.a. te snappen in plaats van meteen hier meer vragen te dumpen.

bv https://weblog.independer...uto-in-nederland-kan-dat/

Maar nog belangrijker: focus je op de hoofdzaken die voor jezelf van belang zijn. Expats zoeken hun eigen zaken wel uit, al dan niet met hulp van expertise via de werkgever. De vergoeding zal typisch groot genoeg zijn om kleine financiele ongemakken te compenseren ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:14:
[...]

Het bedrijf waar mijn vader werkt verteld niet heel veel. Ik maak het gewoon over naar mijn ouders en is dus officieel denk ik geen huur. Maar ald het als box 3 wordt gezien kunnen ze dan wel de hypotheek gewoon betalen elke maand?

Erg vervelend alleen dat mijn vader alle schadevrije jaren kwijtraakt. Alleen daar om zou die het al niet willen laten doorgaan waarschijnlijk
Wel 4 jaar naar Qatar, maar dat dan niet door laten gaan omdat je je schadevrije jaren kwijtraakt?

Ehm, wut?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Jeroenneman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:34:
[...]

Wel 4 jaar naar Qatar, maar dat dan niet door laten gaan omdat je je schadevrije jaren kwijtraakt?

Ehm, wut?
Het gaat er ook om dat de auto op mijn naam zou moeten. Dan zou ik alles moet betalen. Ook om weer terug te komen naar nederland na 4 jaar is redelijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:39:
[...]

Het gaat er ook om dat de auto op mijn naam zou moeten. Dan zou ik alles moet betalen. Ook om weer terug te komen naar nederland na 4 jaar is redelijk lastig.
Dan verkopen ze de auto toch?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Jeroenneman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:40:
[...]

Dan verkopen ze de auto toch?
Daar hebben ze navraag naar gedaan dan hebben ze een hele hoge afschrijvijg omdat ze de auto niet lang hebben. En omdat ze het mij gunnen om erin te rijden

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Mijn advies, laat je ouders het gewoon lekker zelf uitzoeken. Je hebt er zelf totaal geen kaas van gegeten, en je ouders kunnen, indien hun werkgever niet over de benodigde kennis beschikt prima een iemand van een adviesbureau oid inhuren om ze daarbij te helpen. Ze zullen vast niet voor een habbekrats een paar jaar in Qatar gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je ouders niet ingeschreven staan op hun woning, valt deze in box 3 inderdaad.

Of ze deze van hun hypotheekgever aan jou mogen verhuren, staat in hun hypotheekvoorwaarden.
In de meeste gevallen mag dat niet, maar voor familie, en zeker jonge(re) kinderen indien de ouders tijdelijk emigreren, kan een uitzondering gemaakt worden.

Of de auto en autoverzekering is aan te houden, is aan de verzekeraar. Ik zou contact opnemen met hen, want er zal sowieso doorgegeven moeten worden dat er een andere hoofdbestuurder komt.

Je ouders zullen niet hun staatsburgerschap kwijtraken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:32
4 jaar geen loonbelasting is vele malen meer dan de WA premie voor een klein oud hok. Fiat uno... 11 euro per maand oftewel 528 euro voor 4 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
https://www.google.nl/amp...in-nederland-kan-dat/amp/

Auto schorsen, verzekering opschorten? Dan moet de auto een in een garagebox en mag je er niet mee rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door t_captain op 18-04-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:14:
kunnen ze dan wel de hypotheek gewoon betalen elke maand?
Afhankelijk van de voorwaarden van de hypotheek is het verhuizen naar het buitenland een opgave. Al zou dat als expat in Qatar financieel geen probleem moeten opleveren. Nu nog de verstrekker zo ver te zien krijgen dat ze daar in mee gaan. Als je geen aangifte doet in NL heb je natuurlijk ook geen HRA :P

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Qwerty-273 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:03:
[...]

