Game of Thrones cijfers illegaal kijken als verkapte reclame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 17:58

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Hopelijk kan de redactie en @ValentijnD uitleg geven bij de keuze om deze cijfers als nieuws te brengen en de cijfers klakkeloos over te nemen.

De cijfers over piraterij van een populaire serie zijn afkomstig van een bedrijf dat anti-piracy diensten levert. Dit bedrijf heeft er een groot belang bij om hun meetdiensten over piraterij te promoten en doet dat met beweringen over aantallen van piraterij dat ze zouden hebben gemeten. Het bedrijf geeft alleen op geen enkele wijze inzicht in de herkomst van de cijfers, geeft geen inzicht in de herkomst van hun beweringen en er is niet te controleren of hun cijfers kloppen of zelfs maar representatief zijn. En dat is opvallend aangezien het bedrijf tot in detail cijfers geeft die zo worden overgenomen om er een artikel van te maken.

Ik vind het dan vreemd dat Tweakers dit soort cijfers dan overneemt zonder duidelijk te zijn wie het bedrijf is dat met de cijfers de media zoekt. Journalistiek is het ook kwalijk dat de cijfers klakkeloos worden overgenomen zonder er vraagtekens bij te zetten. De Verge verwijst ook niet naar een verantwoording van de cijfers, die verwijzing is alleen maar naar de website van het bedrijf dat met de cijfers in de media probeert te komen.

[ Voor 2% gewijzigd door kodak op 18-04-2019 17:54 . Reden: URL van onderwerp toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 14:25

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Ja op zich heb je een punt. Bij het schrijven had iets meer een slag om de arm moeten worden gehouden of in ieder geval iets van een tekst moeten worden geschreven over dit bedrijf, waaruit de lezer kan opmaken dat het in ieder geval niet een soort van geheel objectief onderzoeksinstituut is a la het CBS ofzo :) Op basis hiervan is het stuk nu wat aangepast hier en daar.

De formulering 'klakkeloos cijfers overnemen' snap ik wel, maar let wel, dat kon eigenlijk ook moeilijk anders. Met de hudige slag om de arm vind ik het nieuws op deze manier brengen wel te rechtvaardigen en bovendien is het ook als geek ingestoken. Niet dat je dan ineens bepaalde principes overboord gooit, maar dat geeft wel aan dat we dit niet dermate belangrijk/hard genoeg achten voor een echt nieuwsbericht. Het enige alternatief is dit nieuws in zijn geheel niet brengen op basis van het feit dat er te weinig transparantie wordt betracht door Muso. Dat had ook gekund, maar dat zou ook niet mijn keuze zijn geweest.