Afhankelijk van de voorwaarden van de hypotheek is het verhuizen naar het buitenland een opgave. Al zou dat als expat in Qatar financieel geen probleem moeten opleveren. Nu nog de verstrekker zo ver te zien krijgen dat ze daar in mee gaan. Als je geen aangifte doet in NL heb je natuurlijk ook geen HRA :P
In box 3 moeten ze geloof ik 2000 euro betalen voor het huis aan belasting. Dat verdienen ze goed terug als ze in qatar zouden wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 11:44
[...]

Wat is er precies lastig aan terug komen naar Nederland als Nederlands staatsburger? Ik kan me voorstellen dat weer belasting moeten betalen niet echt relaxed is maar verder is het volgens mij niet moeilijker dan in het vliegtuig stappen en op Schiphol weer landen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 18:08
Raar verhaal... 4 jaar als
Expat in Qatar geen belasting betalen, vast ook niet voor een modaal inkomen, maar geen paar honderd euro voor een financieel adviseur en zorgen maken om schadevrije jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Trommelrem schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:21:
[...]

Je vader kan het beste een oude auto van 800 kg kopen (bijv. Suzuki Swift), die schorsen (en dus binnen parkeren) en die gewoon verzekerd houden. Dan behoud je je schadevrije jaren voor een habbekrats (paar tientjes per jaar aan verzekering).
Dit mag niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
Je ouders kunnen toch gewoon een schadevrije jaren meenemen. Gewoon even kijken welke verzekeraar dat accepteert in Nederland.

[ Voor 35% gewijzigd door NotSoSteady op 18-04-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Als jij hoofdbestuurder wordt, even in het hypothetische verhaal dat het wel zou mogen (het mag niet), dan wordt jouw leeftijd bepalend. En dus wordt het een stuk duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Doe gewoon de verzekering van de auto op jouw naam en jij moet daarbij ook hoofdbestuurder worden. Als ik een ongeluk met je zou krijgen en de verzekering komt erachter dat jij niet betaald maar het op naam is van je vader dan krijg ik en jij gezeik. Moet je gewoon niet willen.

Voor de rest eens met andere antwoorden hier, laat het uitzoeken door een adviseur. Om wat voor auto gaat het en welke leeftijd heb je? Om even te toetsen wat de afschrijving en mogelijke verzekeringskosten zullen wezen.

Verder hebben de meeste grote bedrijven wel een adviseur in dienst of een bedrijf waar ze zaken meedoen om expats over te laten komen en die de kleine tot grote dingen laten regelen. Zo heb ik ooit gewerkt voor een prins in Nigeria. Geld komt nog.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rukapul schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:31:
Doe even wat moeite en probeer e.e.a. te snappen in plaats van meteen hier meer vragen te dumpen.

bv https://weblog.independer...uto-in-nederland-kan-dat/

Maar nog belangrijker: focus je op de hoofdzaken die voor jezelf van belang zijn. Expats zoeken hun eigen zaken wel uit, al dan niet met hulp van expertise via de werkgever. De vergoeding zal typisch groot genoeg zijn om kleine financiele ongemakken te compenseren ;)
Dat eerste is overigens gelul. InShared staat toe dat je je auto op Nederlands kenteken nog 6 maanden verzekerd houdt nadat je verhuisd bent. Die 6 maanden komt 'toevallig' overeen met hoe lang je in veel Europese landen met een buitenlands kenteken mag rijden na immigratie (pas op, in Nederland mag dit niet, als Nederlands ingezeten rijden in een auto met buitenlandskenteken, zelfs als het een huurauto is, wordt gezien als belasting ontduiking. Je riskeert dan een BMP naheffing voor de auto waar je in rijd op het moment dat men het uitvindt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 00:45
Ik denk dat jij en/of je ouders eerst nog een heleboel andere vragen moeten beantwoorden voordat zij aan dit avontuur beginnen. Expatten is hartstikke leuk, maar absoluut niet voor iedereen, zoals hier al meerdere keren is aangegeven, als de schadevrije jaren je grootste zorg zijn bij het emigreren wordt het een hard gelag.

Om iets meer on topic verder te gaan, regel een brief van de verzekering (in het Engels) waar de schadevrije jaren instaan, uit eigen ervaring weet ik dat je ze gewoon mee kan nemen (zowel heen als terug), wellicht moet je een beetje shoppen om een verzekeraar te vinden die ze accepteert.
Over afschrijving zou ik mij al helemaal geen zorgen maken, auto’s in de golfstaten zit geen belasting op en kun je na een jaar als inboedel belastingvrij mee terug nemen. Koop minimaal 6 maanden voor terugkeer een leuke wagen en zet deze op de boot terug.

Succes met alles, push de werkgever dat deze jouw ouders ondersteunt, iedere werkgever die zijn werknemers niet voldoende aandacht geeft bij een expatproces is geen werkgever waarvoor je in het buitenland wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:34

drooger

Falen is ook een kunst.

D_Jeff schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:20:
U moet zich laten uitschrijven als ingezetene uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een jaar tijd langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen

Bovendien krijg je nog wat andere zaken die ook meespelen als je je wel/niet ingeschreven laat staan, zoals zorgverzekering.
Dan zou ik alles moet betalen. Ook om weer terug te komen naar nederland na 4 jaar is redelijk lastig.
Dat heb je hoe dan ook zodra je gaat emigreren.
Wees blij dat ze nog het geluk hebben om gelijk over een woning te beschikken bij terugkeer.

Hoe stellig zijn ze met die 4 jaar overigens?
Houden ze uberhaubt rekening mee dat dit korter of langer kan worden?

Hebben ze al nagedacht over het pensioensgat dat zal ontstaan?

Persoonlijk zou ik me wel zorgen maken als je ouders zelf nog niet hebben uitgevogeld dat ze bijv. de auto niet op naam kunnen houden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:40
Als jij maar €200 per maand aan huur zal betalen, ziet de Belastingdienst dit dan niet als een schenking? Dus dat de Belastingdienst vindt dat er te weinig aan huur wordt betaald, en dit dan als een schenking ziet.
€200 is namelijk niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

larsiey schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:35:
Als jij maar €200 per maand aan huur zal betalen, ziet de Belastingdienst dit dan niet als een schenking? Dus dat de Belastingdienst vindt dat er te weinig aan huur wordt betaald, en dit dan als een schenking ziet.
€200 is namelijk niks.
Zeker in geval van kinderen kan het gewoon een kwestie van dringende verplichting zijn. De ouders zijn moreel verplicht het kind te ondersteunen, en doen dat door hun huis, dat ze toch al aanhouden, want tsja, voor 4 jaar ga je het niet verkopen, ter beschikking te stellen aan hun kind. Juist omdat er sprake is van een ouder-kind relatie (en zeker indien er bijv. nog sprake is van dat het kind nog studeert) zal er niet snel sprake zijn van een schenking, maar eerder van het nakomen van een natuurlijke verbintenis, zijnde de onderhoudsverplichting vanuit de ouders.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:53:
Hallo,

Mijn ouders en ik hebben een paar vragen over als zij naar het buitenland gaan.

Ze gaan naar qatar en zullen zich uitschrijven in Nederland. Ik zal in het huis bkijven wonen en 200 euro pm betalen aan huur. Kan dit of wordt het huis dan gezien als vermogen in box 3?

Ik zou in de auto van mijn ouders mogen rijden. Deze staat en de verzekering staat op naam van mijn vader. Kan deze op zijn naam blijven staan als hij officieel niet in nl ingeschreven staat?

Als ze terugkomen kan je dan gewoon in nl burgerschap aanvragen of kan dat niet zomaar. Of kan je bijvoorbeeld 2 paspoorten houden
Het huis verplaatst zich naar box 3, net zoals de hypotheek die nog rust op het huis.

Bron: Belastingdienst

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-06 14:57
GoldenSample schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:39:
[...]
(pas op, in Nederland mag dit niet, als Nederlands ingezeten rijden in een auto met buitenlandskenteken, zelfs als het een huurauto is, wordt gezien als belasting ontduiking. Je riskeert dan een BMP BPM naheffing voor de auto waar je in rijd op het moment dat men het uitvindt.)
Dit klopt niet helemaal... voor korte perioden (tot twee weken) kun je een vrijstelling aanvragen voor rijden met een buitenlands kenteken. Dit moet je wel vooraf doen.

Daarnaast mag je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken rijden, maar je moet wel motorrijtuigenbelasting (MRB) betalen op dat buitenlandse kenteken. Effectief betaal je dus dubbel wegenbelasting (zowel in land waar de auto geregistreerd staat als in Nederland) en in mijn ervaring is de MRB op het buitenlands kenteken ook iets hoger dan als diezelfde auto een Nederlands kenteken zou hebben.

Daarnaast moet je bij een controle kunnen aantonen dat je BPM betaalt hebt of bezig bent met het afhandelen van de BPM, bijvoorbeeld door een kopie van de BPM aangifte of aanvraag voor een BPM-vrijstelling te laten zien. Je kunt een BPM aangifte doen over een bepertke periode (tot maximaal 4 jaar) als al vaststaat dat je het voertuig niet langer dan die periode gebruikt. (https://www.belastingdien...uur_of_lease_motorrijtuig)

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
[...]

Je moet bij je huidige verzekering een uittreksel vragen of via Roydata.
Als je dan weer wilt verzekeren, dit uittreksel geven, zijn ze vaak coulant om je terug te verzekeren, wellicht niet voor 25 schadevrije jaren, maar bijv. 20.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Want? Ik mag geen geld brengen naar de verzekeraar voor een auto die 0 km per jaar rijdt? "Hier bedrijf, hier heeft u geld van mij, er staat geen prestatie tegenover."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Trommelrem schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:12:
[...]
Want? Ik mag geen geld brengen naar de verzekeraar voor een auto die 0 km per jaar rijdt? "Hier bedrijf, hier heeft u geld van mij, er staat geen prestatie tegenover."
Anders kijk je even wat de verzekeraars er van zeggen, dan zal je zien dat het niet mag.

bijv. https://weblog.independer...uto-in-nederland-kan-dat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:34

drooger

Falen is ook een kunst.

Houdt er ook rekening mee dat je ouders, mits ze netjes de regels blijft volgen, ze ook andere uitdagingen kunnen verwachten:
Vanwege de hoge kosten en risico’s op misbruik door bijvoorbeeld terrorismefinanciering, besloot ABN Amro geen klanten buiten de Europese Unie meer te bedienen.
https://www.telegraaf.nl/...buitenlanders-terecht-weg

Ze kunnen het proberen te omzeilen door een Nederlands adres aan te houden bij de bank, maar naast dat het officieel niet mag, kunnen ze best in de penarie komen hierdoor.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
Dat huur stukje kun je gewoon regelen met de 4/5k schenking die jaarlijks belasting vrij mag doen.
Elk jaar in januari krijg je 4/5k schenking en jij betaald netjes elke maand 533 euro huur 200+333 euro van de schenking. Voor de auto die zet je gewoon op jou naam dus je vader geeft je de sleutels en schrijft hem bij de RDW over op jou naam en als ze over 4 jaar terug komen zet je hem weer op je ouders naam. En ja als je een auto wilt rijden kost dat nou eenmaal geld. Voor de schade vrije jaren kun je een goedkope auto op eigengrond laten schorsen met verzekering dan blijft die gewoon doorlopen. Of de schadevrije jaren laten vast leggen en verzekeringen zoeken die het vervolgens wel accepteren na 4 jaar.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
aegis schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:14:
Voor de schade vrije jaren kun je een goedkope auto op eigengrond laten schorsen met verzekering dan blijft die gewoon doorlopen.
En hoe wil je dat doen als je bent uitgeschreven in Nederland?
Autoverzekering afsluiten als je in het buitenland woont
Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit altijd doorgeven aan je verzekeraar. Doe je dit niet dan is je verzekering niet geldig. Maar dat is hij ook niet als je het wel doorgeeft. Want je kunt je auto niet verzekeren als je niet in Nederland woont. Er is geen verzekeraar die dat doet. Het komt er dus op neer dat je autoverzekering wordt beëindigd, zodra je je in Nederland uitschrijft en je officieel vestigt in het buitenland. Omdat je geen andere autoverzekering kunt afsluiten, heeft het ook geen zin om een auto op jouw naam aan te houden in Nederland.

Autoverzekering op naam van iemand anders
Dit probleem is eigenlijk niet op te lossen. Ook niet door een autoverzekering te laten afsluiten door een vriend of familielid in Nederland. Want dan loop je weer tegen een nieuw probleem aan. Bij het afsluiten van een autoverzekering vraagt de verzekeraar altijd naar de relatie tussen de eigenaar (kentekenhouder), diegene die de verzekering afsluit en de regelmatige bestuurder van de auto. Deze mogen verschillend zijn bij bijvoorbeeld partners en soms ook bij kinderen die op hetzelfde adres wonen. Andere mogelijkheden zijn er niet. Dus wonen de eigenaar, de aanvrager en regelmatige bestuurder niet op hetzelfde adres dan kun je de auto niet verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:35

Whuzz

Dodgeball!

-never mind, was al gepost door iemand anders-

[ Voor 94% gewijzigd door Whuzz op 19-04-2019 13:09 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheBrut3 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:04:
[...]

En hoe wil je dat doen als je bent uitgeschreven in Nederland?

[...]
InShared laat je 6 maanden verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
GoldenSample schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:29:
InShared laat je 6 maanden verzekerd
Zijn ouders gaan 4 jaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:55
sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:58:
[...]

Neehoor, je doet gewoon aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Je hebt in Qatar namelijk al je 0% betaald. Bovendien is uitschrijven niet hetzelfde als je paspoort inleveren, je bent nog steeds burger in Nederland.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheBrut3 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:38:
[...]

Zijn ouders gaan 4 jaar weg.
Ik geef aan dat de aangehaalde Independer link niet de waarheid is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:03
GoldenSample schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:58:
[...]

Ik geef aan dat de aangehaalde Independer link niet de waarheid is...
Die 6 maanden periode werd inderdaad al een aantal keren genoemd hier, maar uiteindelijk als je 4 jaar weg gaat lijkt daar geen oplossing voor te zijn.

Het enige wat je zoals ook al eerder is genoemd is een uitreksel van de roydata vragen en hopen op gratie van de verzekering dan je kunt laten zien dat je voorheen 25j schadevrij hebt gereden.
In best een aantal gevallen kun je dan een groot deel daarvan weer terug krijgen (vaak minus 5 jaar bijv.)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:30
sgouman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:09:
[...]

Klopt. Ze blijven echter 4 jaar lang weg
Wij hebben een soort gelijke situatie gehad. Mijn vrouw had ook een behoorlijk aantal schade vrije jaren opgebouwd. Tijdens het verblijf in het buitenland had ze daar een auto op haar naam staan. De verzekering heeft na afloop een brief afgegeven waarin stond vermeld dat ze geen schades had geclaimd en looptijd.
Na terugkomst in Nederland accepteerde de verzekering de opgebouwde schade vrije jaren, zowel die in het buitenland als voor vertrek in Nederland.

Geen idee of elke verzekering dit soort brieven accepteert.

Wij zijn 4,5 jaar weggeweest.

Succes!
Pagina: 1